Autotest
Pittig volume
7
^NOORDHOEK
(TOBER 2012 «f
Itilburgse koerier
DE AUTOMAAT DONDERDAG 11 OKTOBER 2012 PAGINA 3
:el 2)
Technische
gegevens:
Seat Ibiza ST FR 1.4 TSI
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
CLA
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
SEAT
5MW
Nissan
van Andelstraat 11, 5141 PB Waalwijk, T: 0416 - 65 15 90
www.noordhoekautogroep.nl
-AUTQGROEP
- Tilburg - Waalwijk Den Bosch -
back afgeleide wagon op een niveau uit
dat boven een middenklasser uitgaat.
Wie op zoek is naar een compacte stationwagon heeft niet al te
veel keus. Wie van een dergelijk voertuig ook nog de nodige spor
tiviteit verwacht, hoeft nauwelijks meer te kiezen. De vernieuwde
Seat Ibiza ST in de sportieve FR-uitvoering is daarmee een redelijk
uniek aanbod.
Seat Ibiza
ST FR 1.4 TSI
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
1.390 cc
110kW/150pk
bij 5.800 tr/min
220 Nm bij.
1.250 tr/min
lengte 4,227 mtr,
breedte 1,693 mtr
1.180 kg
Aanhanggewicht: 1.200 kg
(geremd)
topsnelheid
212 km/u
acceleratie
0-100 in 8,0 sec.
stadscyclus
7,5 liter/100 km
buitenwegcydus
5,1 liter/100 km
gecombineerd
5,9 liter/100 km
Ï39g/km
(C-label)
25.475 euro
etijd breidt Dacia niet alleen haar pr
lar vernieuwd ook bijna alle bestaanc
de jaarwisseling staat de nie
ero in de showroom die niet a
carrosserie heeft gekre™
Renat1* 1
programma
ande model-
)g voor de jaarwisseling staat de nieuwe vijf-
Sandero in de showroom die niet alleen een
jft nieuwe carrosserie heeft gekregen, maar
modernste Renault motoren krijgt, waaronder
■Uiige driecilinder 0,9 liter. Meteen is er ook een
Stepway variant, maar het is nog onduidelijk of
pgan sedan van de partij zal zijn. Een blik in het
jmeur leert dat de gebruikte materialen er enorm op
it kSul*1”'119e9aan en dat hij een onveranderd gunstige
s bij elkaar had gafcelling, dat kan alleen maar succes opleveren,
de nieuwe generatv
ie vertrouwde cara
oden: sedan, hatdibl
grote auto voor ha
e 1 liter driecirf
ik heeft Ford een
maast krijgt de Re
komt er een non'
en komt er uitbra
■nt manifesteert B
ie Tourneo Connec
in de gelijknamige
!50,-
50,-
150,-
'50,-
>50,-
'50,
>50,-
>50,-
>50,-
'50,-
>50,-
550,-
>50,-
'50,
sportief stukje sturen die tegelijk de
flexibiliteit van een stationwagon nodig
heeft voor hobby of beroep.
Wie gaat voor een sportieve auto, let
tegenwoordig ook op het brandstof
verbruik. Uiteraard haalt Seat alles uit
de kast om ook op dit vlak te scoren.
Zaken als een start/stop systeem eh een
schakelindicator zijn uiteraard aanwezig.
Bovendien wordt de 1.4 TSI in dit model
louter gekoppeld aan de DSG-versnel-
lingsbak met dubbele koppeling. Die
heeft in dit geval zeven trappen. Het
schakelen gaat voorbeeldig en uiterst
snel, maar ten opzichte van een auto
maat heeft deze bak juist een gun
stige invloed op het verbruik. Gemiddeld
noteerden we 1 op 12,6 en dat is gezien
de prestaties en het potentieel van de
auto zeker niet verkeerd.
Prijstechnisch begint de Seat Ibiza gun
stig bij 12.965 euro, maar dan praten
we over een hatchback met de 60 pk
1.2 motor. Deze ST FR 1.4 TSI staat aan
de andere kant van het spectrum met
25.475 euro en dat is natuurlijk andere
koek. Die prijs is het laatste argument
om de auto tot een nicheproduct te
bombarderen.
opwachting heeft gemó_.„.
van een 'gewone' Ibiza een spor
tieve Ibiza te maken blijkt niet
veel nodig. Seat hanteert daarbij
twee tredes. De FR behoudt alle
functionaliteiten van de normale
varianten, maar voegt met name
door de onderstelafstemming
en diverse uitrustingsdetails een
dosis sportiviteit toe. Toch blijft de
FR nadrukkelijk onder het niveau
van de Ibiza Cupra die met nog Datbi
meer vermogen, een nog meer op onder
dynamiek afgestemd onderstel en -
volop uiterlijke verschillen boven
aan de ladder van het programma
Het feit dat er nauwelijks een con
current te bedenken is voor deze
specifieke uitvoering van de recent stan
licht gefacelifte Seat Ibiza, wil niet licht
zeggen dat andere merken belang
rijke marktkansen laten liggen. Seat
heeft met deze auto een echte
niche opgezocht.
staat. De FR is sportief de gul
den middenweg. De auto wordt
-*andaard geleverd met 16 inch
„chtmetalen wielen, maar 17 inch
is ook mogelijk getuige de prijslijst
en ons testexemplaar.
Gezinsauto
I Het belangrijkste element van sportiviteit
mogen we van de techniek verwachten.
De Ibiza FR is er met drie motoren, de
I 1,6 liter TDI, de 1,2 liter TSI (105 pk) en
I de in onze testauto aanwezige 1.4 TSI.
I Deze viercilinder met directe inspuiting
I en turbo levert een uitstekend vermogen
I van 150 pk en weet vooral te overtuigen
I door het hoge koppel van 220 Nm dat al
vanaf 1.250 tr/min van zich laat profite-
ren. Dat is goed te merken bij wegrijden,
want de motor is meteen aanwezig.
Vlotte accelereert de krachtbron naar
hoge snelheden. In acht tellen staat de
100 km/u op het instrumentarium en
de auto heeft een topsnelheid van 212
km/u. Maar daarmee is het verhaal nog
niet helemaal verteld. De ingenieurs van
Seat hebben ook nadrukkelijk gekeken
naar de afstemming van vering en dem
ping. Die is een stuk stugger geworden,
te stug? Dat zal afhangen van de smaak
van de berijder. Te stug zeker als de auto
puur als gezinsauto wordt gezien, maar
beslist niet voor de liefhebber van een
Onderstelafstemming
Seat levert de Ibiza als driedeurs,
vijfdeurs en ST, de stationwa- pen
gon. Al deze varianten hebben kuip
een nieuw front gekregen waarbij
de lagere en brede grille het
grootste verschil maakt. Verder
moet worden gekeken naar de
indeling van de lichtunits en de
~rm van de voorbt-
■tee SUV als concept bij Nissan. De Terra heeft
■mjte geen Europese uitstraling, maar het Nissan is
W™te doen om de techniek. De auto wordt namelijk
■gewogen dooreen aantal elektromotoren die hun
krijgen via een brandstofcel. Nissan vindt het
Ihgnjk te laten zien dat het bedrijf technisch gezien
1J met deze aandrijving op de markt te komen.
introductie hangt echter volledig samen met de
■eerbaarheid van waterstof als brandstof.
apanse Mazda is helemaal klaar voor de lancering
ie nieuwe Mazda6 die nog deze maand in de
room verschijnt als ruim bemeten Sportbreak. De
komt begin volgend jaar ook als sedan. De reden
feze snelle introductie, Nederland krijgt zelfs in
jade primeur, ligt in het feit dat de 2 liter SkyActiv
r nog tot 1 januari in aanmerking komt voor 20
Hit bijtelling. Maar er komt uiteraard ook een die-
De nieuwe Mazda6 valt op door zijn sierlijke lijnen
ionwagon op basisrfranke uitstraling. Maar ondanks dat is er volop bin-
oriseringen en uitA* voor passagiers en bagage.
bestaande er-
ept van de i
nderen. Het
t onderstel v
'oorjaar als
nt. Tot slot laat
LSAMG zien, vw
'sproken, al laat
een jaar op zich
■send is de komst van een ruimtewagen bij
l althans, zo mag de 1-serie GT rustig worden
«ad. In Parijs is slechts de conceptversie te zien
Khter nauwelijks afwijkt van de definitieve auto,
het model een optimale binnenruimte te geven is
een voor een compleet nieuwe bodemgroep met
Wielaandrijving. De auto heet dus wel 1-serie,
ris daar technisch niet aan verwant. De vijfderus
ept is voorzien van een hybride aandrijflijn met de
*1,5 liter driecilinder benzinemotor. Maar de pro-
eversie krijgt zonder twijfel ook meer traditionele
(«ikheden.
arschil
Stiksels
De sportiviteit wordt naadloos in
het interieur voorgezet. Dat mer-
'ken we al meteen na het instap-
~*n aan de stoelen die meer een
kuipvorm hebben door de duidelijk
hogere randen langs bovenbenen
en lenden. Ze ondersteunen beter
en dat is geen overbodige luxe bij
lcn gekeken naar de een sportief rijgedrag. De stoelen
de lichtunits en de krijgen net als het stuur en de
vorm van de voorbumper, ter- pookhoes extra accent door de toe
wijl ook led-dagrijverlichting z'n gepaste rode stiksels. Die zorgen
opwachting heeft gemaakt. Om samen met enkele subtiele metalen
delen voor het boordnodige con
trast met de voor de rest zwarte
aankleding. Op de onderste spaak
van het afgeplatte stuur staat de
FR-vermelding, zodat de bestuurder
zeker is te maken te hebben met
deze sportieve telg.
Naast zijn die sportiviteit behoudt
de Ibiza FR natuurlijk alle functio
naliteiten van de normale varianten.
r'~* betekent in het geval van de ST
...Jer meer een bagagevolume dat
royaal is en varieert van 430 tot
maximaal 1.164 liter en daarmee
komt de van een compacte hatch-