Dacia Lodgy 1U N LVII ICICI l. Ui beste en wilde vechtstier Hffi ngs-^ gen 3£. 3 -5 1 otSl 12 DE TILBURGSE ill kenmerkt do De vijfzitter I bagagevolur euro. jro in- FERDAG Renault ljm.nl (4 I m Breda lastricht chen Wie betaalbaar auto wil rijden en toch een nieuw exemplaar wil aanschaffen, komt doorgaans uit bij kleine stadsauto's die zo hun beperkingen kennen. Daarom is het bewonderenswaardig dat Dacia de nieuwe Lodgy met plaats voor zelfs zeven personen neerzet voor de prijs van een compact model. DS3 met handtekening Loeb Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 20 Woensdag 16 mei 2012 Oplage 111.800 Subaru XV 2.0i Luxury Plus CVT n een concept van een bijzonder crossover waarvan serieus wordt J-t deze op de markt gaat komen, t het nog een paar jaar. De auto ,99 meter in lengte en heeft een tot 2.617 liter als alles is neergeklapt. Kinderlijk eenvoudig klapt niet alleen de tweede zitrij weg, ook de optionele extra I Laguna Coupé met zuinige diesel ■Lamborghini maakt er al sinds jaar en dag peld aan pwoonte van om haar modellen te noe- gelijnde c pen naar beroemde vechtstieren. De vol- vertelt dat i I We naam in successie is de Urus. Deze al duurt he P torte maar krachtige naam wordt gekop- meet 4,92 bank hobbelt er uitermate slim achteraan. Door de forse hoogté van de carrosserie heeft niemand over ruimte te klagen. Zelfs niet helemaal achterin waar twee volwas- j senen prima uit de voeten kunnen. Dat kan van menig luxueuze, grote MPV niet eens worden gezegd. Navigatie Dacia kiest doorgaans voor correcte mate rialen en bespaart in de afwerkingsdetails. Toch staat de Lodgy een trede hoger dan de bestaande modellen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau worden zelfs t" kleuren kunststof naast elkaar gebruikt worden diverse chromen accenten in interieur gelegd. Sterker nog, de tcr heeft niet alleen en geïntegreerd audiosy- steem maar voegt daar ook navigatie aan toe. Elektrische ramen en spiegels, cen trale vergrendeling met afstandsbediening tot zelfs een snelheidsbegrenzer zijn in de Prestige uitvoering standaard van de par tij. De stoelen zijn bekleed met een keurige zwarte stof voorzien-- stiksels. Er zijn ruimtewagens met groter uitgevallen meubilair, maar voor rijden in eigen land wordt voldoende comfort gebo den. Het stuur is in één richting instelbaar. De Lodgy wordt door de dealer afgeleverd met vier airbags en bijvoorbeeld Isofix be vestigingspunten voor kinderzitjes op alle zitplaatsen van de tweede rij. Dacia gaat volgens de huidige normen voor drie ster ren EuroNCAP (botsveiligheid) en dat is royaal meer dan de gemiddelde auto waar de doelgroep nu in rijdt. Motoren Het motorenprogramma is eenvoudig van opzet. Zo kan de bekende 1,5 liter diesel met 90 en 110 pk worden gekocht. De Want het belangrijkste argument dat voor de nieuwe Dacia spreekt is de vanafprijs van 14.990 euro. Voor 900 euro extra heeft de 4,50 meter lange ruimtewagen een ex tra achterbank en ook de stapjes naar de hogere uitrustingsvarianten zijn beschei den. Zo hoort het immers bij een Dacia. Fors volume De nieuwe Lodgy staat op het vertrouwde B-platform. Dat is bij deze auto wel wat ruimer gedimensioneerd, maar de basis blijft vertrouwd. Om de auto betaalbaar te houden is er wat minder werk gestopt in het ontwerp. Dat is correct zonder franje voor een grote groep kopers die vooral voor de functionaliteit valt. Vier forse por tieren en een lel van een achterklep geven toegang tot het interieur dat wordt ge kenmerkt door een uitermate fors volume. De vijfzitter heeft maar liefst 827 liter aan bagagevolume en dat laat zich uitbreiden minst vermogende komt tot het einde van het jaar nog in aanmerking voor 20 procent bijtelling, waardoor voor de Lodgy ook een zakelijke doelgroep in het ver schiet ligt. Beide motoren weten prima te presteren zoals in alle Renault's en Da- cia's waarin deze al wordt toegepast. Een top van 169 km/u en acceleratie naar 100 in 12,4 seconden zijn gewoon dik in orde. De 110 pk is zelfs nog iets sneller. Deze versie heeft standaard een zesbak, terwijl de andere Lodgy's het met vijf overbren gingen moeten doen. Dacia paste tot nu toe vooral de 1,6 li ter benzinemotor toe met acht of zestien kleppen. Die inmiddels oudere motor wordt nog wel geproduceerd, maar is vanwege de CO2-tax in ons land niet in teressant. Daarom wacht Dacia ook met de lancering tot september. Dan rolt na melijk de versie met de nieuwe 1.2 TCe 115 in het Marokkaanse Tanger van de band. Deze nieuwe krachtbron beleefde recent z'n debuut in de vernieuwde Mé- gane. De kleine viercilinder presteert met turbo meer dan uitstekend. Het vermogen van 115 pk en koppel van 190 Nm lig gen hieraan ten grondslag. De auto haalt een top van 179 km/u en sprint in 10,6 seconden naar de 100 km/u. Dus daar is helemaal niets mis mee. Bovendien is de Lodgy onafhankelijk van de motor netjes stil. Een compliment tot slot voor het ver trouwde onderstel dat op de hier en daar belabberde Marokkaanse wegen zich meer dan uitstekend weet te gedragen. De koper mag dus het nodige comfort van zijn of haar Lodgy verwachten. Zoals gezegd start de auto bij 14.990 euro. Dieselrijders kunnen vanaf 16.990 euro in stappen. dikke krachtbron die rond de 600 pk zal voortbrengen. Even afwachten wat ervan komt. Nog niet zo lang geleden toonde het merk een scherp gelijnde sedan die ook geen vervolg kreeg. ft standaari Lodgy's he reten doen, twee Dacia paste likt en ter benzinem ,n het topversie avigatie sbegrenzer zijn ir andaard van de ieed met een keur van contrasterende -v ’lander met meer

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 25