^Autotest HYUNDAI Ï30 ^z;Haximale overtuigingskracht :1 sief Peugeot 508 HYbrid4 behoudt lage bijtelling HYUHDRI AbltO fylWÏd&Y'S 1 DE AUTOMAAT DONDERDAG 24 MEI 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: RENAULT 2e Pinksterdag OPEN£ met □ride deze - rijders nog ■HjjC H Ybrid4 me i30 is nog :h lanceert I sp die voort □sitieve 1.591 cc 99kW/135pk bij 6.300 tr/min 164 Nm bij 4.850 tr/min lengte 4,30 meter, breedte 1,78 mtr 1.168 kg Aanhanggewicht: 1.400 kg (geremd) topsnelheid 190km/u acceleratie 0-100 in 9,9 sec. stadscyclus 6,4 liter/100 km buitenwegcydus 4,3 liter/100 km gecombineerd 5,0 liter/100 km 118 g/km (A-label) 18.995 euro Hyundai i30 1.6 GDI i-Motion Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: neemt daardoor i een eigen positie Europese en Japa dit gevalL i-Motion, mig idai een periode voor en na iaat I Want met die zakelijke auto is het ten volledig nieuwe weg ingeslagen. i wonder dat de i30 op het gebied 'ormgeving duidelijk overeenkomsten De enige echte Hyundai-dealer voor Tilburg en omstreken Kraaivenstraat 16 5048 AB Tilburg - 013-5286900 I maar z Hyundai ai ecu ruit wordt gezet volgen voor de j, materiaalge- nniek zijn en flink drijver ook als GT86 zor vooral positieve gevoli de markt komt voor 41 Sop de i. Vormgeving, a uitrusting bestaat uil onderstel en techniek aal, multimediasysteem «ruit gegaan. voorin. Aardig is dat arijsconsequentiebijdel entvormig voor een handgeschak bij Hyundai een periode i n zestraps automaat iJUWant met die zakelijke aan het stuur. Door te sleutelen aan de techniek van de nieuwe 508 HYbrid4 blijft deze auto ook na 1 juli vrijgesteld van BPM en wegenbelasting en beloont zijn zakelijke berijder ir*' 14 procent bijtelling. Daarmee neemt deze dieselhybn«c een bijzondere positie in. De bestaande auto heeft een CO2-uitstoot van 95 g/km, maar de grens voor maximale voordelen wordt per 1 juli as. verlaagd naar 91 g/km. En J-i is ook precies waarop Peugeot met haar ingrepen bij ucz.e auto terecht is gekomen. Dat betekent dat zakelijke -g tot eind dit jaar de tijd hebben om de 508 HYbrid4 met genoemde voordelen aan te schaffen. Alleen gaat de prijs per 1 juli omhoog naar 40.670 euro. zo'n vijf vertoont. Kijk maar naar de belijning van lai al een het front, dat hier en daar net ietwat te druk is, de plaatsing en vorm van dc koplampen en de diamantvormige grille met in het midden een balk met de num merplaat. Maar ook de mistlampen lijken gelijkvormig te zijn. Aan de achterkant geldt dat vervolgens voor de vorm van de lichtunits. Op de flanken lopen een aantal krachtige, beeldbepalende lijnen en het achteraanzicht laat eveneens zien dat de ontwerpers aan alle details de volle aandacht hebben gegeven. Daardoor heeft de nieuwe i30 een eigen gezicht en zit, ook op lange ritten en qua ruimte ach terin kan de i30 prima met de andere aan bieders mee. Dat geldt eveneens voor het bagagevolume van 378 tot 1.316 liter. nieuwe Hyundai i30 is net als z'n voorganger een middenklasser gebouwd ^TeVeX° itie in hetToveTal rEuropa, maar ook door Europeanen. Was de eerste i30 al een serieuze Europese en Japanse concurrentieveld. in - >g, met het nieuwe model ken de concurrentie en dus ook de consument meer om het Koreaanse merk heen. staat op stalen wielen met wieldoppen en mist bijvoorbeeld een chromen omlijsting van de zijruiten. Dat is helemaal niet bezwaarlijk, zeker niet in een pakkende kleur als rood. □AG 24 MEI 2012 PAG 1LBURGSE KOERIER 11.0'03 3.IÜ lubira 1.6'03 ZB il.6 5deurs'02 wi/ndai 30 1.6 GDI i-Motion dos, stuurbekr.'01 Zfl .3-'01 l.« i4drs'01 M' ibaVorio'99 l.!J- 3F5*s.'W I.B, xol.L'96 lT n's avonds opafsp Materialen Een van de grootste stappen heeft Hyundai gemaakt in het interieur. Het zal niemand verwonderen dat we ook hier duidelijk parallellen zien met de grote i40, vooral in de belijning van de middenconsole en de opbouw van het instrumentarium. Het is Hyundai uitstekend gelukt om een desig- ntaal neer te zetten die over de hele linie wordt doorgetrokken. Op het keurig bekle de stuur zitten diverse bedieningsknoppen voor audio, cruise control en telefoon. De i-Motion heeft een centrale display voor de audiobediening, maar standaard Motorist. ach_ geen navigatiesysteem. Direct achter het Nederlandse markt verstelbare stuur worden toerental en cilinders. Ook de 'oude' 1." snelheid weergegeven met in het midden wordt gebouwd, maar die /vat nog ruimte voor boordcomputer en con- de CO2-tax hier niet interes de trolelampjes. De materialen waaruit het liter met directe inspuiting Ie' dashboard is gemaakt, voelen plezierig vermogen van 135 pk, een i aan en zijn op een enkele uitzondering na de voltallige concurrentie var.r niet te hard. Ondanks dat de basiskleur versie niet aan kan tippen. Ook het koppel pakl zwart/grijs is, is de i30 beslist niet saai. van 164 Nm is overtuigend. De motor en dat Dat komt door bescheiden accenten en voorwielen worden aan elkaar gekoppeld -1-- bijvoorbeeld contrasterende stiksels. Ook via een haïidgeschakelde zesbak en het aan de binnenkant blijkt de vergaande spreekt voor zich dat de i30 is uitge- aandacht voor de kleine zaken. rust met brandstofsparende zaken als een De stoelen bieden een verrassend goede schakelindicator en start/stop. Op papier is het verbruik dermate gunstig dat de auto sowieso dit hele jaar in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling, maar ook in de praktijk blijkt de directe inspuiting keurig spaarzaam met een gemiddelde splay Finetuning van gemakkelijk boven de 1 op 14. laard Motorisch beperkt Hyundai zich op de De basis van de nieuwe i30 is van het J" markt tot de 1,6 liter vier- bestaande model afgeleid. Het is vooral de finetuning die hier het verschil maakt. Natuurlijk is de vijfdeurs bovenal een comfortabele gezinsauto met dito afstem ming. Maar de gekozen setting is beslist nog een slag meer Europees geworden. Het is bij de nieuwe i30 vooral het totaal pakket dat meer dan overtuigend is en J_t ook nog eens tegen een behoorlijk scherpe prijs. De nieuwe i30 begint bij 16.995 euro in de basisversie zonder airco. De i-Motion staat een trede hoger en heeft onder meer airco. De prijs bedraagt dan 18.995 euro. Ook ebouv liter v.w. 1,4 liter benzine die is vanwege essant. De 1,6 levert een flink i waarde waar maf de instap- het koppel ,_.i 164 Nm is overtuigend. De motc. voorwielen worden aan elkaar gekoppeld via een hatidgeschakelde zesbak en het spreekt voor zich dat de i30 is uitge- met brandstofsparer skelindicator en star 65TKS-8 a

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 27