WIVI icicii
'acia Logan en
andero in het nieuw
Rood
hoofd
Lichtvoetige efficiëntie
UWE
HYUNDAI Santa Fe
BSHO
auto te horen. In eerste instantie dacht
k aan een te lage bandenspanning,
maar op hot oog kon ik niets zien,
lijden deed hetzelfde geluid zich niet
aan oop overg^m doorgebracht om er een
HYunofli AbltO
vinkt
W
sg]
>E TILBURGSE
Tony Vos
,oP
Aandrijflijn
r
10 uur
i gere
arijse
Voor de derde keer in het bestaan
lanceert Hyundai een nieuwe Santa
Fe. Wat opvalt is dat de nieuwe
ling groter oogt, maar eleganter is
geworden en fors wat gewicht heeft
weten af te werpen. Kortom, de
Santa Fe 3,0 is klaar voor lancering.
ilad: L
fesign wr
in 326
I
351085
rij 09.30-17.
>9.30-17.00 i
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 36* Donderdag 20 september 2012 Oplage 111.800
Santa Fe begint met
euro en dat is
an voorheen. De
jeworden
ivoor een I
C02-t
herstelbedrijf doorgebracht om
.rinM iaac kleine deukjes uit te wrijve
a Fabriekswinkels. ineens.dat
ie niet naar één van
omen of kiest voorl
uiswinkelen, beste#
webshop,
wordt vervolgens!
Hyundai Santa Fe
n van Sola zijn ook| I
enieuwe,zeeroven
op. Veel bezoekers^
leer hun keus, maar
zagen bij de Lodgy. Over de t<
beide auto's laat het merk nog mei
los, maar het is gemakkelijk te voorspellen
dat de 1.5 diesel en de 1.2 TCe benzine
turbomotor van de partij zullen zijn.
maar even naari
constateringen voor waarop de
Sur meteen de krik naar buiten
lebben je banden niet een te lage
__iHiing? Hij krikt te auto op, consta-
u teert dat het schurend geluid zo hoort
in haalt er vervolgens de luchtslang bij.
wie achterbanden stonden nog maar
op 1 bar druk! Foei, foei, foei, riep ik in
mezelf. Met een enigszins rood hoofd,
maar wel met de juiste bandenspan-
Mg verliet ik het terrein...
Niet overdreven
In plaats daarvan presenteert de Santa Fe
I met een forse dosis chroom op de
i daaraan is goed af te leiden dat
markt voor dit soort modellen
r,a is. Donkergrijze of glan
spijlen waren wel zo inge
st. De zijkant van de nieuwe
-zz: een elegante uitstra-
mede door de oplopende
komt fors over, maar de
gte van net geen 4,70 meter is
overdreven. Hyundai levert het
model in drie uitrustingsvarianten die het
gemakkelijkst te onderscheiden zijn aan
hun lichtmetalen wielen, 17,18 of zelfs 19
inch. De i-Catcher heeft als duurste
Accenten
In het interieur
herkennen we
duidelijk het
ontwerp dat
alle recente
Hyundai mo
dellen siert. De
I middenconsole
t loopt naar bo-
I ven breder uit
I in de ventila-
I tieroosters en
I detweedash-
I boardklokken
staan op-
tisch schuin
naar elkaar
toe. Blauwe
,»elmotor
□mbineerd
ng en een
automaat
il verzetten. De benzi-
jwde 2,4 liter die 192
--- ?:.r.De
2,2 liter diesel komt zelfs aan 197 pk en
levert een aanzienlijk hoger koppel van
In plaats
zich wel n
grille en
de grootste mar
Noord-Amerika
zend zwarte sn
togen geweest.
Santa Fe zorgt voor
ling en dat komt r
ruitlijn. De auto
totale lengt
zeker niet o
laar na de herintroductie van het der meer door een breed front. Er is meer
staat de tweede generatie van de aandacht besteed aan het ontwerp, waar-
°a Logan en Sandero gereed. Beide door de auto's beslist aantrekkelijker ogen.
debuteren op de Parijse autosalon. Verder is met name de uitstraling van het
i tweetal maakt een forsere indruk on- interieur fors opgewaardeerd, zoals we al
1Tllburg of !né! tiaar kleine deukies uit te wrijven toen
j dat vreemde
slepende geluid weer hoorde, maar
|nu aanzienlijk luider. Wat is dat toch?
lik kon nu ook niet meer onderscheiden
lof het voor of achter was. Het leek wel
■alsof er een stuk plastic langs een band
(schuurde. Bij stapvoets rijden was het
lal te horen. Even iemand gevraagd
lom naast de auto te lopen en mij te
zeggen of het nu voor of achter was.
Achter dus. OK, daar dus verder zoeken
«aar een oorzaak. De auto opgekrikt,
baien aan het wiel. Een licht schu-
Wd geluid werd hoorbaar. Wiel er af
gehaald, draaien aan de remschijf, ook
kht schurend. Maar dat is niet onge-
tókelijk, de remblokken staan immers
p dicht op de schijf als het ware in de
aanslag om te kunnen remmen. Zou
lét dan een wiellager zijn, dat is dan
verblijft, maar die
j stapvoets rijden,
r de garage. Ik leg
voor waarop de
krik naar buiten
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
dashboardverlichting en metaalkleurige
accenten verlevendigen het geheel. De
materialen komen verzorgd over al vinden
we hier en daar nog wat harde plastics.
Wel heeft Hyundai ervoor gezorgd dat de
materialen die het meest worden aange
raakt prettig en zacht aanvoelen. De Santa
Fe is een grote auto en biedt ook-overeen-
komstig de ruimte zowel voorin als op de
achterbank. Een derde zitrij is overigens
optioneel leverbaar. Opmerkelijk is dat het
stuurwiel keurig in twee richtingen ver
stelbaar is, maar dat de diepte-instelling te
beperkt blijft. De auto is voorzien van flin
ke portierbakken en voldoende plaatsen
om bekers of flessen op te bergen. Vooral
vanaf het tweede uitrustingsniveau is de
Santa Fe zeer compleet met onder meer
Bluetooth, met stemherkenning, naviga
tiesysteem, achteruitrijcamera, uitgebreid
audiosysteem en stoelverwarming.
Hyundai levert als voorheen de Santa Fe
E met zowel een benzine- als dieselmotor
I die weer kunnen worden gecor
met twee- of vierwielaandrijving
handgeschakelde zesbak of een a
met het gelijke aantal-r
nemotor is de vertrouwde 2,4 liter die 1
v pk levert en een koppel van 242 Nm.
2,2 liter diesel komt zelfs aan 197 pk
421 of 436 Nm afhankelijk van het type
versnellingsbak. Grappig dat ongeacht de
aandrijflijn iedere Santa Fe een topsnel
heid heeft van 190 km/u en naar de 100
km/u accelereert variërend van 10,9 tot
9,4 seconden. De vierwielaangedreven
diesel met automaat die we tijdens de
eerste kennismaking ter hand nemen blijkt
een goede combinatie te zijn. De motor is
keurig stil en de bak wisselt zonder het te
laten merken van verzet. Ook bij hogere
snelheden blijft de rust behouden. Verder
zorgt de lange wielbasis samen met de
prettige afstemming van de wielophan
ging voor een voldoende hoogwaardig
rijcomfort, zonder dat de auto nadelige
eigenschappen heeft zoals het overhellen
in bochten of flink duiken bij remmen. Het
is goed merkbaar dat Hyundai ook op het
gebied van rijdynamiek helemaal z'n weg
heeft gevonden.
De nieuwe Hyundai
benzinemotor bij 38.995
drieduizend euro meer dar
diesel is echter goedkoper geworden en
start bij 40.995 euro. Dat komt voor een be
langrijk deel vanwege de lagere CO2-tax.
Die kan worden toegewezen aan het lagere
brandstofverbruik mede als gevolg van een
lager voertuiggewicht (60 tot 100 kg). De
duurste benzinevariant is met 51.985 euro
wel betaalbaarder dan de duurste diesel die
56.985 euro moet opbrengen.
Het zijn inmiddels vaste ingrediënten.
Grote SUV's en crossover krijgen een meer
vriendelijke uitstraling en ogen optisch
groter zonder dat het formaat aanzienlijk
toeneemt. Het is duidelijk dat de Santa Fe
de laatste designtaal van Hyundai spreekt,
maar wat betreft front en zijkanten de eer
ste auto is waar de te drukke lijnvoering in
is verdwenen.
uitvoering led achterlichten. Die variant
beschikt ook nog over een panoramisch
schuif/kanteldak.