Dacia Lodgy
1U
N
LVII ICICI l.
Ui
beste en wilde vechtstier
Hffi
ngs-^
gen
3£.
3
-5 1
otSl
12 DE TILBURGSE
ill
kenmerkt do
De vijfzitter I
bagagevolur
euro.
jro in-
FERDAG
Renault
ljm.nl
(4
I
m Breda
lastricht
chen
Wie betaalbaar auto wil rijden
en toch een nieuw exemplaar wil
aanschaffen, komt doorgaans uit
bij kleine stadsauto's die zo hun
beperkingen kennen. Daarom is het
bewonderenswaardig dat Dacia de
nieuwe Lodgy met plaats voor zelfs
zeven personen neerzet voor de prijs
van een compact model.
DS3 met handtekening
Loeb
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 20 Woensdag 16 mei 2012 Oplage 111.800
Subaru XV 2.0i Luxury
Plus CVT
n een concept van een bijzonder
crossover waarvan serieus wordt
J-t deze op de markt gaat komen,
t het nog een paar jaar. De auto
,99 meter in lengte en heeft een
tot 2.617 liter als alles is neergeklapt.
Kinderlijk eenvoudig klapt niet alleen de
tweede zitrij weg, ook de optionele extra
I Laguna Coupé
met zuinige diesel
■Lamborghini maakt er al sinds jaar en dag peld aan
pwoonte van om haar modellen te noe- gelijnde c
pen naar beroemde vechtstieren. De vol- vertelt dat i
I We naam in successie is de Urus. Deze al duurt he
P torte maar krachtige naam wordt gekop- meet 4,92
bank hobbelt er uitermate slim achteraan.
Door de forse hoogté van de carrosserie
heeft niemand over ruimte te klagen. Zelfs
niet helemaal achterin waar twee volwas-
j senen prima uit de voeten kunnen. Dat
kan van menig luxueuze, grote MPV niet
eens worden gezegd.
Navigatie
Dacia kiest doorgaans voor correcte mate
rialen en bespaart in de afwerkingsdetails.
Toch staat de Lodgy een trede hoger dan
de bestaande modellen. Afhankelijk van
het uitrustingsniveau worden zelfs t"
kleuren kunststof naast elkaar gebruikt
worden diverse chromen accenten in
interieur gelegd. Sterker nog, de tcr
heeft niet alleen en geïntegreerd audiosy-
steem maar voegt daar ook navigatie aan
toe. Elektrische ramen en spiegels, cen
trale vergrendeling met afstandsbediening
tot zelfs een snelheidsbegrenzer zijn in de
Prestige uitvoering standaard van de par
tij. De stoelen zijn bekleed met een keurige
zwarte stof voorzien--
stiksels. Er zijn ruimtewagens met groter
uitgevallen meubilair, maar voor rijden in
eigen land wordt voldoende comfort gebo
den. Het stuur is in één richting instelbaar.
De Lodgy wordt door de dealer afgeleverd
met vier airbags en bijvoorbeeld Isofix be
vestigingspunten voor kinderzitjes op alle
zitplaatsen van de tweede rij. Dacia gaat
volgens de huidige normen voor drie ster
ren EuroNCAP (botsveiligheid) en dat is
royaal meer dan de gemiddelde auto waar
de doelgroep nu in rijdt.
Motoren
Het motorenprogramma is eenvoudig van
opzet. Zo kan de bekende 1,5 liter diesel
met 90 en 110 pk worden gekocht. De
Want het belangrijkste argument dat voor
de nieuwe Dacia spreekt is de vanafprijs
van 14.990 euro. Voor 900 euro extra heeft
de 4,50 meter lange ruimtewagen een ex
tra achterbank en ook de stapjes naar de
hogere uitrustingsvarianten zijn beschei
den. Zo hoort het immers bij een Dacia.
Fors volume
De nieuwe Lodgy staat op het vertrouwde
B-platform. Dat is bij deze auto wel wat
ruimer gedimensioneerd, maar de basis
blijft vertrouwd. Om de auto betaalbaar te
houden is er wat minder werk gestopt in
het ontwerp. Dat is correct zonder franje
voor een grote groep kopers die vooral
voor de functionaliteit valt. Vier forse por
tieren en een lel van een achterklep geven
toegang tot het interieur dat wordt ge
kenmerkt door een uitermate fors volume.
De vijfzitter heeft maar liefst 827 liter aan
bagagevolume en dat laat zich uitbreiden
minst vermogende komt tot het einde
van het jaar nog in aanmerking voor 20
procent bijtelling, waardoor voor de Lodgy
ook een zakelijke doelgroep in het ver
schiet ligt. Beide motoren weten prima te
presteren zoals in alle Renault's en Da-
cia's waarin deze al wordt toegepast. Een
top van 169 km/u en acceleratie naar 100
in 12,4 seconden zijn gewoon dik in orde.
De 110 pk is zelfs nog iets sneller. Deze
versie heeft standaard een zesbak, terwijl
de andere Lodgy's het met vijf overbren
gingen moeten doen.
Dacia paste tot nu toe vooral de 1,6 li
ter benzinemotor toe met acht of zestien
kleppen. Die inmiddels oudere motor
wordt nog wel geproduceerd, maar is
vanwege de CO2-tax in ons land niet in
teressant. Daarom wacht Dacia ook met
de lancering tot september. Dan rolt na
melijk de versie met de nieuwe 1.2 TCe
115 in het Marokkaanse Tanger van de
band. Deze nieuwe krachtbron beleefde
recent z'n debuut in de vernieuwde Mé-
gane. De kleine viercilinder presteert met
turbo meer dan uitstekend. Het vermogen
van 115 pk en koppel van 190 Nm lig
gen hieraan ten grondslag. De auto haalt
een top van 179 km/u en sprint in 10,6
seconden naar de 100 km/u. Dus daar is
helemaal niets mis mee. Bovendien is de
Lodgy onafhankelijk van de motor netjes
stil.
Een compliment tot slot voor het ver
trouwde onderstel dat op de hier en daar
belabberde Marokkaanse wegen zich
meer dan uitstekend weet te gedragen.
De koper mag dus het nodige comfort van
zijn of haar Lodgy verwachten.
Zoals gezegd start de auto bij 14.990 euro.
Dieselrijders kunnen vanaf 16.990 euro in
stappen.
dikke krachtbron die rond de 600 pk zal
voortbrengen. Even afwachten wat ervan
komt. Nog niet zo lang geleden toonde het
merk een scherp gelijnde sedan die ook
geen vervolg kreeg.
ft standaari
Lodgy's he
reten doen,
twee Dacia paste
likt en ter benzinem
,n het
topversie
avigatie
sbegrenzer zijn ir
andaard van de
ieed met een keur
van contrasterende
-v
’lander met meer