<.wi icicai.
Met succes gekloond
SUM
IUD
goedbeterbertens.nl
[E
Audi A3 bekend
folkswagen Up! 5-deurs nu Prijzen nieuwe
Kil bij Van Mossel Oisterwijk
Stekkers
DE TILBURGSE
Citroën C4 Aircross
^lop weg na
•BI exemplaar.
CITROËn
mpo- van 182 km/u
ances 10,8 seconden.
VI.NL
RDAG
7.30 UUF
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
jaargang 23 nr 18* Donderdag 3 mei 2012 Oplage 111.800
zoals blijken vooral aan de onderkant van de Draaikr
al niet rugleuning op lange ritten aan de harde Op het p.
L treft van de 1
alume komt. He
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T 013-511 1532
"Met deze unieke preview kunnen wij
mensen uit de hele regio, ruim voordat de
officiële introductie plaatsvindt, al kennis
laten maken met de nieuwe vijfdeurs Up!
Net als de driedeurs kunt u de vijfdeurs
ook privé leasen! U least de driedeurs Up!
exclusief bij Van Mossel al vanaf 199 euro
per maand!”
Kom voor een exclusieve preview op
de Volkswagen Up! vijfdeurs dus snel
naar Autobedrijf Van Mossel Oister
wijk!
Het grootste en b
van dit jaar verse
dealer. Dan rr.“
derde generatie r
showroom. Het i
bruikelijk als d"‘
er is ook weer
sedanversie in v
y*drijf Van Mossel Oisterwijk heeft,
Ww voor de officiële marktintroductie,
iljenige vijfdeurs Up! van Nederland in
I«showroom! Eigenlijk zou deze tweede
I WBserieversie van de nieuwe com-
Me Volkswagen pas vanaf augustus in
Nederlandse showrooms staan maar
i tatobedrijf Van Mossel Oisterwijk heeft
I ^exclusieve preview! Vanaf heden is de
*te bewonderen in de showroom aan
•Bedrijfsweg in de parel van Brabant.
Bjfsdirecteur Jurgen de Vleeschauwer:
probeert u het volledige interieur van
luw auto eens te wisselen. Niet alleen
Be stoelen en achterbank eruit, maar
look de portierpanelen, een deel van
liet dashboard, de middenconsole,
kortom alles op het instrumentarium
len het stuur na. Een enorme klus,
haar ik hobbymatig een paar weken
[geleden aan begonnen ben. Wel een
leuke klus, want ik ben natuurlijk
Lnumn naar een uiteindelijk fraaier
ar. Je ziet het onder je han-
Iden groeien. Het is erg prettig dat
Ihet interieur dat erin moet volledig
los via internet is aangeschaft. Dat
[geeft de handige mogelijkheid eerst
Be bekijken hoe het een en ander be-
ptigd is en het bestaande daarmee
'leem en zonder te beschadigen
los te maken. Je begint natuurlijk
eerst met de makkelijke delen, zoals
oe hoedenplank en de achterbank.
Daarna een tandje opschakelen naar
Be portierpanelen die wonder boven
wonder niet met direct afbrekende
klemmetjes, maar gewoon met
- schroeven en wat kit zijn bevestigd.
Dat scheelt de nodige krachttermen
^■bij het los maken. Afgelopen week-
SMend me eens gewaagd aan de mid-
^■denconsole die in dit geval bestaat
uit het deel waar de radio in zit en de
^■versnellingspook doorheen steekt en
het tweede deel rond de handrem-
hendel. In alle rust sleutelend bleken
ook deze delen relatief makkelijk los
^■temaken. Bij het losmaken van de
cflHgrote hoeveelheid stekkers achterop
de radio, nam ik mevoor m'n gedach-
ten er goed bij te houden. Scherp
blijven. Op zich niet zo heel moeilijk
«omdat alle stekkers een andere vorm
hebben en dus automatisch op de
«juiste plek terecht komen. Maar door
het wisselen van de console waren
wel de nodige draden verschoven of
en daar had ik natuurlijk
'Z °'etop geiend. Flink turen met een
hier en daar eens voorzichtig
Brl trel(ken en een enkele, korte
leverde uitemdehjk toch een
9eliik aantal stekkers op dat ik een
“ur daarvoor ook had losgemaakt.
Eind 9°ed al 9oed
TonyVos
belangrijkste Audi-nieuws
_rschijnt in augustus bij de
maakt namelijk de nieuwe,
atie A3 z’n opwachting in de
:_t model begint zoals ge-
als driedeurs hatchback, maar
'«<°°r een vijfdeurs en zelfs een
jic ui voorbereiding. Aan de basis
van het programma komt de 122 pk sterke
1,4 liter TFSI benzinemotor die wordt ge
leverd meteen handgeschakelde zesver
snellingsbak. De vanafprijs voor deze Audi
A3 bedraagt 25.650 euro. De tweede en
voorlopig enig andere benzinemotor is de
1,8 liter uiteraard ook met directe inspui
ting en turbo die maar liefst 180 pk levert
en voorlopig alleen op de prijslijst komt
met S-Tronic versnellingsbak. De prijs ligt
daardoor flink hoger: 32.600 euro. Wie wil
gaan dieselen in de nieuwe Audi A3 komt
uit op de 150 pk sterke 2.0 TDI die start
vanaf 30.250 euro. Goed nieuws is dat
alle drie de motoren vallen binnen de nor
men voor 20 procent bijtelling. Uiteraard
brengt Audi ook de Pro Line en Pro Line
Plus pakketten in stelling.
1®X
neren
is leggen
egalisert
it 2 mm
jzondere ruimte
Citroen Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T 013 -542 30 30
bestaande auto is niet zomaar
te maken. Het wisselen van
niet'. Vandaar dat de ont-
Japanse auto naar
aan te passen, zodat een nMljS
n dat prima past binnen jj&yajfcjj
iten van |gg»S
Citroen
Materialen
Het interieur is een ander verhaal. De
-otet? '.'"-indering daar is het wisse-
van het logo op het stuurwiel. Hier en
daar zijn er wat andere accenten gelegd,
zoals bijvoorbeeld in een glanzend zwarte
kunststof op het stuur en de middenconso
le. Het feit dat Citroen in vergelijking met
de C-Crosser eerder bij de ontwikkeling bij
Mitsubishi betrokken was, is dus niet af te
leiden aan de inrichting van het interieur.
Natuurlijk is er genoeg plaats voor vier tot
eventueel vijf volwassenen. De materialen
“n "ooral de vormgeving sluiten alleen
aan z
uc „uidige C4 en C5 om al helemaal
te spreken over de DS-serie. Nu zegt het
merk zo'n 65 procent van de klanten uit
andere merken te gaan halen, zodat het van 4
overgrote deel van de kopers geen Cit- deze
roën binding heeft en niet bekend is
de typische merkwaar
rugleuning op lange ritten aan
kant. Wie het reservewiel thuis laat,
achter de achterbank een bagagevoli
442 liter en dat is voor een auto in
_„e klasse normaal.
Breed inzetbaar
Technisch lift Citroën maar deels op de
Mitsubishi ASX mee. Zo is de afstemming
van het onderstel eigen aan de Aircross.
Toch gebruikt Citroën dezelfde comp*
nenten, waardoor het slechts om nuan^
gaat. Net als de ASX is de Aircross een
prima rijdende auto die breed inzetbaar
is. Bovendien speelt het dit model in de
kaart dat de wielbasis relatief lang
Verder speelt zuinigheid ook bij dit soi
auto's een belangrijke rol. uaaium
onder meer standaard een start/stop sy
steem aangeboden alsmede een dynamo
die alleen meedraait en dus energie kost
als de accu moet worden opgeladen. Ook
elektrische stuurbekrachtiging draagt z’n
steentje bij. Daarnaast levert Citroën twee
zuinige motoren. De 1,6 liter benzinemo-
tor van 117 pk komt van Mitsubishi.
auto sprint in 11,3 seconden naar de 1
iWS km/u en topt op 183 km/u. De benzinever
sie heeft volgens de officiële
C02-uitstoot van 135 g/km. Dat is op
moment nog goed voor 20 procent bijtel
ling, maar omdat de Aircross pas na 1 juli
leverbaar wordt, profiteert daar niemand
meer van.
knop
t programma staan twee diesels, waar-
a 150 pk 1,8 liter niet naar ons land
Het betreft hier de krachtigste diesel
van Mitsubishi zelf. Daarnaast verscheept
Citroën de eigen 1,6 liter HDi, een zeer be
kende motor die een vermogen levert van
115 pk en tot een koppel komt van 270 Nm
bij 1.750 tr/min. Gekoppeld aan een hand
geschakelde zesbak een prima machine die
zorgt voor overtuigende prestaties: een top
182 km/u en acceleratie naar 100 in
„^M.iden. We praten dan over de versie
met vootwielaandrijving die het merendeel
van de dieselverkopen in ons land voor z'n
rekening zal nemen. Daarnaast is ook vier-
is. wielaandrijving leverbaar. Het is het bekende
ligheid ook bij dit soort systeem van Mitsubishi met een draaiknop
irijke rol. Daarom wordt tussen de stoelen waarmee voor 2WD, 4WD
- en Lock kan worden gekozen.
lamo De C4 Aircross is er in drie uitrustingsva-
kost rianten. De basisversie met benzinemotor
start bij 23.995 euro, terwijl dezelfde auto
als diesel op 29.995 euro uitkomt. We
praten dan van de Attraction uitgave. Een
trapje hoger staat de Tendance met licht-
i. De metalen wielen, automatische airco, meer
100 chroom, cruise control en uitgebreide
audio. De meerprijs bedraagt 1.800 euro,
cyclus een De topper is de Exclusive met onder meer
'at is op dit grotere wielen, sleutelloos starten, par-
keersensoren en een boordcomputer. Met
.ross pas na juli benzinemotor komt deze op 28.095 euro,
□rofiteert daar niemand De duurste versie is de vierwielaangedre-
ven diesel Exclusive voor 36.845 euro.
Alle automerken zijn op zoek naar
marktsegmenten waarin nog groei
te verwachten valt. Moeilijk in deze
tijden, maar met SUV's en crossovers
lijken nog goede zaken te doen.
Citroën probeerde het eerder met
de weinig succesvolle C-Crosser,
terwijl het zich nu met de nieuwe
C4 Aircross meer mogelijkheden
toedicht.
Op het gebied van dit soort modellen is
er al weer een paar jaar goed contact met
Mitsubishi. Zo is de C-Crosser een direct
broertje van de Outlander en dezelfde truc
wordt nu herhaald op de C4 Aircross. Die
is namelijk van de ASX afgeleid, die ook in
het Mitsubishi-programma een plek onder
de Outlander inneemt.
Vrijheid
Van een
een Citroën
logo's volstaat
werpers van het Frans
hebben gekregen de
de eigen smaak aa"
model is ontstaan dat prima past t
het huidige programma. Alle kante
de C4 Aircross dragen typische C
elementen. Zo is de neus helemaal an
ders met veel chroom. Twee brede balken
zijn verenigd met het logo. De staande
LED dagrijverlichting legt een link naar grootste verandering
de DS-modellen en de opstelling van de len van het logo op he
koplampen vertoont parallellen met de C- J--J-
Crosser. In het rijtje tussen bijvoorbeeld
de C4 en C5 wordt de Aircross probleem
loos als Citroën aangewezen. Dat geldt
ook zo Voor de achterkant. De auto is
niet voor niets C4 genaamd en daar sluit
de vormgeving van de lichtunits keurig op
aan. Een chroombies aan de onderkant
van de achterklep versterkt dé uitstraling.
Bovendien is er iets grappig uitgehaald op en vooral de vormgeving sluit
de flanken. Daar loopt de achterste zijruit niet bij de nieuwste Citroëns
aan de onderkant optisch door naar de de huidige C4 en C5 om al hek
achterruit en dat geeft een bijzonder ef- te spreken over de DS-seri*
fect. Het leidt dermate af dat de oorspron- merk zo'n 65 procent van de klanten
kelijke lijn van de ASX minder herkenbaar andere merken te gaan halen, zodat
wordt. Kortom, aan de buitenkant heeft
Citroën 'haar' crossover prima binnen het
programma weten te loodsen.
>n niet bekend is met
arden. De voorstoelen