Bloemen bieden troost e cort ee? [raditie van rouwbloemstukken nog niet zo heel erg oud senioren i 995,- WEN, lax Cornfort TILBURGSE 21 |0E TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 1 NOV TEKST/FOTO: PETER LIGTENBERG Bloemstukken die bij crematies zijn achtergelaten, worden neergelegd op ‘bloementerpen’. TIE!!! Waarom chrysanten met Allerzielen? “Rouwwerk maken is dankbaar werk” iet het t uw stoel, Is op sta. garantie'! Morgen is het Allerzielen, de dag waarop traditie getrouw, vooral door katholieken, overledenen worden herdacht. Een van de gebruiken hierbij is het leggen van bloemen bij graven van dierbaren. Waarom horen bloemen bij rouw? een n lekker ieten. veren alle oedkoper. i offerte t aanzien. In Chi- in hun tuin plan- unstige rest vloed worden, 013-53525141 oiste n echt. •tgave: Ouderenwerk de Twern ’■Tiail: seniorenwijzer@twern.nl opeen achter verwerkt in het rouwstuk. Toepas selijk voor een groenteman of ie mand die veel tijd in zijn volkstuin doorbracht.” “De nieuwste ontwikkeling zijn zeer persoonlijke bloemstuk ken”, zegt Natasja Leijten. “Bij voorbeeld in de vorm van het pres redactie: Senioren wijzer Postbus 3078 5003 DB Tilburg tel'(013) 5839999 Cultuurverschillen tedere cultuur heeft haar ei sen gebruiken, ook als het om bloemen bij uitvaarten gaat. Katholieke begrafenis sen kenmerken zich door veel ^.bloemstukken. Bij de protes tanten daarentegen is sober heid een groot goed: over het geen bloemen, op stuk van de directe ■algemeen een enkel familie na. Bij joodse uitvaarten zijn bloe den niet gebruikelijk, maar niet ’erboden. De islam kent ook amper het gebruik van bloe men. Creolen bestrooien de 'openslaande kist met bloem blaadjes. Hindoes doen dat ook, en leggen bovendien reuk- Werk en rijstkorrels in de kist. De Allerzielenbloem bij uitstek is de bolchrysant. Vooral witte en gele zijn erg populair. In de dagen voorafgaand aan Allerzielen verschijnen ze als grafversiering op kerkhoven. Waarom de chrysant? Ze bloeit in de herfst en is redelijk vorst bestendig, maar er zijn meer redenen. Oorspronkelijk komt de bloem uit China en Japan en stond daar in hoog aanzien. ir. Chi na mochten alleen edelen deze bloemensoort ir ten. In Japan was ze de ‘nationale bloem’. Aan het eind van de 17de eeuw kwam de chrysant naar ons land. Dat ze dé kerkhofbloem voor Allerzielen werd, kwam vooral doordat ze in vrijwel alle kleuren te krijgen is. Zo biedt de chry sant de mogelijkheid via kleurensymboliek een boodschap uit te dragen: wit staat voor reinheid, zuiverheid en waarheid; lichtgeel voor eeuwigheid; rood voor liefde; paars voor rouw en boete. Nadruk op individu Gebruiken en rituelen rond de dood zijn aan trends onderhevig. Bloemen bij begrafenissen en crematies zijn tegenwoordig heel gewoon, maar dat is niet altijd zo uitbundig als nu geweest. Het huidige bloemgebruik bestaat ei genlijk pas sinds de jaren zeven tig, zo’n veertig jaar dus. Mede door de ontkerkelijking kwam de nadruk bij de uitvaart meer op de persoon van de overledene te liggen. Meer bloemen waren het gevolg. Daarvoor was dat wel anders. Begin twintigste eeuw was een begrafenis uitermate sober. Zo ook het gebruik van rouwwerk, speciale bloemstukken voor be grafenissen. Dat was alleen nor maal bij uitvaarten van belangrijke burgers. Het ontbrak de gewone burger gewoonweg aan geld. Tot halverwege de jaren zestig was een krans vrijwel het enige soort rouwwerk. Bij bijzondere begrafenissen, zoals van een notabele uit het dorp of de stad, werden meerdere kransen speciale bloemenkoets de lijkkoets meegevoerd. Tegen woordig wordt de rouwkrans nog slechts bij hoge uitzondering ge bruikt. Bij herdenkingen wel. Lievelingsinstrument Wit en rood zijn al heel lang de meest favoriete kleuren bij rouw- stukken, maar nu is de trend kleurrijken “Het maken van een rouwbloemwerk is dankbaar werk. Het is het laatste wat je na mens de familie voor een overle dene kunt dóén”, vertelt Natasja Leijten van Magnolia Bloemen in Tilburg-Noord. “Vaak is de lieve lingsbloem van de overledene het uitgangspunt. Maar niet iedere wens is te realiseren, bijvoorbeeld omdat de gewenste bloem in die periode niet bloeit, of technisch niet bruikbaar is. Vaak valt de keus, ook uit kostenoverwegin gen, op bloemen van het seizoen: in de lente vrolijke gele kleuren, in het najaar stemmige herfsttin ten. Spms worden naast bloemen ook groenten als broccoli of witlof lievelingsinstrument van de over ledene - een gitaar of viool - of het logo van diens favoriete voet balclub. Laatst maakte ik zo een horloge van bloemen voor een horlogemaker.” Afscheidsdienst Ook de laatste jaren veranderen gewoonten bij het bloemenge- bruik tijdens afscheidsdiensten nog sterk. De nabestaanden vra gen weleens één bloem mee te brengen in plaats van een boeket; samen vormen ze dan een kleur rijke bloemenzee rondom de kist. Het strooien van bloemblaadjes, vaak van rozen, over de kist of in het gangpad bij het uitgeleide doen, gebeurt tegenwoordig ook. Daarnaast komt het steeds meer voor dat de overledene liever geld voor een goed doel wenste in plaats van bloemen. ok Tilburgse kerkhoven liggen deze dagen vol bloemen. Vooral witte, want die kleur staat voor reinheid en hoop op eeu- ig leven. Dit gebruik is nog niet Jheel erg oud, net zo min als het azorgen en versieren van gra in, aldus Albert van der Zeijden, ■oricus van het Nederlands Itrum voor Volkscultuur. rtstaan kerkhoven n de Franse tijd, begin 19e eeuw, %erd bij wet bepaald dat de do len niet meer in of rondom de ■ek begraven mochten worden. ontstonden aparte begraaf- 1 fatsen”, legt Van der Zeijden it. “Dat was ook het moment «aarop mensen aandacht gingen Steden aan het graf: het werd en plaats van herdenken. Dit ge- eurde onder meer door bloemen i leggen. Sinds dat eerste kwart «nde 19e eeuw bezoeken nabe staanden de graven van overle- tenen, daarvoor niet. De Wet op - te Lijkbezorging van 1866, waar- stond dat iedere overledene in ®n afzonderlijke kuil begraven noest worden, zorgde ervoor dat fegrafcultus verder opbloeide.” Na de uitvaart Een vraag die medewerkers van uitvaartondernemingen geregeld krijgen is wat er na een uitvaart met de bloemen gebeurt. Mari- elle van den Heuvel, directeur van Crematorium Tilburg: “Bloemen laten mee verbranden is wettelijk verboden; slechts in uitzonder lijke gevallen maken we een uit zondering op deze regel. Wat er wel mee gebeurt, mogen de na bestaanden beslissen, tenzij de overledene het heeft aangegeven. Na een crematie kunnen de nabe staanden ‘s avonds de bloem stukken ophalen. Als ze daaraan geen behoefte hebben, worden de rouwwerken bij het crematori um op één van de bloementerpen aan de rand van het strooiveld ge legd. Vaak ook legt de familie de bloemstukken of boeketten van een crematie bij het graf van een andere dierbare.” “Bij een begrafenis blijven de bloe men meestal achter op de plaats van de teraardebestelling”, weet de directeur. “Soms wordt een enkele bloem uit het rouwwerk als aandenken meegenomen. Na verloop van tijd, als de bloemen verwelkt zijn, zal de beheerder van het kerkhof ze verwijderen.” “Wat daarnaast ook voorkomt, is dat overledene of familie bepaald hebben dat de rouwwerken ge schonken worden, bijvoorbeeld aan de Hasseltse kapel. Of dat boeketten afgegeven worden bij een verzorgingshuis.” Dag van de Mantelzorg Alle Tilburgse mantelzorgers zijn op zaterdag 10 novem ber welkom op de Dag van de Mantelzorg. Deze is van 10.00 tot 16.30 uur in De Ton- gerlose Hoef (Reitse Hoeven straat 129). Rond het thema Nu even niet! zijn er allerlei ontspannende workshops, onder meer: zang, massage, theater, stoppen met tobben en lachtherapie. Natuurlijk is er ook informatie, o.a. over vakantie en informele zorg. Meezingkoor Meepesaant verzorgt de muziek. Toegang gratis. Dixieland in Heyhoef Op zondag 11 november is er van 14 tot 17 uur in wijkcen trum Heyhoef (Kerkenbos plaats 1) een dixielandmiddag met de bands Toetsie Foetsie en LimeTreeSeven. Kaarten a €2,50 (ificl. een kopje koffie) zijn te koop bij de receptie of bar van het wijkcentrum (ma. t/m vr. 9 tot 22 uur). Alzheimercafé Het thema van dit maande lijks trefpunt voor mensen met dementie, hun partners en andere mantelzorgers is op dinsdag 13 november: Diagnose en behandeling van dementie. Neuroloog T. Eerenberg van het TweeSte- denziekenhuis geeft daarover uitleg. Plaats: Nelson Man- delahof, Korvelplein 60. Tijd: 19.30 tot 21.30 uur. Toegang gratis. Mantelzorg Eetcafé Lekker koken voor je mantel- zorger, omdat hij of zij altijd voor je klaarstaat? Dat kan in het Mantelzorg Eetcafé! Ook wordt voor het eten een thema besproken. Op woensdag 14 november is dat: Zorgen voor iemand met een beperking. Plaats: Café ‘t Plein, Tonger- loplein 1, Udenhout. Kosten €3,- p.p. Tijd: 17.30 tot circa 21.00 uur. Informatie/aanmel- den (tot drie werkdagen voor de datum): Lydia Driessen, tel. 06-19409911, e-mail lydi- adriessen@twern.nl Kerst-in Voor mensen die zich een zaam voelen, organiseert de stichting Alleen op deze Aar de op eerste kerstdag weer een Kerst-in met muziek, spellen en lekkere hapjes. De kerst-in op 25 december is van 10.00 tot 20.30 uur in café/zaal Bierings (Goirkes- traat 50, Tilburg). Kosten (zonder loterij en bingo): €20,- per persoon. Opgeven en betalen voor 1 december. Aanmelden/ informatie: Corrie van ler- sel, tel. (013) 5369370, of Frans van de Moösdijk, (013) 7502557. Betalingen op rek. nr. 5307989 van Stichting Al leen op deze Aarde; vermeld daarbij ‘Kerst-in 2012’.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 21