Autotest Pittig volume 7 ^NOORDHOEK (TOBER 2012 «f Itilburgse koerier DE AUTOMAAT DONDERDAG 11 OKTOBER 2012 PAGINA 3 :el 2) Technische gegevens: Seat Ibiza ST FR 1.4 TSI Merk en type: Koppel: Afmetingen: Gewicht: CLA Prestaties: Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: SEAT 5MW Nissan van Andelstraat 11, 5141 PB Waalwijk, T: 0416 - 65 15 90 www.noordhoekautogroep.nl -AUTQGROEP - Tilburg - Waalwijk Den Bosch - back afgeleide wagon op een niveau uit dat boven een middenklasser uitgaat. Wie op zoek is naar een compacte stationwagon heeft niet al te veel keus. Wie van een dergelijk voertuig ook nog de nodige spor tiviteit verwacht, hoeft nauwelijks meer te kiezen. De vernieuwde Seat Ibiza ST in de sportieve FR-uitvoering is daarmee een redelijk uniek aanbod. Seat Ibiza ST FR 1.4 TSI Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: 1.390 cc 110kW/150pk bij 5.800 tr/min 220 Nm bij. 1.250 tr/min lengte 4,227 mtr, breedte 1,693 mtr 1.180 kg Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) topsnelheid 212 km/u acceleratie 0-100 in 8,0 sec. stadscyclus 7,5 liter/100 km buitenwegcydus 5,1 liter/100 km gecombineerd 5,9 liter/100 km Ï39g/km (C-label) 25.475 euro etijd breidt Dacia niet alleen haar pr lar vernieuwd ook bijna alle bestaanc de jaarwisseling staat de nie ero in de showroom die niet a carrosserie heeft gekre™ Renat1* 1 programma ande model- )g voor de jaarwisseling staat de nieuwe vijf- Sandero in de showroom die niet alleen een jft nieuwe carrosserie heeft gekregen, maar modernste Renault motoren krijgt, waaronder ■Uiige driecilinder 0,9 liter. Meteen is er ook een Stepway variant, maar het is nog onduidelijk of pgan sedan van de partij zal zijn. Een blik in het jmeur leert dat de gebruikte materialen er enorm op it kSul*1”'119e9aan en dat hij een onveranderd gunstige s bij elkaar had gafcelling, dat kan alleen maar succes opleveren, de nieuwe generatv ie vertrouwde cara oden: sedan, hatdibl grote auto voor ha e 1 liter driecirf ik heeft Ford een maast krijgt de Re komt er een non' en komt er uitbra ■nt manifesteert B ie Tourneo Connec in de gelijknamige !50,- 50,- 150,- '50,- >50,- '50, >50,- >50,- >50,- '50,- >50,- 550,- >50,- '50, sportief stukje sturen die tegelijk de flexibiliteit van een stationwagon nodig heeft voor hobby of beroep. Wie gaat voor een sportieve auto, let tegenwoordig ook op het brandstof verbruik. Uiteraard haalt Seat alles uit de kast om ook op dit vlak te scoren. Zaken als een start/stop systeem eh een schakelindicator zijn uiteraard aanwezig. Bovendien wordt de 1.4 TSI in dit model louter gekoppeld aan de DSG-versnel- lingsbak met dubbele koppeling. Die heeft in dit geval zeven trappen. Het schakelen gaat voorbeeldig en uiterst snel, maar ten opzichte van een auto maat heeft deze bak juist een gun stige invloed op het verbruik. Gemiddeld noteerden we 1 op 12,6 en dat is gezien de prestaties en het potentieel van de auto zeker niet verkeerd. Prijstechnisch begint de Seat Ibiza gun stig bij 12.965 euro, maar dan praten we over een hatchback met de 60 pk 1.2 motor. Deze ST FR 1.4 TSI staat aan de andere kant van het spectrum met 25.475 euro en dat is natuurlijk andere koek. Die prijs is het laatste argument om de auto tot een nicheproduct te bombarderen. opwachting heeft gemó_.„. van een 'gewone' Ibiza een spor tieve Ibiza te maken blijkt niet veel nodig. Seat hanteert daarbij twee tredes. De FR behoudt alle functionaliteiten van de normale varianten, maar voegt met name door de onderstelafstemming en diverse uitrustingsdetails een dosis sportiviteit toe. Toch blijft de FR nadrukkelijk onder het niveau van de Ibiza Cupra die met nog Datbi meer vermogen, een nog meer op onder dynamiek afgestemd onderstel en - volop uiterlijke verschillen boven aan de ladder van het programma Het feit dat er nauwelijks een con current te bedenken is voor deze specifieke uitvoering van de recent stan licht gefacelifte Seat Ibiza, wil niet licht zeggen dat andere merken belang rijke marktkansen laten liggen. Seat heeft met deze auto een echte niche opgezocht. staat. De FR is sportief de gul den middenweg. De auto wordt -*andaard geleverd met 16 inch „chtmetalen wielen, maar 17 inch is ook mogelijk getuige de prijslijst en ons testexemplaar. Gezinsauto I Het belangrijkste element van sportiviteit mogen we van de techniek verwachten. De Ibiza FR is er met drie motoren, de I 1,6 liter TDI, de 1,2 liter TSI (105 pk) en I de in onze testauto aanwezige 1.4 TSI. I Deze viercilinder met directe inspuiting I en turbo levert een uitstekend vermogen I van 150 pk en weet vooral te overtuigen I door het hoge koppel van 220 Nm dat al vanaf 1.250 tr/min van zich laat profite- ren. Dat is goed te merken bij wegrijden, want de motor is meteen aanwezig. Vlotte accelereert de krachtbron naar hoge snelheden. In acht tellen staat de 100 km/u op het instrumentarium en de auto heeft een topsnelheid van 212 km/u. Maar daarmee is het verhaal nog niet helemaal verteld. De ingenieurs van Seat hebben ook nadrukkelijk gekeken naar de afstemming van vering en dem ping. Die is een stuk stugger geworden, te stug? Dat zal afhangen van de smaak van de berijder. Te stug zeker als de auto puur als gezinsauto wordt gezien, maar beslist niet voor de liefhebber van een Onderstelafstemming Seat levert de Ibiza als driedeurs, vijfdeurs en ST, de stationwa- pen gon. Al deze varianten hebben kuip een nieuw front gekregen waarbij de lagere en brede grille het grootste verschil maakt. Verder moet worden gekeken naar de indeling van de lichtunits en de ~rm van de voorbt- ■tee SUV als concept bij Nissan. De Terra heeft ■mjte geen Europese uitstraling, maar het Nissan is W™te doen om de techniek. De auto wordt namelijk ■gewogen dooreen aantal elektromotoren die hun krijgen via een brandstofcel. Nissan vindt het Ihgnjk te laten zien dat het bedrijf technisch gezien 1J met deze aandrijving op de markt te komen. introductie hangt echter volledig samen met de ■eerbaarheid van waterstof als brandstof. apanse Mazda is helemaal klaar voor de lancering ie nieuwe Mazda6 die nog deze maand in de room verschijnt als ruim bemeten Sportbreak. De komt begin volgend jaar ook als sedan. De reden feze snelle introductie, Nederland krijgt zelfs in jade primeur, ligt in het feit dat de 2 liter SkyActiv r nog tot 1 januari in aanmerking komt voor 20 Hit bijtelling. Maar er komt uiteraard ook een die- De nieuwe Mazda6 valt op door zijn sierlijke lijnen ionwagon op basisrfranke uitstraling. Maar ondanks dat is er volop bin- oriseringen en uitA* voor passagiers en bagage. bestaande er- ept van de i nderen. Het t onderstel v 'oorjaar als nt. Tot slot laat LSAMG zien, vw 'sproken, al laat een jaar op zich ■send is de komst van een ruimtewagen bij l althans, zo mag de 1-serie GT rustig worden «ad. In Parijs is slechts de conceptversie te zien Khter nauwelijks afwijkt van de definitieve auto, het model een optimale binnenruimte te geven is een voor een compleet nieuwe bodemgroep met Wielaandrijving. De auto heet dus wel 1-serie, ris daar technisch niet aan verwant. De vijfderus ept is voorzien van een hybride aandrijflijn met de *1,5 liter driecilinder benzinemotor. Maar de pro- eversie krijgt zonder twijfel ook meer traditionele («ikheden. arschil Stiksels De sportiviteit wordt naadloos in het interieur voorgezet. Dat mer- 'ken we al meteen na het instap- ~*n aan de stoelen die meer een kuipvorm hebben door de duidelijk hogere randen langs bovenbenen en lenden. Ze ondersteunen beter en dat is geen overbodige luxe bij lcn gekeken naar de een sportief rijgedrag. De stoelen de lichtunits en de krijgen net als het stuur en de vorm van de voorbumper, ter- pookhoes extra accent door de toe wijl ook led-dagrijverlichting z'n gepaste rode stiksels. Die zorgen opwachting heeft gemaakt. Om samen met enkele subtiele metalen delen voor het boordnodige con trast met de voor de rest zwarte aankleding. Op de onderste spaak van het afgeplatte stuur staat de FR-vermelding, zodat de bestuurder zeker is te maken te hebben met deze sportieve telg. Naast zijn die sportiviteit behoudt de Ibiza FR natuurlijk alle functio naliteiten van de normale varianten. r'~* betekent in het geval van de ST ...Jer meer een bagagevolume dat royaal is en varieert van 430 tot maximaal 1.164 liter en daarmee komt de van een compacte hatch-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 31