■A
I
o
Scherpte gaat verder dan design
JRO!
De nieuwe Honda Civic
DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 APRIL 2012 PAGINA 3
MOT
Technische
gegevens:
Honda Civic 2.2 i-DTEC
Honda Civic 2.2
Merk en type:
i-DTEC Executive
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
acceleratie
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Prijs:
it 2.0
500,-
IACHINE5
O HONDA
I
lengte 4,300 mtr,
breedte 1,770 mtr
1.338 kg
I
I
110 kW/150 pk
bij 4.000 tr/min
350 Nm bij
2.000 tr/min
topsnelheid
217km/u
0-100 8,8 sec.
stadscyclus
5,2 liter/100 km
buitenwegcydus
3,9 liter/100 km
gecombineerd
4,4 liter/100 km
115 g/km
(C-label)
36.990 euro
!«a
casion'
ntrum
3SSEL
j ruimte
beste keuze
te we goed tellen, tomen we bij de in Europa leverbare Honda Civics inmid-
öeis aan de negende generatie. Net als het vorige model is ook deze nieuwe-
hg wederom voor de Europese markt ontwikkeld en wordt in het Engelse
Swindon gebouwd,
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.500 kg
Prestaties:
Kraaivenstraat 30b Tilburg Telefoon: 013 - 521 59 59
www. auto kraai venn I
Wij vertellen u er graag meer over!
Auto KraaiVen Tilburg BV
26 APRIL 2012 PAGIhl
■■^Hftilburgse koerier -
en op de hoeken net onder de achter
lichten lijken redelijk willekeurig twee
kunststof elementen te zijn aangebracht,
die echter een bijdrage leveren aan de
luchtgeleiding en daarmee het brandstof
verbruik temperen.
tcooak. Complimenten gaan
naar de prestaties, zoals een
<m/u en acceleratie naar 100
,J seconden, maar vooral ook
uite in het interieur. De motor ligt
:oleerd in het vooronder en ook
Juiden worden keurig uitgefilterd.
_v. draagt in belangrijke mate bij aan het
comfort.
Jammer ook dat op verschillende plekken
erg harde kunststoffen worden gebruikt.
De Honda Civic moet het vooral hebben
van kopers die niet anoniem door het
verkeer wiflen gaan. Bovendien zijn de rij-
eigenschappen naar een hoger plan getild
en dat zal een grotere doelgroep weten
te waarderen.
Honda prijst de nieuwe Civic vanaf 18.990
euro voor de 1.4 S. De 1.8 benzine in
dezelfde uitvoering kost 21.990 euro en
de 2.2 i-DTEC heeft een vanafbedrag van
27.790 euro. Deze zeer complete Executive
groeit meteen naar 36.990 euro. Er komt
binnenkort nog een splinternieuwe 1,6
liter diesel bij, die zonder twijfel lagere
C02-waardes zal noteren.
innoverend de autowereld ook mag
niet iedere auto wordt helemaal
'®af een wit vel papier ontwikkeld. Was
vorige Honda Civic een stap in een
•we richting, bij de nieuwste oplage
torduurt Honda er nadrukkelijk op voort.
*«bwtd»n
•t vormgeving herkennen we snel en
W qua design nog krachtiger door de
lage neus en de hoge rug. Door de
Wiergreep weg te werken in de ruitom-
Wg komt de auto van enige afstand als
driedeurs coupé over, waarbij vooral
welvingen in het plaatwerk boven de
*ie|en de aandacht trekken. Datzelfde
p de achterlichten die zeker van opzij
talen los op de auto geplaatst lijken, ter-
W bij het achteraanzicht duidelijk wordt
ta beide units via een reflectorstrook
“P be achterspoiler met elkaar worden
Wbonden. De achterruit zit zowel boven
onder deze spoiler met gevolgen voor
tazicht naar achteren. Ook de brede C-
itl|i en de sterk oplopende ruitlijn dienen
Wer het design dan het overzicht. Over
be schouder naar rechts kijkend krijgt de
tatuurder weinig extra informatie.
het front zo kort lijkt, komt omdat
Honda de voorruit van de Civic ver naar
taen heeft doorgetrokken. LED dagrijver-
wting is in de voorbumper opgenomen
Dikhaal
Een kenmerk van de Civic was het fraaie,
haast futuristische dashboard waarbij de
informatie in verschillende dieptes werd
weergegeven. Ook het stuurwiel paste
daar qua ontwerp keurig bij. Maar op
dit vlak is de nieuweling stukken braver
geworden. Drie modale klokken zitten er
achter het weinig frivole stuur, terwijl de
snelheid digitaal wordt weergegeven op
een brede balk direct onder de voorruit.
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2199 cc
schakelende zesbak
niet alleen uit r
top van 217 kr
km/u in 8,8
naar de stilte
mooi geïsoltc
andere geluid.
D^t dr
Praktijkverbruik
Zoals bij veel auto's is het verbruik ook
bij de nieuwe Civic onder meer afhan
kelijk van de wielkeuze. Deze Executive
uitvoering is de meest complete en staat
op 17 inch wielen. Er wordt bij de diesel-
uitvoering een C02-uitstoot opgegeven
van 115 g/km. Dat is tot 1 juli nog goed
voor een lagere bijtelling. Wie kiest voor
kleinere wielen (16 inch) komt volgens de
officiële meetmethode uit op 110 g/km
en kan nog tot het einde van dit jaar
profiteren van een zakelijk voordeel. Het
praktijkverbruik van 1 op 19 is overigens
verbluffend goed.
Tot op dit moment is de nieuwe Honda Civic
louter leverbaar met bestaande motoren,
die echter flink onder handen zijn genomen
en op een kleine uitzondering na allemaal
in aanmerking komen voor de genoemde
lagere bijtelling (20 procent). Ook de grote
2,2 liter diesel die een fo.rs vermogen levert
van 150 pk en qua souplesse met 350
Nm ook al het wenselijke in huis heeft.
De motor is gekoppeld aan een soepel
mogelijkheden ontstaan. Bijvoorbeeld
voor een reiswieg, een mountainbike of
de hond. Met de achterbank in de normale
opstelling vind je onder de zitting ook nog
extra plek.
Sportltv» tmtiwrrter
Datzelfde doel dient het onderstel dat ten
opzichte van de vorige Civic vooral op
het gebied van comfort en rijdynamiek
is doorontwikkeld. Dat kun je goed mer
ken. De auto zal de sportieve bestuurder
zeker weten te plezieren, maar voldoet
ook prima als gezinswagen. Ondanks de
aflopende, coupéachtige daklijn blijken
hoofd- en beenruimte op de achterbank
royaal genoeg voor volwassenen. Net
als de vorige Civic kent ook de achter
bank van dit type een extra mogelijkheid.
Uiteraard kan deze worden neergeklapt
om het bagagevolume uit te breiden van
een meer dan keurige 477 liter tot 1.210
liter, maar dat is nog niet alles. De twee
delen van de zitting kunnen ook tegen
de rugleuning worden geklapt, zodat er
direct achter de voorstoelen extra opberg-