il ^7 tiVJI ICICI I JN Rots in de branding g BT I Stickers plakken illM sedan 2 Prijzen Opel Astra sportieve genen Alfa Romeo in optiepakket DE TILBURGSE K( ft Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 27 Donderdag 5 juli 2012 Oplage 111.800 Mercedes G-klasse I I Tony Vos appen. Nee, start ben je tien Tec. HMM De G-klasse is al 33 jaar onder ons. Voor Mercedes letterlijk en figuurlijk een rots in de branding. De kolos is nu voor de zoveelste keer in zijn lange carrière in het nieuw gesto ken. Qua uiterlijk volgens vertrouwd recept, maar voor wat betreft tech niek heeft Mercedes de lat voor zich- v zelf weer wat hoger gelegd met als absoluut hoogtepunt de G 65 AMG twaalfcilinder. kort achterop alering als moet d het vakantie- angebracht. lijk is juist j een caravan bij kunnen toeristen i vakantie c -.ligheidshe in Frank gevraagd I het navi< ROP, HEERLEN LWIJK, WYCHEN postuur is de ft G-klasse overi- B gens nog altijd JJr verre van een snaarstrak stu rende SUV. Luxueus inte- rieur Nieuw aan de G-klasse anno 2012 is led- dagrijverlich- I ting en een ge wijzigd design I voor de buiten- I De AMG-ver- I sies beschik- I ken over een nieuwe grille partijen die ting van de macht ang groeien... uitgeeft krijgt zelfs Sabelt racekuipen. Het pakket is verkrijgbaar op alle bestaande motorvarianten van de Mito. Voor 2.450 euro kan ook de Giuliefta sportief worden opgewaardeerd. De details zijn vergelijk baar aan de Mito, maar de bekleding is half leer, op het dashboard zit geborsteld aluminium en er wordt een keuze geboden uit drie types 18 inch wielen. Vooralsnog kan het pakket alleen op de 1.4 Turbo Mul tiAir en de 140 pk diesel worden geleverd, de 1.4 Turbo van 120 pk en de 1.6 diesel volgen later. n en een gewijzigde wat scherpere bochten in het traject, heeft tere luchtinlaten. Te- de G-klasse het moeilijk. De carrosserie helt flink over; de elektronica moet alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat de auto in de bocht 'omvalt'. Het vermogen wordt dan volledig geknepen. Pas als het stuurwiel weer nagenoeg recht staat, heb je weer de beschikking over alle 387 pk in de G 500. In 1979 bracht Mercedes de G-klasse op de markt, een auto vooral bedoeld voor het zware offroad-werk. Gedurende zijn carrière is de G geëvolueerd en uitgegroeid tot een heus statussymbool. De laatste ge neratie bezit werkelijk alle foefjes die ook in een S-klasse zijn te vinden. De fabrikant zegt door de jaren heen tevens de rijeigen- schappen verbeterd te hebben. Gezien zijn weinig aërodynamische Overhellen De G 350 BlueTec is de instap-G en voor zien van een 3,0 liter V6-dieselmotor met 211 pk en 540 Nm. Tijdens de hernieuwde kennismaking mochten we alleen met de benzineversies rijden. Geen straf overi gens, want op benzinefront serveert Mer cedes louter achtcilinders en met hulp van AMG zelfs een twaalfcilinder. De G 500 is de 'voordeligste' versie met een 5,5 li- ter V8 die 387 pk en 530 Nm aan koppel slot i: levert. Power genoeg, daar ligt het niet kracf aan. Maar het wordt ons al snel duidelijk dat je een G koopt vanwege zijn looks, niet vanwege zijn rijeigenschappen. Nee, is het daar om te doen, dan t„. j- ‘J„. keer beter uit met een M-klasse. Van het weinig aërodynamische postuur merk je overigens op lange asfaltlinten nog n._. eens zo g'ek veel, buiten het feit dat je J- brandstofmeter zienderogen ziet da Er wordt de laatste tijd veel gesteg geld over Europa en de discussie rond de komende verkiezingen zal deels gaan over de vraag of we wel of niet akkoord gaan met een grote re centralisering van de macht in ons werelddeel. Maar hoe verdeeld di verse Europese landen op allerhande terreinen zijn, wordt wel bewezen door de verschillen in verkeersregle menten. Wie op vakantie gaat moet vrijwel overal veiligheidshësjes in de auto hebben, in Frankrijk worden blaaspijpjes gevraagd en in diverse naties mag het navigatiesysteem niet aangeven waar vaste flitsca- mera's staan. Wie een snorfiets meeneemt moet in andere landen verplicht een helm op. Op vakantie gaan betekent haast een hele studie maken van wat wel en niet mag in de landen die worden doorkruist. Het hoogtepunt van met elkaar in strijd zijnde regels betreft caravans. Spanje eist sinds kort achterop een caravan dezelfde signalering als bij een vrachtwagen. Die moet door middel van stickers op I huis op wielen worden aan Maar in België en Frankrijk deze signalisatie op een car wet verboden en ki fikse boetes verwachten. De enige oplossing is de stickers aanschaffen, deze bij de Spaanse grens op de ca ravan plakken en bij de terugreis op dezelfde grens weer verwijderen. Burgers moeten deze willekeur maar braaf volgen en dan bij iedere stem busgang hier ook maar gewoon goedkeuring aan geven. En dan vindt de politiek het voor het over grote deel vreemd dat juist tegen vergrotir in Europa in aanhan Ifa Romeo heeft een sportief label ont wikkeld. Het Pack QV Sportiva wordt le- srbaar op de Mito en Giulietta. QV staat jor Quadrifoglio Verde, het groene kla- ts ytje vier, dat een belangrijke rol speelt i de historie van het Italiaanse merk. De lito krijgt voor 1.350 euro onder meer ïn achterbumper met diffuser, 18 inch ihtmetalen wielen, rode remklauwen en in interieur met witte verlichting, alumi num pedalen en alcantara bekleding. Voor .^50 euro meer brengt het merk lederen ikleding aan en wie 3.250 euro extra Soms gaan dingen heel snel. Opel gaf pas een paar weken geleden rucht baarheid aan de nieuwe Astra sedan en nu zijn de prijzen al bekend. De nieuwe carrosserievariant staat vanaf 22.145 euro in de lijsten daarvoor le vert Opel een 100 pk 1,4 liter die met een C02-uitstoot van 132 g/km nog even goed is voor 20 procent bijtel- ling. Dat geldt nog langer voor de As tra sedan 1.7 CDTi naar keuze met 110 of 130 pk. Die komt met 99 g/km zeer gunstig uit en start bij 26.295 euro. iuw ateren we een nieuw kleu- r het Command Online-in- teem (inclusief navigatie). ils een dode-hoek-detectie (Blin sist), een parkeerhulp (Parktronii en een adaptieve cruise control (Distronic Plus) staan op de optielijst. Om de inzitten den in zo'n luxueus uitgevoerde omgeving te helpen herinneren aan de ware inborst Van de G-klasse, zijn typische kenmerken, zoals een handgreep voor de bijrijder en de knopjes voor het Toeken' van de drie differentiëlen gehandhaafd, evenals het vertrouwd design van de pook. met dubbele lamellen- voorbumper met grotere luchtinlaten. Te gen bijbetaling kunnen de AMG's uitge rust worden met 20-inch lichtmetaal en rode remtangen. In het interieur is Mercedes wat rigou reuzer te werk gegaan. Zo zijn het instru mentarium en de middenconsole opniei getekend en noteren we een nieuw kle renscherm voor fotainment systeem (inclusief navigatie). Fenomenaal geluid Zaken als een dode-hoek-detectie (Blind De vraag rijst nu, wat is de meerwaarde Spot Assist), een parkeerhulp (Parktronic) van de G 63 AMG en al helemaal van de en een adaptieve cruise control (Distronic G 65 AMG? Voor het vermogen hoef je het Plus) staan op de optielijst. Om de inzitten- immers niet te doen, dat kan de G-klasse ..:..g toch niet kwijt. Nee, het gaat bij de AMG- ■borst versie nóg meer om de looks. Het moet ge- ■"'“n, zegd, zo'n AMG-versie ziet er gewoon erg bruut uit. En als kers op de taart word je ook nog eens getrakteerd op een fenome naal motorgeluid. Werkelijk oorstrelend! We konden overigens alleen met de 63 AMG rijden, de versie die de G 55 AMG vervangt. Met 544 pk en 760 Nm koppel is deze beduidend krachtiger dan zijn voor ganger -ook al schiet je daar weinig mee op- en snelt in slechts 5,4 seconden naar de honderd. De 7G-Tronic automaat scha kelt daarbij zijdezacht en is voorzien van een start/stopsysteem. Dat reduceert het .verbruik mede tot gemiddeld 13,8 1/100 km en 322 g/km CO2. Alle beetjes helpen, li- zullen we maar zeggen. De G 65 AMG tot pel slot is met 612 pk en 1.000 Nm koppel de tachtigste pröductie-SUV ter wereld. En ook de duurste. De G-klasse is geen koopje. De prijslijst “art bij 157.154 euro voor de G 350 Blue- De G 500 is er vanaf 184.385 euro. Vanwege zijn looks en het fenomenale rk je motorgeluid zouden we ruim 25 mille bij- niet leggen voor de G 63 AMG ter waarde van je de 210.911 euro. Om de G 65 AMG te rij- ialen. den, moet je wel een heel grote fan zijn: en in zo'n luxui helpen herinr an de G-klasse wegen, en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 25