utotest
erfectionist
KOÊ
IIJF
JOVEMBER 2012 «I
[TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 1 NOVEMBER 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
di A3 1.4 TFSI
Audi A3 1.4 TFSI
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
rvww.tigchelai
www.audicentrumtilburg.nl
g naar de voorwaa
Ie loop van de jaren negentig was Audi als enige succesvol in het premium
thback segment. Dit succes wist het merk dankbaar uit te bouwen. Zojuist
ji derde generatie aangetreden als driedeurs hatchback. Wederom een
Ie Audi in alle toonaarden zo blijkt tijdens een uitgebreide kennismaking.
Audi
Centrum Tilburg
90kW/122 pk bij
5.000-6.000 tr/min
200 Nm bij
1.400-4.000 tr/min
Aatiz 0.8
1.0
1.65-drs
Kraaivenstraat 14, Tilburg.
T: 013 75 00 777
0-100 in 9,3 sec.
stadscyclus
6,5 liter/100 km
buitenwegcydus
4,4 liter/100 km
gecombineerd
5,2 liter/100 km
120g/km
(A-label)
26.020 euro
auto geen
n 203 km/u
I seconden,
chte topper
w Ji de ruin
.'03II fehatcht
.'021
_'O2 U hb’
nos 5-drs'01 U 'We.
4-drs—.01
os'01 L
'001.1!
lengte 4,237 mtr,
breedte 1,777 mtr
1.250 kg
Aanhanggewicht: 1.400 kg
(geremd)
topsnelheid
203 km/u
organen is daarvan een goed voorbeeld.
Net zoals een accentstrip op dashboard
en portieren die niet simpel glad is, maar
bestaat uit smalle lijntjes. Aandacht voor
detail spreekt uit allerhande elementen,
zoals het platte navigatiescherm dat bij
het starten uit het dashboard boven de
middenconsole omhoog komt en na het
terugdraaien van de contactsleutel weer
even geruisloos verdwijnt.
1 turbo en directe
Het motorvermogen
r.niet overbemeten, maar
de viercilinder maakt veel goed met een
koppel van 200 Nm al vanaf 1.400 tr/min.
Het is dus niet nodig veelvuldig te scha
kelen, omdat de motor vrijwel altijd thuis
geeft. Wie keurig de instructies van de
schakelindicator volgt, bewerkstelligt wel
een gunstig verbruik van in de praktijk
As'je zoveelste^piuirm
'99 I.Ï «d bij deze 1.4 T
op enkele diesels.
e bestaande Audi
Merk en type:
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Schakelindicato
De zitpositie van de nieuwe A3 is wat -
lager dan voorheen en daardoor geeft de
i auto een sportiever gevoel. De ruimte op is voorzien van een
i de achterbank is voor twee volwassenen brandstofinspuiting. He
keurig, maar wie vaker met meer perso- van 122 pk lijkt niet o'
nen op stap gaat, die wacht liever even de viercilrJ-
op de vijfdeurs Sportback niet alleen van
wege de betere toegankelijkheid, maar
ook door de langere wielbasis en meer
ruimte achterin. Het bagagevolume is
concurrerend en varieert van 365 tot
1.100 liter.
i» fLv A2 rL» 1 A tuccan Hn 1 nrt 1 5 on 1
irbij de letters aangeven dat de motor verdient de Audi A3 de
Ook qua prestaties laat de a
steken vallen met een top van
en acceleratie naar 100 in 9,3
In alles is de nieuwe A3 een ed
en natuurlijk een echte Audi.
De prijslijst begint met de 1.4 TFSI vanaf
26.020 euro. Met zeventraps S-tronic
komt de auto op 27.400 euro. We praten
dan over de Attraction uitrustingsvari-
ant,^ terwijl ook voor de Ambition en
velijk vanaf 28.000 en 27.800 euro”
wordt ingezet. Een kenmerk daarvan is
dat de vooras verder naar voren staat
iige waarmee een langere wielbasis wordt
urn. bereikt. Toch wordt het profiel daarmee
niet ontkracht, sterker nog, de auto ziet
er zelfs sportiever uit. Ook is gezorgd voor
een lager zwaartepunt, terwijl de nieuwe
koets fors lichter is geworden.
S nooit eerder heeft de Audi A3 zoveel
^revers gehad. De BMW 1-serie
’weal langer, maar is in de huidige
generatie ook van recente datum,
“naast zet Volvo nu een zakelijk aan
telijke V40 neer en heeft Mercedes
een onver-
«naast zet Volvo nu een z
ïzrd telijke V40 neer en heel
w 'de ruimtelijke A-klasse
- '03 31 hatchback gemaakt.
'02 Ifl
n’ '“Hlijft Audi het voordeel houden van De uitstraling is precies zoals de klant
jrote, trouwe rijdersgroep die zonder van Audi verwacht. De singleframe grille,
2.1 H weer voor het nieuwe model zal koplampen met de specifiek gevormde
l« Zeker omdat de prijzen op het- led dagrijverlichting en over de flanken
niveau zijn gebleven mede dankzij lopende strakke schouderlijn. Eigenlijk
'00 I» Sunstige C02-uitstoot en de daar- moet we er gewoon h t vorige model
'00 IJ! 9®*°PPeld belastingen. Goed nieuws naast zetten om de daadwerkelijke ver-
,m iji Hld,en dat dit voor de zakelijke gebrui- schillen de zien. De achterkant vertoont
uu °°k geheel 2013 een lagere bijtelling door de specifieke vorm van de verlich-
'W ’ert bij deze 1.4 TFSI benzinemotor ting trekjes van bijvoorbeeld de huidige
'W I ^deenkelediesels. A4.
ij gaande Audi A3 kent, zal geen Audi hanteert strikte designregels voor
DM-!>l "probleem hebben orp de nieuweling haar interieurs en ook op dat vlak maakt
unciering moghJ ™ani9 herkennen. Audi bewandelt de nieuwe A3 geen uitzondering. De hoge
- tegenover «■’TV"* ™n ev°lutie en kiest niet voor mate van perfectie is weer bereikt door
“reus andere vormen. Toch staat de de materialen, de vormen en de manier
IS avonds op afspraak opeeni compleet nieuwe bodemgroep waarop alles wordt ervaren. De verfijnde
"Wait binnen de Volkswagen Groep aluminiumkleurige belijning van diverse
bavario 1.6....
ba Varia
ifiz
automaat..
I s avonds op afspraak^