utotest
3)
mH
rie blijkt meer dan genoeg
■lil
Ê*-
III
ItilbURGSE koerier
DE AUTOMAAT DONDERDAG 10 MEI 2012 PAGINA 3
G 10 MEI 2012
Technische
ord Focus 1.0 EcoBoost
gegevens:
Merk en type:
Ford Focus 1.0
EcoBoost
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
www.tigchelaar.nl
fswagens
ït is nog maar een paar jaar geleden dat er beslist een hybride systeem
odzakelijk was om een middenklasse personenauto aan de normen voor
lastingvrijstelling te laten voldoen. Maar die tijd is voorbij met de lancering
ide nieuwe 1.0 Ecoboost motor in de Ford Focus.
ij, twee occastoi
^urg en Utré™
.adebedrijven,
in-mo*»el.nl
►ssel
fswagens
Tilburg
Oisterwijk
Oirschot
Waalwijk
Breda
Oosterhout
Etten-Leur
Titanium
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud:
995 cc
74 kW/100 pk
bij 6.000 tr/min
170 Nm
bij 1.400 tr/min
lengte 4,358 mtr,
breedte 1,823 mtr
1.176 kg
Aanhanggewicht 1.000 kg
(geremd)
topsnelheid
185 km/u
acceleratie
0-100 in 12,5 sec.
stadscyclus
5,9 liter/100 km
buitenwegcydus
4,1 liter/100 km
gecombineerd
4,8 liter/100 km
•109g/km
(A-label)
23.095 euro
'Paar jaar geleden startte I
toet het verkleinen van hm.
ren door toevoeging van een
Mies op niveau worden
technieken zoals een schakelindicator en
een start/stop systeem. Zeer benieuwd
zijn we dan ook naar het verbruik in
de dagelijkse praktijk. We weten van te
voren dat de beloofde 1 op 20,8 bij lange
na niet gehaald zal worden. Gemiddeld
mag eerder rekening worden gehouden
met 1 op 14 tot 15. En dan blijkt het
verschil met diverse andere auto's die
wat ruimer in de cilinderinhoud zitten
niet eens meer zo groot. Natuurlijk gaat
Ford deze motor ook in andere modellen
inzetten, de volgende in de reeks is de
B-MAX, terwijl er ook bij de Fiesta veran
deringen aan komen. Zonder twijfel zal
de driecilinder in deze kleinere auto ook
gunstiger presteren.
De vlotte prestaties van
.aatste
blindt de auto op een snelweg i
regelmatig tegenliggers, c
ook uit. Voor wat betre
Bedrijfswagens-®
jel uit van de,
>ssel Groep,
i a a n g e ve ndê
in de mobiliteits-
an Mossel is de
i, Volkswagen en
i Bedrijfswagei
n Nederland.
autobedrijV
ït en Limbur»
Ruimer
Gekoppeld aan een handgeschakelde jM
vijfbak presteert de Focus 1.0 EcoBoost I
beslist niet onverdienstelijk. Omdat de
motor al bij een uitzonderlijk laag toe- I
rental volledig bij de les is, kan in 12,5 SE
seconden naar 100 km/u worden geacce- HB
lereerd en is een topsnelheid mogelijk van I
185 km/u. Uiteraard voorziet Ford deze BH
Focus waar mogelijk van milieusparende
afwerking en comfort doet de Focus mee in
de voorste gelederen van de middenklasse.
De prijslijst van de nieuwe Focus met de 1
liter benzinemotor begint op dit moment
bij 19.595 euro voor een speciale Lease
Trend uitvoering. De consumentenversie
begint duizend euro hoger. Daarnaast is er
nog een Titanium uitvoering voor 21.795
euro (lease) en 23.095 euro (consument).
Op dit moment is er alleen de 100 pk
EcoBoost in de vijfdeurs carrosserie. De
125 pk en de Wagon volgen na 1 juli. Vanaf
dat moment zullen ook de prijzen van de
Focus 1.0 veranderen omdat er BPM moet
worden afgerekend.
er minimaal 100 pk geleverd, terwijl M
de krachtbron met een koppel van 170 S
Nm al bij 1.400 tr/min beslist de moeite H
waard blijft. Het zal dan ook niet lang W
duren voordat de bestaande 1,6 liters het W
veld moeten ruimen. Van een driecilinder t
zijn we een wat pruttelend motorgeluid j
gewend en gebeurt het wel eens dat ze
flink in de motorruimte staan te schudden.
Niets van dat alles bij de Ford Focus. De
ingenieurs van het merk hebben hun taak
zeer serieus genomen met als resultaat
een krachtbron die binnenin nauwelijks
hoorbaar aanwezig is. Je moet bij stilstand
echt het portier openen en het gaspedaal
flink intrappen om het geluid van een
driepitter te herkennen. Ook qua trillingen
verdient de nieuwe, kleine motor absoluut
een pluim.
Lease uitvoering
De Ford Focus is een zeer actuele auto met
een moderne, ingetogen uitstraling en een
fraaie, maar wat drukke interieurinrichting.
Uiteraard kan ook de 1 liter versie worden
uitgerust met alle denkbare elektronische
voorzieningen die over de veiligheid van de
r._.i de kleine tur- bestuurder en passagiers waken. Denk aan
bomotor sluiten prima aan bij het nog Lane Departure Warning, een camera die
steeds uitstekende onderstel van de Ford de verkeersborden herkent en automatische
Focus. Het is met het oog op het brand- verlichting. Helaas blijkt de werking van dat
stofverbruik niet verstandig om het gas- laatste systeem verre van accuraat en ver-
pedaal geregeld te vloeren, maar wie dat blindt de auto op een snelweg in het donker
doet, zal merken dat de auto accuraat op regelmatig tegenliggers. Gelukkig kan het
dit commando reageert. ook uit. Voor wat betreft ruimteaanbod,
Ford wereld-
oaar motoren,
-a...a „n turbo qua
Mies op niveau worden gehouden,
te, de EcoBoost familie die in Europa
ft moment bestaat uit een 2,0, 1,6
'.0 liter. De laatste debuteert in de
we Focus.
Nederland heeft haast gemaakt met
weering van de variant die goed is
r 100 pk. Met een gemeten CO2-uit-
11 ran 109 g/km is deze auto namelijk
'juli as. nog vrijgesteld van BPM en
Sfflbelasting. Iedereen die nog op tijd
•exemplaar weet te machtigen houdt
'vrijstelling voor de wegenbelasting
januari 2014! Voor zakelijke rijders
fa voordeel nog veel groter, omdat de
b eveneens in aanmerking komt voor
I Procent bijtelling. Jammer dat er nog
een paar maanden resten voor dit
Weel. Na de genoemde datum blijft
ping maar 20 procent bijtelling over
ford ook de tweede variant uitbren-
"d|e 125 pk levert.
1 liter EcoBoost is een driecilinder
die volledig nieuw is ontwikkeld,
bi toevoeging van een turbo wordt