rim iwi i icrac
't Maximale eruit gehaald
F E=
Nieuwe Audi A3 gearriveerd
ij Van Mossel
Opel Astra OPC
Lathouwers
Hereniging
riLBURGSE KM
www.lathouwers.nl
verandert het
aan-
en
voor
Opel Astra OPC
Al meerdere generaties bestaan er
van de Opel Astra diverse carros-
sievarianten. De GTC is een drie-
deurs coupémodel dat in de huidige
verschijningsvorm niet alleen opvalt
door z'n vormgeving, maar ook een
volledig specifieke voorwielophan-
ging. Daarvan profiteert met name
ook de nieuwe OPC-versie, de snel
ste en krachtigste Opel Astra ooit.
Tilburg
Kraaivenstraat 28
Tel. 013-59 42 555
WonyVos
;n gaan bek
als driedei
n keur
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 32» Donderdag 23 augustus 2012 Oplage 111.800
het vooronder de
ordie isopgewaar-
i van maar liefst
vorstelijk koppel
jamde Hiperstrut
Wij vertellen u er graag meer over!
ekijken. De goed voor 180 pk en
eurs hatch- 32.400 euro inclusief
jr aan mo- nic transmissie. Diese
deurs GTC is de OPC-versie naa
optimale niveau getild. De ar
reert onder meer met de Volkss
GTI R en de Renault Mégane L
de Opel moeiteloos worden
waar het gaat om het maxim
vermogen.
wielen (20 ii
op het wegc
rijker is dat
probleemloo!
deverdiens*.
slalommend tusse
Astra geen krimp
wordt geëvenaard. Maar voor we zover
zijn, testen we op het beroemde circuit
van Zolder eerst de acceleratie. In slechts
zes seconden passeert de naald van de
snelheids
meter al de
hOO km/u
en dan rij
fden we nog
Imaar in de
I tweede ver-
I snelling. Pas
I bij behoor-
I lijk hoge
I toerental-
I len wordt
I het geluid
I indrukwek-
Ikend. In
I de rechte
I lijn weten
1 de 19 inch
auto nu al kunner
I is er nu allereerst u-
fk verkrijgbaar met een
een van afprijs van
een 7-traps S-Tro-
nic transmissie. Dieselrijders hebben in
Hoge toerentallen
De rapste Astra heeft in h
bekende 2 liter turbomotor
deerd tot een vermogen
280 pk en een meer dam
van 400 Nm. De zogenaamde Hiperstrut
voorwielophanging is hier helemaal op af
gestemd. De constructie is zo dat de auto
onder de meest extreme omstandigheden
de banden op het wegdek houdt om een
maximale grip te garanderen. Daar voegt
Opel vervolgens als enige in het segment
een mechanisch sperdifferentieel aan toe
zodat, volgens eigen zeggen, het wegcon
tact van een vierwielaandrijver
op Autoboulevard Kraaiven overtuig-
van de eigenschappen van de nieuv
Audi A3.
Uitgaande van de al krachtig ogende drie-
deurs GTC is de OPC-versie naar het meest
auto concur-
kswagen Golf
RS, die door
s worden gepasseerd
het maximale motor-
Remmen
Brembo is de
waardeerde remsysteer
en de kracht daarvan L
kend. Gemakkelijk wordt dat geïllustreeiu
door naar 100 km/u te accelereren en dan
op een aangegeven punt met beide voeten
koppeling en rem helemaal tot de bodem
te trappen. En inderdaad, de opgegeven
korte afstand van 36 meter wordt ook in
de praktijk gehaald, zelfs-J-
mingrepen achter elkaar. Leuk en aardig al
lemaal die proefjes, maar laat ons nu maar
los op het circuit, want daarvoor lijkt de
Astra OPC bij uitstek gemaakt. Standaard van
is het Flexride systeem waarbij verschil- Het
lende afstemmingen van het onderstel,
reacties op het gaspedaal en stuurgevoel
beschikbaar zijn. We beginnen in de auto
matische stand die prima geschikt is voor
gebruik op de openbare weg. De auto
verwerkt diverse informatiebronnen
regelt de afstemming helemaal zelf. Maar
inch optie) de krachten goed de letters OPC op de meest linker knop op
jdek over te brengen. Belang- de middenconsole trekken de aandacht en
t de auto dit in bochten ook met één druk verandert het karakter van
-loos weet te doen en dat is deels de auto.
uc vciu.enste van het sperdifferentieel. Al
-end tussen de pionnen geeft de Superstrak
Astra geen krimp en voelen we alleen de Niet zozeer het geluid, maar wel zeer dui-
zojuist verorberde lunch in onze maag. delijk de accuratesse als het gaspedaal
wordt ingetrapt. Ook is goed te voelen
dat de besturing een stukje strakker en
leverancier van het opge- directer wordt en dat zijn eigenschappen
em van de Astra OPC die goed op een circuit merkbaar zijn,
i is meer dan uitste- Maar vooral ook de veranderingen die de
□rdt dat geïllustreerd dempers ondergaan zijn bepalend voor de
'areren en dan rondetijden. Superstrak gaat de auto over
beide voeten de kerbstones en accelereert lekker vlot als
we nog net in een bocht hangen. Goed on
dersteunt zittend op de kuipstoelen geven
we van achter het stuur de commando's,
:s na meerdere re- vertrouwen op de krachtige remmen en
Leuk en aardig al- het sperdifferentieel. Snel wordt de Astra
OPC eigen, terwijl we ons er terdege van
bewust zijn dat dit allemaal veel te veel
an het goede is voor op de normale weg.
„t gevoel van je constant te moeten in
houden spreekt een beetje tegen.
Dat Opel de Astra technisch op een
tal punten boven de concurrentie plaatst,
blijkt overigens ook uit de prijs van 42.995
euro en dat is nog zonder het zogenaamde
OPC Appearance pakket met het nodige
lekkers als de 20 inch wielen.
(gelopen weekend kom ik al scrol-
nd door mijn Facebook berichten
in foto met bijschrift tegen van
■n alleraardigste samenkomst. Een
impel rijtje van zes klassieke of bij-
ondere auto's strak naast elkaar ge-
arkeerd op een keurig kort gemaaid
rasveldje. Eén exemplaar trok bij mij
I het bijzonder de aandacht. Niet de
orsche 911, Fiat 127 noch de Willys
rep, maar een compact geel cabri-
tje. Het is ongeveer twintig jaar
eleden dat in Helmond het initiatief
ntstond van een nieuw Nederland
utomerk: Max. Een lichtgewicht
oertuig met een kunststof carrosse-
e die volgens het plan door middel
m verschillende componenten heel
emakkelijk kon worden omgetoverd
an een coupé in een kleine wagon
n van daaruit via een pick-up naar
en cabriolet. Meerdere auto's op
én basis, het leek een ideaal plan,
eaandrijflijn werd bij Citroën inge-
xht en was afkomstig van de AX.
i Helmond werden destijds enkele
remplaren met de hand gebouwd,
laar in hun plannen droomden de
edenkers van serieproductie. Ik kan
et me nog als de dag van gisteren
erinneren dat ik me bij de firma
leidde om een testexemplaar op
i halen. Juist, exact die gele cabrio
ie ik dus op Facebook tegen kwam.
Jijn Max', want zo heb ik het au-
Krtje altijd gezien, ook al ben ik het
«volgens nooit meer tegen het lijf
elopen. En nu is ie er ineens weer
i ook nog eens vlak bij mij in de
mirt Binnenkort maar eens met de
uidige eigenaar afspreken. Maak ik
Mn blij met de foto's die ik er des-
jds van heb gemaakt en maakt hij
lij blij met de hereniging na zo'n
ngetijd. Leuk...
ÜNgA3Ï271
uitstoot
aanmer