utotest 3) mH rie blijkt meer dan genoeg ■lil Ê*- III ItilbURGSE koerier DE AUTOMAAT DONDERDAG 10 MEI 2012 PAGINA 3 G 10 MEI 2012 Technische ord Focus 1.0 EcoBoost gegevens: Merk en type: Ford Focus 1.0 EcoBoost Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: www.tigchelaar.nl fswagens ït is nog maar een paar jaar geleden dat er beslist een hybride systeem odzakelijk was om een middenklasse personenauto aan de normen voor lastingvrijstelling te laten voldoen. Maar die tijd is voorbij met de lancering ide nieuwe 1.0 Ecoboost motor in de Ford Focus. ij, twee occastoi ^urg en Utré™ .adebedrijven, in-mo*»el.nl ►ssel fswagens Tilburg Oisterwijk Oirschot Waalwijk Breda Oosterhout Etten-Leur Titanium Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 995 cc 74 kW/100 pk bij 6.000 tr/min 170 Nm bij 1.400 tr/min lengte 4,358 mtr, breedte 1,823 mtr 1.176 kg Aanhanggewicht 1.000 kg (geremd) topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 12,5 sec. stadscyclus 5,9 liter/100 km buitenwegcydus 4,1 liter/100 km gecombineerd 4,8 liter/100 km •109g/km (A-label) 23.095 euro 'Paar jaar geleden startte I toet het verkleinen van hm. ren door toevoeging van een Mies op niveau worden technieken zoals een schakelindicator en een start/stop systeem. Zeer benieuwd zijn we dan ook naar het verbruik in de dagelijkse praktijk. We weten van te voren dat de beloofde 1 op 20,8 bij lange na niet gehaald zal worden. Gemiddeld mag eerder rekening worden gehouden met 1 op 14 tot 15. En dan blijkt het verschil met diverse andere auto's die wat ruimer in de cilinderinhoud zitten niet eens meer zo groot. Natuurlijk gaat Ford deze motor ook in andere modellen inzetten, de volgende in de reeks is de B-MAX, terwijl er ook bij de Fiesta veran deringen aan komen. Zonder twijfel zal de driecilinder in deze kleinere auto ook gunstiger presteren. De vlotte prestaties van .aatste blindt de auto op een snelweg i regelmatig tegenliggers, c ook uit. Voor wat betre Bedrijfswagens-® jel uit van de, >ssel Groep, i a a n g e ve ndê in de mobiliteits- an Mossel is de i, Volkswagen en i Bedrijfswagei n Nederland. autobedrijV ït en Limbur» Ruimer Gekoppeld aan een handgeschakelde jM vijfbak presteert de Focus 1.0 EcoBoost I beslist niet onverdienstelijk. Omdat de motor al bij een uitzonderlijk laag toe- I rental volledig bij de les is, kan in 12,5 SE seconden naar 100 km/u worden geacce- HB lereerd en is een topsnelheid mogelijk van I 185 km/u. Uiteraard voorziet Ford deze BH Focus waar mogelijk van milieusparende afwerking en comfort doet de Focus mee in de voorste gelederen van de middenklasse. De prijslijst van de nieuwe Focus met de 1 liter benzinemotor begint op dit moment bij 19.595 euro voor een speciale Lease Trend uitvoering. De consumentenversie begint duizend euro hoger. Daarnaast is er nog een Titanium uitvoering voor 21.795 euro (lease) en 23.095 euro (consument). Op dit moment is er alleen de 100 pk EcoBoost in de vijfdeurs carrosserie. De 125 pk en de Wagon volgen na 1 juli. Vanaf dat moment zullen ook de prijzen van de Focus 1.0 veranderen omdat er BPM moet worden afgerekend. er minimaal 100 pk geleverd, terwijl M de krachtbron met een koppel van 170 S Nm al bij 1.400 tr/min beslist de moeite H waard blijft. Het zal dan ook niet lang W duren voordat de bestaande 1,6 liters het W veld moeten ruimen. Van een driecilinder t zijn we een wat pruttelend motorgeluid j gewend en gebeurt het wel eens dat ze flink in de motorruimte staan te schudden. Niets van dat alles bij de Ford Focus. De ingenieurs van het merk hebben hun taak zeer serieus genomen met als resultaat een krachtbron die binnenin nauwelijks hoorbaar aanwezig is. Je moet bij stilstand echt het portier openen en het gaspedaal flink intrappen om het geluid van een driepitter te herkennen. Ook qua trillingen verdient de nieuwe, kleine motor absoluut een pluim. Lease uitvoering De Ford Focus is een zeer actuele auto met een moderne, ingetogen uitstraling en een fraaie, maar wat drukke interieurinrichting. Uiteraard kan ook de 1 liter versie worden uitgerust met alle denkbare elektronische voorzieningen die over de veiligheid van de r._.i de kleine tur- bestuurder en passagiers waken. Denk aan bomotor sluiten prima aan bij het nog Lane Departure Warning, een camera die steeds uitstekende onderstel van de Ford de verkeersborden herkent en automatische Focus. Het is met het oog op het brand- verlichting. Helaas blijkt de werking van dat stofverbruik niet verstandig om het gas- laatste systeem verre van accuraat en ver- pedaal geregeld te vloeren, maar wie dat blindt de auto op een snelweg in het donker doet, zal merken dat de auto accuraat op regelmatig tegenliggers. Gelukkig kan het dit commando reageert. ook uit. Voor wat betreft ruimteaanbod, Ford wereld- oaar motoren, -a...a „n turbo qua Mies op niveau worden gehouden, te, de EcoBoost familie die in Europa ft moment bestaat uit een 2,0, 1,6 '.0 liter. De laatste debuteert in de we Focus. Nederland heeft haast gemaakt met weering van de variant die goed is r 100 pk. Met een gemeten CO2-uit- 11 ran 109 g/km is deze auto namelijk 'juli as. nog vrijgesteld van BPM en Sfflbelasting. Iedereen die nog op tijd •exemplaar weet te machtigen houdt 'vrijstelling voor de wegenbelasting januari 2014! Voor zakelijke rijders fa voordeel nog veel groter, omdat de b eveneens in aanmerking komt voor I Procent bijtelling. Jammer dat er nog een paar maanden resten voor dit Weel. Na de genoemde datum blijft ping maar 20 procent bijtelling over ford ook de tweede variant uitbren- "d|e 125 pk levert. 1 liter EcoBoost is een driecilinder die volledig nieuw is ontwikkeld, bi toevoeging van een turbo wordt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 27