utotest racht in techniek en uitstraling au® NOORDHOEK 5. :MBER 2012*1 3URGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 SEPTEMBER 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: vrolet Camaro Merk en type: Chevrolet Camaro Coupé Aantal cilinders: 8 in V-vorm Cilinderinhoud: 6.162 cc Vermogen: 298 kW/405 pk bij 5.900 tr/min Koppel: Afmetingen: lengte 4,837 mtr, breede 1,917 mtr Gewicht: Prestaties: topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 5,4 sec. Verbruik: buitenwegcydus 9,7 liter/100 km gecombineerd 13,1 liter/100 km C02-uitstoot: 304 g/km (G-label) 97.295 euro IBS AUTOGROEP CHEVROLET iriërend: 556 Nm bij 4.300 tr/min stadscyclus 18,9 liter/100 km igt er een beetje tussenin en heeft nog steeds 'dikke' jongens in de ver slende programma's zoals de Chevrolet Camaro, ontwikkelingen op autogebied lopen in verschillende werelddelen anders. Rusland en China wil men dikke motoren in grote auto's, in Europa moet van Andelstraat 11, 5141 PB Waalwijk, T: 0416 - 65 15 90 www.noordhoekautogroep.nl Prijs: w 1.795 kg Aanhanggewicht: geen opgave 21.990,- celijk van ?ijk (KvK inenauto ndeerde Services 5 euro’s. 100.000 rtomaso Chevrolet Camaro is ook op de frikaanse thuismarkt enige tijd uit «geweest, maar de opvolgers van de t9er zo populaire Pony-klasse staan actief in de markt. Chevrolet heeft schillende motorische varianten, maar •halleen de V8 motor op de Europese Duw in de rug Maar de grootste lol begint na het omdraaien van de sleutel als er een onver valste Amerikaanse V8 onder de kap tot leven komt. Geweldig, wat een sound! En efficiënt en zuinig zijn in duidelijk minder ruim bemeten modellen, Amerika ling is gest 01 er een hzxrtio tiiccomn on hooft nnn ctoork ’rlikko’ innnonc in do var- au*0 s' nalen de verbeterd, instrument.L. het stuur op het normale rium, maar ook nog een exemplaren achter de pook. De auto heeft een zeer complete standaarduitrusting waartoe ook head up display behoor,. Een fijne voorziening zolang de radio niet wordt gebruikt. Blijkbaar wil een Amerikaan constant herinnerd worden aan de gekozen zender, want snelheid en radiozender wisselen elkaar hinderlijk om de paar seconden af. dat de Camaro alleen met de V8 op de Europese prijslijsten staat. Nu hoeven we' op het gebied van brandstofverbruik ons geen illusies te maken, dat is gewoon hoog. Hou het gemiddeld op 1 op 7, beter zit er gewoon niet in. Overeenkomstig is de CO2-uitstoot van 304 g/km en daarbij wrijft de Nederlandse overheid zich danig in de handen, omdat dit een fortuin aan C02-tax in het Haagse laatje brengt. achter die sound schuilt bovendien een auto die indruk maakt door zijn prestaties. Als een bezetene gaat de Camaro ervan door (0-100 in 5,4 seconden) en geeft z'n inzittenden de spreekwoordelijke duw in de rug. Ook als het pedaal op snelheid wordt gevloerd heeft de krachtcentrale voorin altijd nog vermogen en trekkracht over om er nog een schepje bovenop te doen. Heerlijk om weer eens een keer ouderwets te genieten van een dikke motor met bijbehorend geluid en pres taties. Tegelijk gedraagt de Camaro zich Gigantisch De sensatie begint eigenlijk al voor het instappen. De coupécarrosserie vormt van voor tot achter een verwijzing naar de oorspronkelijke Camaro uit de jaren zes tig. Maar dan helemaal in de sfeer van deze tijd. De koplampen zijn diep in de grille verzonken, de auto is fors van for maat, maar toont door zijn verhoudingen relatief laag. Dat effect wordt nog eens versterkt door de hoog opgetrokken zij kanten. De auto staat op gigantische 20 inch wielen bovendien met brede en lage 245/45 banden. Niemand kan zo om de bij legale en constante snelheden als een prima comfortabele auto die voor dui zend en één dingen kan worden ingezet. Maar het einde van het verhaal roept een halt toe aan de feestvreugde. De C.O2- tax is namelijk zo hoog dat de coupé maar liefst 97.295 euro moet kosten, dat is ruim twee keer zoveel als wat onze Belgische buurman voor dezelfde auto moet afrekenen. De Camaro is er overigens ook als cabriolet en die gaat over de grens van een ton heen. Jammer, maar helaas. ttuin ei,e gaat het om dezelfde 6,2 liter die is uit de Chevrolet Corvette. Een Wf traditionele machine met twee 'Pen per cilinder, maar wel een bak vermogen. Maar liefst 405 paarden «ren naar de achterwielen en het kop- van 556 Nm bij 4.300 tr/min spreekt .meer tot de verbeelding. Tegelijk wikt deze motor over zogenaamde "■«uitschakeling. Afhankelijk van het hogen dat via het gaspedaal wordt momen, schakelt de elektronica tot cilinders uit om bij constante snelhe- r! rustig rijden brandstof te besparen. 15 een van de belangrijkste redenen Camaro heen. Binnenin geldt eigenlijk hetzelfde, maar zien we tegelijk wat er voor ontwikke ling is gestoken in moderne Amerikaanse □uiu o. «.u valt op dat de gebruikte mate rialen de laatste jaren aanzienlijk zijn verbeterd. Verder zit de Camaro vol met instrumenten, niet alleen direct achter ir op het normale instrumenta- aar ook nog een viertal hoekige _e pook. De auto heeft complete standaar aok head up displa 96-SXF-3 r 96-SXF-3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 23