EN:
0IVEN
Zuinigheidskampioen
RT
NIEUWE TOYOTA?
Toyota Prius Plug-in Hybrid
s
20% B/JTELL/NGEN
CH BENZ/NE R/JDEN
vandorst.nl
AUTO SMOLDERS TILBURG
fj
OBER 2012» PA
SE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 OKTOBER 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
60 kW/82 pk
Vb
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
itenc
hl WC
1.9 TDI
)O
.8.990,-
BELASTING
MACHINES
De nieuwe Mazda6 vanaf 28.990,-. Bestel nu en rijd eind oktober 2012.
20% bijtelling
Energielabel A
Vermogen
benzinemotor
142 Nm bij 2.800
- 4.400 tr/min
dichting
k Plus
73 kW/99 pk
bij 5.200 tr/min
asion
trum
én rijplezier: 20% bijtell
dodehoek-detectie, ge.
topsnelheid
180 km/u
acceleratie
0-100 in 10,8 sec.
gecombineerd
2,1 liter/100 km
49 g/km (A-label)
39.645 euro
2.0L SKYACTIV-G benzinemotor
145 pk (106 kW)
Verbruik 5,6L per 100 km
Koppel
elektromotor
Afmetingen:
Vermogen
elektromotor:
Koppel
benzinemotor:
DENEUWE MEZD35
i Me
1 Baal.
itssan
N !|fe techniek zich gedraagt e
I'en waarom bepaalde keuzes1
I kakt. Tegelijk houden we het
I ^brandstofverbruik in de gat
De nieuwe Mazdaó Sportbreak, de eerste auto waarin de revolutionaire SKYACTIV
TECHNOLOGY alle ruimte krijgt. Waardoor de motor zowel kracht heeft als een opmerkelijk
laag brandstofverbruik. Voor u betekent het efficiency én rijplezier: 20% bijtelling, energie
label A en onder meer adaptieve bochtenverlichting, dodehoek-detectie, geïntegreerd
navigatiesysteem met TomTom-software en parkeersensoren.
*6
)AG 1
OBER
>END
.00 tot
o uur A
207 Nm
lengte 4,48 mter,
breedte 1,745 mtr
Gewicht: 1.400 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prestaties:
VAN DORST TILBURG B.V. KRAAIVENSTRAAT10 TILBURG T(013) 5351035
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg Tel. 013 - 528 69 00
www.autosmolders.nl
Gem. verbruik Mazdaó Sportbreak 2.0 (145 pk): liter per 100 km/km's per liter/CO,-uitstoot
g/km: 5,6/17,9/131.
Prijs excl kosten rijklaar maken, leges en verwijderingsbijdrage Vraag naar de voorwaarden Prijswijzigingen voorbehouden.
Afgebeeld model kan afwijken van de daadwerkelijke specificaties 3 jaar algemene garantie tot maximaal 100.000 km
3 jaar lakgarantie 12 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit. 3jaar Mazda Euro Service
e gunstige belastingmaat-
zijn hybrides in ons land
lens populair. Toyota gaat in
popen voorop en breidt haar
ïamma niet alleen uit met meer
lellen, maar ook met een zoge
nde Plug-in hybride op basis van
Bus voor een groter elektrisch
üw
pg-in heeft een extra Lithium-ion
jij die via het stopcontact of een
pal kan worden opgeladen. Daarmee
[de auto extra mogelijkheden. Er
Il over een grotere afstand volledig
Kch worden gereden, bovendien bij
|e snelheden en ook bij het wat die-
mrappen van het gaspedaal. Toyota
een elektrische actieradius tot 25
per, maar rekent zichzelf daarmee
een beetje rijk. Op de Lithium-ion
lij kan in de praktijk tot zo'n 17 kilo-
lelektrisch worden gereden. Daarbij
dan nog 2 tot 3 kilometer van de
ale accu. Het effect van deze extra
rische capaciteit op het brandstof-
Bt is zodoende sterk afhankelijk van
pier waarop de auto wordt ingezet,
knog, wie de auto tussendoor nooit
Toyota Prius
Plug-in
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.798 cc
Bdt, heeft helemaal geen voordelen
Brie vooral kortere afstanden achter
I aflegt en tussendoor de gelegen-
I neemt de auto volledig te laden, die
in theorie volledig elektrisch rijden.
U ff(de Prius Plug-in gebruiker ontkomt
I itaanomafentoedeverbrandings-
I "te laten draaien. Als bij koud weer
<1 It gestart, draait de 1,8 liter benzine-
jS rom de verwarming op temperatuur
t nengen en slaat daarna weer af.
uit te rekenen of dit verschil er met
verkoopt de Prius Plug-in vanaf een lager verbruik en lagere bijtelling na
euro, terwijl de meest complete een aantal jaren uit wordt gehaald. De
versie op 46.050 euro uitkomt. Vergelijken praktijk is dat de zakelijke rijder wel of
we de normale Prius in dezelfde uitrus- niet de Plug-in mag leasen. Als dat laatste
tingsvariant dan is er een verschil van het geval is, wordt vanaf dag één geprofi-
ruim elf mille. Het heeft echter geen zin teerd van de vrijstelling van bijtelling.
bijtelling
het gaspedaal tot onderin trapt zal
en dat de verbrandingsmotor mee-
datzelfde gebeurt als de 85 tot 90
'wordt gepasseerd. Uiteraard hoeft
bestuurder niets zelf te regelen, daar
3 1 rie boordelektronica van de auto
Baal zelfstandig voor. Toch blijkt het
Baant om op de display te volgen
techniek zich gedraagt en wan-
s worden
t gereali-
^brandstofverbruik in de gaten.
I <a claimt een gemiddeld verbruik van
J H16, een utopie of niet? Dat ligt er
Praktijk
Maar nu de praktijk in vergelijking met
de bestaande Prius. Die auto verbruikt
normaal gesproken ongeveer 1 op 17 tot
1 op 18, ook al wordt op papier beter
beloofd. Het verbruik van de Plug-in is
zoals gezegd sterk afhankelijk van de
manier waarop met de auto wordt gere
den. Afwisselend snelweg met stukjes
rondom de woonplaats die dan vooral
elektrisch worden afgelegd, levert een
gemiddelde op van 1 op 25 of beter.
Het meest verbaasd zijn we echter door
het gerealiseerde brandstofverbruik als
er louter over de snelweg wordt gereden
met snelheden boven de 130 km/u en de
elektromotor niet wordt aangesproken.
De auto haalt dan al zonder moeite 1 op
pais Toyota ruim tien jaar geleden
kte hybride op de Europese markt
ft, is het merk er met een plug-in of
brhybride ook weer snel bij. De basis
hertrouwde Prius waar er vele dui-
lenvan over ons wegennet zoemen,
uto kan met zijn techniek maar twee
«kilometer volledig elektrisch rijden
dat de verbrandingsmotor aanslaat.
Bidien gaat dat alleen bij lagere snel
len rustig accelereren.
een groot deel voor z'n rekening met een
flinke invloed op de uitkomst. Een groot
voordeel voor de eindgebruiker is dat met
een C02-uitstoot van 49 g/km geen BPM
wordt geheven, geen wegenbelasting ver
schuldigd is en de zakelijke rijder ook geen
bijtelling krijgt en vooral in dat laatste
schuilt het succes van de Prius Plug-in.
Je
namelijk helemaal aan. Deze wa.
gemeten volgens de geldende Europese
normen. Onder laboratoriumomstandig-
heden wordt een traject afgelegd en dat
levert een bepaald brandstofverbruik op.
Omdat de totale afstand tijdens de cyclus
bescheiden is, neemt de elektromotor