Autotest
definitieve aansluiting
rolvo V40 T3 Momentum
VAN ROOSMALEN
DE AUTOMAAT DONDERDAG 20 SEPTEMBER 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Volvo V40T3
Momentum
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
de C-mAX,
Ti nü verkrijg- i
nog met I
liet de laatste jaren om compacte auto's ging vond Volvo niet helemaal
liting bij de premium middenklasse. Nu de nieuwe V40 aan het program-
is toegevoegd staat er voor Volvo een veel bredere doelgroep klaar.
Innovatief
De basis voi
preekt. I
Iers en
110 kW/150 pk
bij 5.700 tr/min
240/270 Nm bij
1.600-4.000 tr/min
lengte 4,369 mtr,
breedte 1,802 mtr
1.268 kg
in 8,8 sec.
stadscyclus
6,8 liter/100 km
buitenwegcydus
4,6 liter/100 km
gecombineerd
5,4 liter/100 km
125 g/km
(A-label)
29.390 euro
stijlen. Mede dankzij deze voorziening
scoort de Volvo V40 ongekend hoog bij de
EuroNCAP botsproeven.
imte
>te keuze
iere ver-
Drmge-
Bovendien
i ook parti-
‘jruiksmo-
arrosserie.
Automotive
www.roosmalen.nl
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.300 kg
(geremd)
topsnelheid
210 km/u
acceleratie 0-100
1BER 2012 PAg1e TILBURGSE KOERIER -
>eC30 is als driedeurs een bijzonder*
E Wing die door zijn specifieke vor
"ng niet iedereen aanspreekt. B"»»”
8’ aezen veel zakelijke rijders en Ou,
ai Mieren liever voor de extra gebri
gelijkheden van een vijfdeurs earn
I dat biedt de V40 nu wel.
jr de nieuwe Volvo is in feite
auto staat op het zogenaamde
Mipacte onderstel en is in principe afge-
j dat van de Ford Focus. Natuurlijk
■•■’M eeft Volvo er z'n eigen draai aan gege-
en. Met een lengte van 4,37 meter is
een behoorlijk forse middenklasser
i ie door zijn elegante vorm een kleinere
J m te zi)n van de v6°-Toch is de
M beslist niet bedoeld als een estate,
geknikte achterlichten sluiten zoals we
lewend zijn op de schouderlijn aan die
®ar voren wordt doorgetrokken en ein-
ügt bij de koplampen. De grille is breed en
sa9 geplaatst. Onder de motorkap zit een
movatieve airbag die bij een aanrijding
iet een voetganger wordt opgeblazen.
F motorkap wordt omhoog bewogen
Mat de voetganger minder kans heeft
1 aanraking te komen met motoronder-
eien. De airbag bedekt tevens de raam-
besteld. Het gemiddelde praktijkverbruik
ligt net onder de 1 op 14 en dat is keurig.
Bij de V40T3 is een C02-uitstoot gemeten
van 125 g/km en dat is op dit moment nog
voldoende laag voor 20 procent bijtelling.
Om een wat grotere doelgroep te kun
nen aanspreken is de afstemming van
het onderstel sportiever dan je van een
Volvo zou verwachten. .De auto beschikt
mede daardoor over een dynamisch weg-
sionï
rum’
gezet de richting die
aangegeven en laat
non tot een stukje
□iêntegen blijkt de
elwegritten genoeg
Hogere turbodruk
Volvo werd enkele jaren geleden verkocht
door Ford aan het Chinese Geely. Maar
technisch is de verbintenis met de voor
malige eigenaar er nog steeds. De T3 is
de basis benzineversie die gebruik maakt
van de moderne 1,6 liter Ecoboost turbo
motor van Ford. Deze levert in dit geval
een vermogen van 150 pk en komt aan
een koppel van 240 Nm tussen 1.600 en
4.000 tr/min. Dat voorspelt bij voorbaat al
een grote souplesse. Wie snel wil accele
reren spreekt de overboostfunctie aan die
kortstondig een hogere turbodruk toelaat,
waardoor het koppel kan toenemen tot
270 Nm. In dat geval worden ook de
beloofde prestaties behaald van een top
van 210 km/u en acceleratie naar 100
km/u in 8,8 seconden. De T3 is er alleen
met een prettig schakelende 6-bak. De
T4 heeft dezelfde motor met 180 pk en
kan eveneens met een automaat worden
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.596 cc
gedrag, volgt nauwgr
met het stuur wordt i
zich beslist uitnodigen
sportief rijden. Daaren
auto op lange snelwe
comfortabel.
De nieuwe Volvo V40 start als T3 in de
Base uitrustingsvariant bij 26.390 euro
en komt in deze Momentum-uitvoering
(derde in de opvolging) op 29.430 euro.
Tiental kleuren
Volvo heeft altijd een uitgesproken design
in het interieur en de V40 maakt daarop
geen uitzondering. Enerzijds zien we ver
trouwde elementen, zoals de zwevende
middenconsole met bergruimte erachter,
maar tegelijk speelt het merk met dit
model in op de drang naar steeds meer
individueel in te stellen elektronica. De
sfeerverlichting die in het donker op de
middenconsole schijnt, kent een tiental
kleuren. Verder is de layout van het dash
board in drie standen te kiezen: sportief,
elegant en éco waarbij zelfs de positie
van de toerenteller en de weergave van de
snelheid van plaats veranderen. Zoals we
van Volvo gewend zijn heeft de V40 goed
zittende stoelen en biedt de achterbank
redelijk de ruimte. De voetruimte lijkt wat
beperkt omdat de basis waarop de bank
staat wat verder naar voren komt. Het
bagagevolume van de V40 varieert van
335 tot maximaal 1.032 liter. Daarmee
is de auto beslist geen uitschieter, maar
houdt zich redelijk overeind tussen de
concurrentie.