j impressie Gaan we stoer doen? Lathouwers4* Opel Mokka (TOBER 2012 DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 OKTOBER 2012 PAGINA 13 Opel Mokka, ijfswagens www.lathouwers.nl ‘ILBURG.HYL www.huun wze daarin beperkt, dus kun- nieuwkomers nog scoren. Opel TobZifs- nieuwe Mokka 9ereed met i, maar enige groeisegment op de opese markt is dat van de com- eSUV of crossover. Tot nu toe is van dat :ht Wij vertellen u er graag meer over! KOERIER - u Tilburg Kraaivenstraat 28 Tel. 013-59 42 555 sowieso zi wat langer de 1.4 Turl terwijl laar nog tot 1.372 achterbank ia zitten, qua op n prima relatief el Bedrijfswagens deel uit van de I Aossel Groep, 1 jnaangevende J J e in de rnouimnra Van Mossel is dej Éden buitenafmetingen, idi, Volkswagen een stoere uitstraling, en Bedrijfswagi Nederlandj autobedrijf de naam Mokka doet denken ant en L Van. Mossel Gn i een eigen leas >pij, twee occó llburg en chadebedrijv van-moMel.nl osselï rijfswagens I n aan Limbura nippen aan een klein koffiekopje, Ar>«ol Rm we in werkelijkheid te maken sn kleine crossover die op de weg imte inneemt dan bijvoor- tstra, maar de ruimtewinst hoogte haalt. onschuldig en dat komt dan weer vooral door het formaat. Het geheim van de Mokka zit vooral in de binnenruimte. Die is beslist van het niveau van een middenklasser, bijvoorbeeld het bagagevolume de een stuk bovenuit gaat (356 1 liter). Zowel voorin als op de ac kunnen volwassenen prime hoofd- en beenruimte is er weinig aan de hand. Wielen De enige diesel die Opel aanbiedt is de 1,7 liter CDTi die 130 pk levert en met 300 Nm eveneens een forse trekkracht. Dat is bij accelereren goed te merken, de diesel heeft gewoon de langste adem. Wat aandrijving betreft kan er bij deze krachtbron worden gekozen voor twee- of vierwielaandrijving. In alle gevallen heeft de Mokka een handgeschakelde versnellingsbak, een automaat behoort niet tot de mogelijkheden. De afstemming van het onderstel is beslist goed gekozen. De carrosserie helt niet overdreven in bochten, terwijl i oneffenheden het comfort van een prir niveau is, mede bepaald door de rtiau forse wielen en niet te lage banden. De Opel-dealer heeft de Mokka inmid dels in huis vanaf 21.995 euro, de diesel met voorwielaandrijving start in een hoger uitrustingsniveau bij 30.695 euro. De 1.4 Turbo met 4x4 is er vanaf 29.095 euro. Grote keuze Aan de materialen en vormgeving het interieur is ook meteen te zien deze uit de koker van Opel komt. Door de combinatie van kunststoffen met metaal- kleurige accenten en ook de daarbij gebruikte lijnen lijkt de Mokka behoorlijk veel ep de Astra en Insignia. Verder is er veel werk gestopt in het creeëren van zoveel mogelijk opbergvakken en bekerhouders om de functionaliteit van de auto verder te vergroten. De Mokka is de gezinsauto bij uitstek. Motorisch -biedt Opel een voldoende grote keuze. Aan de basis staat de 1.6 16V benzine die een vermogen levert van 115 pk en louter met voorwielaandrijving op het programma staat. Daarboven vin den we de moderne 1,4 liter turbomotor die met 140 pk aanzienlijk meer te vertel len heeft en ook bij lagere toerentallen al thuis geeft. Een koppel van 200 Nm is immers royaal. Minder schakelen is het gevolg en dat verhoogt ook weer het comfort. Wie kiest voor deze turbomo tor krijgt hier ook meteen vierwielaan drijving bij. Natuurlijk verhoogt dat de prijs, maar voor het brandstofverbruik maakt het nauwelijks uit. Alleen als het echt noodzakelijk is schakelen de achter wielen bij. Bovendien is de turbomotor ias lerelijk ruin cas’K II een Astr Utrecht al uit de h_ J-ijven. el.nl Mig «sis van de nieuweling is samen- dd uit diverse bekende elementen rwat betreft bodem en ophanging. Mtwikkeling van het onderstel en de Kseriestructuur is binnen General is gezamenlijk opgepakt, want er ook modellen op dezelfde basis Chevrolet en Buick. Maar het ont- pteam van Opel kreeg wel alle vrij- J om een geheel eigen invulling te laan het design. Daarom heeft de aeen geheel eigen front en is ook jatwerk van de portieren volledig l zodat de auto perfect aansluit bij »dere modellen van het merk. De hoogt krachtig, maar tegelijk ook zuiniger dan de 1,6 liter die al er bekend is. Qua prestaties doet jrbo keurig mee, zonder op dat vlak uitzonderlijk voor de dag te komen, een top van 190 km/u en acceleratie naar 100 in 9,9 seconden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 47