j impressie
Gaan we stoer doen?
Lathouwers4*
Opel Mokka
(TOBER 2012
DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 OKTOBER 2012 PAGINA 13
Opel Mokka,
ijfswagens
www.lathouwers.nl
‘ILBURG.HYL
www.huun
wze daarin beperkt, dus kun-
nieuwkomers nog scoren. Opel
TobZifs- nieuwe Mokka 9ereed met
i, maar
enige groeisegment op de
opese markt is dat van de com-
eSUV of crossover. Tot nu toe is
van
dat
:ht
Wij vertellen u er graag meer over!
KOERIER -
u
Tilburg
Kraaivenstraat 28
Tel. 013-59 42 555
sowieso zi
wat langer
de 1.4 Turl
terwijl
laar nog
tot 1.372
achterbank
ia zitten, qua
op
n prima
relatief
el Bedrijfswagens
deel uit van de I
Aossel Groep, 1
jnaangevende J J
e in de rnouimnra
Van Mossel is dej Éden buitenafmetingen,
idi, Volkswagen een stoere uitstraling,
en Bedrijfswagi
Nederlandj
autobedrijf de naam Mokka doet denken
ant en L
Van. Mossel Gn
i
een eigen leas
>pij, twee occó
llburg en
chadebedrijv
van-moMel.nl
osselï
rijfswagens I
n aan
Limbura nippen aan een klein koffiekopje,
Ar>«ol Rm we in werkelijkheid te maken
sn kleine crossover die op de weg
imte inneemt dan bijvoor-
tstra, maar de ruimtewinst
hoogte haalt.
onschuldig en dat komt dan weer vooral
door het formaat.
Het geheim van de Mokka zit vooral in
de binnenruimte. Die is beslist van het
niveau van een middenklasser,
bijvoorbeeld het bagagevolume de
een stuk bovenuit gaat (356 1
liter). Zowel voorin als op de ac
kunnen volwassenen prime
hoofd- en beenruimte is er weinig aan
de hand.
Wielen
De enige diesel die Opel aanbiedt is de
1,7 liter CDTi die 130 pk levert en met
300 Nm eveneens een forse trekkracht.
Dat is bij accelereren goed te merken, de
diesel heeft gewoon de langste adem.
Wat aandrijving betreft kan er bij deze
krachtbron worden gekozen voor twee-
of vierwielaandrijving. In alle gevallen
heeft de Mokka een handgeschakelde
versnellingsbak, een automaat behoort
niet tot de mogelijkheden.
De afstemming van het onderstel is
beslist goed gekozen. De carrosserie helt
niet overdreven in bochten, terwijl i
oneffenheden het comfort van een prir
niveau is, mede bepaald door de rtiau
forse wielen en niet te lage banden.
De Opel-dealer heeft de Mokka inmid
dels in huis vanaf 21.995 euro, de
diesel met voorwielaandrijving start in
een hoger uitrustingsniveau bij 30.695
euro. De 1.4 Turbo met 4x4 is er vanaf
29.095 euro.
Grote keuze
Aan de materialen en vormgeving
het interieur is ook meteen te zien
deze uit de koker van Opel komt. Door de
combinatie van kunststoffen met metaal-
kleurige accenten en ook de daarbij
gebruikte lijnen lijkt de Mokka behoorlijk
veel ep de Astra en Insignia. Verder is
er veel werk gestopt in het creeëren
van zoveel mogelijk opbergvakken en
bekerhouders om de functionaliteit van
de auto verder te vergroten. De Mokka is
de gezinsauto bij uitstek.
Motorisch -biedt Opel een voldoende
grote keuze. Aan de basis staat de 1.6
16V benzine die een vermogen levert van
115 pk en louter met voorwielaandrijving
op het programma staat. Daarboven vin
den we de moderne 1,4 liter turbomotor
die met 140 pk aanzienlijk meer te vertel
len heeft en ook bij lagere toerentallen
al thuis geeft. Een koppel van 200 Nm is
immers royaal. Minder schakelen is het
gevolg en dat verhoogt ook weer het
comfort. Wie kiest voor deze turbomo
tor krijgt hier ook meteen vierwielaan
drijving bij. Natuurlijk verhoogt dat de
prijs, maar voor het brandstofverbruik
maakt het nauwelijks uit. Alleen als het
echt noodzakelijk is schakelen de achter
wielen bij. Bovendien is de turbomotor
ias lerelijk ruin
cas’K II een Astr
Utrecht al uit de h_
J-ijven.
el.nl Mig
«sis van de nieuweling is samen-
dd uit diverse bekende elementen
rwat betreft bodem en ophanging.
Mtwikkeling van het onderstel en de
Kseriestructuur is binnen General
is gezamenlijk opgepakt, want er
ook modellen op dezelfde basis
Chevrolet en Buick. Maar het ont-
pteam van Opel kreeg wel alle vrij-
J om een geheel eigen invulling te
laan het design. Daarom heeft de
aeen geheel eigen front en is ook
jatwerk van de portieren volledig
l zodat de auto perfect aansluit bij
»dere modellen van het merk. De
hoogt krachtig, maar tegelijk ook
zuiniger dan de 1,6 liter die al
er bekend is. Qua prestaties doet
jrbo keurig mee, zonder op dat
vlak uitzonderlijk voor de dag te komen,
een top van 190 km/u en acceleratie naar
100 in 9,9 seconden.