frutosalon Parijs
4G
iQ
rijp
Afbouwen
zugeot
Suzuki
ange Rover
8
Audi
>rsche
ions
T
I
o®
■■r
IRLE
fe,
jexus
DE AUTOMAAT DONDERDAG 4 OKTOBER 2012 PAGINA 3
Tony Vos
beschikken over d
450 pk sterke V8.
TOYOTA
^TOYOTA
moeten we
de richting
BMC Tic
o@spijkersb.
Redactie:
Advertentie’
Jimny en ment van bijvoo
ekondigd, hqai. Een goede
het merk groei in z*
rail de S- nog als cc
Email:
tonyvos@automedia.nl
Je zou maar in Den Haag zitten en
iedere keer nieuwe regeltjes moe
ten bedenken. Daar heb je een be
hoorlijk dikke duim bij nodig en het
helpt als je weinig kennis van zaken
hebt. De belastingen op auto's zijn
aan een constante verandering on
derhevig. Het gaat zo snel dat zelfs
mensen in de branche er een lijstje
bij moeten pakken om te zien hoe
het ook al weer zit. Jaren geleden
heeft de overheid beloofd de BPM
af te bouwen, mede omdat deze in
strijd is met Europa. Binnenkort is
die BPM volledig vervangen door
de C02-tax en is de uitstoot van een
auto gemeten in een laboratorium
de basis voor geen tot heel veel ex
tra belasting. Maar de CO2-uitstoot
is lang niet alles.
Diesels worden al sinds jaar en dag
in ons land extra belast, onder nieer
vanwege de roetuitstoot. Ondanks
enorme technische verbeteringen
zoals een roetfilter en het aan
zienlijk lagere brandstofverbruik,
heeft de Nederlandse politiek het
niet op diesels. Zeker niet nu hun
ideeën worden ondersteund door
een recent onderzoek over de fijnste
roetdeeltjes die kankerverwekkend
zouden zijn. Tja, dan wordt in zo'n
geval van een regelbedenker toch
enige intelligentie verwacht en zo
als gezegd ontbreekt die per defini
tie. Als per 1 januari de CO2-normen
wederom worden aangescherpt, val
len een aantal compacte en zuinige
benzineauto's buiten de boot voor
waar het gaat om vrijstelling van
BPM en lage bijtelling, terwijl juist
een aantal soortgenoten met een
zeer zuinige dieselmotor hiervoor
wel in aanmerking blijven komen.
Maar waar maken we ons druk om,
diverse landen om ons heen hebben
een dieselaandeel van verder boven
de tachtig procent...
Koerier
5014 DA Tilburg
we, compacte
termijn in tv—
ai, de zeer luxueus
snelle 208 GTI. In he
«kende
)pk. I
Tony Vos
Tel. 0495-430930
Postbus 2144, 6020 AC Budel
De Tilburgse 1
N.S. Plein 14,
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
Totaal te
totalen
b6drafl
€10.900,-
26.720,-
Email:
advertentie@tilburgsekoerier.nl
,_j kg aan ge
wilgen gehangen te hebber
enorm in het brandstofveiu.uia
linden we weer via een fors la-
Hmposanter over. Toch blijkt de uiter
IV maar liefst 400 kg aan gewicht de ei
l 1 "ten. Dat zien, kunnen
verbruik dat het merk s
overweegt.
de nieuwe Lexus IS. Maar tot het zover
is, moeten we het doen met een concept
ling van deze sedan aangeeft.
t 'm LS-CC gedoopt die als
e coupé in Parijs te bewonderen
-Finesse designtaal straalt er weer
6plannen heeft Porsche met de uit
ban het programma van de Pana-
Naast de vijfdeurs hatchback komt
een soort van Shooting Brake die
tapt in Parijs op de draaischijf staat,
urismo heet deze e-hybrid, juist een
S3 variant klaar die aan de buitenkant een
wat dikker uiterlijk heeft gekregen. Maar
de echte kracht komt onder de motprkap
vanuit een 2 liter turbomotor goed voor
maar liefst 300 pk! Wie dat nog niet ge
noeg vindt, kan bij hetzelfde merk ook
beschikken over de RS5 cabriolet met een
tenkant diverse toevoegingen en dat geldt
ook voor het interieur. Verder heeft de RCZ
bescheiden facelift gekregen en laat
geot aan de hand van een tweetal con
's de toekomstplannen zien. De 2008
Onyx sport-
onder de Corsa, maar de prijzen mogen
op hetzelfde niveau worden verwacht. In
Parijs wordt duidelijk hoeveel kleurrijke
mogelijkheden Opel voor de Adam heeft
bedacht wat betreft lak, wielen, interieur-
accenten en bekledingsmaterialen.
Propees debuut voor de niejjwe
IlLexus LS600h die in de F Sport
fc rrin9 ,z'n endjes draait. De witte die de richtir
’•je is indrukwekkend van formaat Lexus heeft
Kp in al“ gevallen een hybride stijlvolle cou
Dat zal in ieder geval op de is. De L-Fines
piandse markt ook het geval zijn bij vanaf.
we Range Rover hadden we op gere C02-tax in ons land terug in de aan
gezien, maar in het echt komt zienlijk lagere prijsstelling. Van binnen is
-x--r-.L u-.. j. ‘araard niet op luxe bespaard. Als we
Ie enorme beenruimte op de achterbank
:ien, kunnen we nauweli'1"'
laiiicimciic serieus een v
sorbeeld de Nissan Qas-
n goede zet, omdat daar nog
zit. De S-Cross staat in Parijs
concept, maar de productiever-
ua vormgeving weinig van
plug-in hybride. Het hele VW concern richt
daar haar peilen op èn Porsche krijgt er
als een van de eerste de beschikking over.
Overigens betreft het in dit geval een aan
passing van de bestaande hybride aan-
drijflijn.
■ingsbijdrage en 1
is gelijk aan de J
jen. Toetsingen 1
arhoudsplannen J
TOBER 2012 PA®.
jURGSE KOERIER -
andacht voor de 208 bij Peugeot.
we, compacte hatchback komt er
twee exclusieve uit- een b
j-luxueus aangeklede Peuge
me GTI. In het vooronder cepts de toekomstplannen zien,
ide 1,6 liter turbomotor goed SUV lijkt realistisch, terwijl de On
Uiteraard zijn er aan de bui- wagen dat beslist niet is.
De komst van de gefacelifte J
Grand Vitara was al aangekor._._,_,
maar tot de onthulling had het rr"'"
slechts schetsen laten zien van de
Cross, een middenklasse crossover die
een rol moet gaan spelen in het seg-
De hele Opel-stand louter gevuld met
de nieuwe, compacte Adam. Het model
heeft qua uitstraling een mix tussen Fiat
500 en Audi A1 en moet voor het merk
de markt van luxueuze, compacte model
len aansnijden. Het formaat ligt duidelijk
Kort na de lancering van de nieuwe A3
breidt Audi de modellijn snel uit. Zo komt
er ook nu weer een Sportback, een vijf
deurs die op een verlengd onderstel staat
om de achterpassagiers meer ruimte te
bieden. Het leveringsprogramma loopt
aardig synchroon met de bestaande drie-
deurs. Daarnaast heeft Audi ook de snelle
inner
Als
.r.iterbar...
elijks voorstellen
i verlengde versie