I
ivi icacac
N
=d
og
9
WAS
Zoveel mensen, zoveel smaken
Najaarsoffensief met
hieuwe Seat Leon
Garage Jan Segers
Stress
Geen grijs kenteken voor
Mini besteller
DE TILBURGSE
e
APK-keuring gratis bij een grote beurt. RDW erkend
LPG installaties v.a. 1800,-
P, HEERLEN 1
JK, WYCHEN I
BMW 3-serie Touring en Hybrid
Kunnekestraat 17, TILBURG-NOORD Tel. 013-4554254
WIJ ZIJN GESPECIALISEERD
IN VOLVO
Win het onderhoud van uw auto
terug via GRATIS STAATSLOTEN
Diverse VOLVO occasions
op voorraad
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
jj/f Jaargang 23 nr 29* Donderdag 19 juli 2012 Oplage 111.800
Aardig om te weten dat BMW de Active
Hybrid 3 combineert met alle uitrustings-
varianten van de 3-serie inclusief het M
Sport pakket. Ook krijgt de auto standaard
de instelmogelijkheden Eco Pro, Comfort
en Sport. In de laatste stand wordt niet
elektrisch gereden. Tijdens onze kennisma
king hebben we natuurlijk sterk gelet op
het gemiddelde brandstofverbruik dat de
boordcomputer aangeeft. Dat bleek rond
de 1 op 12 uit te komen, een keurige waar
dige voor een zo'sterke zescilinder, maar
nog flink verwijderd van de net geen 1 op
j:_ num.qeeft
J is de BMW Active
s zijn evenknie in de 5- en
bedoeld voor de Noord-
narkt, terwijl ook Aziatische
ie volledige klanten er steeds meer oren naar hebben,
apbare ach- De Nederlandse vanafprijs voor de BMW
Active Hybrid 3 bedraagt 59.900 euro.
Dat BMW met de komst van de
sedan nog maar aan het begin van
de volledig nieuwe 3-serie stond,
was al te verwachten. Tegelijk lan
ceert het merk nu de ruimtelijke
Touring in de nieuwste oplage en
een hybride versie.
Gezien de eerste reacties en resultaten
op de sedan, is de nieuwe 3-serie meteen
goed geland. Pers en publiek zijn er zeer
over te spreken, niet alleen in Europa,
maar over de hele wereld. Op dus naar de
uitbreiding van de reeks die begint met de
nieuwe Touring.
Middendeel
Sinds 1987 kennen we de 3-serie Touring
en het huidige model is al weer de vijfde
generatie. De 3-serie is in alle richtingen
gegroeid en dat komt vooral bij de Tou
ring volledig tot z'n recht. Voorin is er
volop volume en ook op de achterbank
is de auto er op vooruit gegaan. Door
het verder doortrekken van het dak is de
hoofdruimte op de achterbank nog ruimer.
Maar wellicht is het nog belangrijker dat
de bagageruimte het meest profiteert van
de ruimtetoename. Onder de rolhoes is
minimaal 495 liter beschikbaar “Il— -
kent verschillende mogelijkheden, op d^
normale manier oprollen, in een hogere
stand plaatsen om makkelijker te kunnen
inladen of het volledig uitnemen en onder
de bagagevloer opbergen. De achterbank Touring nog
kan in een verhouding 40/20/40 worden dat bij lanc<
neergeklapt. Het zogenaamde skiluik
heeft afgedaan, door het middendeel van
deel van de rugleuning volledig neer te
klappen, zijn er meer mogelijkheden om
lange voorwerpen te kunnen meenemen.
Dat kan dan met behoud van de twee zit
plaatsen op de achterbank. Als de bapk
volledig wordt neergeklapt, ontstaat niet
alleen een keurig vlakke laadvloer, maar
neemt het volume ook toe tot een uitste
kende 1.500 liter. Dat is opmerkelijk, omdat
BMW nooit heeft gestreefd de grootste op
dit vlak te zijn. Maar de nieuwste oplage
passeert probleemloos zijn rivalen.
Twincharge turbo
BMW zocht ook bewust na
gen van elementen die de
hoger niveau tillen. Eén
tomatisch te openen en sluiten
Bovendien kan de achterruit
open, handig om kleine b'
te laden. Wat uitrustingsmc
treft loopt de nieuwe Tourir
pas met de sedan en dat b
ook alle beschikbare lines
aangekruist.
kketten door de meeste klan- Europese koper is de nieuwe BMW Active
gewaardeerd, omdat velen Hybrid 3, een auto die feitelijk is geba-
>n het bos niet meer zien in de seerd op de 335i met een 306 pk sterke
ilogus met opties. 3 liter zesclinder met turbo. In de versnel
de het programma van de lingsbak is een elektromotor opgenomen
- Jat betekent die in z’n eentje 55 pk210 Nm levert.,
tcering er slechts drie moge- Elektromotor en verbrandingsmotor kun-
De reeks begint met twee nen ieder apart de auto voortbewegen,
de bekende 2 liter vierci- maar kunnen ook samenwerken. In dat
laatste geval wordt de maximale presta
ties neergezet zoals een top van 250 km/u
en acceleratie naar 100 in 5,3 seconden. _.a
De motor klinkt geweldig, dus dat is een nog flink verwijderd van d(
dere bonus. Maximaal kan er 4 kilometer elek- 17 die BMW zelf aangeeft,
liter trisch worden gereden als de accu vol is. Heel eerlijk gezegd
Die batterij, lithium-ion, ligt onder de vloer Hybrid 3 net als zijn
van de bagageruimte, maar is zo geplaatst 7-serie vooral bedot
dat er nauwelijks bagagevolume wordt Amerikaanse markt, t
4.800 tr/min. Dat weggenomen (390 liter) en de volledige klanten er steeds mei
isouplesse die bij functionaliteit van de neerklap'
- terbank blijft behouden.
et Abraham nog maar één jaar
pr me, begin ik me steeds vaker te
aliseren dat ik door de jaren heen
gtiger ben geworden. Als je jong
int probeer je het maximale uit het
ren te halen, .vaak zelfs meer dan
werkelijk in zit. Je neemt meer ri
b's, durft meer en vindt iedereen
e op een lager tempo vooruitkomt
voorbaat traag. Nou, beste jon-
lingen, die scherpe kantjes gaan
langzaam aan af. Dat proces zal
mij al enige tijd merkbaar zijn
>or omstanders, maar inmiddels
rf ik het ook zelf te bekennen. Dat
tekent ook dat ik me veel meer
n de snelheid houd in het verkeer,
e kapot ergeren aan dorpelingen
e met ruim 80 km/u door onze
raat rijden, terwijl daar sinds kort
in 30 km/u zone is ingesteld en
ig minder dan voorheen begrijpen
aarom mensen in de vakaritieperi-
le die rust moet brengen juist de
ukte gaan opzoeken. Dat ze met
1 allen op een kluitje op het strand
lan liggen, moet iedereen zelf we-
n. Maar gepakt en gezakt vertrek-
n in de wetenschap in Duitsland
in Frankrijk dikke files in te dui-
n, dat begin ik steeds minder te
grijpen. Waarom niet op een later
dstip vertrekken om deze ellende
voorkomen. Het scheelt in pure
kantie-uren inderdaad, maar ook-
stress veroorzaakt door onge
legen. En als je dan in de lange
achtrijen voor de Franse tolhokjes
insluit, waarom dan kiezen voor
ant betalen in een bemand
B met nog meer wachtenden
>or je, terwijl we tegenwoordig
reral en nergens afrekenen met de
npas. dat kan daar namelijk ook
i gaat veel vl
in in mij nog
snel wildoen
Van concept naar productiemodel, die weg volgt de Mini Clubvan,
de besteluitvoering van de Clubman die in maart in Genève werd M
getoond. De auto komt in de herfst op de markt en gaat minimaal I
19.995 euro kosten. Om het laadvolume hoeft de zakelijke koper I
het overigens niet te doen, die is met 860 liter uiterst bescheiden. I
Maar de Mini scoort natuurlijk wel door z'n uitstraling. De atten- I
tiewaarde is groter dan de praktische mogelijkheden. Mini levert I
de 98 pk sterke One variant, maar ook de Cooper (122 pk, 22.995 I
euro) en de Cooper D (112 pk, 24.995 euro). Uiteraard komt déze
versie door z'n bescheiden laadruimte niet in aanmerking voor
een grijs kenteken.
intar
>kje
Golf. Ondanks de kortere lengte zorgt de langere wiel
basis voor meer binnenruimte zowel voor de achter-
passagiers als de bagage (380 liter). Het zal niemand
verwonderen dat de nieuwe Leon aanzienlijk zuiniger
meter. is dan het huidige model, Seat spreekt van 22 procent,
ap, de Uiteraard dient daartoe de TDI en TSI techniek. Volop
keuze uit vermogensvarianten en diverse versnellings
bakken, handgeschakeld of DSG.
ft komt met de nodige nieuwe modellen. De
rdeurs Toledo werd enkele weken geleden vrijge
ven en nu presenteert het merk de foto's van de
pe generatie Leon. Wederom een sportief ogende
fchback deze keer met een lengte van 4,26 met"
auto heeft een compleet nieuwe bodemgroep, i__
pulaire versie die we net kennen van de Audi A3 en
zal dienen als basis voor de zevende Volkswagen
naar het toevoe-
ue auto naar een
i daarvan is de au-
sluiten achterklep.
jciiun afzonderlijk gen voldoet, s
bagagestukken in en krijgt dan e
mogelijkheden be- even wennen,
uring volledig in de tiefs over de m
betekent dat dus
.rf kunnen worden Hybride
BMW weet ook dat complete Wellicht niet helemaal afgestemd op de
ar. De rolhoes uitrustingspakk
leden, op de ten worden c,
door de bomen I
overvolle catalo^r..„.
Motorisch is de het programma van de
T-jring nog in opbouw en dat betekent
«k --1— «-*- mOge.
leer zien in de
- lijkheden zijn. Dc iCC^ l
dieselmotoren, de bekende 2 liter vierc.-
linder goed voor 184 pk en de machtige
330d met zijn fijne zescilinder die in de
nieuwste uitvoering in deze auto 258 pk
voortbrengt. Onze kennismaking betrof
echter de 328i, de inmiddels in meerder
modellen van BMW beschikbare 2 lira
twincharge turbo die een flink vermogen
aan de dag legt van 245 pk eh komt aan
een koppel van 350 Nm over een fors toe-
renbereik van 1.250 tot 4.800 tr/mir l'*‘
is een maat voor de grote s__r.
deze viercilinder samen gaat met een re
delijk bescheiden brandstofverbruik. Aan
de top van 250 km/u en acceleratie n
100 in 6 seconden zog je dat niet afleid
Wie echter
verwacht ee
rieur dat vol
voldoet
rijgt dar
i wenne
motor op te me