I ivi icacac N =d og 9 WAS Zoveel mensen, zoveel smaken Najaarsoffensief met hieuwe Seat Leon Garage Jan Segers Stress Geen grijs kenteken voor Mini besteller DE TILBURGSE e APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend LPG installaties v.a. 1800,- P, HEERLEN 1 JK, WYCHEN I BMW 3-serie Touring en Hybrid Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254 WIJ ZIJN GESPECIALISEERD IN VOLVO Win het onderhoud van uw auto terug via GRATIS STAATSLOTEN Diverse VOLVO occasions op voorraad Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato jj/f Jaargang 23 nr 29* Donderdag 19 juli 2012 Oplage 111.800 Aardig om te weten dat BMW de Active Hybrid 3 combineert met alle uitrustings- varianten van de 3-serie inclusief het M Sport pakket. Ook krijgt de auto standaard de instelmogelijkheden Eco Pro, Comfort en Sport. In de laatste stand wordt niet elektrisch gereden. Tijdens onze kennisma king hebben we natuurlijk sterk gelet op het gemiddelde brandstofverbruik dat de boordcomputer aangeeft. Dat bleek rond de 1 op 12 uit te komen, een keurige waar dige voor een zo'sterke zescilinder, maar nog flink verwijderd van de net geen 1 op j:_ num.qeeft J is de BMW Active s zijn evenknie in de 5- en bedoeld voor de Noord- narkt, terwijl ook Aziatische ie volledige klanten er steeds meer oren naar hebben, apbare ach- De Nederlandse vanafprijs voor de BMW Active Hybrid 3 bedraagt 59.900 euro. Dat BMW met de komst van de sedan nog maar aan het begin van de volledig nieuwe 3-serie stond, was al te verwachten. Tegelijk lan ceert het merk nu de ruimtelijke Touring in de nieuwste oplage en een hybride versie. Gezien de eerste reacties en resultaten op de sedan, is de nieuwe 3-serie meteen goed geland. Pers en publiek zijn er zeer over te spreken, niet alleen in Europa, maar over de hele wereld. Op dus naar de uitbreiding van de reeks die begint met de nieuwe Touring. Middendeel Sinds 1987 kennen we de 3-serie Touring en het huidige model is al weer de vijfde generatie. De 3-serie is in alle richtingen gegroeid en dat komt vooral bij de Tou ring volledig tot z'n recht. Voorin is er volop volume en ook op de achterbank is de auto er op vooruit gegaan. Door het verder doortrekken van het dak is de hoofdruimte op de achterbank nog ruimer. Maar wellicht is het nog belangrijker dat de bagageruimte het meest profiteert van de ruimtetoename. Onder de rolhoes is minimaal 495 liter beschikbaar “Il— - kent verschillende mogelijkheden, op d^ normale manier oprollen, in een hogere stand plaatsen om makkelijker te kunnen inladen of het volledig uitnemen en onder de bagagevloer opbergen. De achterbank Touring nog kan in een verhouding 40/20/40 worden dat bij lanc< neergeklapt. Het zogenaamde skiluik heeft afgedaan, door het middendeel van deel van de rugleuning volledig neer te klappen, zijn er meer mogelijkheden om lange voorwerpen te kunnen meenemen. Dat kan dan met behoud van de twee zit plaatsen op de achterbank. Als de bapk volledig wordt neergeklapt, ontstaat niet alleen een keurig vlakke laadvloer, maar neemt het volume ook toe tot een uitste kende 1.500 liter. Dat is opmerkelijk, omdat BMW nooit heeft gestreefd de grootste op dit vlak te zijn. Maar de nieuwste oplage passeert probleemloos zijn rivalen. Twincharge turbo BMW zocht ook bewust na gen van elementen die de hoger niveau tillen. Eén tomatisch te openen en sluiten Bovendien kan de achterruit open, handig om kleine b' te laden. Wat uitrustingsmc treft loopt de nieuwe Tourir pas met de sedan en dat b ook alle beschikbare lines aangekruist. kketten door de meeste klan- Europese koper is de nieuwe BMW Active gewaardeerd, omdat velen Hybrid 3, een auto die feitelijk is geba- >n het bos niet meer zien in de seerd op de 335i met een 306 pk sterke ilogus met opties. 3 liter zesclinder met turbo. In de versnel de het programma van de lingsbak is een elektromotor opgenomen - Jat betekent die in z’n eentje 55 pk210 Nm levert., tcering er slechts drie moge- Elektromotor en verbrandingsmotor kun- De reeks begint met twee nen ieder apart de auto voortbewegen, de bekende 2 liter vierci- maar kunnen ook samenwerken. In dat laatste geval wordt de maximale presta ties neergezet zoals een top van 250 km/u en acceleratie naar 100 in 5,3 seconden. _.a De motor klinkt geweldig, dus dat is een nog flink verwijderd van d( dere bonus. Maximaal kan er 4 kilometer elek- 17 die BMW zelf aangeeft, liter trisch worden gereden als de accu vol is. Heel eerlijk gezegd Die batterij, lithium-ion, ligt onder de vloer Hybrid 3 net als zijn van de bagageruimte, maar is zo geplaatst 7-serie vooral bedot dat er nauwelijks bagagevolume wordt Amerikaanse markt, t 4.800 tr/min. Dat weggenomen (390 liter) en de volledige klanten er steeds mei isouplesse die bij functionaliteit van de neerklap' - terbank blijft behouden. et Abraham nog maar één jaar pr me, begin ik me steeds vaker te aliseren dat ik door de jaren heen gtiger ben geworden. Als je jong int probeer je het maximale uit het ren te halen, .vaak zelfs meer dan werkelijk in zit. Je neemt meer ri b's, durft meer en vindt iedereen e op een lager tempo vooruitkomt voorbaat traag. Nou, beste jon- lingen, die scherpe kantjes gaan langzaam aan af. Dat proces zal mij al enige tijd merkbaar zijn >or omstanders, maar inmiddels rf ik het ook zelf te bekennen. Dat tekent ook dat ik me veel meer n de snelheid houd in het verkeer, e kapot ergeren aan dorpelingen e met ruim 80 km/u door onze raat rijden, terwijl daar sinds kort in 30 km/u zone is ingesteld en ig minder dan voorheen begrijpen aarom mensen in de vakaritieperi- le die rust moet brengen juist de ukte gaan opzoeken. Dat ze met 1 allen op een kluitje op het strand lan liggen, moet iedereen zelf we- n. Maar gepakt en gezakt vertrek- n in de wetenschap in Duitsland in Frankrijk dikke files in te dui- n, dat begin ik steeds minder te grijpen. Waarom niet op een later dstip vertrekken om deze ellende voorkomen. Het scheelt in pure kantie-uren inderdaad, maar ook- stress veroorzaakt door onge legen. En als je dan in de lange achtrijen voor de Franse tolhokjes insluit, waarom dan kiezen voor ant betalen in een bemand B met nog meer wachtenden >or je, terwijl we tegenwoordig reral en nergens afrekenen met de npas. dat kan daar namelijk ook i gaat veel vl in in mij nog snel wildoen Van concept naar productiemodel, die weg volgt de Mini Clubvan, de besteluitvoering van de Clubman die in maart in Genève werd M getoond. De auto komt in de herfst op de markt en gaat minimaal I 19.995 euro kosten. Om het laadvolume hoeft de zakelijke koper I het overigens niet te doen, die is met 860 liter uiterst bescheiden. I Maar de Mini scoort natuurlijk wel door z'n uitstraling. De atten- I tiewaarde is groter dan de praktische mogelijkheden. Mini levert I de 98 pk sterke One variant, maar ook de Cooper (122 pk, 22.995 I euro) en de Cooper D (112 pk, 24.995 euro). Uiteraard komt déze versie door z'n bescheiden laadruimte niet in aanmerking voor een grijs kenteken. intar >kje Golf. Ondanks de kortere lengte zorgt de langere wiel basis voor meer binnenruimte zowel voor de achter- passagiers als de bagage (380 liter). Het zal niemand verwonderen dat de nieuwe Leon aanzienlijk zuiniger meter. is dan het huidige model, Seat spreekt van 22 procent, ap, de Uiteraard dient daartoe de TDI en TSI techniek. Volop keuze uit vermogensvarianten en diverse versnellings bakken, handgeschakeld of DSG. ft komt met de nodige nieuwe modellen. De rdeurs Toledo werd enkele weken geleden vrijge ven en nu presenteert het merk de foto's van de pe generatie Leon. Wederom een sportief ogende fchback deze keer met een lengte van 4,26 met" auto heeft een compleet nieuwe bodemgroep, i__ pulaire versie die we net kennen van de Audi A3 en zal dienen als basis voor de zevende Volkswagen naar het toevoe- ue auto naar een i daarvan is de au- sluiten achterklep. jciiun afzonderlijk gen voldoet, s bagagestukken in en krijgt dan e mogelijkheden be- even wennen, uring volledig in de tiefs over de m betekent dat dus .rf kunnen worden Hybride BMW weet ook dat complete Wellicht niet helemaal afgestemd op de ar. De rolhoes uitrustingspakk leden, op de ten worden c, door de bomen I overvolle catalo^r..„. Motorisch is de het programma van de T-jring nog in opbouw en dat betekent «k --1— «-*- mOge. leer zien in de - lijkheden zijn. Dc iCC^ l dieselmotoren, de bekende 2 liter vierc.- linder goed voor 184 pk en de machtige 330d met zijn fijne zescilinder die in de nieuwste uitvoering in deze auto 258 pk voortbrengt. Onze kennismaking betrof echter de 328i, de inmiddels in meerder modellen van BMW beschikbare 2 lira twincharge turbo die een flink vermogen aan de dag legt van 245 pk eh komt aan een koppel van 350 Nm over een fors toe- renbereik van 1.250 tot 4.800 tr/mir l'*‘ is een maat voor de grote s__r. deze viercilinder samen gaat met een re delijk bescheiden brandstofverbruik. Aan de top van 250 km/u en acceleratie n 100 in 6 seconden zog je dat niet afleid Wie echter verwacht ee rieur dat vol voldoet rijgt dar i wenne motor op te me

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 25