utotest
I
A
I
tadsauto treedt buiten z'n oevers
IM
N:
r
ER!
-
JSTUS2012.I
JRGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 30 AUGUSTUS 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
oda Citigo 5-deurs
Merk en type:
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
sen'
o
lam Citigo doet vermoeden dat de nieuwe, kleine Skoda alleen voor de
Bedoeld is. Maar wat het merk en ons betreft dient de stad slechts als
punt voor veel langere reizen. Oftewel, kijk eens hoe volwassen een com-
B auto tegenwoordig is.
uimte
jgleu-
rkelijk
in een
SKODA
Auto Noordhoek Groep
tr/min
lengte 3,563 mtr,
breedte 1,641 mtr
840 kg
topsnelheid
171 km/u
acceleratie
0-100 in 1*3,2 sec.
stadscyclus
5.1 liter/100 km
buitenwegcydus
3,7 liter/100 km
gecombineerd
4.2 liter/100 km
98 g/km (A-label)
10.560 euro
Mascagnistraat 531, 5049 BLTilburg T: 013 - 547 00 40
(Tegenover Autoboulevard Kraaiven) www.autonoordhoek.nl
Gewicht:
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prestaties:
Skoda Citigo 1.0
Greentech
Elegance 5-d
Aantal cilinders: 3 in lijn
999 cc
55 kW/75 pk
bij 6.200 tr/min
95 Nm bij
3.000 - 4.300
Lsion 1
rum'
we staande lichtunits naast de metalen
achterklep. Wie "kiest voor de Elegar
uitvoering vult de uitstraling nog ven
aan met 14 inch lichtmetalen wielen
mistlampen in de voorbumper.
Pruttelt
Binnen de Volkswagen Groep is een nieu
we motor ontwikkeld voor het kleintje.
Het gaat om een driecilinder met een
inhoud van 1 liter die in twee varianten
wordt aangeboden, 60 en 75 pk. Van de
minst vermogende versie staat er op de
prijslijst nog een variant met 20 procent
bijtelling, maar die wordt natuurlijk niet
verkocht. Iedere Citigo koper gaat natuur
lijk voor de Greentech versies met een
start/stop systeem, terugwinnen van rem-
energie en verlaagd onderstel allemaal
om het verbruik te temperen. Dat levert
de Citigo met 75 pk een CO2-uitstoot
van 98 g/km op en dat komt tot eind dit
jaar overeen met vrijstelling van BPM en
wegenbelasting en 14 procent bijtelling.
De 60 pk komt op 95 g/km en houdt dat
voordeel, nog een jaar langer. De motor
pruttelt ér vrolijk op los, maar is beslist
niet te rumoerig. Verder komt de 75 pk
voldoende krachtig over en lijkt zelfs
vlotter te presteren dan de 171 km/u top
en 13,2 seconden voor de acceleratie die
officieel worden opgegeven. Bovendien is
de Citigo een lekker gooi- en smijtkarretje
dat altijd wel een plekje vindt.
Het interieur maakt een verzorgde indruk
waarbij de lakkleur op de portieren een
rol speelt. De meest complete versie, de
Elegance, is voorzien van onder meer elek
trische buitenspiegels, chromen accenten
binnenin, een met leer bekleed stuurwiel
en een audiosysteem met MP3 mogelijk-
Normale ritten
Een totale voertuiglengte van 3,56 meter
is uiterst bescheiden, maar toch is het
ruimteaanbod in de Citigo verrassend. De
auto heeft immers een zeer behoorlijke
wielbasis van 2,42 meter en die ruimte
wordt slim in gedeeld. Zittingen en rugleu
ningen van het meubilair zijn opmerk*'"1-
dun, zonder dat dit op normale ritten <=Cn
nadelige invloed heeft op het comfort.
Alleen na vele uren achterelkaar achter
het stuur blijkt de ondersteuning in de
onderrug te kort te komen. Het zal niemand
verwonderen dat er achter de achterbank
nog maar 251 liter aan bagageruimte
beschikbaar is. In vergelijking met diverse
concurrenten of zelf? grotere auto's is dal
helemaal niet verkeerd. Natuurlijk kan de
achterbank worden neergeklapt waardoor
het volume op bekende wijze toeneemt
tot 959 liter en ook dat is meer dan keurig.
De zijruiten in de achterportieren kunnen
alleen worden open gezet. Dat spaart
immers de ruimte en het geld uit voor een
draaimechanisme.
heid. Met tal van handige en grappige
opties is de auto verder uit te breiden.
De prijslijst begint bij 7.990 euro voor
de Easy, maar die komt niet in aanmer
king voor het genoemde voordeel, de 1.0
Greentech Active komt op 8.390 euro en
het programma groeit door tot de 75 pk
Elegance voor 10.240 euro. Tel daar 320
euro bij op en de vijfdeurs Citigo staat
voor de deur.
feine auto's nog echt stadswagentjes
n, die tijd is inmiddels wel voor-
E te realiseren ons wellicht te weinig
I lodellen als de Fiat Panda, Renault
8 |o en Ford Ka zich tot zeer volwaar-
vl ebben ontwikkeld en in dat rijtje
o nu beslist ook nieuwe Skoda Citigo.
1 '9
bekend behoort Skoda tot het
wagen conc rn en ómdat maar moei-
I leid te verdienen is met compacte
is er binnen het bedrijf één blauw-
ontwikkeld voor een compact model
1 uitgewerkt door Skoda, Volkswagen
pat. leder merk voegt er zijn eigen
anten aan toe, zoals met name de
1 en achterlichten en sommige interi-
J tails en kleuren. De Skoda Citigo is
drie- en vijfdeurs. Gezien de geringe
prijs van 320 euro zullen veel klanten
de tweede optie kiezen. Het geeft
nodel meer functionaliteit omdat de
rbank gemakkelijker bereikbaar is.
irmgeving van de Citigo is behoorlijk
ig, immers dé manier om zoveel
■lijk ruimte in een auto te krijgen,
jns hetzelfde recept staan de wielen
mogelijk op de hoeken van de car
le- De chroom omlijnde grille past
I binnen de Skoda lijn en achter zien
limte
ste keuze