Autotest
iSiS
NIEUWE TOYOTA?
Ijlfunctioneel en budgettechnisch
joed bevonden
Fl
i
Li
vandorst.nl
12 JULI 2012»
DE AUTOMAAT DONDERDAG 12 JULI 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
imtewagen.
mer
differer
grote
genoec
oerwaarden.
C02-uitstoot:
Prijs:
Koppel
elektromotor:
Afmetingen:
207 Nm
lengte 4,615 mtr,
breedte 1,775 mtr
1.470 kg.
topsnelheid
165 km/u
acceleratie
0-100 in 11,3 sec.
stadscyclus
3,8 liter/100 km
buitenwegcydus
4,2 liter/100 km
gecombineerd
4,1 liter/100 km
96 g/km (A-laberl)
37.500 euro
JjLBURGSE KOERIER -
I zakelijk een auto uit mag zoeken, kunnen we geen ongelijk geven als er
dt gekozen voor een auto met 14 procent bijtelling. Als de auto vier of
B vijf jaar wordt gereden scheelt dat immers een flinke slok op het gezins-
get. In het geval van de Toyota Prius Wagon zal het gezin ook blij zijn met
»uto zelf.
este Nederlandse zal wc
gebruikte stoffer
worden
uw
VAN DORST TILBURG B.V. KRAAIVENSTRAAT10 TILBURG T(013> 53510 35
Lichte aankleding
Het interieur biedt volop leefruimte. Voorin
op de twee voldoende grote stoelen en
ook achterin is er plaats genoeg. Uiteraard
is het minder gesteld op de achterste twee
klapstoelen. Gelukkig kan de beenruimte
daar worden vergroot door de tweede
rij wat naar voren te schuiven. Ons test-
exemplaar heeft een lichte aankleding
van het interieur, zo licht dat het wel erg
besmettelijk is. Maar naast deze 'aqua'
stof is er ook donkergrijs verkrijgbaar die
Het daadwerkelijk volledig elektrisch kan
uiterst beperkt, maar de combinatie zorgt
wel voor een zeer schappelijk praktijkver-
bruik voor een dermate grote auto. We
noteerden keurig 1 op 18. Het geluids
niveau is laag, het comfort prima en de
gebruiksmogelijkheden divers. Als er dan
ook nog belastingvoordelen aan vast zit
ten, neemt de Nederlander de wat minder
Europese vormgeving voor lief.
De Toyota Prius Wagon is er vanaf 30.990
euro en kost als Dynamic Business 37.500
lyota Prius Wagon
ion wel een stuk langer, de auto meet
4,62 meter in lengte. Ondanks de
pleet eigen carrosserie voldoet de
taling wel volledig aan wat mensen
een Prius verwachten. De auto toont
an', heeft een duidelijk naar achteren
•pende, ietwat bolle daklijn, terwijl
"ont behoorlijk gesloten overkomt.
^Mverse details in de vormgeving zijn
fug te voeren op een zo ideaal -moge-
B stroomlijn, omdat daar eenvoudig
dstof mee wordt bespaard. Passagiers
i via vier forse portieren naar bin-
terwijl de bagage uiteraard via de
door de meeste Nederlandse zal worden
gekozen. De gebruikte stoffen voelen niet
alledaags aan en worden deels ook op
het dashboard toegepast. Dat betekent
vanzelf dat de kleur van het dashboard,
vloerbedekking, de deurpanelen en de
flanken van de bagageruimte met de
bekledingskleor mee variëren. Net zoals
de buitenkant is de vormgeving binnenin
erg clean. Dat komt deels omdat het
instrumentarium volledig digitaal in het ook informatie over het audiosysteem en
midden is geplaatst. De ontwerpers heb- de auto zelf. Daarom vinden we de inmid-
bén niet de moeite gedaan de informatie dels vertrouwde weergave van de ener-
naar de bestuurder te richten, waardoor giestromen. Grappig dat op het schema de
de afleesbaarheid niet optimaal is. batterij onder de bagagevloer ligt, terwijl
die in werkelijkheid tussen de voorstoelen
in is geplaatst. Toyota past voor het eerst
bij een hybride een lithium ion batterij
toe die zo compact is dat deze tussen de
stoelen past.
De werking van de 99 pk 1,8 liter ben
zinemotor en de 82 pk elektromotor is
Vertrouwd
De Dynamic Business is de meest com
plete uitvoering standaard met hetToyota
Touch Pro navigatiesysteem met groot
kleurenscherm op de console. Het pano
ramische dak hoort er vanaf het tweede
Toyota Prius
Wagon Dynamic
Business
Aantal cilinders; 4 in lijn
Cilinderhoud: 1.798 cc
73+60 kW/99
82 pk bij
5.200 tr/min
142 Nm bij
2.800 - 4.400
tr/min