utotest
B
<5
50
IE
3
MB
-NU
IDE
VER
AR*
KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 18 OKTOBER 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
it Panda Dualogic
i
Merk en type:
Rat Panda
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie 0-100
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
www.tigchelaar.nl
1.2 TCE
JKTOBER 2012«l
robotiseerde versnellingsbakken hebben gezorgd voor een popularisering
b'automaat' in kleine auto's. De meerprijs is veelal gering en de invloed
■brandstofverbruik verwaarloosbaar. Geen wonder dat Fiat de nieuwe
bnu ook met de Dualogic versnellingsbak op de markt brengt.
63 kW/85 pk bij
5.500 tr/min
topsnelheid
173 km/u
DEO
)O.-
ot de
an Europa ini
ie C-MAX, I
145 Nm bij
1.900 tr/min
‘ga l
casion
ntrum
□SSEL
in 12,0 sec.
stadscyclus
4,8 liter/100 km
buitenwegcydus
3,7 liter/100 km
gecombineerd
4,1 liter/100 km
95 g/km (A-label)
13.090 euro
ruimte
beste keuze
Tilburg
Oisterwljk
Oirschot
Waalwijk
Oosterhout
Etten-Leur
ie betaling van max.
en en andere acties.
3 voor waarden. 1
8.600,-
1.300, -
4.300, -
lengte 3,653 mtr,
breedte 1,643 mtr
955 kg
Aanhanggewicht: 800 kg (geremd)
Prestaties:
J WW
>st geld
unica
■teealternatieven, de versnellings-
Mubbele koppeling of een normale
die elektronisch wordt bediend.
J is sprake bij de Dualogic versnel-
van Fiat. In feit is het dezelfde
die al in de Panda beschikbaar is,
hait geval wordt het schakelen uit
jenomen. Het enige dat anders
noord is de pook. Die is afwijkend
J'm en kent het schakelschema van
«ornaat met een D-, neutraal- en
“•Door de pook naar links te bewe
en handmatig worden geschakeld,
^toehalen betekent opschakelen,
«drukken is terugschakelen. Alleen
kaatste geen dagelijkse praktijk zijn
vermogen van 85 pk en haalt een keurig
koppel van 145 Nm. Het blijft nog steeds
even wennen aan het geluid dat bij toe
nemend toerental navenant aanzwelt.
Tegelijk moet gezegd worden dat bij
gelijkblijvende snelheden de tweepit-
ter verrassend stil blijkt te zijn. In 12
seconden accelereert de auto naar de
100 km/u en haalt een top van 173
km/u, dat zijn voorwaar geen slechte
cijfers. Volgens de officiële cijfers van
Fiat zou de Dualogic gemiddeld 1 op
24,4 moeten rijden, maar dat wordt in
de praktijk niet gehaald. Dan is 1 op 17
een meer realistisch beeld en dat blijkt
identiek aan onze bevindingen met de
handgeschakelde versie.
best stoere uitstraling met zijn hoekige
uitsneden van de spatborden, de brede
stootstrips en de andere details die passen
binnen het designthema van afgeronde
rechthoeken. Wie dat wenst kan in het
interieur met kleur spelen, daarvan knapt
de auto enorm op. Ook hier volop afgeron
de rechthoeken in vrijwel alle elementen
en de grappige piepkleine Panda-vermel-
dingen op bovenkant van portieren en het
dashboard. De binnenruimte van de Panda
was niet verkeerd, de nieuweling doet er
nog een schepje bovenop. Daarmee kan
de auto beslist alle concurrentie aan.
Want ook het rijgedrag van de compacte
Italiaan is uiterst volwassen en voldoende
comfortabel.
De nieuwe Fiat Panda begint met zijn
85 pk turbomotor volgens de officiële
prijslijst bij 10.290 euro met handbak.
Wie voor de Dualogic gaat is 1.100 euro
extra kwijt. Met ingang van januari 2013
kan dat gaan veranderen, omdat over de
versie met handbak BPM afgerekend moet
worden en bij de Dualogic niet, (video:
youtube.nl/automedianl)
Rechthoeken
Langzaam begin je de nieuwe Panda in
het dagelijks verkeer te zien. De auto
is een slagje groter dan zijn voorgan
ger, maar qua vlakverdeling is het model
vertrouwd gebleven. De auto heeft een
TwinAir Lounge
Dualogic
Aantal cilinders: 2 in lijn
Cilinderinhoud: 875 cc
Tweepitter
Dit bezwaar verdwijnt gaandeweg niet
.alleen omdat je er als gebruiker gewend
aan raakt, maar vooral ook omdat je de
bak zo leert kennen dat je aan gaat voe
len wanneer de bak gaat schakelen. Als
je op zo'n moment even het gaspedaal
iets licht, gaat het schakelen soepeler.
Bovendien heeft de Dualogic bak nog
een ander groot voordeel en dat is dat de
C02-uitstoot van de tweecilinder TwinAir
motor 4 g/km lager ligt in vergelijking
met de handbak. Daardoor gelden alle
voordelen van BPM- en belastingvrijstel
ling inclusief 14 procent bijtelling ook
geheel 2013.
De TwinAir motor levert met turbo een
Z
1 Wele automaten maken gebruik voor mensen die bewust voor het comfort
toppelomvormer die er veelal van een automaat kieken.
1 «ordelijk voor is dat het brand- Toch zijn er wel argumenten te noemen
Wk op een hoger niveau ligt in om de Dualogic bak links te laten liggen. -
Iking met een handbak. Dat wordt Zoals alle vergelijkbare bakken van andere
•oordig bij de duurdere merken merken werkt de elektronica vertragend,
logen door meer versnellingen in te Bij iedere gangwisseling wordt even
met succes, maar ook tegen een geduld gevraagd. Het brein moet naden
investering die bij een compact ken voordat de schakelhandeling volgt en
met loont. daardoor komt het geheel traag over.
36-XSG-4