3
5
SJ 4
9
/■■w ivi i iaa
(HD
Dit is nog maar de subtop
Nissan Juke
wordt bommetje
koda Citigo zoekt
►laats in het midden
DE TILBURGSE
Audi S6IS7
Ford Focus 1.0 ExoBoost
nu
trische RAV4
nelste A4 heeft prijs
Lees verder op pagina 5
elastir
twint
Wie denkt zittend in een modale
Audi A6 of A7 met een indrukwek
kende auto op stap te zijn, die ver
bleekt tijdens de kennismaking met
de nieuwe S6 en S7. Bescheidenheid
schudden bestuurders van deze
krachtpatsers heel gemakkelijk van
zich af.
Audi
Centrum Tilburg
Jaargang 23 nr 19 Donderdag 10 mei 2012 Oplage 111.800
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Kraaivenstraat 14, Tilburg
T: 013 75 00 777
www.audicentrumtilburg.nl
iervice|
811089
Zaterdag
)t 21.00
mix.nl
hout
DOcm
1^97-
nhok
)4cm
^79,-
bana
bruin,
5Ocm
^7^5]
behouden.
anda
x83cm
heeft de
iotor met lagere
or de versie met
euro kwijt. Half
bij de dealer te
als bestuurder helemaal niets van. Uiter
aard grijpt Audi ook naar de meer gebrui
kelijke middelen om de dorst te reduceren
zoals onder meer een start/stop systeem.
Wie verlekkerd heeft gekeken naar
de Nissan Juke R concept, waarvan er
één met links en één met rechts stuur
zijn gemaakt, zal verheugd zijn te
horen dat Nissan een serie van deze
krachtpatser gaat bouwen. De kleine
crossover krijgt de onderhuidse tech
niek van de GT-R sportwagen. Dat
VEN
Kurs binnenkort leverbaar zijn voor Volkswagen Up duurder. Voor slechts 320
Feuro en dat is een prijs inclusief ESP. euro meer krijgt de auto vijf deuren. Uiter-
driecilinder. De
terieur wordt dat prachtige geluid slechts dergelijke auto niet snel onder de motor-
bescheiden doorgegeven. Audi heeft dus kap kijken, maar dat mogen we rustig even
de isolatie goed voor elkaar en heeft met doen. Een belangrijk deel van de techniek
de tuning van het uitlaatsysteem ook een wordt helaas aan het oog onttrokken,
goed compromis gevonden. Dat geeft wel maar de hele vormgeving binnen de mo-
nadrukkelijk aan dat de S-modellen zeer torruimte is absoluut het aanzien waard,
sportief zijn, maar niet zijn bedoeld als
sportwagen. Daarvoor heeft Audi nog een
trede hoger: RS! Nu zal de koper van een
Audi heeft een behoorlijke traditie op
gebouwd van snelle topversies van haar
normale modellen. De S-varianten onder
scheiden zich door meestal forse en uiterst
vermogende motoren, terwijl de RS-versies
er nog een flinke schep bovenop doen. Bij
de huidige A6 en A7 is Audi inmiddels bii
de S-versies beland, terwijl het nog e’
wachten is op wat eventuele RS uitvoe
gen gaan brengen.
Twinscroll
Technisch is er geen verschil tussen de
sedan, S6 Avant en de 57 Sportback, i
vierdeurs coupé. Voor ieder wat wils,
kelijk, familiair of juist meer sportief qua
uitstraling. Het belangrijkste nieuws speelt
zich onderhuids af. Daar ligt een nieuwe
4 liter V8 TFSI motor, met directe inspui
ting en twee turbo's. Die zijn beide van
het Twinscroll type dus met een variabele
opbrengst. Het tweetal is keurig binnen de
V-vorm van de cilinderrijen aangebracht.
Het vermogen van 420 pk maakt al flinke
indruk, dat geldt nog sterker voor de 550
Nm aan koppel dat beschikbaar is tussen
1.400 en 5.200 tr/min. Zeg maar het over
grote deel van het bereik waarbinnen deze
motor wordt gebruikt. Uiteraard is Audi
over de hele linie bezig het brandstof
verbruik terug te dringen. Dat lijkt bij een
dikke V8 geen sinecure. Toch brengt het
merk daarvoor alles in stelling. De 4 liter
heeft namelijk cilinderuitschakeling. Als
er even geen maximale prestaties worden
gevraagd, schakelen vier van de acht pit
ten uit en daalt daarmee het brandstofver
bruik. Deze techniek is fraai, al merk je er
Prestaties
Nu lijkt een V8 niet bepaald een zuinige
krachtbron als je als merk toch op de
brandstof wil letten. Maar we mogen niet
vergeten dat de vorige generatie werd
uitgerust met een 5,2 liter V10 en ten op
zichte van die krachtbron zijn de nieuwe 5-
modellen al 25 procent zuiniger. In cijfers
komt het neer op 9,7 liter/100 km voor de
56. Maar qua prestaties hoeven we niets
te vrezen. Trefzeker schieten de 56 sedan
en 57 in 4,8 seconden naar de 100 km/u
en doet de Avant daar ééntiende tel langer
over. Nu zijn auto's van dit kaliber per defi
nitie niet politiek correct, maar toch houdt
Audi vast aan de begrensde topsnelheid
van 250 km/u voor het drietal.
Hoe mooi de motor ook klinkt, in het in
betekent een 550 pk sterke 3,8 liter
V6 twinturbo die voor een sprintje
naar 100 zorgt in 3,6 seconden. De
prijs in Engeland bedraagt 135.000
pond, omgerekend zo'n 165.000 euro
'zonder onze belastingen. Overigens,
er zullen maar twintig stuks worden
gebouwd.
in de spullen voor 8.390 euro en
zogenaamde Greentech motormc
C02-uitstoot. Wie gaat voor Ge »e
75 pk is minimaal 9.490 eur
juni is de Citigo definitief b
'vinden.
|1FLS7O1O|