utotest
racht in techniek en uitstraling
au®
NOORDHOEK
5.
:MBER 2012*1
3URGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 13 SEPTEMBER 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
vrolet Camaro
Merk en type:
Chevrolet Camaro
Coupé
Aantal cilinders: 8 in V-vorm
Cilinderinhoud:
6.162 cc
Vermogen:
298 kW/405 pk
bij 5.900 tr/min
Koppel:
Afmetingen:
lengte 4,837 mtr,
breede 1,917 mtr
Gewicht:
Prestaties:
topsnelheid
250 km/u
acceleratie
0-100 in 5,4 sec.
Verbruik:
buitenwegcydus
9,7 liter/100 km
gecombineerd
13,1 liter/100 km
C02-uitstoot:
304 g/km
(G-label)
97.295 euro
IBS AUTOGROEP
CHEVROLET
iriërend:
556 Nm bij
4.300 tr/min
stadscyclus
18,9 liter/100 km
igt er een beetje tussenin en heeft nog steeds 'dikke' jongens in de ver
slende programma's zoals de Chevrolet Camaro,
ontwikkelingen op autogebied lopen in verschillende werelddelen anders.
Rusland en China wil men dikke motoren in grote auto's, in Europa moet
van Andelstraat 11, 5141 PB Waalwijk, T: 0416 - 65 15 90
www.noordhoekautogroep.nl
Prijs:
w
1.795 kg
Aanhanggewicht: geen opgave
21.990,-
celijk van
?ijk (KvK
inenauto
ndeerde
Services
5 euro’s.
100.000
rtomaso
Chevrolet Camaro is ook op de
frikaanse thuismarkt enige tijd uit
«geweest, maar de opvolgers van de
t9er zo populaire Pony-klasse staan
actief in de markt. Chevrolet heeft
schillende motorische varianten, maar
•halleen de V8 motor op de Europese
Duw in de rug
Maar de grootste lol begint na het
omdraaien van de sleutel als er een onver
valste Amerikaanse V8 onder de kap tot
leven komt. Geweldig, wat een sound! En
efficiënt en zuinig zijn in duidelijk minder ruim bemeten modellen, Amerika ling is gest
01 er een hzxrtio tiiccomn on hooft nnn ctoork ’rlikko’ innnonc in do var- au*0 s'
nalen de
verbeterd,
instrument.L.
het stuur op het normale
rium, maar ook nog een
exemplaren achter de pook. De auto heeft
een zeer complete standaarduitrusting
waartoe ook head up display behoor,.
Een fijne voorziening zolang de radio
niet wordt gebruikt. Blijkbaar wil een
Amerikaan constant herinnerd worden
aan de gekozen zender, want snelheid en
radiozender wisselen elkaar hinderlijk om
de paar seconden af.
dat de Camaro alleen met de V8 op de
Europese prijslijsten staat. Nu hoeven we'
op het gebied van brandstofverbruik ons
geen illusies te maken, dat is gewoon
hoog. Hou het gemiddeld op 1 op 7, beter
zit er gewoon niet in. Overeenkomstig is
de CO2-uitstoot van 304 g/km en daarbij
wrijft de Nederlandse overheid zich danig
in de handen, omdat dit een fortuin aan
C02-tax in het Haagse laatje brengt.
achter die sound schuilt bovendien een
auto die indruk maakt door zijn prestaties.
Als een bezetene gaat de Camaro ervan
door (0-100 in 5,4 seconden) en geeft z'n
inzittenden de spreekwoordelijke duw in
de rug. Ook als het pedaal op snelheid
wordt gevloerd heeft de krachtcentrale
voorin altijd nog vermogen en trekkracht
over om er nog een schepje bovenop te
doen. Heerlijk om weer eens een keer
ouderwets te genieten van een dikke
motor met bijbehorend geluid en pres
taties. Tegelijk gedraagt de Camaro zich
Gigantisch
De sensatie begint eigenlijk al voor het
instappen. De coupécarrosserie vormt van
voor tot achter een verwijzing naar de
oorspronkelijke Camaro uit de jaren zes
tig. Maar dan helemaal in de sfeer van
deze tijd. De koplampen zijn diep in de
grille verzonken, de auto is fors van for
maat, maar toont door zijn verhoudingen
relatief laag. Dat effect wordt nog eens
versterkt door de hoog opgetrokken zij
kanten. De auto staat op gigantische 20
inch wielen bovendien met brede en lage
245/45 banden. Niemand kan zo om de
bij legale en constante snelheden als een
prima comfortabele auto die voor dui
zend en één dingen kan worden ingezet.
Maar het einde van het verhaal roept een
halt toe aan de feestvreugde. De C.O2-
tax is namelijk zo hoog dat de coupé
maar liefst 97.295 euro moet kosten,
dat is ruim twee keer zoveel als wat
onze Belgische buurman voor dezelfde
auto moet afrekenen. De Camaro is er
overigens ook als cabriolet en die gaat
over de grens van een ton heen. Jammer,
maar helaas.
ttuin
ei,e gaat het om dezelfde 6,2 liter die
is uit de Chevrolet Corvette. Een
Wf traditionele machine met twee
'Pen per cilinder, maar wel een bak
vermogen. Maar liefst 405 paarden
«ren naar de achterwielen en het kop-
van 556 Nm bij 4.300 tr/min spreekt
.meer tot de verbeelding. Tegelijk
wikt deze motor over zogenaamde
"■«uitschakeling. Afhankelijk van het
hogen dat via het gaspedaal wordt
momen, schakelt de elektronica tot
cilinders uit om bij constante snelhe-
r! rustig rijden brandstof te besparen.
15 een van de belangrijkste redenen
Camaro heen.
Binnenin geldt eigenlijk hetzelfde, maar
zien we tegelijk wat er voor ontwikke
ling is gestoken in moderne Amerikaanse
□uiu o. «.u valt op dat de gebruikte mate
rialen de laatste jaren aanzienlijk zijn
verbeterd. Verder zit de Camaro vol met
instrumenten, niet alleen direct achter
ir op het normale instrumenta-
aar ook nog een viertal hoekige
_e pook. De auto heeft
complete standaar
aok head up displa
96-SXF-3
r
96-SXF-3