Autotest
anuit een ander perspectief
I
!ld^
www.broekauto.nl
BROEKAUTO
16 MH 20,1?
Technische
gegevens:
Merk en type:
Subaru XV 2.0i
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
)0 km, 20,0 km/l.
ISubaru XV 2.0i Luxury Plus CVT
KjlLBURGSEkÓÊRlER -
lere opzet. Deze stoer ogende middenklasser staat gewoon een stug hoger
z'n wielen.
0-100 in 10,7 sec.
stadscyclus
8,6 liter/100 km
buitenwegcydus
5.5 liter/100 km
gecombineerd
6.6 liter/100 km
153g/km
(C-label)
32.495 euro
VAARTSDAG
ND
17.00 UUR
anceert
nieuwe
feurs hatch-
arros-
deze
itdan
oken,
Waalwijk
Grotestraat 88/90 tel 0416-332054 5141 HB Waalwijk
DE AUTOMAAT WOENSDAG 16 MEI 2012 PAGINA 3
lengte 4,450 mtr,
breedte 1,780 mtr
1.355 kg
Aanhanggewicht: 1.200 kg
(geremd)
topsnelheid
187 km/u
Luxury Plus CVT
Aantal cilinders: 4, boxer
110kW/150 pk
bij 6.200 tr/min
196 Nm bij
4.200 tr/min
.BURG
528 69 00
/ijdenngsbijdrage
ioorroesten van binnenuit
rde aanbieders
keurig koppel van 196 Nm bij 4.200
in. De motor kan worden gekop
peld aan een handgeschakelde zesbak
of zoals in dit geval de Lineartronic
CVT. De bekende transmissie zonder
vaste overbrengingen. Het duo (motor-
bak) functioneert meer dan prima en
verhoogt het comfort. De motor is al
bij lage toerentallen lekker wakker en
presteert voelbaar vlot. De acceleratie
XV een mix tussen
Jtback neer. De auto
|teat niet alleen hoger op de standaard
I ratmetalen wielen. De spatbordranden
"wden hierbij net als de doipels en de
Wderzijden van de bumpers in een con
testerende kunststof uitgevoerd. Zeker
“I de opvallende oranje lakkleur staat dat
Pnma. Verder ziet de auto er keurig ver
teld uit met fraaie wielen, buitenspiegels
naar 100 km/u duurt 10,7 seconden en
er is'een topsnelheid mogelijk van 187
km/u. Het brandstofverbruik ligt in de
praktijk net boven de 1 op 11 en dat is
al stukken beter dan de vorige generatie
boxermotoren. Het typische geluid dat
bij een boxermotor hoort, is slechts op
de achtergrond aanwezig. De hele aan-
drijflijn inclusief permanente vierwiel-
aandrijving maakt een prettige indruk.
Dat geldt ook zo voor de afstemming
van het onderstel. De auto is beslist niet
te slap geveerd, maar geeft de inzittenden
ratis AU-risk
/erzekering
Aandrijflijn
Nog niet zo lang geleden lanceerde
Subaru een compleet nieuw ontwik
kelde 2 liter boxer benzinemotor. Die
ook in deze XV, terwijl er eveneens
instap 1,6 liter van is afgeleid. De 2
levert zoals vertrouwd een vermo-
met geïntegreerde richtingaanwijzers en
een toefje chroom rond de grille. De vorm
van de voor- en achterbumper is specifiek
voor dit model. De auto heeft met 22 cm
een fikse bodemvrijheid en daarmee kan
de auto onder bepaalde omstandigheden
in het voordeel zijn. Het maakt van de
nog geen rasechte terreinauto, maar
beetjes helpen.
ru levert de XV in de uitrustmgsva-
>n Luxury, Luxury Plus en Executive.
Luxury Plus beschikt naast de al rijke
uitrusting van de Luxury over xenon kop
lampen met sproeiers en een geïntegreerd
navigatiesysteem. Al het andere denkbare
is standaard aanwezig. En wie gaat Voor
leer en een schuifdak die komt bij de
Executive uit.
een prima comfort. Wegoneffenheden en
drempels worden netjes verwerkt en de
besturing laat ook weinig te wensen over.
Kortom, de nieuwe Subaru XV is een auto
met veel gezichten.
De prijslijst begint 27.495 euro voor de
1,6 liter. De meerprijs voor de 2 liter
motor bedraagt slechts duizend euro.
Inclusief CVT komt de Luxury dan op
30.495 euro. De stappen naar de Luxury
Plus en Executive bedragen steeds 2.000
euro. Wie een dieselmotor in de XV wenst
begint bij 34.495 euro.
I naamgeving XV is bij Subaru al wat
linger in gebruik. Het staat voor een wat
feruigde versie van de Impreza. Maar
nieuwe XV, zonder Impreza, heeft een
liger doel. Ten eerste wordt het model als
Rarte lijn binnen het programma neerge-
Men daarnaast krijgt hij de primeur van
®e nieuwe carrosserie.
tartrasterend
Bn kort en goed te gaan, Subaru lam
®n het einde van de zomer de nie
tepreza, wederom een vijfdeurs h.
pek. Deze nieuwe Impreza is qua car
pin en interieur vrijwel identiek aan d<^c
nieuwe XV. In marketingtermen wordt dan
*r de topdown benadering gesproken,
waarbij eerst de meest complete versie
wordt gelanceerd en daarna pas de meer
modale types.
Subaru zet met de
iten Impreza en Out
teat niet alleen hog
Accentrand
Het interieur ziet er uiterst verzorgd
Waar bij Subaru in het verleden in diverse
hoeken of gaten nog wel eens wat bedra
ding zichtbaar was, is nu alles netjes afge
dekt. De materialen zijn netjes gekozen en
ondanks dat alles zwart of grijs is, zorgt
een metaalkleurige accentrand en een
dito paneel rond de pook voor wat afwis
seling. De zitpositie is merkbaar hoger
dan van een normale middenklasser en
de stoelen bieden voor wat betreft onder-
steuning en comfort een keurig cijfer.
Omdat de auto met een lengte van 4,45
meter niet bepaald krap bemeten is, is er I
op de achterbank voldoende hoofd- en
beenruimte voor passagiers. Het bagage-
volume van 380 liter is geen uitschieter I
en na het neerklappen van de achterbank
groeit dit naar een nette 1.270 liter.
SUBARU
zitten in een auto wordt door velen als prettig ervaren. Vandaar dat