^Autotest
HYUNDAI Ï30
^z;Haximale overtuigingskracht
:1
sief
Peugeot 508 HYbrid4 behoudt
lage bijtelling
HYUHDRI AbltO fylWÏd&Y'S
1
DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 MEI 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
RENAULT
2e Pinksterdag OPEN£
met
□ride
deze -
rijders nog
■HjjC H Ybrid4 me
i30 is nog
:h lanceert I
sp die voort
□sitieve
1.591 cc
99kW/135pk
bij 6.300 tr/min
164 Nm bij
4.850 tr/min
lengte 4,30 meter,
breedte 1,78 mtr
1.168 kg
Aanhanggewicht: 1.400 kg
(geremd)
topsnelheid
190km/u
acceleratie
0-100 in 9,9 sec.
stadscyclus
6,4 liter/100 km
buitenwegcydus
4,3 liter/100 km
gecombineerd
5,0 liter/100 km
118 g/km
(A-label)
18.995 euro
Hyundai i30 1.6
GDI i-Motion
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
neemt daardoor i
een eigen positie
Europese en Japa
dit gevalL
i-Motion,
mig
idai een periode voor en na
iaat I Want met die zakelijke auto is het
ten volledig nieuwe weg ingeslagen.
i wonder dat de i30 op het gebied
'ormgeving duidelijk overeenkomsten
De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken
Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900
I maar z
Hyundai ai ecu
ruit wordt gezet
volgen voor de
j, materiaalge-
nniek zijn en flink
drijver ook als GT86 zor vooral positieve gevoli
de markt komt voor 41 Sop de i. Vormgeving,
a uitrusting bestaat uil onderstel en techniek
aal, multimediasysteem «ruit gegaan.
voorin. Aardig is dat
arijsconsequentiebijdel entvormig
voor een handgeschak bij Hyundai een periode i
n zestraps automaat iJUWant met die zakelijke
aan het stuur.
Door te sleutelen aan de techniek van de nieuwe 508
HYbrid4 blijft deze auto ook na 1 juli vrijgesteld van BPM
en wegenbelasting en beloont zijn zakelijke berijder ir*'
14 procent bijtelling. Daarmee neemt deze dieselhybn«c
een bijzondere positie in. De bestaande auto heeft een
CO2-uitstoot van 95 g/km, maar de grens voor maximale
voordelen wordt per 1 juli as. verlaagd naar 91 g/km. En
J-i is ook precies waarop Peugeot met haar ingrepen bij
ucz.e auto terecht is gekomen. Dat betekent dat zakelijke
-g tot eind dit jaar de tijd hebben om de 508
HYbrid4 met genoemde voordelen aan te schaffen. Alleen
gaat de prijs per 1 juli omhoog naar 40.670 euro.
zo'n vijf vertoont. Kijk maar naar de belijning van
lai al een het front, dat hier en daar net ietwat
te druk is, de plaatsing en vorm van dc
koplampen en de diamantvormige grille
met in het midden een balk met de num
merplaat. Maar ook de mistlampen lijken
gelijkvormig te zijn. Aan de achterkant
geldt dat vervolgens voor de vorm van
de lichtunits. Op de flanken lopen een
aantal krachtige, beeldbepalende lijnen
en het achteraanzicht laat eveneens zien
dat de ontwerpers aan alle details de
volle aandacht hebben gegeven. Daardoor
heeft de nieuwe i30 een eigen gezicht en
zit, ook op lange ritten en qua ruimte ach
terin kan de i30 prima met de andere aan
bieders mee. Dat geldt eveneens voor het
bagagevolume van 378 tot 1.316 liter.
nieuwe Hyundai i30 is net als z'n voorganger een middenklasser gebouwd ^TeVeX° itie in hetToveTal
rEuropa, maar ook door Europeanen. Was de eerste i30 al een serieuze Europese en Japanse concurrentieveld. in
- >g, met het nieuwe model ken de concurrentie en dus ook de consument
meer om het Koreaanse merk heen. staat op stalen wielen met wieldoppen en
mist bijvoorbeeld een chromen omlijsting
van de zijruiten. Dat is helemaal niet
bezwaarlijk, zeker niet in een pakkende
kleur als rood.
□AG 24 MEI 2012 PAG 1LBURGSE KOERIER
11.0'03 3.IÜ
lubira 1.6'03 ZB
il.6 5deurs'02 wi/ndai 30 1.6 GDI i-Motion
dos, stuurbekr.'01 Zfl
.3-'01 l.«
i4drs'01 M'
ibaVorio'99 l.!J-
3F5*s.'W I.B,
xol.L'96 lT
n's avonds opafsp
Materialen
Een van de grootste stappen heeft Hyundai
gemaakt in het interieur. Het zal niemand
verwonderen dat we ook hier duidelijk
parallellen zien met de grote i40, vooral in
de belijning van de middenconsole en de
opbouw van het instrumentarium. Het is
Hyundai uitstekend gelukt om een desig-
ntaal neer te zetten die over de hele linie
wordt doorgetrokken. Op het keurig bekle
de stuur zitten diverse bedieningsknoppen
voor audio, cruise control en telefoon.
De i-Motion heeft een centrale display
voor de audiobediening, maar standaard Motorist. ach_
geen navigatiesysteem. Direct achter het Nederlandse markt
verstelbare stuur worden toerental en cilinders. Ook de 'oude' 1."
snelheid weergegeven met in het midden wordt gebouwd, maar die
/vat nog ruimte voor boordcomputer en con- de CO2-tax hier niet interes
de trolelampjes. De materialen waaruit het liter met directe inspuiting Ie'
dashboard is gemaakt, voelen plezierig vermogen van 135 pk, een i
aan en zijn op een enkele uitzondering na de voltallige concurrentie var.r
niet te hard. Ondanks dat de basiskleur versie niet aan kan tippen. Ook het koppel pakl
zwart/grijs is, is de i30 beslist niet saai. van 164 Nm is overtuigend. De motor en dat
Dat komt door bescheiden accenten en voorwielen worden aan elkaar gekoppeld -1--
bijvoorbeeld contrasterende stiksels. Ook via een haïidgeschakelde zesbak en het
aan de binnenkant blijkt de vergaande spreekt voor zich dat de i30 is uitge-
aandacht voor de kleine zaken. rust met brandstofsparende zaken als een
De stoelen bieden een verrassend goede schakelindicator en start/stop. Op papier
is het verbruik dermate gunstig dat de
auto sowieso dit hele jaar in aanmerking
komt voor 20 procent bijtelling, maar ook
in de praktijk blijkt de directe inspuiting
keurig spaarzaam met een gemiddelde
splay Finetuning van gemakkelijk boven de 1 op 14.
laard Motorisch beperkt Hyundai zich op de De basis van de nieuwe i30 is van het
J" markt tot de 1,6 liter vier- bestaande model afgeleid. Het is vooral
de finetuning die hier het verschil maakt.
Natuurlijk is de vijfdeurs bovenal een
comfortabele gezinsauto met dito afstem
ming. Maar de gekozen setting is beslist
nog een slag meer Europees geworden.
Het is bij de nieuwe i30 vooral het totaal
pakket dat meer dan overtuigend is en
J_t ook nog eens tegen een behoorlijk
scherpe prijs.
De nieuwe i30 begint bij 16.995 euro in de
basisversie zonder airco. De i-Motion staat
een trede hoger en heeft onder meer airco.
De prijs bedraagt dan 18.995 euro.
Ook
ebouv
liter v.w.
1,4 liter benzine
die is vanwege
essant. De 1,6
levert een flink
i waarde waar
maf de instap-
het koppel
,_.i 164 Nm is overtuigend. De motc.
voorwielen worden aan elkaar gekoppeld
via een hatidgeschakelde zesbak en het
spreekt voor zich dat de i30 is uitge-
met brandstofsparer
skelindicator en star
65TKS-8
a