utotest
ubbel karakter
w
Kia schetst
nieuwe Carens
i-S
A
GUSTUS2012'
DE AUTOMAAT DONDERDAG 9 AUGUSTUS 2012 PAGINA 3
Carrera S PDK
Aantal cilinders: 6, boxer
;che Boxster Carrera S
Cilinderinhoud: 3.436 cc
232 kW/315pk
Vermogen:
Koppel:
360 Nm
Afmetingen:
lengte 4,374 m
breedte 1,801 m
Gewicht:
1.325 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prestaties:
topsnelheid
277 km/u
acceleratie
0-100 in 5,0 sec.
Verbruik:
stadscyclus
8,9 liter/100 km
buitenwegcydus
6,2 liter/100 km
C02-uitstoot: 188 g/km (E-label)
Prijs:
77.500 euro
?rg-
cites.
ir/km tot
:N BPM
ELLING
ÏSTING
noc
Technische gegevens
Merk en type: Porsche Boxster
gecombineerd
8,0 liter/100 km
jderom laat de Duitse fabrikant
|i waarin men al zo lang gespe-
liseerd is: het bouwen van sport-
fiens die tegenwoordig op zo veel
mieren geprogrammeerd kunnen
rden dat meerdere karaktertrek-
i naar boven worden gehaald.
2»j
tlLBURGSE KOERIER
BOD"
J.-' €S1l’-
stop systeem waarmee onder bepaalde
omstandigheden ook brandstof wordt
bespaard. Het resultaat mag er zijn, wie
normaal met de Boxster omgaat haalt
zonder probleem 1 op 10,5.
relatief binnen de perken blijft. De Carrera
De besturing en het onderstel zijn het S kost met PDK 77.500 euro, terwijl de
""■jsje van de zalm en het goede nieuws instapversie al voor 63.900 euro met PDK
dat de verkoopprijs voor al dit fraais bij de dealer staat.
Gerobotiseerd
Het interieur ademt de sfeer uit van alle
Porsche modellen die de laatste jaren het
levenslicht hebben gezien. Dat betekent
onder meer de strakke middenconsole die
tussen de voorstoelen wordt doorgetrok
ken. Natuurlijk heeft de auto ronde, ana
loge klokken en zoals altijd links van de
stuurkolom het contactslot. De hoeveel
heid bedieningsknoppen valt mee, zodat
vrijwel alle functies die de auto biedt snel
zijn gevonden. Porsche levert de Boxster
met twee motoren en twee versnellings
bakken. In dit geval praten we over de
Boxster S met een 3,4 liter zescilinder die
een lekker royaal vermogen levert van 315
pk en tot een koppel komt van 360 Nm.
Er is ook een 2,6 liter krachtbron met 265
pk in de 'normale' Boxster. De versnel-
lingsbakkeuze bestaat uit een handbak
en de veel geprezen gerobotiseerde PDK
bak. Die laatste zorgt in beide gevallen
voor een CO2-uitstoot die zoveel lager ligt
dan de handgeschakelde variant, dat de
meerprijs meer dan goed wordt gemaakt
door de lagere CO2-tax. Dat betekent dat
de normaal duurdere PDK-bak onder het
i weet Kia in Europa weinig potten te breken,
tont het Koreaanse merk binnenkort de nieu-
volgend jaar beschikbaar komt. De auto
ruik van dezelfde basiselementen als de
iirect ingespoten 1,6 liter benzinemotor
;d is voor 115 pk.
inlijk volgt Porsche met de nieuwe
ster dezelfde weg die men met de
Int gelanceerde 911 is ingeslagen. De
is in alle richtingen wat gegroeid,
ir heeft tegelijk een aantal kilo's voer-
engewicht aan de wilgen gehangen.
«stoffen
makers van pure sportwagens hou-
zich bezig met het terugdringen van
brandstofverbruik van hun voertuigen,
zijds om de wereld te laten zien dat
zij verantwoorde auto's kunnen bou-
L maar tegelijk omdat er vanuit over-
'en allerhande strengere eisen worden
lelegd.
ar bovenal heeft een Porsche Boxster
n sterk profiel dat de basiselementen
de uitstraling duidelijk terug te vinden
ii- Nu komt dat voor een deel op het
Bo van de technische constructie. De
pter is een tweezitter met midden
tor. De krachtbron ligt direct achter
vloeistoffen. Voorin zit c
ruimte, opgeteld 280 liter.
Hier en daar past Porsche wat meer strak
ke vormen toe, zodat deze Boxster vanuit
bepaalde hoeken iets doet denken aan de
laatste Toyota MR2. Maar aan het profiel
is er geen twijfel over mogelijk, dit is weer
een echte Porsche.
Gedragsverandering
Bij het starten streelt de krachtbron al het
gehoor. Wat een machtig geluid, maar na
een halve minuut gaat de motor terug op
het stationaire toerental. Gelukkig zit er
ook een gaspedaal onder de rechter voet
waarmee je als bestuurder volledig zelf via
het toerental het geluid kunt beïnvloeden.
Zeker met de elektrische kap open is de
sensatie het grootst. De PDK-bak schakelt
snel en zonder schokken en zorgt voor
een lekkere acceleratie naar 100 in 5
seconden en Porsche geeft een top op van
277 km/u.
Veel meer dan voorheen spreidt de
Boxster een dubbel karakter tentoon.
Rustig rijdend is de auto comfortabel
mede dankzij de langere wielbasis. Het
motorgeluid blijft dan binnen de perken,
de bak schakelt rustig op en zo kan er
bij uitstek worden geflaneerd. Wie het
gaspedaal onderin trapt, mérkt al meteen neusje
de gedragsverandering van de roadster. is dat
Bovendien kunnen op de console nog de
knoppen Sport en Sport Plus worden inge
schakeld, waarmee alle remmen los gaan.
Bovendien kan met een simpele druk op
een knop het karakter van de schokdem
pers worden bijgesteld. Daarmee biedt de
Boxster een brede range aan rijgenoegen.
Met haar Carens ruimtewagen i
maar op de salon van Parijs toe
we editie die in de eerste helft van v<
is wat lager en langer en maakt gebn
Cee'd. Dat betekent onder meer de di
van 135 pk en een 1,7 liter diesel die goec