il
^7 tiVJI ICICI I
JN
Rots in de branding
g
BT
I
Stickers
plakken
illM
sedan
2
Prijzen
Opel
Astra
sportieve genen Alfa
Romeo in optiepakket
DE TILBURGSE K(
ft
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 27 Donderdag 5 juli 2012 Oplage 111.800
Mercedes G-klasse
I I
Tony Vos
appen. Nee, start
ben je tien Tec.
HMM
De G-klasse is al 33 jaar onder ons.
Voor Mercedes letterlijk en figuurlijk
een rots in de branding. De kolos
is nu voor de zoveelste keer in zijn
lange carrière in het nieuw gesto
ken. Qua uiterlijk volgens vertrouwd
recept, maar voor wat betreft tech
niek heeft Mercedes de lat voor zich-
v zelf weer wat hoger gelegd met als
absoluut hoogtepunt de G 65 AMG
twaalfcilinder.
kort achterop
alering als
moet d
het vakantie-
angebracht.
lijk is juist
j een caravan bij
kunnen toeristen
i vakantie c
-.ligheidshe
in Frank
gevraagd
I het navi<
ROP, HEERLEN
LWIJK, WYCHEN
postuur is de
ft G-klasse overi-
B gens nog altijd
JJr verre van een
snaarstrak stu
rende SUV.
Luxueus inte-
rieur
Nieuw aan de
G-klasse anno
2012 is led-
dagrijverlich-
I ting en een ge
wijzigd design
I voor de buiten-
I De AMG-ver-
I sies beschik-
I ken over een
nieuwe grille
partijen die
ting van de macht
ang groeien...
uitgeeft krijgt zelfs Sabelt racekuipen. Het
pakket is verkrijgbaar op alle bestaande
motorvarianten van de Mito. Voor 2.450
euro kan ook de Giuliefta sportief worden
opgewaardeerd. De details zijn vergelijk
baar aan de Mito, maar de bekleding is
half leer, op het dashboard zit geborsteld
aluminium en er wordt een keuze geboden
uit drie types 18 inch wielen. Vooralsnog
kan het pakket alleen op de 1.4 Turbo Mul
tiAir en de 140 pk diesel worden geleverd,
de 1.4 Turbo van 120 pk en de 1.6 diesel
volgen later.
n en een gewijzigde wat scherpere bochten in het traject, heeft
tere luchtinlaten. Te- de G-klasse het moeilijk. De carrosserie
helt flink over; de elektronica moet alle
zeilen bijzetten om te voorkomen dat de
auto in de bocht 'omvalt'. Het vermogen
wordt dan volledig geknepen. Pas als het
stuurwiel weer nagenoeg recht staat, heb
je weer de beschikking over alle 387 pk in
de G 500.
In 1979 bracht Mercedes de G-klasse op
de markt, een auto vooral bedoeld voor
het zware offroad-werk. Gedurende zijn
carrière is de G geëvolueerd en uitgegroeid
tot een heus statussymbool. De laatste ge
neratie bezit werkelijk alle foefjes die ook
in een S-klasse zijn te vinden. De fabrikant
zegt door de jaren heen tevens de rijeigen-
schappen verbeterd te hebben. Gezien zijn
weinig aërodynamische
Overhellen
De G 350 BlueTec is de instap-G en voor
zien van een 3,0 liter V6-dieselmotor met
211 pk en 540 Nm. Tijdens de hernieuwde
kennismaking mochten we alleen met de
benzineversies rijden. Geen straf overi
gens, want op benzinefront serveert Mer
cedes louter achtcilinders en met hulp van
AMG zelfs een twaalfcilinder. De G 500
is de 'voordeligste' versie met een 5,5 li-
ter V8 die 387 pk en 530 Nm aan koppel slot i:
levert. Power genoeg, daar ligt het niet kracf
aan. Maar het wordt ons al snel duidelijk
dat je een G koopt vanwege zijn looks,
niet vanwege zijn rijeigenschappen. Nee,
is het daar om te doen, dan t„. j- ‘J„.
keer beter uit met een M-klasse. Van het
weinig aërodynamische postuur merk je
overigens op lange asfaltlinten nog n._.
eens zo g'ek veel, buiten het feit dat je J-
brandstofmeter zienderogen ziet da
Er wordt de laatste tijd veel gesteg
geld over Europa en de discussie
rond de komende verkiezingen zal
deels gaan over de vraag of we wel
of niet akkoord gaan met een grote
re centralisering van de macht in ons
werelddeel. Maar hoe verdeeld di
verse Europese landen op allerhande
terreinen zijn, wordt wel bewezen
door de verschillen in verkeersregle
menten. Wie op vakantie gaat moet
vrijwel overal veiligheidshësjes in de
auto hebben, in Frankrijk worden
blaaspijpjes gevraagd en in diverse
naties mag het navigatiesysteem
niet aangeven waar vaste flitsca-
mera's staan. Wie een snorfiets
meeneemt moet in andere landen
verplicht een helm op. Op vakantie
gaan betekent haast een hele studie
maken van wat wel en niet mag in
de landen die worden doorkruist.
Het hoogtepunt van met elkaar in
strijd zijnde regels betreft caravans.
Spanje eist sinds kort achterop een
caravan dezelfde signalering als bij
een vrachtwagen. Die moet door
middel van stickers op I
huis op wielen worden aan
Maar in België en Frankrijk
deze signalisatie op een car
wet verboden en ki
fikse boetes verwachten. De enige
oplossing is de stickers aanschaffen,
deze bij de Spaanse grens op de ca
ravan plakken en bij de terugreis op
dezelfde grens weer verwijderen.
Burgers moeten deze willekeur maar
braaf volgen en dan bij iedere stem
busgang hier ook maar gewoon
goedkeuring aan geven. En dan
vindt de politiek het voor het over
grote deel vreemd dat
juist tegen vergrotir
in Europa in aanhan
Ifa Romeo heeft een sportief label ont
wikkeld. Het Pack QV Sportiva wordt le-
srbaar op de Mito en Giulietta. QV staat
jor Quadrifoglio Verde, het groene kla-
ts ytje vier, dat een belangrijke rol speelt
i de historie van het Italiaanse merk. De
lito krijgt voor 1.350 euro onder meer
ïn achterbumper met diffuser, 18 inch
ihtmetalen wielen, rode remklauwen en
in interieur met witte verlichting, alumi
num pedalen en alcantara bekleding. Voor
.^50 euro meer brengt het merk lederen
ikleding aan en wie 3.250 euro extra
Soms gaan dingen heel snel. Opel gaf
pas een paar weken geleden rucht
baarheid aan de nieuwe Astra sedan
en nu zijn de prijzen al bekend. De
nieuwe carrosserievariant staat vanaf
22.145 euro in de lijsten daarvoor le
vert Opel een 100 pk 1,4 liter die met
een C02-uitstoot van 132 g/km nog
even goed is voor 20 procent bijtel-
ling. Dat geldt nog langer voor de As
tra sedan 1.7 CDTi naar keuze met 110
of 130 pk. Die komt met 99 g/km zeer
gunstig uit en start bij 26.295 euro.
iuw
ateren we een nieuw kleu-
r het Command Online-in-
teem (inclusief navigatie).
ils een dode-hoek-detectie (Blin
sist), een parkeerhulp (Parktronii
en een adaptieve cruise control (Distronic
Plus) staan op de optielijst. Om de inzitten
den in zo'n luxueus uitgevoerde omgeving
te helpen herinneren aan de ware inborst
Van de G-klasse, zijn typische kenmerken,
zoals een handgreep voor de bijrijder en
de knopjes voor het Toeken' van de drie
differentiëlen gehandhaafd, evenals het
vertrouwd design van de pook.
met dubbele lamellen-
voorbumper met grotere luchtinlaten. Te
gen bijbetaling kunnen de AMG's uitge
rust worden met 20-inch lichtmetaal en
rode remtangen.
In het interieur is Mercedes wat rigou
reuzer te werk gegaan. Zo zijn het instru
mentarium en de middenconsole opniei
getekend en noteren we een nieuw kle
renscherm voor
fotainment systeem (inclusief navigatie). Fenomenaal geluid
Zaken als een dode-hoek-detectie (Blind De vraag rijst nu, wat is de meerwaarde
Spot Assist), een parkeerhulp (Parktronic) van de G 63 AMG en al helemaal van de
en een adaptieve cruise control (Distronic G 65 AMG? Voor het vermogen hoef je het
Plus) staan op de optielijst. Om de inzitten- immers niet te doen, dat kan de G-klasse
..:..g toch niet kwijt. Nee, het gaat bij de AMG-
■borst versie nóg meer om de looks. Het moet ge-
■"'“n, zegd, zo'n AMG-versie ziet er gewoon erg
bruut uit. En als kers op de taart word je
ook nog eens getrakteerd op een fenome
naal motorgeluid. Werkelijk oorstrelend!
We konden overigens alleen met de 63
AMG rijden, de versie die de G 55 AMG
vervangt. Met 544 pk en 760 Nm koppel is
deze beduidend krachtiger dan zijn voor
ganger -ook al schiet je daar weinig mee
op- en snelt in slechts 5,4 seconden naar
de honderd. De 7G-Tronic automaat scha
kelt daarbij zijdezacht en is voorzien van
een start/stopsysteem. Dat reduceert het
.verbruik mede tot gemiddeld 13,8 1/100
km en 322 g/km CO2. Alle beetjes helpen,
li- zullen we maar zeggen. De G 65 AMG tot
pel slot is met 612 pk en 1.000 Nm koppel de
tachtigste pröductie-SUV ter wereld. En
ook de duurste.
De G-klasse is geen koopje. De prijslijst
“art bij 157.154 euro voor de G 350 Blue-
De G 500 is er vanaf 184.385 euro.
Vanwege zijn looks en het fenomenale
rk je motorgeluid zouden we ruim 25 mille bij-
niet leggen voor de G 63 AMG ter waarde van
je de 210.911 euro. Om de G 65 AMG te rij-
ialen. den, moet je wel een heel grote fan zijn:
en in zo'n luxui
helpen herinr
an de G-klasse
wegen, en