3
5
7
8
MIVI raai
3GM
is een nieuwe oude
itograferen. Helena
sgierig? Loop eens
>nze winkel aan de
106! Je koopt al een
tera voor 40 euro!
Audi RS Q3 is hot crossover
Dieselhybride met
bijtel lingsvoordeel
van 899,-
Vanaf Juli 2012 staat hij
in onze showroom.
Tijdelijke
prijsverlaging
Fiat Punto
iTlW
\G 26 APRIL 2012 «F
jnda Civic 2.2 i-DTEC
Buwe Numéro 9
ngoo voor zeven
Mercedes-Benz
chen.nl
de
is I
>r gewoon lopen,
aar die helpen al-
Lees verder op pagina 5
106
905
Hoe verschillend de vraag naar
auto's op diverse plekken in de
wereld kan zijn, bewijst Mercedes
met haar hybride varianten op
basis van de E-klasse. Zo is in de
Verenigde Staten een E 400 Hybrid
gelanceerd met dezelfde techniek
als de hybride S-klasse. Maar voor
Europa wordt louter een dieselhy-
bride gereserveerd.
Punto volt
normen1
229rv<
Cayenne uitgebreid met
GTS
Rüttchen
Autowereld
Tot
voorzien
motor
voordeel komt meer op
Kaal is deze instapper in
van Mercedes
,e meest comf<
'erandert de
IWWIMH «MMHMT WM* «MIMr WMMW W—1
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 17 Donderdag 26 april 2012 Oplage 111.800
helemaal fluii
aar wanneer r
-1 “'-ar dat
100 km/u
n een top
o is direct
en andere
arte details vooral langs de carros- ergens volgenc
nden. Daarbij horen ook 20 inch den verwacht.
lemaal samen wel. Voor gebruik in de stad
en in de file heeft de eerste dieselhybride
van Mercedes een start/stop systeem. Dat
klinkt allemaal mooi.
jfoto-adressen! W liter v
lrRS en RS3. De zeventraps 5
wordt, zal niemand daarvan kunnen
profiteren.
Nu is de E-klasse van Mercedes in zijn
segment een van de meest comfortabele
auto's en daaraan verandert de hybride
techniek natuurlijk helemaal niets. Omdat
wielen, een diffuser in de achterbumper
en twee uitlaten. Audi noemt het model
een concept, maar de ondertoon is zeer
serieus, dus mag deze modeluitbreiding
-i_ïncl jaar jn jg showroom wor-
erwachten,
an de beken
□ronder te
d eèn vermogen
versmaden koppel van I
s extra hulpje schakelt I
27 pk sterke elektromotor in
al van 250 Nm. Die zit keurig
r en de versnellings-
elkaar of samen
o af aan de bekende
- het geheel wordt
lige elektronica aan-
notor wordt gevoed
!~n batterij die
atst. Daar waar
Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid
Goed voorbeeld doet volgen, Volkswa- met standaard meegespoten bumpers,
gen verlaagde recent tijdelijk de prijzen elektrische bediende portierruiten, cen-
van de Polo, nu volgt Fiat met de Punto. trale vergrendeling met afstandsbedie-
1 juli aanstaande wordt de Punto ning én stuurbekrachtiging. Deze basis
zien van de 69 pk sterke 1,2 liter Punto voldoet overigens niet aan de
jr geleverd voor 10.990 euro. Het normen voor belastingvrijstelling, daar-
deel komt meer op 1.200 euro. voormoetdetweecilinderTwinAirofde
;n geen geva| MultiJet diesel worden gekozen.
yar
Je viercilinder niet helemaal fluisterstil is,
.s het wel merkbaar wanneer de motor
wel of niet meedoet. Maar dat is verder
geen bezwaar. De veelrijder zal het voor
Rüttchen Tilburg B.V. Kraaivenstraat 12, 5048 AB Tilburg,
tel. 013 - 595 91 OO. Ruttchen.nl, customersupport@ruttch
Door een elektromotor te laten samen
werken met een op zichzelf al zuinige
diesel, moet er een extra gunstig verbruik
worden bewerkstelligd. Dat is althans het
basisidee achter de nieuwe E 300 BlueTEC
Hybrid van Mercedes.
Klinkt mooi
Alhoewel de typenaam wellicht een zesci
linder motor doet verwachten, blijkt er de
krachtigste versie van de bekende 2,1 liter
vierpitter in het vooronder te liggen. Die
levert uit zichzelf al eën vermogen van 204
pk en een niet te v
500 Nm. Maar als
Mercedes een 27
met een koppel van 250 Nm.
tussen de dieselmotor en de
bak in. Afzonderlijk van e^oai u
geven ze hun krachten af
7G-tronic automaat en het gehe
uiteraard door de nodige elektron
gestuurd. De elektromotor wordt gevoed
door een compacte lithium-ion batterij die Profiteren
onder de motorkap is geplaatst. Daar waar Maar wat levert het op? De auto weegt
plaats is voor een dikke V8 past natuurlijk een slordige honderd kilogram extra, maar
gemakkelijk een extra accu als er slechts weet wel zeer vlot te presteren. De sedan
een viercilinder in hangt. - haalt een top van 242 km/u en sprint in
Helaas is de afstand die de auto volledig 7,5 seconden naar de 100 km/u, de Estate
elektrisch kan afleggen uiterst bescheiden, is fractioneel trager. Een uitgebreide ken-
slechts één hele kilometer en dat tot een nismaking op eigen bodem zal pas uitwij-
snelheid van 35 km/u. Wie tot zo'n 160 km/ zen hoe het praktijkverbruik uit zal komen,
u op de snelweg het gas loslaat, zal mer- maar de berekening van de CO2-uitstoot is
ken dat de motor afslaat. Daarvoor moet in ieder geval gunstig: 109 g/km voor de
natuurlijk even op de toerenteller worden sedan. Daarmee komt de auto voorlopig baar wordt
gekeken. De motor 'zeilt' dan zogenaamd nog tot eind 2014 in aanmerking voor 20 profiteren,
en verbruikt helemaal geen brandstof. Ui- procent bijtelling. De. Estate komt aan 116
teraard moet de accu wel voldoende vol g/km, dat zou tot 1 juli nog voldoende zijn
zijn, anders blijft de motor gewoon lopen. voor die gewilde 20 procent, maar omdat
Het zijn kleine beetjes, maar die helpen al- de auto pas in de loop van de zomer lever-