WIVI icicii 'acia Logan en andero in het nieuw Rood hoofd Lichtvoetige efficiëntie UWE HYUNDAI Santa Fe BSHO auto te horen. In eerste instantie dacht k aan een te lage bandenspanning, maar op hot oog kon ik niets zien, lijden deed hetzelfde geluid zich niet aan oop overg^m doorgebracht om er een HYunofli AbltO vinkt W sg] >E TILBURGSE Tony Vos ,oP Aandrijflijn r 10 uur i gere arijse Voor de derde keer in het bestaan lanceert Hyundai een nieuwe Santa Fe. Wat opvalt is dat de nieuwe ling groter oogt, maar eleganter is geworden en fors wat gewicht heeft weten af te werpen. Kortom, de Santa Fe 3,0 is klaar voor lancering. ilad: L fesign wr in 326 I 351085 rij 09.30-17. >9.30-17.00 i Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 36* Donderdag 20 september 2012 Oplage 111.800 Santa Fe begint met euro en dat is an voorheen. De jeworden ivoor een I C02-t herstelbedrijf doorgebracht om .rinM iaac kleine deukjes uit te wrijve a Fabriekswinkels. ineens.dat ie niet naar één van omen of kiest voorl uiswinkelen, beste# webshop, wordt vervolgens! Hyundai Santa Fe n van Sola zijn ook| I enieuwe,zeeroven op. Veel bezoekers^ leer hun keus, maar zagen bij de Lodgy. Over de t< beide auto's laat het merk nog mei los, maar het is gemakkelijk te voorspellen dat de 1.5 diesel en de 1.2 TCe benzine turbomotor van de partij zullen zijn. maar even naari constateringen voor waarop de Sur meteen de krik naar buiten lebben je banden niet een te lage __iHiing? Hij krikt te auto op, consta- u teert dat het schurend geluid zo hoort in haalt er vervolgens de luchtslang bij. wie achterbanden stonden nog maar op 1 bar druk! Foei, foei, foei, riep ik in mezelf. Met een enigszins rood hoofd, maar wel met de juiste bandenspan- Mg verliet ik het terrein... Niet overdreven In plaats daarvan presenteert de Santa Fe I met een forse dosis chroom op de i daaraan is goed af te leiden dat markt voor dit soort modellen r,a is. Donkergrijze of glan spijlen waren wel zo inge st. De zijkant van de nieuwe -zz: een elegante uitstra- mede door de oplopende komt fors over, maar de gte van net geen 4,70 meter is overdreven. Hyundai levert het model in drie uitrustingsvarianten die het gemakkelijkst te onderscheiden zijn aan hun lichtmetalen wielen, 17,18 of zelfs 19 inch. De i-Catcher heeft als duurste Accenten In het interieur herkennen we duidelijk het ontwerp dat alle recente Hyundai mo dellen siert. De I middenconsole t loopt naar bo- I ven breder uit I in de ventila- I tieroosters en I detweedash- I boardklokken staan op- tisch schuin naar elkaar toe. Blauwe ,»elmotor □mbineerd ng en een automaat il verzetten. De benzi- jwde 2,4 liter die 192 --- ?:.r.De 2,2 liter diesel komt zelfs aan 197 pk en levert een aanzienlijk hoger koppel van In plaats zich wel n grille en de grootste mar Noord-Amerika zend zwarte sn togen geweest. Santa Fe zorgt voor ling en dat komt r ruitlijn. De auto totale lengt zeker niet o laar na de herintroductie van het der meer door een breed front. Er is meer staat de tweede generatie van de aandacht besteed aan het ontwerp, waar- °a Logan en Sandero gereed. Beide door de auto's beslist aantrekkelijker ogen. debuteren op de Parijse autosalon. Verder is met name de uitstraling van het i tweetal maakt een forsere indruk on- interieur fors opgewaardeerd, zoals we al 1Tllburg of !né! tiaar kleine deukies uit te wrijven toen j dat vreemde slepende geluid weer hoorde, maar |nu aanzienlijk luider. Wat is dat toch? lik kon nu ook niet meer onderscheiden lof het voor of achter was. Het leek wel ■alsof er een stuk plastic langs een band (schuurde. Bij stapvoets rijden was het lal te horen. Even iemand gevraagd lom naast de auto te lopen en mij te zeggen of het nu voor of achter was. Achter dus. OK, daar dus verder zoeken «aar een oorzaak. De auto opgekrikt, baien aan het wiel. Een licht schu- Wd geluid werd hoorbaar. Wiel er af gehaald, draaien aan de remschijf, ook kht schurend. Maar dat is niet onge- tókelijk, de remblokken staan immers p dicht op de schijf als het ware in de aanslag om te kunnen remmen. Zou lét dan een wiellager zijn, dat is dan verblijft, maar die j stapvoets rijden, r de garage. Ik leg voor waarop de krik naar buiten De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 dashboardverlichting en metaalkleurige accenten verlevendigen het geheel. De materialen komen verzorgd over al vinden we hier en daar nog wat harde plastics. Wel heeft Hyundai ervoor gezorgd dat de materialen die het meest worden aange raakt prettig en zacht aanvoelen. De Santa Fe is een grote auto en biedt ook-overeen- komstig de ruimte zowel voorin als op de achterbank. Een derde zitrij is overigens optioneel leverbaar. Opmerkelijk is dat het stuurwiel keurig in twee richtingen ver stelbaar is, maar dat de diepte-instelling te beperkt blijft. De auto is voorzien van flin ke portierbakken en voldoende plaatsen om bekers of flessen op te bergen. Vooral vanaf het tweede uitrustingsniveau is de Santa Fe zeer compleet met onder meer Bluetooth, met stemherkenning, naviga tiesysteem, achteruitrijcamera, uitgebreid audiosysteem en stoelverwarming. Hyundai levert als voorheen de Santa Fe E met zowel een benzine- als dieselmotor I die weer kunnen worden gecor met twee- of vierwielaandrijving handgeschakelde zesbak of een a met het gelijke aantal-r nemotor is de vertrouwde 2,4 liter die 1 v pk levert en een koppel van 242 Nm. 2,2 liter diesel komt zelfs aan 197 pk 421 of 436 Nm afhankelijk van het type versnellingsbak. Grappig dat ongeacht de aandrijflijn iedere Santa Fe een topsnel heid heeft van 190 km/u en naar de 100 km/u accelereert variërend van 10,9 tot 9,4 seconden. De vierwielaangedreven diesel met automaat die we tijdens de eerste kennismaking ter hand nemen blijkt een goede combinatie te zijn. De motor is keurig stil en de bak wisselt zonder het te laten merken van verzet. Ook bij hogere snelheden blijft de rust behouden. Verder zorgt de lange wielbasis samen met de prettige afstemming van de wielophan ging voor een voldoende hoogwaardig rijcomfort, zonder dat de auto nadelige eigenschappen heeft zoals het overhellen in bochten of flink duiken bij remmen. Het is goed merkbaar dat Hyundai ook op het gebied van rijdynamiek helemaal z'n weg heeft gevonden. De nieuwe Hyundai benzinemotor bij 38.995 drieduizend euro meer dar diesel is echter goedkoper geworden en start bij 40.995 euro. Dat komt voor een be langrijk deel vanwege de lagere CO2-tax. Die kan worden toegewezen aan het lagere brandstofverbruik mede als gevolg van een lager voertuiggewicht (60 tot 100 kg). De duurste benzinevariant is met 51.985 euro wel betaalbaarder dan de duurste diesel die 56.985 euro moet opbrengen. Het zijn inmiddels vaste ingrediënten. Grote SUV's en crossover krijgen een meer vriendelijke uitstraling en ogen optisch groter zonder dat het formaat aanzienlijk toeneemt. Het is duidelijk dat de Santa Fe de laatste designtaal van Hyundai spreekt, maar wat betreft front en zijkanten de eer ste auto is waar de te drukke lijnvoering in is verdwenen. uitvoering led achterlichten. Die variant beschikt ook nog over een panoramisch schuif/kanteldak.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 33