MIVII ICICI I
lassiekers
1!
Volgt Europees spoor
B
r i
r
,*'<L
om dit weekend testrijden met
nieuwe VW Golf bij Van Mossel
ti-
pet
1
DE TILBURGSE
srwerel
n valt.
Tony Vos
Het is nog maar een paar jaar gele
den dat Cadillac via het Nederlandse
Kroymans hoge verwachtingen had
van de Europese markt Het liep
anders en Cadillac is inmiddels terug
bij af als merk voor de ware liefheb
ber. Toch doet het met de nieuwe
ATS een serieuze gooi naar een
bescheiden plekje tussen de pre
mium sedans.
tervice
811089
Zaterdag
)t 21.00
mix.nl
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 42* Donderdag 1 november 2012 Oplage 111.800
met aanraakscherm, airco en het veilig
heidssysteem Multi Collision Braking zijn
opgenomen.
Interessant voor de particuliere klant: Van
Mossel biedt tot 31 december gratis winter
handen en drie in plaats van twee jaar fa
brieksgarantie. Óf een zogenaamde '50-50'-
deal, waarbij de helft van het aankoopbedrag
pas over een jaar hoeft te worden betaald.
De zakelijke rijder profiteert bij zowat elke
Golf van een fiscale bijtel ling van 20%.
I november as.
Van Mossel de
uceerd. De Golf
zichtigen, er is
en bovendien
een proefrit te
e Golf is er met
dieselmotoren,
aantrekkingskracht van de
op de Nederlandse automobi-
Wjlct wel uit het feit dat al voor de
W Golf is bij Van Mossel vanaf zaterdag 3 november beschikbaar voor proefritten. Op zondag 4 november is de showroom geopend van 11 tot 1.7 uur.
marktintroductie meer dan 500 klanten een
nieuwe Golf bestelden.
Van Mossel toont u graag wat de nieuwe
Golf allemaal in huis heeft. Dat is veel: alle
ruim achtduizend onderdelen waaruit de
Golf is opgebouwd, zijn nieuw. De nieuwe
oplage is ruimer, praktischer en ook zuiniger.
Eén ding blijft onveranderd: Autobedrijf
Van Mossel kan de Golf aanbieden vanaf
18.790 euro. En dat is inclusief een ruime
standaarduitrusting, waarin nu een radio
Waarwenorj steeds het idee hebben dat
de gemiddelde Amerikaan vooral dikke
zes- en achtcilinders koopt, zijn juist au
tomobilisten in dit segment gevoelig voor
zuinige viercilinders die door middel van
een turbo naar de gewenste prestaties
Cadillac ATS
Natuurlijk heeft de auto een typische
Cadillac voorkant en achterzijde met de
strakke V-vormen die we gewend zijn.
Maar de middensectie is minder hoekig
en daardoor beslist ook Europees.
Accenten
Na het openen van de portieren wordt
al direct duidelijk dat de ontwerpers hier
ook zeer hun best op hebben gedaan. Er
is gezocht naar premium en dat is dus
ook precies wat de auto biedt. De mate
rialen zijn van een hoog niveau. Alles is
ook echt, zo wordt ons verzekerd. Hout
is hout, metaal is metaal en geen surro
gaat. De kunststoffen zijn hoogwaardig,
het leer is fraai, dus mag direct worden
geconstateerd dat er geen half werk is
geleverd. Dit is ook de enige manier om
de concurrentie recht in de ogen te kun
nen kijken.
Liefhebbers van de compacte Cadillac
hebben veel keuze uit kleuren voor het
interieur en de verschillende accenten.
Neem bijvoorbeeld de AWD hier op de
foto in een crème buitenkleur met geel/
beige leer. Typisch Amerikaanse wellicht,
maar wel gedurfd en anders.
Als we naar de Duitse prijs van de ATS
kijken, dan zien we pas hoe de auto in
Europa wordt ingezet. Daar is het model
vanen lxj ll J/.JÓU CUIU IK KUUp. UUUf UC
CO2-tax hebben we het in Nederland
voor dezelfde auto meteen over 51.530
euro en daarmee is de Cadillac ineens
een stuk duurder dan de minder dorstige
concurrentie. Maar de ware liefhebber
zal dat niet deren. De duurste variant
is de automaat met vierwielaandrijving
in de meest complete uitrustingsvariant
voor 68.540 euro.
teksten uit het nieuwe regeer-
»rd zijn op ons Nederlanders
gedaald. Dat het pijn ging doen,
wisten we en daar lijkt de meer-
eid zich ook gelaten bij neer te
n. Verstandig lijkt me, anders
en we nooit uit de crisis. De au-
ibilist lijkt voorlopig even buiten
tte blijven. Er komt geen kilome-
effing, naar het zich laat aanzien
n de geplande normen voor
fe bijtelling en belastingvrijstel-
gehandhaafd en komt er een
elde procedure om nieuwe in-
Ktuur aan te leggen. Alleen lijkt
ifhebber van klassieke auto's de
«achterliggende gedachte van
Bheffen van de vrijstelling van
Belasting voor deze categorie
logische en was al enige tijd in
aak. Er is altijd een groep men-
denkt maximaal voordeel te
behalen, maar graaft daar-
I het graf. De laatste jaren zijn
il vanuit Duitsland veel auto's
tot 30 jaar oud geïmporteerd,
ien diesels die bij onze buren
steden worden geweerd. Vaak
meteen lage kilometerstand, in
tvan onderhoud, maar
slooprijke bakken die
ibruik een forse belas
milieu betekenen, ter-
ïbetalen aan alles wat
het gebied van wegen
;n overeind houdt. Dat
s een ongelijkheid en dat is
Hoe het vervallen van de
ig gaat uitpakken, dat is nog
md. Sowieso gaat deze pas in
aan de lobbyisten uit
;ld om te redden wat
Want het kan nooit
t dat iemand die af
evenementje deel
bar honderd kilometer
storische voertuig per jaar
werkelijk de volle mep aan
sting moet betalen...
Met zijn lengte van 4,64 meter past de
nieuwe, compacte Cadillac sedan keurig
tussen de Duitse toppers als de BMW 3-
serie, Mercedes C-klasse en Audi A4. Dit
drietal is in de Verenigde Staten zo suc
cesvol dat Cadillac wel met een gepast
antwoord moest komen.
worden gebracht. Vandaar dat^we wel
licht als verrassing in het vooronder een
2 liter viercilinder zien met maar liefst
276 pk aan vermogen en een koppel van
353 Nm tussen 1.700 en 5.500 tr/min.
Deze breed verdeelde trekkracht is ook
merkbaar tijdens het rijden. Kort na het
wegrijden trekt de motor zeer krachtig
door en weet de 100 km/u al binnen de
5,9.seconden te bereiken. Dit cijfer geldt
voor de automaat, terwijl de variant met
handbak vrijwel identiek presteert. De
motor is over de hele linie mooi stil en
kan qua karakter prima worden verge
leken met soortgelijke Europese kracht
bronnen. Jammer dat de C02-uitstoot op
191 tot 199 g/km uitkomt en dat is een
derde meer dan een van de Duitse tegen
strevers. De vertaling daarvan is middels
de gehate CO2-tax terug te vinden in de
aanschafprijs, jammer!
Herfstkleuren
Een grote verdienste van de Cadillac ATS
is het onderstel. Dat is niet alleen uitge
breid getest op de Nurburgring, maar
voelt ook in het normale gebruik zeer
overtuigend en Europees aan. De ach-
terwielaandrijver gaat uiterst dynamisch
en communicatief over slingerende
Zuid-Duitse wegen en laat z'n ïnzitten-
herfstkleuren. De auto heeft elektrische
stuurbekrachtiging die qua afstemming
niet onder doet voor een energetisch
minder gunstige hydraulische variant.
Vergelijken we de ATS met de drie Duitse
concurrenten dan komt het totale karak
ter wel heel erg dicht bij de Mercedes
C-klasse.
Die vergelijking gaat nog verder op.
|W0BeGÖ51>