3 Mivuiacii Mercedes A-klasse >op M b- wl 'rijzen voor Jaguar XF Sportbrake )E TILBURGSE Boxster HiH utotest Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 30» Donderdag 9 augustus 2012 Oplage 111.800 Hardleers lis je willekeurig iemand vraagt jKar het zomerweer tot nu toe, dan joor je geen tevreden geluiden of de Jfkantie moet diep in het Europese liden zijn doorgebracht. Begin juli id ik nog helemaal niet het idee dat rt zomer was en dat mijn vakantie instaande was. Het had ook rustig kil kunnen zijn. Mijn vakantie be ta dan ook zoals voor vele anderen et wisselvallig weer. De weg naar ijn bestemming bood de keuze uit I interval of normale stand van de litenwissers, mist in de Ardennen en mperaturen die me noodzaakten n zelfs de verwarming aan te zet- n. Leuk begin van de vakantie! elukkig kwam het dagen later nog pel goed. En dan begin je te merken fet je eigenlijk niet eens op het betere leer bent voorbereid. Natuurlijk heb I tegenwoordig de verplichte veilig- eidshesjes in de auto liggen en voeg daar voor Frankrijk de blaaspijpjes bn toe naast de ook in ons land ver lichte gevarendriehoek. Maar wie iet een cabriolet op stap is doet er ndanks het matige zomerweer toch Brstandig aan standaard een tube pnnebrand in het dashboardkastje leggen. Juist, en daar ging het na- jurlijk mank in mijn geval. Gezellig In stad bezoeken op een dik uur jden afstand. Geen centje pijn, dak plaag en genieten. Maar heen en frug zitje dan wel tweeënhalf uur in evolle zon en daar is ons witte win- Irhuidje niet op ingericht. Een flinke jbe aftersun bood naderhand geluk- |g verlichting. Heb ik er nu wat mee jeleerd? Welnee, er ligt nog steeds ben tube vast in de auto. Hardleers hemen ze dat... fony Vos Tegen het einde van het jaar start Jaguar de levering van de XF Sportbrake die een belangrijke uitbreiding vormt van het pro gramma. In eerste instantie start de reeks met de bekende 2,2 liter diesel goed voor 163 pk. Deze versie verschijnt vanaf 54.690 euro in de showroom. Dezelfde krachtbron kan ook met 200 pk worden gekozen en komt dan uit op 58.590 euro. Daarnaast is er net zoals in de sedan de 3 liter V6 diesel naar keuze met 240 of 275 pk. De eerste start bij 68.390 euro, voor 35 pk ex tra moet 72.370 euro worden afgerekend. Verder kan de klant kiezen uit drie optie pakketten. Inclusief leer, parkeersensoren en navigatie kost de Business 2.500 euro extra. Voor zo'n drie mille meer zijn er nog de Sport Business en Premium Business. A-kfasse gaat uitzoeken kan uiteraard uit diverse uitrustingsvarianten kiezen. Alle exemplaren zijn echter al voorzien van een radargestuurd veiligheidssysteem, een uitgebreide audio-installatie met USB aansluiting, airconditioning en elektrisch bediende portierruiten. Vergeleken met de meeste concurrenten zet Mercedes prijstechnisch net wat hoger in. De auto start als A180 bij 28.995 euro komt met sequentiële zevenbak op euro. Voor een handgeschakelde A200 moet minimaal 32.175 euro op tafel komen en de sterke A250 heeft een vanaf- van 40.939 euro. Dieselrijders kunnen c„„c,„uv /lercedes vanaf 29.995 euro terecht, sportieve Vanwege een gunstige C02-uitstoot komt or het ui- een 9root deel van het programma op dit moment in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Na twee generaties neemt Mercedes bewust afscheid van het vertrouwde, ruimtelijke concept van de A-klasse. De instapper bij het merk moet gaan concurreren met alle andere nieuwkomers in het premium hatchbacksegment. Het is een drukte van belang nu vrijwel tegelijk de nieuwe BMW 1-serie, Audi A3, Volvo V40 en de Mercedes A-klasse op de markt komen. Mercedes zet onder de bekende naam een volledig nieuwe hatch back neer met een normale hoogte. Wat basis betreft deelt de nieuwe A-klasse Wie een Mercedes gewend is stapt in en auto afhankelijk van de n het nodige met de nog wel steeds ruim- rijdt meteen weg. Ingebouwde navigatie- rolt de A250 standaard op telijke B-klasse, die ook al de sandwich schermen lijken bij Duitse merken helemaal bodem aan de wilgen had gehangen. Be- te zijn verdwenen, want ook de A-klasse kijken we de nieuwe A-klasse dan wordt heeft een los scherm boven de midden- direct duidelijk dat de auto een behoorlijk console. Bijzonder is dat de hoofdsteunen sportieve uitstraling heeft wat onder meer vast aan de rugleuningen zitten. De ruimte te danken is aan de optisch bol lopende op de achterbank is concurrerend. daklijn en de grote, relatief laag geplaats- Leunt de A-klasse op de bodemgroep van te grille. Net als de B-klasse heeft de auto de B-klasse, ook motorisch lopen beide een beeldbepalende groef over de flan- auto's aardig in de pas. Althans tijdens de ken die wellicht een beetje teveel van het goede is. De achterkant toont neutraal en doet door de vormgeving van de lichtunits Benzinerijders hebben de be schikking over de nieuwe 1,6 liter turbomotor die met een 156 en op het program- en soepele motor zo blijkt die door een gunstig hoog koppel bij een laag toe rental al direct bij wegrijden bij de les is. Zo sprint de minst vermogende al in 9,2 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 207 km/u. Uiteraard is de afstemming van de Tiankelijk van de motorkeuze. Zo A250 standaard op een verlaagd onderstel met 18 inch wielen en dat heeft een meer dan merkbare invloed op het comfort. Bijtelling Diesels zijn er ook volop, om te beginnen en komt de recent in de B-klasse gelanceerde 1,8 31 262 el liter die bij de A-klasse beschikbaar is als ^nn m"° -3-r—- A180 en A200 met een vermogen van introductie, omdat Mercedes onder meer 109 en 136 pk. En zoals gezegd is dit nog Prlis vi ook een 1,5 liter dieselmotor in voorberei- maar het begin. Naast de al genoemde bij Me ding heeft die afkomstig is van Renault. kleinere diesel zijn er ook extra sportieve Vanwt AMG-versies op komst, alleen voor i ui- terlijk, maar ook voor de techniek. fe-fc a raSMK - K MM *4 Wie dea'er vanaf september een I— Nb, I 3 ■J Stijlbreuk ietwat aan een Citroën DS3 denken. De auto is 4,29 meter lang en heeft een prima bagagevolume dat varieert van 341 tot maximaal 1.157 liter. Dat betekent dat vermogen van 122, ondanks het inleveren van hoogte de A- zelfs 211 pk op het tl klasse behoorlijk functioneel is gebleven. ma staan. Een soepele motor 3, Wat betreft materialen en inrichting is de zo blijkt die door een gunstig p nieuweling een echte Mercedes. De vorm van het dashboard, de presentatie van het stuur en de diverse bedieningsknoppen la ten daar geen twijfel over bestaan. Comfort Wie een Mercedes c-1 - rijdt meteen weg. Ingebouwde naviga... schermen lijken bij Duitse merken helemaal verdwenen, want ook de A-kle een Ic console. Bijzonder is da vast aan de rugleuninge op de achterbank is cor Leunt de A-klass: de B-klasse, ook motorisch lopen auto's aardig in de pas. Althans tijde introductie, omdat Mercedes onder

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 17