3
5
i
Effl
■vm venraai
ager verbruik voor
befacelifte Renault Espace
I
U
,TOIT
1
l
>z-
g
<g
is
13
Alleen de naam klinkt bekend
3 - A
I --
oc
I F-
j
j
>yota Prius Wagon
- -i
i
n
uto
enai
[a~ft-B80-B0^
Ito behoudt
[ijstellingen
Het Italiaanse Fiat kan de nodige
originaliteit niet worden ontzegd.
Het hoogtepunt is wat dat betreft
in het huidige programma de retro
Fiat 500. Overal in de wereld staat
dit model voor Italiaans design.
Geen wonder dat de makers hiervan
breder willen profiteren. Vandaar dat
het nieuwe ruimtewonder 500L is
genaamd.
Jaargang 22 nr 28* Donderdag 12 juli 2012 Oplage 111.800
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
V—
jrvicel
11089
aterdag
21.00
üx,nl i
or
>E TILBURGSE
Fiat 500L
dus wat ver gezocht
zing betreft alleen te-
<»ordt wel degelijk
ieuwe Clio met
pderlands tintje
de stuurbekrachtiging. Daarom ook dat de
2 liter benzine turbo in uitstoot en verbruik
daalt. Renault houdt eveneens de 175 pk
2.0 dCi in het programma standaard met
automaat, maar die is technisch niet ge
wijzigd. De vernieuwde Espace rijdt in sep
tember de showroom binnen.
VEN
De motoren uit de 500L zijn stuk voor stuk
bekend. In Nederland zal de nadruk vooral
liggen op de nieuwste versie van de twee-
cilinder 0,9 liter TwinAir krachtbron. Nog
niet eerder leverde Fiat de versie die komt
aan 105 pk en een koppel van 145 Nm bij
2.000 tr/min. Dat laatste klinkt niet meer
:delijk en dat is ook te merken aan
.jit dat de motor flink op toeren moei
orden gehouden om tot goede prestaties
s komen. Bovendien kent de auto een zo
genaamde Eco-modus waarbij het koppel
nog eens tot 120 Nm wordt gereduceerd,
alles natuurlijk in dienst van het brand
stofverbruik. De auto sprint in 12,3 secon
den naar de 100 km/u en haalt een top
van 180 km/u. Effect is er beslist, de motor
heeft een CO2-uitstoot van 112 g/km en
j—-plaatst de Fiat 500L zich binnen
grenzen voor 20 procent bijtelling tot
en met eind volgend jaar. Verder bouwt
Fiat ook de atmosferisch aanzuigende
1,4 liter en de 1,3 liter diesel. Overigens
verschijnt het model pas in november in
de showroom en zal dan vanaf ongeveer
18.500 euro te koop zijn.
■mm I De vraag wat deze 500L met de bolle, com-
pacte 500 te maken heeft, moet worden
beantwoord met 'helemaal niets'. De car
rosserie lijkt eerder op een uit de kluiten
gewassen Panda, het onderstel wijkt af en
I het nieuwe model wordt in de voormalige
I Yugo-fabriek gebouwd.
I Extra jeu
I De link met de 500 is d'
en komt wat vormgeving b
I rug in het front. Daar wor
aansluiting bij het trendy kleintje gezocht.
De ronde koplampen en dito richtingaan
wijzers alsmede het Fiat-logo opgenomen
in een chromen 'vleugel' voldoen helemaal
aan het beeld. Verder probeert Fiat er met
een dak en de buitenspiegels in een con
trasterende kleur nog wat extra 'jeu' aan
te geven. Als we één auto moeten noen
bij een ander merk waar deze nieuwe
wat van weg heeft, dan is het wel de l
roën C3 Picasso. Hoe groot de nieuweli
is, blijkt uit de afmetingen afgezet t
die van de bestaande 500: lengte
meter 60 cm) terwijl de breedte 1
de hoogte 17 centimeter plussen. F
gaat zelfs gemakkelijk de Punto in 1
voorbij. De toevoeging L
maar volgens Fiat ook voor Lounge om de
nadruk te vestigen op de ontspannende
kwaliteiten van het interieur. De auto is
een vijfzitter, maar er blijkt ook een lange
re variant voor zeven personen in voorbe
reiding. Dat het 500-thema daarmee nog
niet uitgemolken is blijkt bovendien uit de
500X, een heuse SUV in klein formaat.
Kleurgebruik
Fiat profiteert met de 50ÓL van het beken
de principe dat als je de passagiers meer
rechtop laat zitten, er minder voertuig-
lengte nodig is of er juist extra ruimte ont- daarmee pk
staat. De been- en hobfdruimte zijn gezien de grenzen
het formaat van de auto dik in orde. De -
eerste indruk die de inrichting geeft is ook
hier weer Panda. Het thema van de ade
rende rechthoeken keert in de 500L even
eens terug. Vooral bij het dashboard en
het stuur, al is het hier beduidend minder
I de huidige Renault Espace nog even daarmee uit op 150 g/km in de versie met
[moet en speciaal daarom een facelift zesbak. Ook de automaatvariant daalt met
|rgaat, dat was al even bekend. Wat dezelfde hoeveelheid en dat is gunstig
technische wijzigingen betreft is er wel voor de hoge Nederlandse CO2-tax. De
fws. Vooral de 2 liter diesel van 150 pk verlaging van het verbruik wordt bereikt
Bngepakt en dat resulteert in 20 g/km door het terugwinnen van remenergie, an-
per aan C02-uitstoot. De auto komt dere banden en een gewijzigde pomp voor
nsluiting bij het trendy kleintje gezocht. ver doorgevoerd. Gelukkig! Aardig is ook
ronde koplampen en dito richtingaan- dat Fiat voor de liefhebber kleur gebruikt
_rjaan de binnenkant. Dat is dan met name
i een chromen ‘vleugel’ voldoen helemaal te vinden op het stuur, het dashboard en
an het beeld. Verder probeert Fiat er met de deurpanelen. En dat maakt de 500L al-
spiegels in een con- les behalve saai. Fiat is ook altijd wel in
wat extra 'jeu' aan voor een geintje en dat betreft in dit geval
‘o moeten noemen een portable espresso machine van Lavaz-
J“* e Fiat za die uiteraard ook in andere auto's kan
-a Cit- worden gebruikt,
weling
tegen Eco-modus
e 4,14 p---*
tel 5 en bekend
De auto liggen i
i formaat c-”-j
staat voor Large, niet eerder I
Lounge om de aan 105 pk i
ontspannende 2.000 tr/~;-,
erieur. De auto is dan redelijk en
jkt ook een lange- het feit dat de n
-- w()rJ L- J
tel
trast
te ge
bij ei
wat