■A I o Scherpte gaat verder dan design JRO! De nieuwe Honda Civic DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 APRIL 2012 PAGINA 3 MOT Technische gegevens: Honda Civic 2.2 i-DTEC Honda Civic 2.2 Merk en type: i-DTEC Executive Vermogen: Koppel: Afmetingen: acceleratie Verbruik: CO2-uitstoot: Prijs: it 2.0 500,- IACHINE5 O HONDA I lengte 4,300 mtr, breedte 1,770 mtr 1.338 kg I I 110 kW/150 pk bij 4.000 tr/min 350 Nm bij 2.000 tr/min topsnelheid 217km/u 0-100 8,8 sec. stadscyclus 5,2 liter/100 km buitenwegcydus 3,9 liter/100 km gecombineerd 4,4 liter/100 km 115 g/km (C-label) 36.990 euro !«a casion' ntrum 3SSEL j ruimte beste keuze te we goed tellen, tomen we bij de in Europa leverbare Honda Civics inmid- öeis aan de negende generatie. Net als het vorige model is ook deze nieuwe- hg wederom voor de Europese markt ontwikkeld en wordt in het Engelse Swindon gebouwd, Gewicht: Aanhanggewicht: 1.500 kg Prestaties: Kraaivenstraat 30b Tilburg Telefoon: 013 - 521 59 59 www. auto kraai venn I Wij vertellen u er graag meer over! Auto KraaiVen Tilburg BV 26 APRIL 2012 PAGIhl ■■^Hftilburgse koerier - en op de hoeken net onder de achter lichten lijken redelijk willekeurig twee kunststof elementen te zijn aangebracht, die echter een bijdrage leveren aan de luchtgeleiding en daarmee het brandstof verbruik temperen. tcooak. Complimenten gaan naar de prestaties, zoals een <m/u en acceleratie naar 100 ,J seconden, maar vooral ook uite in het interieur. De motor ligt :oleerd in het vooronder en ook Juiden worden keurig uitgefilterd. _v. draagt in belangrijke mate bij aan het comfort. Jammer ook dat op verschillende plekken erg harde kunststoffen worden gebruikt. De Honda Civic moet het vooral hebben van kopers die niet anoniem door het verkeer wiflen gaan. Bovendien zijn de rij- eigenschappen naar een hoger plan getild en dat zal een grotere doelgroep weten te waarderen. Honda prijst de nieuwe Civic vanaf 18.990 euro voor de 1.4 S. De 1.8 benzine in dezelfde uitvoering kost 21.990 euro en de 2.2 i-DTEC heeft een vanafbedrag van 27.790 euro. Deze zeer complete Executive groeit meteen naar 36.990 euro. Er komt binnenkort nog een splinternieuwe 1,6 liter diesel bij, die zonder twijfel lagere C02-waardes zal noteren. innoverend de autowereld ook mag niet iedere auto wordt helemaal '®af een wit vel papier ontwikkeld. Was vorige Honda Civic een stap in een •we richting, bij de nieuwste oplage torduurt Honda er nadrukkelijk op voort. *«bwtd»n •t vormgeving herkennen we snel en W qua design nog krachtiger door de lage neus en de hoge rug. Door de Wiergreep weg te werken in de ruitom- Wg komt de auto van enige afstand als driedeurs coupé over, waarbij vooral welvingen in het plaatwerk boven de *ie|en de aandacht trekken. Datzelfde p de achterlichten die zeker van opzij talen los op de auto geplaatst lijken, ter- W bij het achteraanzicht duidelijk wordt ta beide units via een reflectorstrook “P be achterspoiler met elkaar worden Wbonden. De achterruit zit zowel boven onder deze spoiler met gevolgen voor tazicht naar achteren. Ook de brede C- itl|i en de sterk oplopende ruitlijn dienen Wer het design dan het overzicht. Over be schouder naar rechts kijkend krijgt de tatuurder weinig extra informatie. het front zo kort lijkt, komt omdat Honda de voorruit van de Civic ver naar taen heeft doorgetrokken. LED dagrijver- wting is in de voorbumper opgenomen Dikhaal Een kenmerk van de Civic was het fraaie, haast futuristische dashboard waarbij de informatie in verschillende dieptes werd weergegeven. Ook het stuurwiel paste daar qua ontwerp keurig bij. Maar op dit vlak is de nieuweling stukken braver geworden. Drie modale klokken zitten er achter het weinig frivole stuur, terwijl de snelheid digitaal wordt weergegeven op een brede balk direct onder de voorruit. Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2199 cc schakelende zesbak niet alleen uit r top van 217 kr km/u in 8,8 naar de stilte mooi geïsoltc andere geluid. D^t dr Praktijkverbruik Zoals bij veel auto's is het verbruik ook bij de nieuwe Civic onder meer afhan kelijk van de wielkeuze. Deze Executive uitvoering is de meest complete en staat op 17 inch wielen. Er wordt bij de diesel- uitvoering een C02-uitstoot opgegeven van 115 g/km. Dat is tot 1 juli nog goed voor een lagere bijtelling. Wie kiest voor kleinere wielen (16 inch) komt volgens de officiële meetmethode uit op 110 g/km en kan nog tot het einde van dit jaar profiteren van een zakelijk voordeel. Het praktijkverbruik van 1 op 19 is overigens verbluffend goed. Tot op dit moment is de nieuwe Honda Civic louter leverbaar met bestaande motoren, die echter flink onder handen zijn genomen en op een kleine uitzondering na allemaal in aanmerking komen voor de genoemde lagere bijtelling (20 procent). Ook de grote 2,2 liter diesel die een fo.rs vermogen levert van 150 pk en qua souplesse met 350 Nm ook al het wenselijke in huis heeft. De motor is gekoppeld aan een soepel mogelijkheden ontstaan. Bijvoorbeeld voor een reiswieg, een mountainbike of de hond. Met de achterbank in de normale opstelling vind je onder de zitting ook nog extra plek. Sportltv» tmtiwrrter Datzelfde doel dient het onderstel dat ten opzichte van de vorige Civic vooral op het gebied van comfort en rijdynamiek is doorontwikkeld. Dat kun je goed mer ken. De auto zal de sportieve bestuurder zeker weten te plezieren, maar voldoet ook prima als gezinswagen. Ondanks de aflopende, coupéachtige daklijn blijken hoofd- en beenruimte op de achterbank royaal genoeg voor volwassenen. Net als de vorige Civic kent ook de achter bank van dit type een extra mogelijkheid. Uiteraard kan deze worden neergeklapt om het bagagevolume uit te breiden van een meer dan keurige 477 liter tot 1.210 liter, maar dat is nog niet alles. De twee delen van de zitting kunnen ook tegen de rugleuning worden geklapt, zodat er direct achter de voorstoelen extra opberg-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 39