utotest B <5 50 IE 3 MB -NU IDE VER AR* KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 OKTOBER 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: it Panda Dualogic i Merk en type: Rat Panda Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: acceleratie 0-100 Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: www.tigchelaar.nl 1.2 TCE JKTOBER 2012«l robotiseerde versnellingsbakken hebben gezorgd voor een popularisering b'automaat' in kleine auto's. De meerprijs is veelal gering en de invloed ■brandstofverbruik verwaarloosbaar. Geen wonder dat Fiat de nieuwe bnu ook met de Dualogic versnellingsbak op de markt brengt. 63 kW/85 pk bij 5.500 tr/min topsnelheid 173 km/u DEO )O.- ot de an Europa ini ie C-MAX, I 145 Nm bij 1.900 tr/min ‘ga l casion ntrum □SSEL in 12,0 sec. stadscyclus 4,8 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/100 km gecombineerd 4,1 liter/100 km 95 g/km (A-label) 13.090 euro ruimte beste keuze Tilburg Oisterwljk Oirschot Waalwijk Oosterhout Etten-Leur ie betaling van max. en en andere acties. 3 voor waarden. 1 8.600,- 1.300, - 4.300, - lengte 3,653 mtr, breedte 1,643 mtr 955 kg Aanhanggewicht: 800 kg (geremd) Prestaties: J WW >st geld unica ■teealternatieven, de versnellings- Mubbele koppeling of een normale die elektronisch wordt bediend. J is sprake bij de Dualogic versnel- van Fiat. In feit is het dezelfde die al in de Panda beschikbaar is, hait geval wordt het schakelen uit jenomen. Het enige dat anders noord is de pook. Die is afwijkend J'm en kent het schakelschema van «ornaat met een D-, neutraal- en “•Door de pook naar links te bewe en handmatig worden geschakeld, ^toehalen betekent opschakelen, «drukken is terugschakelen. Alleen kaatste geen dagelijkse praktijk zijn vermogen van 85 pk en haalt een keurig koppel van 145 Nm. Het blijft nog steeds even wennen aan het geluid dat bij toe nemend toerental navenant aanzwelt. Tegelijk moet gezegd worden dat bij gelijkblijvende snelheden de tweepit- ter verrassend stil blijkt te zijn. In 12 seconden accelereert de auto naar de 100 km/u en haalt een top van 173 km/u, dat zijn voorwaar geen slechte cijfers. Volgens de officiële cijfers van Fiat zou de Dualogic gemiddeld 1 op 24,4 moeten rijden, maar dat wordt in de praktijk niet gehaald. Dan is 1 op 17 een meer realistisch beeld en dat blijkt identiek aan onze bevindingen met de handgeschakelde versie. best stoere uitstraling met zijn hoekige uitsneden van de spatborden, de brede stootstrips en de andere details die passen binnen het designthema van afgeronde rechthoeken. Wie dat wenst kan in het interieur met kleur spelen, daarvan knapt de auto enorm op. Ook hier volop afgeron de rechthoeken in vrijwel alle elementen en de grappige piepkleine Panda-vermel- dingen op bovenkant van portieren en het dashboard. De binnenruimte van de Panda was niet verkeerd, de nieuweling doet er nog een schepje bovenop. Daarmee kan de auto beslist alle concurrentie aan. Want ook het rijgedrag van de compacte Italiaan is uiterst volwassen en voldoende comfortabel. De nieuwe Fiat Panda begint met zijn 85 pk turbomotor volgens de officiële prijslijst bij 10.290 euro met handbak. Wie voor de Dualogic gaat is 1.100 euro extra kwijt. Met ingang van januari 2013 kan dat gaan veranderen, omdat over de versie met handbak BPM afgerekend moet worden en bij de Dualogic niet, (video: youtube.nl/automedianl) Rechthoeken Langzaam begin je de nieuwe Panda in het dagelijks verkeer te zien. De auto is een slagje groter dan zijn voorgan ger, maar qua vlakverdeling is het model vertrouwd gebleven. De auto heeft een TwinAir Lounge Dualogic Aantal cilinders: 2 in lijn Cilinderinhoud: 875 cc Tweepitter Dit bezwaar verdwijnt gaandeweg niet .alleen omdat je er als gebruiker gewend aan raakt, maar vooral ook omdat je de bak zo leert kennen dat je aan gaat voe len wanneer de bak gaat schakelen. Als je op zo'n moment even het gaspedaal iets licht, gaat het schakelen soepeler. Bovendien heeft de Dualogic bak nog een ander groot voordeel en dat is dat de C02-uitstoot van de tweecilinder TwinAir motor 4 g/km lager ligt in vergelijking met de handbak. Daardoor gelden alle voordelen van BPM- en belastingvrijstel ling inclusief 14 procent bijtelling ook geheel 2013. De TwinAir motor levert met turbo een Z 1 Wele automaten maken gebruik voor mensen die bewust voor het comfort toppelomvormer die er veelal van een automaat kieken. 1 «ordelijk voor is dat het brand- Toch zijn er wel argumenten te noemen Wk op een hoger niveau ligt in om de Dualogic bak links te laten liggen. - Iking met een handbak. Dat wordt Zoals alle vergelijkbare bakken van andere •oordig bij de duurdere merken merken werkt de elektronica vertragend, logen door meer versnellingen in te Bij iedere gangwisseling wordt even met succes, maar ook tegen een geduld gevraagd. Het brein moet naden investering die bij een compact ken voordat de schakelhandeling volgt en met loont. daardoor komt het geheel traag over. 36-XSG-4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 37