sl
jfii®
&1—
Tvj
i
Machtige machine
k
J
Mazda6 is definitief
W -S&.St
3
-
MH
-
Mercedes SL
■M
Jf
DE AUTOMAAT DONDERDAG 30 AUGUSTUS 2012 PAGINA 7
.moer,
km
1010
W
'■x-
500 een alles behalve
model dat niet alleen
de koppen doet kerer
sound nog een sói«
Uiteraard worden de
gedreven via de 7G-troni.
geen steken laat vallen,
accelereert de SL in 4,6
100 en is begrensd
onderstel is op di\
L
■H I aan veranderen. de prijslijst voor 107.550 euro. De stap naar het kan uiteraard nog gekker met de SL63
H I Zoals gezegd heeft de zescilinder SL 350 een de V8 van de SL 500 is een forse, die auto en SL 65 AMG modellen, waarbij de laatste
H gunstige C02-uitstoot en-staat dan ook in begint namelijk pas bij 139.992 euro, maar net niet aan de drie ton komt!
leiden, maar 1
"tof °n omdat de auto niet boven
r hoogte uitkomt, toont de
ivauster van Mercedes beslist
bat komt vooral ook door de vlak-
ling met een neuslengte waar geen
Ban lijkt te komen.
bring
kidige SLS AMG heeft 1
|kt voor een nieuw design
Iers van het merk. Dat betekent een
bemeten grille die relatief laag in
tent is geplaatst ------ k-l;—
Igantische ster v
rnpen staan wat hogeic
in de flanken doorgetrokken. Zowel
I motorkap als de voorspatborden
kosters aangebracht die door middel
Lee chromen lijsten worden geac-
teerd. Dan vervolgens lange portieren
bn ruime toegang bieden tot het
lur. De achtersteven is in verhou-
kort, maar met het meetlint ernaast
behoorlijk bemeten. De verklaring
iUSTUS 2012 Pil
'felJRGSE KOERIER
simpel. Al meerdere generaties
edes bij de SL voor een variodak
’seen
gage- OverC
weg geklapt. Dat gebeurt De lar
met een eenvoudige druk
-r. ..„t het opbergen
I het bagagevolume gereduceerd
04 tot 364 liter. Heel handig is dat
Jtferdeksel mee omhoog s<
er met de bereikbaarheic
ruimte niets mis is.
GS ndak
al niemand verbazen dat Mercedes
rerk heeft gemaakt van de inrichting
Ie auto. Die is van topniveau met
materialen en tegelijk ook een
enyoudige indeling. De best-- ----
niet overdonderd door de hoeveel- 500 een alles behalve brave auto
ippen omdat alle functies op model dat niet alleen door z'n uits*~
plekken zijn geplaatst. Uiteraard de koppen doet keren, maar óaa.
odig voorziening te bedienen op sound nog een schepje bovenop u
ale display. Minder dan in het Uiteraard worden de achterwielen
is de nieuwe Mercedes SL dé gedreven via de 7G-tronic autorr”*
giedrager binnen het merk. Dat geen steken laat vallen. Overdo, .uc.
simpelweg omdat de vooruitgang accelereert de SL in 4,6 seconden r
op elektronisch vlak zo snel gaat de 100 en is begrensd op 250 km/u
lercedes niet kan wachten op een Het onderstel is op diverse soorten van
e generatie van haar topmodellen. rijgedrag berekend van behoorlijk comfor-
aar dat we in de SL zaken zien als tabel tot lekker sportief. Alle elektronische
f beeld de airscarf, een luchtrooster voorzieningen staan de bestuurder en zijn
P> de hoofdsteunen voor warme passagier daarbij ter beschikking. Maar
!en het glazen dak dat met een druk reken bij de V8 wel op een fors gemid-
a knop mat kan worden gemaakt. deld verbruik van 1 op 7, daar kan het
koot voordeel van de SL ten opzichte standaard start/stop systeem maar weinig
A an de vooravond van de autotentoonstel-
,...g van Moskou heeft Mazda de nieuwe 6 U
wereldkundig gemaakt. Na diverse teasers
is dit de nieuweling in vol ornaat. Het is
duidelijk dat de designkenmerken van de
CX-5 in deze zakelijke sedan en binnenkort
te tonen stationwagon zijn doorgetrokken. I
Dat geldt ook voor de SkyActiv technieken
waarmee het brandstofverbruik drastisch 7;
wordt teruggedrongen. Met een lengte
van 4,87 meter is de Mazda6 fors beme-
ten en de gevolgen daarvan zijn vooral te
merken bij de interieurruimte.
De West-Europese introductie staat eind
september gepland tijdens de tweejaar-
lijkse Mondial de ('Automobile in Parijs.
Een maand later komt de Sportbreak al
naar Nederland. Deze auto met 145 pk i
sterke 2 liter motor komt als TS+ met
Leasepack voor 31.990 euro op de markt.
knap dat Mercedes sinds mid-
ren vijftig de SL keer op keer
idere invulling geeft, maar
[letters meteen een magische
regen en die ook hebben
den. De laatste generatie
gt zoals gebruikelijk alle tech-
e die het merk in huis heeft en
daar een vormgeving aan toe
ld voor mensen die graag wil-
tallen.
t Itter en omdat de auto niet boven -i»id,
st waarop bovendien x 1
wordt toegepast. De 5
at hogere en worden A
van diverse open sportwagens is dat het
interieur veel ruimte biedt en ook aan
opbergvakken is natuurlijk gedacht.
oor is sir--1 -
4ercede,„,j
hoorlijk wat ruimte vraagt. Dit is 1
lp t,ied'n twee delen in de ba9a
u weer met een eier.wuu
knop. Tegelijk met het c
I het bagagevolume
Ovardonderend
De lange neus geeft uiteraard plaats voor
forse motoren. Mercedes begint de SL
bescheiden met de zescilinder SL 350
die een voor dit type auto zeer modest
-- brandstofverbruik heeft met bijbehorend
ïggeklapte kap bij het openen van lage CO2-uitstoot en dat werkt gunstig
ifferdeksel mee omhoog scharniert, door in de aanschafprijs. Dat alles geldt
id van de niet voor de tweede trap in het pro
gramma, de SL 500 met een 4,7 liter V8
die voorzien van twee turbo's een niet
gering vermogen levert van 435 pk en een
koppel aan de dag legt van 700 Nm al bij
1.800 tr/min. Direct na het start klinkt de
direct ingespoten machine voornaam, wie Aan
ik een rela- het gas verder intrapt wordt beloond met ling
bestuurder een luide blaf. Daaruit blijkt wel dat de SL
- “to is. Een k
z'n uitstraling duide
ar daar met de CX-5
p doet.
aan-
omaat die
fonderend
naar
1 top.
van