I impressie
I n V
Snelle rally-Polo
op komst
Update met comfort
J
>TEL
anden
ter kan de conditi
levensbelang
tarom tijdig!
G 7 JUNI 2012 PAGII
DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 JUNI 2012 PAGINA 7
Mercedes GLK
AULT-ONDERI
9 Diesel - groen metallic -
8 - bruin
tU bij ons terecht
IAULT OCCASIONS
2.5 Dynamique Luxe-g
Deze aanbiedir
gelden vooru.—,—
merken auto'! een
>13 542 63 41
horst-automob
*«"9 tot het exterieur is het
rigatie -bluetootT 2ffl «fel flink op de schop gegaan,
goo Express 1.5DCI-grijs szijn makers is vooral de kwali-
Wn.9 naar een hoger plan getild
.xnr-71 eranis van anJeref kwa-
5E KOERIER -
t216V Authexpr zilvergr^
lane Grand Scenic 2.016V8
ie-grijs metallicM
—1 Cabriolet 1.616VTedfa
de straatvariant een 2 liter TSI goed
voor 220 pk. Uiteraard krijgt liet model
diverse aanpassingen aan onderstel
en uiterlijk, maar of de auto voor- of
vierwielaandrijving gaat krijgen, dat
is nog niet bekend. De concept van de
Polo R WRC stond recent op een groot
tuningevenement dat door Volkswagen
ieder jaar wordt gehouden.
■ergonomisch prima in elkaar, de
lingei van richtingaanwijzer en cruise
orallt (beide links achter het stuur)
een nieuwe positie gevonden,
misgrijpen' voortaan tot het ver-
^^jehoort. Aan de interieurafme-
ebruik te maken van andere, kwa-
hoogwaardiger materialen. Dat is
2W rikant grotendeels gelukt. Echter,
voor een 'houten' d corinleg
teÏ2i“fo>d“9a|Wee*7 bl'nk7d P|atsbic
dcomp-abs2M 51 dashboard geleverd. De ventila-
-Mj bgen zijn ovérigens ook opnieuw
jeven en het beeldscherm voor
2gg| te* en entertainmentfuncties is
jgj tomen uit de B-klasse.
i label lijkt het tover-
■eft de Q5 in het nieuw
en, BMW doet goede zaken
irjongste generatie X3 en nu
ik Mercedes met een update
tGLK. Meer dan zijn voorgan-
bvernieuwde GLK vooral op
Bericht.
teneur van de GLK kon Mercedes
wen, want de wijzigingen zijn
tel. We noteren een iets gewijzigde
andere koplampen en grille en
getekende lichtunits achter. De
bnvormige wielkasten, het hoe-
ihouet, het bleef -gelukkig- alle
rhel oude. Juist die kenmerken
leiden de GLK immers van de
igend vloeiend (glad) gestileerde
de vernieuwcic
taat net als h::
voorganger gro._..
I deels uit diesels. Voor
ons land niet al te gun-
j stig, gezien de hogere
I belasting op diesel-
f motoren, dus hogere
if)prijsstelling. Het gamma
K 200 GDI, goed voor 143
irdigst koppel van 350 Nm.
koppel zorgt ervoor dat
liet transformeert tot een
honderdsprint verloopt in
een keurige 10,3 seconden en de topsnel-
heid ligt op 195 km/u. Desalniettemin
p.wn. nOn de interieurafme- schitterde deze versie door afwezigheid,
berd uiteraard niet getornd. Dat Wij reden met de 220 GDI met 170 pk
plat de bagageruimte nog altijd 400 Nm, gekoppeld aan de (optio..—
oud van 450 liter meet, te ver- 7G-Tronic automaat. Een aanrader,
grootste
I in zijn klasse, maar door namelijk standaard de fabriek uit met een
I de rechthoekige koets wel handbak en achterwielaandrijving. 4Matic
i praktisch. vierwielaandrijving is standaard vanaf de
250 GDI en optioneel voor de 220 GDI. Die
I 7G-Tronic laatste motor (met automaat) vormt een
I Het motorenaanbod prima combinatie met de GLK. Hij laat de
i van de vernieuwde GLK hoekige SUV vlot presteren (0-100 in 8,8
I bestaat net als bij zijn seconden; top: 205 km/u) en gedraagt zich
vooroanoer groten- uiterst beschaafd. Zelfs bij voluit accelere-
ren hoor je de krachtbron nauwelijks aan
het werk.
Franse Alpen
Mercedes presenteerde de vernieuwde
GLK in en rond de Franse Alpen. Laat de
GLK nu juist daar niet helemaal op zijn
plek zijn. Niet dat de motor hier adem
te kort komt, verre van zelfs, maar hier
komt wel zijn ware aard naar boven. In
de scherpe bochten wil de koets namelijk
best gaan hangen. Zeker als gebruik wordt
gemaakt van het volledig potentieel van
de motor. De GLK komt veel beter tot
met 170 pk en zijn recht op lange asfaltlinten. Vering
de (optionele) en demping maken korte metten met
Een aanrader, die ieder bobbeltje en kuiltje in de weg. Een
automaat. De 200 en 220 CDI rollen drempel neem je bovendien al snel met
Eind volgend jaar komt Volkswagen
met een uiterst begerenswaardige Polo
op de proppen. Het wordt de R WRC
die een straatversie heet te zijn van
het model waarmee het merk vol
gend seizoen aan de start verschijnt
tijdens het wereldkampioegschap rally.
Waar de rallyversie een 300 pk variant
heeft van de 1,6 liter benzine, krijgt
al vrij snel aangetrokken.
De vernieuwde GLK is geen koopje. De
prijslijst start bij 45.995 euro voor de GLK
IMatic 200 GDI. De meer krachtige 220 CDI ver-
r_rrheer- wisselt voor 48.995 euro van eigenaar. In
lijk beide motoren ook aanvoelen, al die combinatie met 7G-Tonic automaat kost
power heeft de GLK niet nodig, en kan ie 51.920 euro. Wie een benzineversie
ie ook eigenlijk niet aan. Het vermogen ambieert, komt automatisch bij de GLK
amelijk toch geknepen als het de 350 4 Matic terecht met een prijskaartje
introle en het stabiliteitssysteem van 63.995 euro.
veel te hoge snelheid. Wat dat betreft zijn iets te gortig wordt. Gezien het beweeg-
-de grote zescilindermotoren Voor de GLK, lijke karakter van de koets wordt die 'rem'
zeker voor ons land, eigenlijk overbodig. 1-
De prijslijst vermeldt namelijk ook nog
een GLK 350 4Matic benzinemotor met
306 pk en 370 Nm en een 350 GDI 4Matic
met 265 pk en 620 Nm koppel. Hoe heer
lijk beide motoren ook aanvoelen, al die
p:“J!-
ie ook eigenlijk niet aan. Het vermogen
wordt namelijk toch geknepen als het de
tractiecor* --
koopje
/oor de
Polo r wie
RENAULT