totest
Tikkeltje anders
k*
3 7 JUNI 2012 PAGIN
KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 7 JUNI 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
rgeot 208 1.6 e-HDi Allure
Merk en type:
Vermogen:
wingo
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie 0-100
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
INGEKOCHT
23 e-HDi 90
319
423030
1532
www.nefkens-middenbrabant.nl
Diessen Oisterwijk Tilburg Waalwijk
ega
ccasion
sntrum
NEFKENS
NaHiurhjk
Peugeot 208 1i6
e-HDi Allure
68 kW/92 pk
bij 4.000 tr/min
230 Nm
in 11,8 seconden
stadscyclus
4,5 liter/100 km
buitenwegcydus
3,4 liter/100 km
gecombineerd
3,8 liter/100 km
98 g/km (B-label)
20.800 euro
PEUGEOT
want 2.OTDI
-Line
!24km, 17.490,-
»rijs*: 14.900,-
gecombineerd. Ook aan de bekleding van
het dashboard en de deurpanelen is veel
aandacht geschonken.
ITEER!
?0 Collection
van maximaal
■en BPM. Bovendien
2 en 2013 geen
ikelijk rijder blijft u
er en meester te kunnen blijven in een bepaald marktsegment, moet
Bbrikant innovatief zijn en blijven. Door de toegenomen concurrentie
dat steeds moeilijker, maar Peugeot beeft haar blik op de compacte
flink bijgesteld met de nieuwe 208 als resultaat.
80km, 9.890,-1
>rijs*: 8.600,-
bij 1.750 tr/min
lengte 3,962 mtr,
breedte 1,739 mtr
1.055 kg
Aanhanggewicht: 1.150 kg
(geremd)
topsnelheid
185 km/u
5,206, 207 en 208 vormen een
peeks. Toch wist de 207 niet het
ran z'n voorgangers te overtreffen.
208 brengt het Franse Peugeot zich
■in stelling.
CITROËn
^■uitstraling
■te 207 wat pompeus en 'te groot'
^Bonden, is het formaat van de 208
■terug net onder de vier meter leng-
de nieuwste designelementen van
■>t toe te passen krijgt het geheel
B leen chique uitstraling. Chroom is
schaafde wijze aanwezig en de vlak-
hg straalt rust en harmonie uit. De
^ing springt zowel voor als achter in
gen dat alles maakt dat de 208 een
verschijning is om te zien. Dat geldt
Ivoor de drie- als vijfdeurs, de twee
l earrosserievarianten die beschik-
rijn. Op de SW en CC zullen we nog
"Wten wachten, daarvan blijven de
arianten voorlopig beschikbaar.
satasie in de vormgeving wordt in
’terieur keurig voortgezet. De eerste
is ook hier van een chique kleintje
[p fraaie materialen worden gebruikt
■J* voor voldoende contrast zorgen,
T® Peugeot alles behalve saai is. De
png in deze Allure uitvoering bestaat
Jterdere materialen die keurig worden
Start/stop
Motorisch richt Peugeot z'n speerpunten
op zuinig en compact. Zo zijn er twee
volledig nieuwe driecilinders die net als
de 1.4 e-HDi in aanmerking komen voor
de bekende belastingvrijstellingen. De 1.6
e-HDi zit daar met zijn CO2-uitstoot net
boven en kan slechts rekenen op 20
procent bijtelling. Toch is ook deze die
sel een prima aanbod, vooral vanwege
zijn vermogen en hoge koppel. De motor
komt aan 92 pk en een koppel van 230
Nm bij 1.750 tr/min, Alleen jammer dat
de krachtbron koud behoorlijk hoorbaar is
en dat eenmaal op temperatuur ook is als
er flink wordt geaccelereerd. Verde-
de krachtige viercilinder zeer
Eigenlijk vreemd dat Peugeot heeft geko
zen voor een handgeschakelde vijfbak,
wellicht dat een zesbak in de CO2-uit-
stoot een belangrijk verschil had kunnen
maken. Uiteraard zijn alle uitvoeringen
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.560 cc
van de 208 voorzien van een start/stop bouwen. Alleen is het extra gewicht dat de
systeem. Sterker nog, we hebben nog grootste diesel met zich meebrengt met
niet eerder zo'n ongemerkt werkende name in de vering van de vooras terug te
.Verder loopt start/stop meegemaakt, compliment! Het vinden, die is namelijk opmerkelijk stug,
geciviliseerd. gemiddelde brandstofverbruik van de 208 terwijl de achteras juist meer van Frans
>t heeft géko- 1.6 e-HDi is met net boven de 1 op 19 niveau blijkt.
..ij. natuurlijk uitstekend. De prijslijst van de 208 start vanaf 13.290
Het onderstel van de 208 is qua rijdyna- euro voor de 1.0 VTi Access driedeurs.
miek van grote klasse. Peugeot weet een De vijfdeurs 1.6 e-HDi Allure kost 20.800
goede mix van comfort en sportiviteit in te euro.
Dikke rand
Het meest bijzondere is het instrumen
tarium. Dat is fraai samengebouwd tot
een langgerekte unit die dichter op de
voorruit en vooral ook hoger is geplaatst
dan gebruikelijk. De gedachte is dat de
bestuurder over het stuur heen moét kij
ken om snelheid en toerental af te lezen.
Ook het paneel tussen deze twee klokken
is prima te zien, maar het stuur dekt wel
een paar knoppen af, die gelukkig weinig
gebruikt hoeven te worden. Het stuur zelf
heeft een dikke rand, is aan de onderkant
iets afgeplat en is van een opmerkelijk
compact formaat. Dat was nodig om deze
opstelling van de instrumenten en het er
overheen kijken mogelijk te maken.
De stoelen hebben een keurig formaat
en bieden door de ondersteuning een
prettig comfortabele zit. Peugeot heeft de
208 voldoende hoogte gegeven, waardoor
inzittenden keurig rechtop zitten en daar
mee wordt ruimte bespaard. Ook op de
achterbank is er genoeg hoogte aanwezig
al is de beenruimte niet meer dan nor
maal. Toch doet de geboden ruimte niet
onder voor de 207, die qua afmetingen
groter was. Kijk maar naar de bagage
ruimte die met een volume van 285 liter
behoorlijk ruim bemeten is.
ybs