MIVII ICICI I lassiekers 1! Volgt Europees spoor B r i r ,*'<L om dit weekend testrijden met nieuwe VW Golf bij Van Mossel ti- pet 1 DE TILBURGSE srwerel n valt. Tony Vos Het is nog maar een paar jaar gele den dat Cadillac via het Nederlandse Kroymans hoge verwachtingen had van de Europese markt Het liep anders en Cadillac is inmiddels terug bij af als merk voor de ware liefheb ber. Toch doet het met de nieuwe ATS een serieuze gooi naar een bescheiden plekje tussen de pre mium sedans. tervice 811089 Zaterdag )t 21.00 mix.nl Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 42* Donderdag 1 november 2012 Oplage 111.800 met aanraakscherm, airco en het veilig heidssysteem Multi Collision Braking zijn opgenomen. Interessant voor de particuliere klant: Van Mossel biedt tot 31 december gratis winter handen en drie in plaats van twee jaar fa brieksgarantie. Óf een zogenaamde '50-50'- deal, waarbij de helft van het aankoopbedrag pas over een jaar hoeft te worden betaald. De zakelijke rijder profiteert bij zowat elke Golf van een fiscale bijtel ling van 20%. I november as. Van Mossel de uceerd. De Golf zichtigen, er is en bovendien een proefrit te e Golf is er met dieselmotoren, aantrekkingskracht van de op de Nederlandse automobi- Wjlct wel uit het feit dat al voor de W Golf is bij Van Mossel vanaf zaterdag 3 november beschikbaar voor proefritten. Op zondag 4 november is de showroom geopend van 11 tot 1.7 uur. marktintroductie meer dan 500 klanten een nieuwe Golf bestelden. Van Mossel toont u graag wat de nieuwe Golf allemaal in huis heeft. Dat is veel: alle ruim achtduizend onderdelen waaruit de Golf is opgebouwd, zijn nieuw. De nieuwe oplage is ruimer, praktischer en ook zuiniger. Eén ding blijft onveranderd: Autobedrijf Van Mossel kan de Golf aanbieden vanaf 18.790 euro. En dat is inclusief een ruime standaarduitrusting, waarin nu een radio Waarwenorj steeds het idee hebben dat de gemiddelde Amerikaan vooral dikke zes- en achtcilinders koopt, zijn juist au tomobilisten in dit segment gevoelig voor zuinige viercilinders die door middel van een turbo naar de gewenste prestaties Cadillac ATS Natuurlijk heeft de auto een typische Cadillac voorkant en achterzijde met de strakke V-vormen die we gewend zijn. Maar de middensectie is minder hoekig en daardoor beslist ook Europees. Accenten Na het openen van de portieren wordt al direct duidelijk dat de ontwerpers hier ook zeer hun best op hebben gedaan. Er is gezocht naar premium en dat is dus ook precies wat de auto biedt. De mate rialen zijn van een hoog niveau. Alles is ook echt, zo wordt ons verzekerd. Hout is hout, metaal is metaal en geen surro gaat. De kunststoffen zijn hoogwaardig, het leer is fraai, dus mag direct worden geconstateerd dat er geen half werk is geleverd. Dit is ook de enige manier om de concurrentie recht in de ogen te kun nen kijken. Liefhebbers van de compacte Cadillac hebben veel keuze uit kleuren voor het interieur en de verschillende accenten. Neem bijvoorbeeld de AWD hier op de foto in een crème buitenkleur met geel/ beige leer. Typisch Amerikaanse wellicht, maar wel gedurfd en anders. Als we naar de Duitse prijs van de ATS kijken, dan zien we pas hoe de auto in Europa wordt ingezet. Daar is het model vanen lxj ll J/.JÓU CUIU IK KUUp. UUUf UC CO2-tax hebben we het in Nederland voor dezelfde auto meteen over 51.530 euro en daarmee is de Cadillac ineens een stuk duurder dan de minder dorstige concurrentie. Maar de ware liefhebber zal dat niet deren. De duurste variant is de automaat met vierwielaandrijving in de meest complete uitrustingsvariant voor 68.540 euro. teksten uit het nieuwe regeer- »rd zijn op ons Nederlanders gedaald. Dat het pijn ging doen, wisten we en daar lijkt de meer- eid zich ook gelaten bij neer te n. Verstandig lijkt me, anders en we nooit uit de crisis. De au- ibilist lijkt voorlopig even buiten tte blijven. Er komt geen kilome- effing, naar het zich laat aanzien n de geplande normen voor fe bijtelling en belastingvrijstel- gehandhaafd en komt er een elde procedure om nieuwe in- Ktuur aan te leggen. Alleen lijkt ifhebber van klassieke auto's de «achterliggende gedachte van Bheffen van de vrijstelling van Belasting voor deze categorie logische en was al enige tijd in aak. Er is altijd een groep men- denkt maximaal voordeel te behalen, maar graaft daar- I het graf. De laatste jaren zijn il vanuit Duitsland veel auto's tot 30 jaar oud geïmporteerd, ien diesels die bij onze buren steden worden geweerd. Vaak meteen lage kilometerstand, in tvan onderhoud, maar slooprijke bakken die ibruik een forse belas milieu betekenen, ter- ïbetalen aan alles wat het gebied van wegen ;n overeind houdt. Dat s een ongelijkheid en dat is Hoe het vervallen van de ig gaat uitpakken, dat is nog md. Sowieso gaat deze pas in aan de lobbyisten uit ;ld om te redden wat Want het kan nooit t dat iemand die af evenementje deel bar honderd kilometer storische voertuig per jaar werkelijk de volle mep aan sting moet betalen... Met zijn lengte van 4,64 meter past de nieuwe, compacte Cadillac sedan keurig tussen de Duitse toppers als de BMW 3- serie, Mercedes C-klasse en Audi A4. Dit drietal is in de Verenigde Staten zo suc cesvol dat Cadillac wel met een gepast antwoord moest komen. worden gebracht. Vandaar dat^we wel licht als verrassing in het vooronder een 2 liter viercilinder zien met maar liefst 276 pk aan vermogen en een koppel van 353 Nm tussen 1.700 en 5.500 tr/min. Deze breed verdeelde trekkracht is ook merkbaar tijdens het rijden. Kort na het wegrijden trekt de motor zeer krachtig door en weet de 100 km/u al binnen de 5,9.seconden te bereiken. Dit cijfer geldt voor de automaat, terwijl de variant met handbak vrijwel identiek presteert. De motor is over de hele linie mooi stil en kan qua karakter prima worden verge leken met soortgelijke Europese kracht bronnen. Jammer dat de C02-uitstoot op 191 tot 199 g/km uitkomt en dat is een derde meer dan een van de Duitse tegen strevers. De vertaling daarvan is middels de gehate CO2-tax terug te vinden in de aanschafprijs, jammer! Herfstkleuren Een grote verdienste van de Cadillac ATS is het onderstel. Dat is niet alleen uitge breid getest op de Nurburgring, maar voelt ook in het normale gebruik zeer overtuigend en Europees aan. De ach- terwielaandrijver gaat uiterst dynamisch en communicatief over slingerende Zuid-Duitse wegen en laat z'n ïnzitten- herfstkleuren. De auto heeft elektrische stuurbekrachtiging die qua afstemming niet onder doet voor een energetisch minder gunstige hydraulische variant. Vergelijken we de ATS met de drie Duitse concurrenten dan komt het totale karak ter wel heel erg dicht bij de Mercedes C-klasse. Die vergelijking gaat nog verder op. |W0BeGÖ51>

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 53