<.wi icicai. Met succes gekloond SUM IUD goedbeterbertens.nl [E Audi A3 bekend folkswagen Up! 5-deurs nu Prijzen nieuwe Kil bij Van Mossel Oisterwijk Stekkers DE TILBURGSE Citroën C4 Aircross ^lop weg na •BI exemplaar. CITROËn mpo- van 182 km/u ances 10,8 seconden. VI.NL RDAG 7.30 UUF Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato jaargang 23 nr 18* Donderdag 3 mei 2012 Oplage 111.800 zoals blijken vooral aan de onderkant van de Draaikr al niet rugleuning op lange ritten aan de harde Op het p. L treft van de 1 alume komt. He Citroen Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Oisterwijk T 013-511 1532 "Met deze unieke preview kunnen wij mensen uit de hele regio, ruim voordat de officiële introductie plaatsvindt, al kennis laten maken met de nieuwe vijfdeurs Up! Net als de driedeurs kunt u de vijfdeurs ook privé leasen! U least de driedeurs Up! exclusief bij Van Mossel al vanaf 199 euro per maand!” Kom voor een exclusieve preview op de Volkswagen Up! vijfdeurs dus snel naar Autobedrijf Van Mossel Oister wijk! Het grootste en b van dit jaar verse dealer. Dan rr.“ derde generatie r showroom. Het i bruikelijk als d"‘ er is ook weer sedanversie in v y*drijf Van Mossel Oisterwijk heeft, Ww voor de officiële marktintroductie, iljenige vijfdeurs Up! van Nederland in I«showroom! Eigenlijk zou deze tweede I WBserieversie van de nieuwe com- Me Volkswagen pas vanaf augustus in Nederlandse showrooms staan maar i tatobedrijf Van Mossel Oisterwijk heeft I ^exclusieve preview! Vanaf heden is de *te bewonderen in de showroom aan •Bedrijfsweg in de parel van Brabant. Bjfsdirecteur Jurgen de Vleeschauwer: probeert u het volledige interieur van luw auto eens te wisselen. Niet alleen Be stoelen en achterbank eruit, maar look de portierpanelen, een deel van liet dashboard, de middenconsole, kortom alles op het instrumentarium len het stuur na. Een enorme klus, haar ik hobbymatig een paar weken [geleden aan begonnen ben. Wel een leuke klus, want ik ben natuurlijk Lnumn naar een uiteindelijk fraaier ar. Je ziet het onder je han- Iden groeien. Het is erg prettig dat Ihet interieur dat erin moet volledig los via internet is aangeschaft. Dat [geeft de handige mogelijkheid eerst Be bekijken hoe het een en ander be- ptigd is en het bestaande daarmee 'leem en zonder te beschadigen los te maken. Je begint natuurlijk eerst met de makkelijke delen, zoals oe hoedenplank en de achterbank. Daarna een tandje opschakelen naar Be portierpanelen die wonder boven wonder niet met direct afbrekende klemmetjes, maar gewoon met - schroeven en wat kit zijn bevestigd. Dat scheelt de nodige krachttermen ^■bij het los maken. Afgelopen week- SMend me eens gewaagd aan de mid- ^■denconsole die in dit geval bestaat uit het deel waar de radio in zit en de ^■versnellingspook doorheen steekt en het tweede deel rond de handrem- hendel. In alle rust sleutelend bleken ook deze delen relatief makkelijk los ^■temaken. Bij het losmaken van de cflHgrote hoeveelheid stekkers achterop de radio, nam ik mevoor m'n gedach- ten er goed bij te houden. Scherp blijven. Op zich niet zo heel moeilijk «omdat alle stekkers een andere vorm hebben en dus automatisch op de «juiste plek terecht komen. Maar door het wisselen van de console waren wel de nodige draden verschoven of en daar had ik natuurlijk 'Z °'etop geiend. Flink turen met een hier en daar eens voorzichtig Brl trel(ken en een enkele, korte leverde uitemdehjk toch een 9eliik aantal stekkers op dat ik een “ur daarvoor ook had losgemaakt. Eind 9°ed al 9oed TonyVos belangrijkste Audi-nieuws _rschijnt in augustus bij de maakt namelijk de nieuwe, atie A3 z’n opwachting in de :_t model begint zoals ge- als driedeurs hatchback, maar '«<°°r een vijfdeurs en zelfs een jic ui voorbereiding. Aan de basis van het programma komt de 122 pk sterke 1,4 liter TFSI benzinemotor die wordt ge leverd meteen handgeschakelde zesver snellingsbak. De vanafprijs voor deze Audi A3 bedraagt 25.650 euro. De tweede en voorlopig enig andere benzinemotor is de 1,8 liter uiteraard ook met directe inspui ting en turbo die maar liefst 180 pk levert en voorlopig alleen op de prijslijst komt met S-Tronic versnellingsbak. De prijs ligt daardoor flink hoger: 32.600 euro. Wie wil gaan dieselen in de nieuwe Audi A3 komt uit op de 150 pk sterke 2.0 TDI die start vanaf 30.250 euro. Goed nieuws is dat alle drie de motoren vallen binnen de nor men voor 20 procent bijtelling. Uiteraard brengt Audi ook de Pro Line en Pro Line Plus pakketten in stelling. 1®X neren is leggen egalisert it 2 mm jzondere ruimte Citroen Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T 013 -542 30 30 bestaande auto is niet zomaar te maken. Het wisselen van niet'. Vandaar dat de ont- Japanse auto naar aan te passen, zodat een nMljS n dat prima past binnen jj&yajfcjj iten van |gg»S Citroen Materialen Het interieur is een ander verhaal. De -otet? '.'"-indering daar is het wisse- van het logo op het stuurwiel. Hier en daar zijn er wat andere accenten gelegd, zoals bijvoorbeeld in een glanzend zwarte kunststof op het stuur en de middenconso le. Het feit dat Citroen in vergelijking met de C-Crosser eerder bij de ontwikkeling bij Mitsubishi betrokken was, is dus niet af te leiden aan de inrichting van het interieur. Natuurlijk is er genoeg plaats voor vier tot eventueel vijf volwassenen. De materialen “n "ooral de vormgeving sluiten alleen aan z uc „uidige C4 en C5 om al helemaal te spreken over de DS-serie. Nu zegt het merk zo'n 65 procent van de klanten uit andere merken te gaan halen, zodat het van 4 overgrote deel van de kopers geen Cit- deze roën binding heeft en niet bekend is de typische merkwaar rugleuning op lange ritten aan kant. Wie het reservewiel thuis laat, achter de achterbank een bagagevoli 442 liter en dat is voor een auto in _„e klasse normaal. Breed inzetbaar Technisch lift Citroën maar deels op de Mitsubishi ASX mee. Zo is de afstemming van het onderstel eigen aan de Aircross. Toch gebruikt Citroën dezelfde comp* nenten, waardoor het slechts om nuan^ gaat. Net als de ASX is de Aircross een prima rijdende auto die breed inzetbaar is. Bovendien speelt het dit model in de kaart dat de wielbasis relatief lang Verder speelt zuinigheid ook bij dit soi auto's een belangrijke rol. uaaium onder meer standaard een start/stop sy steem aangeboden alsmede een dynamo die alleen meedraait en dus energie kost als de accu moet worden opgeladen. Ook elektrische stuurbekrachtiging draagt z’n steentje bij. Daarnaast levert Citroën twee zuinige motoren. De 1,6 liter benzinemo- tor van 117 pk komt van Mitsubishi. auto sprint in 11,3 seconden naar de 1 iWS km/u en topt op 183 km/u. De benzinever sie heeft volgens de officiële C02-uitstoot van 135 g/km. Dat is op moment nog goed voor 20 procent bijtel ling, maar omdat de Aircross pas na 1 juli leverbaar wordt, profiteert daar niemand meer van. knop t programma staan twee diesels, waar- a 150 pk 1,8 liter niet naar ons land Het betreft hier de krachtigste diesel van Mitsubishi zelf. Daarnaast verscheept Citroën de eigen 1,6 liter HDi, een zeer be kende motor die een vermogen levert van 115 pk en tot een koppel komt van 270 Nm bij 1.750 tr/min. Gekoppeld aan een hand geschakelde zesbak een prima machine die zorgt voor overtuigende prestaties: een top 182 km/u en acceleratie naar 100 in „^M.iden. We praten dan over de versie met vootwielaandrijving die het merendeel van de dieselverkopen in ons land voor z'n rekening zal nemen. Daarnaast is ook vier- is. wielaandrijving leverbaar. Het is het bekende ligheid ook bij dit soort systeem van Mitsubishi met een draaiknop irijke rol. Daarom wordt tussen de stoelen waarmee voor 2WD, 4WD - en Lock kan worden gekozen. lamo De C4 Aircross is er in drie uitrustingsva- kost rianten. De basisversie met benzinemotor start bij 23.995 euro, terwijl dezelfde auto als diesel op 29.995 euro uitkomt. We praten dan van de Attraction uitgave. Een trapje hoger staat de Tendance met licht- i. De metalen wielen, automatische airco, meer 100 chroom, cruise control en uitgebreide audio. De meerprijs bedraagt 1.800 euro, cyclus een De topper is de Exclusive met onder meer 'at is op dit grotere wielen, sleutelloos starten, par- keersensoren en een boordcomputer. Met .ross pas na juli benzinemotor komt deze op 28.095 euro, □rofiteert daar niemand De duurste versie is de vierwielaangedre- ven diesel Exclusive voor 36.845 euro. Alle automerken zijn op zoek naar marktsegmenten waarin nog groei te verwachten valt. Moeilijk in deze tijden, maar met SUV's en crossovers lijken nog goede zaken te doen. Citroën probeerde het eerder met de weinig succesvolle C-Crosser, terwijl het zich nu met de nieuwe C4 Aircross meer mogelijkheden toedicht. Op het gebied van dit soort modellen is er al weer een paar jaar goed contact met Mitsubishi. Zo is de C-Crosser een direct broertje van de Outlander en dezelfde truc wordt nu herhaald op de C4 Aircross. Die is namelijk van de ASX afgeleid, die ook in het Mitsubishi-programma een plek onder de Outlander inneemt. Vrijheid Van een een Citroën logo's volstaat werpers van het Frans hebben gekregen de de eigen smaak aa" model is ontstaan dat prima past t het huidige programma. Alle kante de C4 Aircross dragen typische C elementen. Zo is de neus helemaal an ders met veel chroom. Twee brede balken zijn verenigd met het logo. De staande LED dagrijverlichting legt een link naar grootste verandering de DS-modellen en de opstelling van de len van het logo op he koplampen vertoont parallellen met de C- J--J- Crosser. In het rijtje tussen bijvoorbeeld de C4 en C5 wordt de Aircross probleem loos als Citroën aangewezen. Dat geldt ook zo Voor de achterkant. De auto is niet voor niets C4 genaamd en daar sluit de vormgeving van de lichtunits keurig op aan. Een chroombies aan de onderkant van de achterklep versterkt dé uitstraling. Bovendien is er iets grappig uitgehaald op en vooral de vormgeving sluit de flanken. Daar loopt de achterste zijruit niet bij de nieuwste Citroëns aan de onderkant optisch door naar de de huidige C4 en C5 om al hek achterruit en dat geeft een bijzonder ef- te spreken over de DS-seri* fect. Het leidt dermate af dat de oorspron- merk zo'n 65 procent van de klanten kelijke lijn van de ASX minder herkenbaar andere merken te gaan halen, zodat wordt. Kortom, aan de buitenkant heeft Citroën 'haar' crossover prima binnen het programma weten te loodsen. >n niet bekend is met arden. De voorstoelen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 21