utotest I A I tadsauto treedt buiten z'n oevers IM N: r ER! - JSTUS2012.I JRGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 30 AUGUSTUS 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: oda Citigo 5-deurs Merk en type: Cilinderinhoud: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: sen' o lam Citigo doet vermoeden dat de nieuwe, kleine Skoda alleen voor de Bedoeld is. Maar wat het merk en ons betreft dient de stad slechts als punt voor veel langere reizen. Oftewel, kijk eens hoe volwassen een com- B auto tegenwoordig is. uimte jgleu- rkelijk in een SKODA Auto Noordhoek Groep tr/min lengte 3,563 mtr, breedte 1,641 mtr 840 kg topsnelheid 171 km/u acceleratie 0-100 in 1*3,2 sec. stadscyclus 5.1 liter/100 km buitenwegcydus 3,7 liter/100 km gecombineerd 4.2 liter/100 km 98 g/km (A-label) 10.560 euro Mascagnistraat 531, 5049 BLTilburg T: 013 - 547 00 40 (Tegenover Autoboulevard Kraaiven) www.autonoordhoek.nl Gewicht: Aanhanggewicht: n.v.t. Prestaties: Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance 5-d Aantal cilinders: 3 in lijn 999 cc 55 kW/75 pk bij 6.200 tr/min 95 Nm bij 3.000 - 4.300 Lsion 1 rum' we staande lichtunits naast de metalen achterklep. Wie "kiest voor de Elegar uitvoering vult de uitstraling nog ven aan met 14 inch lichtmetalen wielen mistlampen in de voorbumper. Pruttelt Binnen de Volkswagen Groep is een nieu we motor ontwikkeld voor het kleintje. Het gaat om een driecilinder met een inhoud van 1 liter die in twee varianten wordt aangeboden, 60 en 75 pk. Van de minst vermogende versie staat er op de prijslijst nog een variant met 20 procent bijtelling, maar die wordt natuurlijk niet verkocht. Iedere Citigo koper gaat natuur lijk voor de Greentech versies met een start/stop systeem, terugwinnen van rem- energie en verlaagd onderstel allemaal om het verbruik te temperen. Dat levert de Citigo met 75 pk een CO2-uitstoot van 98 g/km op en dat komt tot eind dit jaar overeen met vrijstelling van BPM en wegenbelasting en 14 procent bijtelling. De 60 pk komt op 95 g/km en houdt dat voordeel, nog een jaar langer. De motor pruttelt ér vrolijk op los, maar is beslist niet te rumoerig. Verder komt de 75 pk voldoende krachtig over en lijkt zelfs vlotter te presteren dan de 171 km/u top en 13,2 seconden voor de acceleratie die officieel worden opgegeven. Bovendien is de Citigo een lekker gooi- en smijtkarretje dat altijd wel een plekje vindt. Het interieur maakt een verzorgde indruk waarbij de lakkleur op de portieren een rol speelt. De meest complete versie, de Elegance, is voorzien van onder meer elek trische buitenspiegels, chromen accenten binnenin, een met leer bekleed stuurwiel en een audiosysteem met MP3 mogelijk- Normale ritten Een totale voertuiglengte van 3,56 meter is uiterst bescheiden, maar toch is het ruimteaanbod in de Citigo verrassend. De auto heeft immers een zeer behoorlijke wielbasis van 2,42 meter en die ruimte wordt slim in gedeeld. Zittingen en rugleu ningen van het meubilair zijn opmerk*'"1- dun, zonder dat dit op normale ritten <=Cn nadelige invloed heeft op het comfort. Alleen na vele uren achterelkaar achter het stuur blijkt de ondersteuning in de onderrug te kort te komen. Het zal niemand verwonderen dat er achter de achterbank nog maar 251 liter aan bagageruimte beschikbaar is. In vergelijking met diverse concurrenten of zelf? grotere auto's is dal helemaal niet verkeerd. Natuurlijk kan de achterbank worden neergeklapt waardoor het volume op bekende wijze toeneemt tot 959 liter en ook dat is meer dan keurig. De zijruiten in de achterportieren kunnen alleen worden open gezet. Dat spaart immers de ruimte en het geld uit voor een draaimechanisme. heid. Met tal van handige en grappige opties is de auto verder uit te breiden. De prijslijst begint bij 7.990 euro voor de Easy, maar die komt niet in aanmer king voor het genoemde voordeel, de 1.0 Greentech Active komt op 8.390 euro en het programma groeit door tot de 75 pk Elegance voor 10.240 euro. Tel daar 320 euro bij op en de vijfdeurs Citigo staat voor de deur. feine auto's nog echt stadswagentjes n, die tijd is inmiddels wel voor- E te realiseren ons wellicht te weinig I lodellen als de Fiat Panda, Renault 8 |o en Ford Ka zich tot zeer volwaar- vl ebben ontwikkeld en in dat rijtje o nu beslist ook nieuwe Skoda Citigo. 1 '9 bekend behoort Skoda tot het wagen conc rn en ómdat maar moei- I leid te verdienen is met compacte is er binnen het bedrijf één blauw- ontwikkeld voor een compact model 1 uitgewerkt door Skoda, Volkswagen pat. leder merk voegt er zijn eigen anten aan toe, zoals met name de 1 en achterlichten en sommige interi- J tails en kleuren. De Skoda Citigo is drie- en vijfdeurs. Gezien de geringe prijs van 320 euro zullen veel klanten de tweede optie kiezen. Het geeft nodel meer functionaliteit omdat de rbank gemakkelijker bereikbaar is. irmgeving van de Citigo is behoorlijk ig, immers dé manier om zoveel ■lijk ruimte in een auto te krijgen, jns hetzelfde recept staan de wielen mogelijk op de hoeken van de car le- De chroom omlijnde grille past I binnen de Skoda lijn en achter zien limte ste keuze

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 19