3
Mivuiacii
Mercedes A-klasse
>op
M
b-
wl
'rijzen voor Jaguar XF Sportbrake
)E TILBURGSE
Boxster
HiH
utotest
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 30» Donderdag 9 augustus 2012 Oplage 111.800
Hardleers
lis je willekeurig iemand vraagt
jKar het zomerweer tot nu toe, dan
joor je geen tevreden geluiden of de
Jfkantie moet diep in het Europese
liden zijn doorgebracht. Begin juli
id ik nog helemaal niet het idee dat
rt zomer was en dat mijn vakantie
instaande was. Het had ook rustig
kil kunnen zijn. Mijn vakantie be
ta dan ook zoals voor vele anderen
et wisselvallig weer. De weg naar
ijn bestemming bood de keuze uit
I interval of normale stand van de
litenwissers, mist in de Ardennen en
mperaturen die me noodzaakten
n zelfs de verwarming aan te zet-
n. Leuk begin van de vakantie!
elukkig kwam het dagen later nog
pel goed. En dan begin je te merken
fet je eigenlijk niet eens op het betere
leer bent voorbereid. Natuurlijk heb
I tegenwoordig de verplichte veilig-
eidshesjes in de auto liggen en voeg
daar voor Frankrijk de blaaspijpjes
bn toe naast de ook in ons land ver
lichte gevarendriehoek. Maar wie
iet een cabriolet op stap is doet er
ndanks het matige zomerweer toch
Brstandig aan standaard een tube
pnnebrand in het dashboardkastje
leggen. Juist, en daar ging het na-
jurlijk mank in mijn geval. Gezellig
In stad bezoeken op een dik uur
jden afstand. Geen centje pijn, dak
plaag en genieten. Maar heen en
frug zitje dan wel tweeënhalf uur in
evolle zon en daar is ons witte win-
Irhuidje niet op ingericht. Een flinke
jbe aftersun bood naderhand geluk-
|g verlichting. Heb ik er nu wat mee
jeleerd? Welnee, er ligt nog steeds
ben tube vast in de auto. Hardleers
hemen ze dat...
fony Vos
Tegen het einde van het jaar start Jaguar
de levering van de XF Sportbrake die een
belangrijke uitbreiding vormt van het pro
gramma. In eerste instantie start de reeks
met de bekende 2,2 liter diesel goed voor
163 pk. Deze versie verschijnt vanaf 54.690
euro in de showroom. Dezelfde krachtbron
kan ook met 200 pk worden gekozen en
komt dan uit op 58.590 euro. Daarnaast
is er net zoals in de sedan de 3 liter V6
diesel naar keuze met 240 of 275 pk. De
eerste start bij 68.390 euro, voor 35 pk ex
tra moet 72.370 euro worden afgerekend.
Verder kan de klant kiezen uit drie optie
pakketten. Inclusief leer, parkeersensoren
en navigatie kost de Business 2.500 euro
extra. Voor zo'n drie mille meer zijn er nog
de Sport Business en Premium Business.
A-kfasse gaat uitzoeken kan uiteraard uit
diverse uitrustingsvarianten kiezen. Alle
exemplaren zijn echter al voorzien van
een radargestuurd veiligheidssysteem,
een uitgebreide audio-installatie met USB
aansluiting, airconditioning en elektrisch
bediende portierruiten.
Vergeleken met de meeste concurrenten
zet Mercedes prijstechnisch net wat hoger
in. De auto start als A180 bij 28.995 euro
komt met sequentiële zevenbak op
euro. Voor een handgeschakelde
A200 moet minimaal 32.175 euro op tafel
komen en de sterke A250 heeft een vanaf-
van 40.939 euro. Dieselrijders kunnen
c„„c,„uv /lercedes vanaf 29.995 euro terecht,
sportieve Vanwege een gunstige C02-uitstoot komt
or het ui- een 9root deel van het programma op dit
moment in aanmerking voor 20 procent
bijtelling.
Na twee generaties neemt
Mercedes bewust afscheid van
het vertrouwde, ruimtelijke
concept van de A-klasse. De
instapper bij het merk moet
gaan concurreren met alle
andere nieuwkomers in het
premium hatchbacksegment.
Het is een drukte van belang nu vrijwel
tegelijk de nieuwe BMW 1-serie, Audi A3,
Volvo V40 en de Mercedes A-klasse op
de markt komen. Mercedes zet onder de
bekende naam een volledig nieuwe hatch
back neer met een normale hoogte.
Wat basis betreft deelt de nieuwe A-klasse Wie een Mercedes gewend is stapt in en auto afhankelijk van de n
het nodige met de nog wel steeds ruim- rijdt meteen weg. Ingebouwde navigatie- rolt de A250 standaard op
telijke B-klasse, die ook al de sandwich schermen lijken bij Duitse merken helemaal
bodem aan de wilgen had gehangen. Be- te zijn verdwenen, want ook de A-klasse
kijken we de nieuwe A-klasse dan wordt heeft een los scherm boven de midden-
direct duidelijk dat de auto een behoorlijk console. Bijzonder is dat de hoofdsteunen
sportieve uitstraling heeft wat onder meer vast aan de rugleuningen zitten. De ruimte
te danken is aan de optisch bol lopende op de achterbank is concurrerend.
daklijn en de grote, relatief laag geplaats- Leunt de A-klasse op de bodemgroep van
te grille. Net als de B-klasse heeft de auto de B-klasse, ook motorisch lopen beide
een beeldbepalende groef over de flan- auto's aardig in de pas. Althans tijdens de
ken die wellicht een beetje teveel van het
goede is. De achterkant toont neutraal en
doet door de vormgeving van de lichtunits
Benzinerijders hebben de be
schikking over de nieuwe 1,6
liter turbomotor die met een
156 en
op het program-
en soepele motor
zo blijkt die door een gunstig
hoog koppel bij een laag toe
rental al direct bij wegrijden
bij de les is. Zo sprint de minst
vermogende al in 9,2 seconden naar de
100 km/u en zet een top neer van 207
km/u. Uiteraard is de afstemming van de
Tiankelijk van de motorkeuze. Zo
A250 standaard op een verlaagd
onderstel met 18 inch wielen en dat heeft
een meer dan merkbare invloed op het
comfort.
Bijtelling
Diesels zijn er ook volop, om te beginnen en komt
de recent in de B-klasse gelanceerde 1,8 31 262 el
liter die bij de A-klasse beschikbaar is als ^nn m"°
-3-r—- A180 en A200 met een vermogen van
introductie, omdat Mercedes onder meer 109 en 136 pk. En zoals gezegd is dit nog Prlis vi
ook een 1,5 liter dieselmotor in voorberei- maar het begin. Naast de al genoemde bij Me
ding heeft die afkomstig is van Renault. kleinere diesel zijn er ook extra sportieve Vanwt
AMG-versies op komst, alleen voor i ui-
terlijk, maar ook voor de techniek.
fe-fc a raSMK - K MM *4 Wie dea'er vanaf september een
I—
Nb,
I 3
■J
Stijlbreuk
ietwat aan een Citroën DS3 denken.
De auto is 4,29 meter lang en heeft een
prima bagagevolume dat varieert van 341
tot maximaal 1.157 liter. Dat betekent dat vermogen van 122,
ondanks het inleveren van hoogte de A- zelfs 211 pk op het
tl klasse behoorlijk functioneel is gebleven. ma staan. Een soepele motor
3, Wat betreft materialen en inrichting is de zo blijkt die door een gunstig
p nieuweling een echte Mercedes. De vorm
van het dashboard, de presentatie van het
stuur en de diverse bedieningsknoppen la
ten daar geen twijfel over bestaan.
Comfort
Wie een Mercedes c-1 -
rijdt meteen weg. Ingebouwde naviga...
schermen lijken bij Duitse merken helemaal
verdwenen, want ook de A-kle
een Ic
console. Bijzonder is da
vast aan de rugleuninge
op de achterbank is cor
Leunt de A-klass:
de B-klasse, ook motorisch lopen
auto's aardig in de pas. Althans tijde
introductie, omdat Mercedes onder