3 5 7 8 MIVI raai 3GM is een nieuwe oude itograferen. Helena sgierig? Loop eens >nze winkel aan de 106! Je koopt al een tera voor 40 euro! Audi RS Q3 is hot crossover Dieselhybride met bijtel lingsvoordeel van 899,- Vanaf Juli 2012 staat hij in onze showroom. Tijdelijke prijsverlaging Fiat Punto iTlW \G 26 APRIL 2012 «F jnda Civic 2.2 i-DTEC Buwe Numéro 9 ngoo voor zeven Mercedes-Benz chen.nl de is I >r gewoon lopen, aar die helpen al- Lees verder op pagina 5 106 905 Hoe verschillend de vraag naar auto's op diverse plekken in de wereld kan zijn, bewijst Mercedes met haar hybride varianten op basis van de E-klasse. Zo is in de Verenigde Staten een E 400 Hybrid gelanceerd met dezelfde techniek als de hybride S-klasse. Maar voor Europa wordt louter een dieselhy- bride gereserveerd. Punto volt normen1 229rv< Cayenne uitgebreid met GTS Rüttchen Autowereld Tot voorzien motor voordeel komt meer op Kaal is deze instapper in van Mercedes ,e meest comf< 'erandert de IWWIMH «MMHMT WM* «MIMr WMMW W—1 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 17 Donderdag 26 april 2012 Oplage 111.800 helemaal fluii aar wanneer r -1 “'-ar dat 100 km/u n een top o is direct en andere arte details vooral langs de carros- ergens volgenc nden. Daarbij horen ook 20 inch den verwacht. lemaal samen wel. Voor gebruik in de stad en in de file heeft de eerste dieselhybride van Mercedes een start/stop systeem. Dat klinkt allemaal mooi. jfoto-adressen! W liter v lrRS en RS3. De zeventraps 5 wordt, zal niemand daarvan kunnen profiteren. Nu is de E-klasse van Mercedes in zijn segment een van de meest comfortabele auto's en daaraan verandert de hybride techniek natuurlijk helemaal niets. Omdat wielen, een diffuser in de achterbumper en twee uitlaten. Audi noemt het model een concept, maar de ondertoon is zeer serieus, dus mag deze modeluitbreiding -i_ïncl jaar jn jg showroom wor- erwachten, an de beken □ronder te d eèn vermogen versmaden koppel van I s extra hulpje schakelt I 27 pk sterke elektromotor in al van 250 Nm. Die zit keurig r en de versnellings- elkaar of samen o af aan de bekende - het geheel wordt lige elektronica aan- notor wordt gevoed !~n batterij die atst. Daar waar Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid Goed voorbeeld doet volgen, Volkswa- met standaard meegespoten bumpers, gen verlaagde recent tijdelijk de prijzen elektrische bediende portierruiten, cen- van de Polo, nu volgt Fiat met de Punto. trale vergrendeling met afstandsbedie- 1 juli aanstaande wordt de Punto ning én stuurbekrachtiging. Deze basis zien van de 69 pk sterke 1,2 liter Punto voldoet overigens niet aan de jr geleverd voor 10.990 euro. Het normen voor belastingvrijstelling, daar- deel komt meer op 1.200 euro. voormoetdetweecilinderTwinAirofde ;n geen geva| MultiJet diesel worden gekozen. yar Je viercilinder niet helemaal fluisterstil is, .s het wel merkbaar wanneer de motor wel of niet meedoet. Maar dat is verder geen bezwaar. De veelrijder zal het voor Rüttchen Tilburg B.V. Kraaivenstraat 12, 5048 AB Tilburg, tel. 013 - 595 91 OO. Ruttchen.nl, customersupport@ruttch Door een elektromotor te laten samen werken met een op zichzelf al zuinige diesel, moet er een extra gunstig verbruik worden bewerkstelligd. Dat is althans het basisidee achter de nieuwe E 300 BlueTEC Hybrid van Mercedes. Klinkt mooi Alhoewel de typenaam wellicht een zesci linder motor doet verwachten, blijkt er de krachtigste versie van de bekende 2,1 liter vierpitter in het vooronder te liggen. Die levert uit zichzelf al eën vermogen van 204 pk en een niet te v 500 Nm. Maar als Mercedes een 27 met een koppel van 250 Nm. tussen de dieselmotor en de bak in. Afzonderlijk van e^oai u geven ze hun krachten af 7G-tronic automaat en het gehe uiteraard door de nodige elektron gestuurd. De elektromotor wordt gevoed door een compacte lithium-ion batterij die Profiteren onder de motorkap is geplaatst. Daar waar Maar wat levert het op? De auto weegt plaats is voor een dikke V8 past natuurlijk een slordige honderd kilogram extra, maar gemakkelijk een extra accu als er slechts weet wel zeer vlot te presteren. De sedan een viercilinder in hangt. - haalt een top van 242 km/u en sprint in Helaas is de afstand die de auto volledig 7,5 seconden naar de 100 km/u, de Estate elektrisch kan afleggen uiterst bescheiden, is fractioneel trager. Een uitgebreide ken- slechts één hele kilometer en dat tot een nismaking op eigen bodem zal pas uitwij- snelheid van 35 km/u. Wie tot zo'n 160 km/ zen hoe het praktijkverbruik uit zal komen, u op de snelweg het gas loslaat, zal mer- maar de berekening van de CO2-uitstoot is ken dat de motor afslaat. Daarvoor moet in ieder geval gunstig: 109 g/km voor de natuurlijk even op de toerenteller worden sedan. Daarmee komt de auto voorlopig baar wordt gekeken. De motor 'zeilt' dan zogenaamd nog tot eind 2014 in aanmerking voor 20 profiteren, en verbruikt helemaal geen brandstof. Ui- procent bijtelling. De. Estate komt aan 116 teraard moet de accu wel voldoende vol g/km, dat zou tot 1 juli nog voldoende zijn zijn, anders blijft de motor gewoon lopen. voor die gewilde 20 procent, maar omdat Het zijn kleine beetjes, maar die helpen al- de auto pas in de loop van de zomer lever-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 37