3 5 i Effl ■vm venraai ager verbruik voor befacelifte Renault Espace I U ,TOIT 1 l >z- g <g is 13 Alleen de naam klinkt bekend 3 - A I -- oc I F- j j >yota Prius Wagon - -i i n uto enai [a~ft-B80-B0^ Ito behoudt [ijstellingen Het Italiaanse Fiat kan de nodige originaliteit niet worden ontzegd. Het hoogtepunt is wat dat betreft in het huidige programma de retro Fiat 500. Overal in de wereld staat dit model voor Italiaans design. Geen wonder dat de makers hiervan breder willen profiteren. Vandaar dat het nieuwe ruimtewonder 500L is genaamd. Jaargang 22 nr 28* Donderdag 12 juli 2012 Oplage 111.800 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato V— jrvicel 11089 aterdag 21.00 üx,nl i or >E TILBURGSE Fiat 500L dus wat ver gezocht zing betreft alleen te- <»ordt wel degelijk ieuwe Clio met pderlands tintje de stuurbekrachtiging. Daarom ook dat de 2 liter benzine turbo in uitstoot en verbruik daalt. Renault houdt eveneens de 175 pk 2.0 dCi in het programma standaard met automaat, maar die is technisch niet ge wijzigd. De vernieuwde Espace rijdt in sep tember de showroom binnen. VEN De motoren uit de 500L zijn stuk voor stuk bekend. In Nederland zal de nadruk vooral liggen op de nieuwste versie van de twee- cilinder 0,9 liter TwinAir krachtbron. Nog niet eerder leverde Fiat de versie die komt aan 105 pk en een koppel van 145 Nm bij 2.000 tr/min. Dat laatste klinkt niet meer :delijk en dat is ook te merken aan .jit dat de motor flink op toeren moei orden gehouden om tot goede prestaties s komen. Bovendien kent de auto een zo genaamde Eco-modus waarbij het koppel nog eens tot 120 Nm wordt gereduceerd, alles natuurlijk in dienst van het brand stofverbruik. De auto sprint in 12,3 secon den naar de 100 km/u en haalt een top van 180 km/u. Effect is er beslist, de motor heeft een CO2-uitstoot van 112 g/km en j—-plaatst de Fiat 500L zich binnen grenzen voor 20 procent bijtelling tot en met eind volgend jaar. Verder bouwt Fiat ook de atmosferisch aanzuigende 1,4 liter en de 1,3 liter diesel. Overigens verschijnt het model pas in november in de showroom en zal dan vanaf ongeveer 18.500 euro te koop zijn. ■mm I De vraag wat deze 500L met de bolle, com- pacte 500 te maken heeft, moet worden beantwoord met 'helemaal niets'. De car rosserie lijkt eerder op een uit de kluiten gewassen Panda, het onderstel wijkt af en I het nieuwe model wordt in de voormalige I Yugo-fabriek gebouwd. I Extra jeu I De link met de 500 is d' en komt wat vormgeving b I rug in het front. Daar wor aansluiting bij het trendy kleintje gezocht. De ronde koplampen en dito richtingaan wijzers alsmede het Fiat-logo opgenomen in een chromen 'vleugel' voldoen helemaal aan het beeld. Verder probeert Fiat er met een dak en de buitenspiegels in een con trasterende kleur nog wat extra 'jeu' aan te geven. Als we één auto moeten noen bij een ander merk waar deze nieuwe wat van weg heeft, dan is het wel de l roën C3 Picasso. Hoe groot de nieuweli is, blijkt uit de afmetingen afgezet t die van de bestaande 500: lengte meter 60 cm) terwijl de breedte 1 de hoogte 17 centimeter plussen. F gaat zelfs gemakkelijk de Punto in 1 voorbij. De toevoeging L maar volgens Fiat ook voor Lounge om de nadruk te vestigen op de ontspannende kwaliteiten van het interieur. De auto is een vijfzitter, maar er blijkt ook een lange re variant voor zeven personen in voorbe reiding. Dat het 500-thema daarmee nog niet uitgemolken is blijkt bovendien uit de 500X, een heuse SUV in klein formaat. Kleurgebruik Fiat profiteert met de 50ÓL van het beken de principe dat als je de passagiers meer rechtop laat zitten, er minder voertuig- lengte nodig is of er juist extra ruimte ont- daarmee pk staat. De been- en hobfdruimte zijn gezien de grenzen het formaat van de auto dik in orde. De - eerste indruk die de inrichting geeft is ook hier weer Panda. Het thema van de ade rende rechthoeken keert in de 500L even eens terug. Vooral bij het dashboard en het stuur, al is het hier beduidend minder I de huidige Renault Espace nog even daarmee uit op 150 g/km in de versie met [moet en speciaal daarom een facelift zesbak. Ook de automaatvariant daalt met |rgaat, dat was al even bekend. Wat dezelfde hoeveelheid en dat is gunstig technische wijzigingen betreft is er wel voor de hoge Nederlandse CO2-tax. De fws. Vooral de 2 liter diesel van 150 pk verlaging van het verbruik wordt bereikt Bngepakt en dat resulteert in 20 g/km door het terugwinnen van remenergie, an- per aan C02-uitstoot. De auto komt dere banden en een gewijzigde pomp voor nsluiting bij het trendy kleintje gezocht. ver doorgevoerd. Gelukkig! Aardig is ook ronde koplampen en dito richtingaan- dat Fiat voor de liefhebber kleur gebruikt _rjaan de binnenkant. Dat is dan met name i een chromen ‘vleugel’ voldoen helemaal te vinden op het stuur, het dashboard en an het beeld. Verder probeert Fiat er met de deurpanelen. En dat maakt de 500L al- spiegels in een con- les behalve saai. Fiat is ook altijd wel in wat extra 'jeu' aan voor een geintje en dat betreft in dit geval ‘o moeten noemen een portable espresso machine van Lavaz- J“* e Fiat za die uiteraard ook in andere auto's kan -a Cit- worden gebruikt, weling tegen Eco-modus e 4,14 p---* tel 5 en bekend De auto liggen i i formaat c-”-j staat voor Large, niet eerder I Lounge om de aan 105 pk i ontspannende 2.000 tr/~;-, erieur. De auto is dan redelijk en jkt ook een lange- het feit dat de n -- w()rJ L- J tel trast te ge bij ei wat

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 17