rim iwi i icrac 't Maximale eruit gehaald F E= Nieuwe Audi A3 gearriveerd ij Van Mossel Opel Astra OPC Lathouwers Hereniging riLBURGSE KM www.lathouwers.nl verandert het aan- en voor Opel Astra OPC Al meerdere generaties bestaan er van de Opel Astra diverse carros- sievarianten. De GTC is een drie- deurs coupémodel dat in de huidige verschijningsvorm niet alleen opvalt door z'n vormgeving, maar ook een volledig specifieke voorwielophan- ging. Daarvan profiteert met name ook de nieuwe OPC-versie, de snel ste en krachtigste Opel Astra ooit. Tilburg Kraaivenstraat 28 Tel. 013-59 42 555 WonyVos ;n gaan bek als driedei n keur Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 32» Donderdag 23 augustus 2012 Oplage 111.800 het vooronder de ordie isopgewaar- i van maar liefst vorstelijk koppel jamde Hiperstrut Wij vertellen u er graag meer over! ekijken. De goed voor 180 pk en eurs hatch- 32.400 euro inclusief jr aan mo- nic transmissie. Diese deurs GTC is de OPC-versie naa optimale niveau getild. De ar reert onder meer met de Volkss GTI R en de Renault Mégane L de Opel moeiteloos worden waar het gaat om het maxim vermogen. wielen (20 ii op het wegc rijker is dat probleemloo! deverdiens*. slalommend tusse Astra geen krimp wordt geëvenaard. Maar voor we zover zijn, testen we op het beroemde circuit van Zolder eerst de acceleratie. In slechts zes seconden passeert de naald van de snelheids meter al de hOO km/u en dan rij fden we nog Imaar in de I tweede ver- I snelling. Pas I bij behoor- I lijk hoge I toerental- I len wordt I het geluid I indrukwek- Ikend. In I de rechte I lijn weten 1 de 19 inch auto nu al kunner I is er nu allereerst u- fk verkrijgbaar met een een van afprijs van een 7-traps S-Tro- nic transmissie. Dieselrijders hebben in Hoge toerentallen De rapste Astra heeft in h bekende 2 liter turbomotor deerd tot een vermogen 280 pk en een meer dam van 400 Nm. De zogenaamde Hiperstrut voorwielophanging is hier helemaal op af gestemd. De constructie is zo dat de auto onder de meest extreme omstandigheden de banden op het wegdek houdt om een maximale grip te garanderen. Daar voegt Opel vervolgens als enige in het segment een mechanisch sperdifferentieel aan toe zodat, volgens eigen zeggen, het wegcon tact van een vierwielaandrijver op Autoboulevard Kraaiven overtuig- van de eigenschappen van de nieuv Audi A3. Uitgaande van de al krachtig ogende drie- deurs GTC is de OPC-versie naar het meest auto concur- kswagen Golf RS, die door s worden gepasseerd het maximale motor- Remmen Brembo is de waardeerde remsysteer en de kracht daarvan L kend. Gemakkelijk wordt dat geïllustreeiu door naar 100 km/u te accelereren en dan op een aangegeven punt met beide voeten koppeling en rem helemaal tot de bodem te trappen. En inderdaad, de opgegeven korte afstand van 36 meter wordt ook in de praktijk gehaald, zelfs-J- mingrepen achter elkaar. Leuk en aardig al lemaal die proefjes, maar laat ons nu maar los op het circuit, want daarvoor lijkt de Astra OPC bij uitstek gemaakt. Standaard van is het Flexride systeem waarbij verschil- Het lende afstemmingen van het onderstel, reacties op het gaspedaal en stuurgevoel beschikbaar zijn. We beginnen in de auto matische stand die prima geschikt is voor gebruik op de openbare weg. De auto verwerkt diverse informatiebronnen regelt de afstemming helemaal zelf. Maar inch optie) de krachten goed de letters OPC op de meest linker knop op jdek over te brengen. Belang- de middenconsole trekken de aandacht en t de auto dit in bochten ook met één druk verandert het karakter van -loos weet te doen en dat is deels de auto. uc vciu.enste van het sperdifferentieel. Al -end tussen de pionnen geeft de Superstrak Astra geen krimp en voelen we alleen de Niet zozeer het geluid, maar wel zeer dui- zojuist verorberde lunch in onze maag. delijk de accuratesse als het gaspedaal wordt ingetrapt. Ook is goed te voelen dat de besturing een stukje strakker en leverancier van het opge- directer wordt en dat zijn eigenschappen em van de Astra OPC die goed op een circuit merkbaar zijn, i is meer dan uitste- Maar vooral ook de veranderingen die de □rdt dat geïllustreerd dempers ondergaan zijn bepalend voor de 'areren en dan rondetijden. Superstrak gaat de auto over beide voeten de kerbstones en accelereert lekker vlot als we nog net in een bocht hangen. Goed on dersteunt zittend op de kuipstoelen geven we van achter het stuur de commando's, :s na meerdere re- vertrouwen op de krachtige remmen en Leuk en aardig al- het sperdifferentieel. Snel wordt de Astra OPC eigen, terwijl we ons er terdege van bewust zijn dat dit allemaal veel te veel an het goede is voor op de normale weg. „t gevoel van je constant te moeten in houden spreekt een beetje tegen. Dat Opel de Astra technisch op een tal punten boven de concurrentie plaatst, blijkt overigens ook uit de prijs van 42.995 euro en dat is nog zonder het zogenaamde OPC Appearance pakket met het nodige lekkers als de 20 inch wielen. (gelopen weekend kom ik al scrol- nd door mijn Facebook berichten in foto met bijschrift tegen van ■n alleraardigste samenkomst. Een impel rijtje van zes klassieke of bij- ondere auto's strak naast elkaar ge- arkeerd op een keurig kort gemaaid rasveldje. Eén exemplaar trok bij mij I het bijzonder de aandacht. Niet de orsche 911, Fiat 127 noch de Willys rep, maar een compact geel cabri- tje. Het is ongeveer twintig jaar eleden dat in Helmond het initiatief ntstond van een nieuw Nederland utomerk: Max. Een lichtgewicht oertuig met een kunststof carrosse- e die volgens het plan door middel m verschillende componenten heel emakkelijk kon worden omgetoverd an een coupé in een kleine wagon n van daaruit via een pick-up naar en cabriolet. Meerdere auto's op én basis, het leek een ideaal plan, eaandrijflijn werd bij Citroën inge- xht en was afkomstig van de AX. i Helmond werden destijds enkele remplaren met de hand gebouwd, laar in hun plannen droomden de edenkers van serieproductie. Ik kan et me nog als de dag van gisteren erinneren dat ik me bij de firma leidde om een testexemplaar op i halen. Juist, exact die gele cabrio ie ik dus op Facebook tegen kwam. Jijn Max', want zo heb ik het au- Krtje altijd gezien, ook al ben ik het «volgens nooit meer tegen het lijf elopen. En nu is ie er ineens weer i ook nog eens vlak bij mij in de mirt Binnenkort maar eens met de uidige eigenaar afspreken. Maak ik Mn blij met de foto's die ik er des- jds van heb gemaakt en maakt hij lij blij met de hereniging na zo'n ngetijd. Leuk... ÜNgA3Ï271 uitstoot aanmer

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 25