3 5 SJ 4 9 /■■w ivi i iaa (HD Dit is nog maar de subtop Nissan Juke wordt bommetje koda Citigo zoekt ►laats in het midden DE TILBURGSE Audi S6IS7 Ford Focus 1.0 ExoBoost nu trische RAV4 nelste A4 heeft prijs Lees verder op pagina 5 elastir twint Wie denkt zittend in een modale Audi A6 of A7 met een indrukwek kende auto op stap te zijn, die ver bleekt tijdens de kennismaking met de nieuwe S6 en S7. Bescheidenheid schudden bestuurders van deze krachtpatsers heel gemakkelijk van zich af. Audi Centrum Tilburg Jaargang 23 nr 19 Donderdag 10 mei 2012 Oplage 111.800 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Kraaivenstraat 14, Tilburg T: 013 75 00 777 www.audicentrumtilburg.nl iervice| 811089 Zaterdag )t 21.00 mix.nl hout DOcm 1^97- nhok )4cm ^79,- bana bruin, 5Ocm ^7^5] behouden. anda x83cm heeft de iotor met lagere or de versie met euro kwijt. Half bij de dealer te als bestuurder helemaal niets van. Uiter aard grijpt Audi ook naar de meer gebrui kelijke middelen om de dorst te reduceren zoals onder meer een start/stop systeem. Wie verlekkerd heeft gekeken naar de Nissan Juke R concept, waarvan er één met links en één met rechts stuur zijn gemaakt, zal verheugd zijn te horen dat Nissan een serie van deze krachtpatser gaat bouwen. De kleine crossover krijgt de onderhuidse tech niek van de GT-R sportwagen. Dat VEN Kurs binnenkort leverbaar zijn voor Volkswagen Up duurder. Voor slechts 320 Feuro en dat is een prijs inclusief ESP. euro meer krijgt de auto vijf deuren. Uiter- driecilinder. De terieur wordt dat prachtige geluid slechts dergelijke auto niet snel onder de motor- bescheiden doorgegeven. Audi heeft dus kap kijken, maar dat mogen we rustig even de isolatie goed voor elkaar en heeft met doen. Een belangrijk deel van de techniek de tuning van het uitlaatsysteem ook een wordt helaas aan het oog onttrokken, goed compromis gevonden. Dat geeft wel maar de hele vormgeving binnen de mo- nadrukkelijk aan dat de S-modellen zeer torruimte is absoluut het aanzien waard, sportief zijn, maar niet zijn bedoeld als sportwagen. Daarvoor heeft Audi nog een trede hoger: RS! Nu zal de koper van een Audi heeft een behoorlijke traditie op gebouwd van snelle topversies van haar normale modellen. De S-varianten onder scheiden zich door meestal forse en uiterst vermogende motoren, terwijl de RS-versies er nog een flinke schep bovenop doen. Bij de huidige A6 en A7 is Audi inmiddels bii de S-versies beland, terwijl het nog e’ wachten is op wat eventuele RS uitvoe gen gaan brengen. Twinscroll Technisch is er geen verschil tussen de sedan, S6 Avant en de 57 Sportback, i vierdeurs coupé. Voor ieder wat wils, kelijk, familiair of juist meer sportief qua uitstraling. Het belangrijkste nieuws speelt zich onderhuids af. Daar ligt een nieuwe 4 liter V8 TFSI motor, met directe inspui ting en twee turbo's. Die zijn beide van het Twinscroll type dus met een variabele opbrengst. Het tweetal is keurig binnen de V-vorm van de cilinderrijen aangebracht. Het vermogen van 420 pk maakt al flinke indruk, dat geldt nog sterker voor de 550 Nm aan koppel dat beschikbaar is tussen 1.400 en 5.200 tr/min. Zeg maar het over grote deel van het bereik waarbinnen deze motor wordt gebruikt. Uiteraard is Audi over de hele linie bezig het brandstof verbruik terug te dringen. Dat lijkt bij een dikke V8 geen sinecure. Toch brengt het merk daarvoor alles in stelling. De 4 liter heeft namelijk cilinderuitschakeling. Als er even geen maximale prestaties worden gevraagd, schakelen vier van de acht pit ten uit en daalt daarmee het brandstofver bruik. Deze techniek is fraai, al merk je er Prestaties Nu lijkt een V8 niet bepaald een zuinige krachtbron als je als merk toch op de brandstof wil letten. Maar we mogen niet vergeten dat de vorige generatie werd uitgerust met een 5,2 liter V10 en ten op zichte van die krachtbron zijn de nieuwe 5- modellen al 25 procent zuiniger. In cijfers komt het neer op 9,7 liter/100 km voor de 56. Maar qua prestaties hoeven we niets te vrezen. Trefzeker schieten de 56 sedan en 57 in 4,8 seconden naar de 100 km/u en doet de Avant daar ééntiende tel langer over. Nu zijn auto's van dit kaliber per defi nitie niet politiek correct, maar toch houdt Audi vast aan de begrensde topsnelheid van 250 km/u voor het drietal. Hoe mooi de motor ook klinkt, in het in betekent een 550 pk sterke 3,8 liter V6 twinturbo die voor een sprintje naar 100 zorgt in 3,6 seconden. De prijs in Engeland bedraagt 135.000 pond, omgerekend zo'n 165.000 euro 'zonder onze belastingen. Overigens, er zullen maar twintig stuks worden gebouwd. in de spullen voor 8.390 euro en zogenaamde Greentech motormc C02-uitstoot. Wie gaat voor Ge »e 75 pk is minimaal 9.490 eur juni is de Citigo definitief b 'vinden. |1FLS7O1O|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 25