EN: 0IVEN Zuinigheidskampioen RT NIEUWE TOYOTA? Toyota Prius Plug-in Hybrid s 20% B/JTELL/NGEN CH BENZ/NE R/JDEN vandorst.nl AUTO SMOLDERS TILBURG fj OBER 2012» PA SE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 25 OKTOBER 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: 60 kW/82 pk Vb Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: itenc hl WC 1.9 TDI )O .8.990,- BELASTING MACHINES De nieuwe Mazda6 vanaf 28.990,-. Bestel nu en rijd eind oktober 2012. 20% bijtelling Energielabel A Vermogen benzinemotor 142 Nm bij 2.800 - 4.400 tr/min dichting k Plus 73 kW/99 pk bij 5.200 tr/min asion trum én rijplezier: 20% bijtell dodehoek-detectie, ge. topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 10,8 sec. gecombineerd 2,1 liter/100 km 49 g/km (A-label) 39.645 euro 2.0L SKYACTIV-G benzinemotor 145 pk (106 kW) Verbruik 5,6L per 100 km Koppel elektromotor Afmetingen: Vermogen elektromotor: Koppel benzinemotor: DENEUWE MEZD35 i Me 1 Baal. itssan N !|fe techniek zich gedraagt e I'en waarom bepaalde keuzes1 I kakt. Tegelijk houden we het I ^brandstofverbruik in de gat De nieuwe Mazdaó Sportbreak, de eerste auto waarin de revolutionaire SKYACTIV TECHNOLOGY alle ruimte krijgt. Waardoor de motor zowel kracht heeft als een opmerkelijk laag brandstofverbruik. Voor u betekent het efficiency én rijplezier: 20% bijtelling, energie label A en onder meer adaptieve bochtenverlichting, dodehoek-detectie, geïntegreerd navigatiesysteem met TomTom-software en parkeersensoren. *6 )AG 1 OBER >END .00 tot o uur A 207 Nm lengte 4,48 mter, breedte 1,745 mtr Gewicht: 1.400 kg Aanhanggewicht: n.v.t. Prestaties: VAN DORST TILBURG B.V. KRAAIVENSTRAAT10 TILBURG T(013) 5351035 Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg Tel. 013 - 528 69 00 www.autosmolders.nl Gem. verbruik Mazdaó Sportbreak 2.0 (145 pk): liter per 100 km/km's per liter/CO,-uitstoot g/km: 5,6/17,9/131. Prijs excl kosten rijklaar maken, leges en verwijderingsbijdrage Vraag naar de voorwaarden Prijswijzigingen voorbehouden. Afgebeeld model kan afwijken van de daadwerkelijke specificaties 3 jaar algemene garantie tot maximaal 100.000 km 3 jaar lakgarantie 12 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit. 3jaar Mazda Euro Service e gunstige belastingmaat- zijn hybrides in ons land lens populair. Toyota gaat in popen voorop en breidt haar ïamma niet alleen uit met meer lellen, maar ook met een zoge nde Plug-in hybride op basis van Bus voor een groter elektrisch üw pg-in heeft een extra Lithium-ion jij die via het stopcontact of een pal kan worden opgeladen. Daarmee [de auto extra mogelijkheden. Er Il over een grotere afstand volledig Kch worden gereden, bovendien bij |e snelheden en ook bij het wat die- mrappen van het gaspedaal. Toyota een elektrische actieradius tot 25 per, maar rekent zichzelf daarmee een beetje rijk. Op de Lithium-ion lij kan in de praktijk tot zo'n 17 kilo- lelektrisch worden gereden. Daarbij dan nog 2 tot 3 kilometer van de ale accu. Het effect van deze extra rische capaciteit op het brandstof- Bt is zodoende sterk afhankelijk van pier waarop de auto wordt ingezet, knog, wie de auto tussendoor nooit Toyota Prius Plug-in Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.798 cc Bdt, heeft helemaal geen voordelen Brie vooral kortere afstanden achter I aflegt en tussendoor de gelegen- I neemt de auto volledig te laden, die in theorie volledig elektrisch rijden. U ff(de Prius Plug-in gebruiker ontkomt I itaanomafentoedeverbrandings- I "te laten draaien. Als bij koud weer <1 It gestart, draait de 1,8 liter benzine- jS rom de verwarming op temperatuur t nengen en slaat daarna weer af. uit te rekenen of dit verschil er met verkoopt de Prius Plug-in vanaf een lager verbruik en lagere bijtelling na euro, terwijl de meest complete een aantal jaren uit wordt gehaald. De versie op 46.050 euro uitkomt. Vergelijken praktijk is dat de zakelijke rijder wel of we de normale Prius in dezelfde uitrus- niet de Plug-in mag leasen. Als dat laatste tingsvariant dan is er een verschil van het geval is, wordt vanaf dag één geprofi- ruim elf mille. Het heeft echter geen zin teerd van de vrijstelling van bijtelling. bijtelling het gaspedaal tot onderin trapt zal en dat de verbrandingsmotor mee- datzelfde gebeurt als de 85 tot 90 'wordt gepasseerd. Uiteraard hoeft bestuurder niets zelf te regelen, daar 3 1 rie boordelektronica van de auto Baal zelfstandig voor. Toch blijkt het Baant om op de display te volgen techniek zich gedraagt en wan- s worden t gereali- ^brandstofverbruik in de gaten. I <a claimt een gemiddeld verbruik van J H16, een utopie of niet? Dat ligt er Praktijk Maar nu de praktijk in vergelijking met de bestaande Prius. Die auto verbruikt normaal gesproken ongeveer 1 op 17 tot 1 op 18, ook al wordt op papier beter beloofd. Het verbruik van de Plug-in is zoals gezegd sterk afhankelijk van de manier waarop met de auto wordt gere den. Afwisselend snelweg met stukjes rondom de woonplaats die dan vooral elektrisch worden afgelegd, levert een gemiddelde op van 1 op 25 of beter. Het meest verbaasd zijn we echter door het gerealiseerde brandstofverbruik als er louter over de snelweg wordt gereden met snelheden boven de 130 km/u en de elektromotor niet wordt aangesproken. De auto haalt dan al zonder moeite 1 op pais Toyota ruim tien jaar geleden kte hybride op de Europese markt ft, is het merk er met een plug-in of brhybride ook weer snel bij. De basis hertrouwde Prius waar er vele dui- lenvan over ons wegennet zoemen, uto kan met zijn techniek maar twee «kilometer volledig elektrisch rijden dat de verbrandingsmotor aanslaat. Bidien gaat dat alleen bij lagere snel len rustig accelereren. een groot deel voor z'n rekening met een flinke invloed op de uitkomst. Een groot voordeel voor de eindgebruiker is dat met een C02-uitstoot van 49 g/km geen BPM wordt geheven, geen wegenbelasting ver schuldigd is en de zakelijke rijder ook geen bijtelling krijgt en vooral in dat laatste schuilt het succes van de Prius Plug-in. Je namelijk helemaal aan. Deze wa. gemeten volgens de geldende Europese normen. Onder laboratoriumomstandig- heden wordt een traject afgelegd en dat levert een bepaald brandstofverbruik op. Omdat de totale afstand tijdens de cyclus bescheiden is, neemt de elektromotor

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 23