3 5 7 jrim ivi i laai 19,. a X'; Stilte in de topklasse al-V ziet ze vliegen 'GRAFH Facelift voor Mercedes GLK f NEX-5 on 18-201 I J FISKER BREDA DE TILBURGSEI Fisker Karma van 899,- scooter - I Lees verder op pagina 5 oto-adressen! 11xzoom persnelgy I scherm! Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 15* Donderdag 12 april 2012 Oplage 111.800 106 905 zda2 Navigator GT F TomTom Allerhande milieusparende tech nieken worden in sneltreinvaart uitgewerkt. Dat levert ook zeer bijzondere auto's op. Om even kort door de bocht te gaan bouwt het nieuwe merk Fisker met de Karma een auto die technisch te vergelijken valt met een Opel Ampera, maar dan op een aanzienlijk hoger niveau. Op pad tussen de windmolens en zon nepanelen. stan- euwe naultTwingo 1.2 16V llection zijn gesr omsprinc tóf dierprodi beperkt is. maakt het rectievoertuig De eigenaar z maar dat is a" ’"■"“•’t valt randmera veelal om ling van een nsluiten het amheden. Uw officieel FISKER dealer: Minervum 71 1 8 4817 ZN Breda. Tel.: 076-5263800 www.bogaers-fisker.nl n 200 km/u. Nu is erstandig dat laatste te doen als Jan is volledig elektrisch heel ver bovendien een top van het niet verstandig dat la men van pt“ te komen. Vooral de hoogte van de auto niet mogelijk de Karma als di- :uig met chauffeur in te zetten, ar zal dus zelf moeten rijden, s alles behalve een straf. ter ver. En dat alles op normale benzine ter wijl er ook wordt gewerkt aan uitvoeringen op biodiesel of bioethanol. Een rijbewijs volstaat overigens niet alleen voor het volledig benutten van de mogelijk heden van de PAL-V. Er is een vliegbrevet Ki' -tot 30 U(jr t nu inves- Dierproducten Het interieur is net zo bijzonder als de buitenkant. We krijgen de indruk in een conceptauto te stappen die voor de gele genheid in productie is genomen: De fabri cage vindt plaats in Finland bij Valmet, het bedrijf dat ook al de Saab 9-3 Gabrio en Porsche Boxster bouwde. Diverse kleuren leer worden in deze EcoSport uitvoering met elkaar afgewisseld, terwijl het toege paste hout afkomstig is van omgewaaide bomen of bomen die door een bosbrand -sneuveld. Dat betekent dat zuinig r.ingen met het milieu verder gaat JHeen de aandrijving. Zo is er ook een uitgave die helemaal vrij is van iucten. Voorin heb je de zitpositie achterkant. -1 opstijgen is een baan nodig met een lengte van 165 meter. Opstijgen en landen is zodoende vrijwel overal mogelijk. De eerste concept ontwerp dateert van 2008 en een -jaar later was het eerste rijdende exemplaar beschikbaar. Over de weg kan de PAL-V een nodig met een training van 20 tc afstand van.200 km afleggen en vliegend De bedenker van de PAL-V zoekt komt h^g^/vaartuig 350 tot 500 kilome- teerdere. een nieuwe oude agraferen. Helena jierig? Loop eens ize winkel aan de 06! Je koopt al een ;ra voor 40 euro! waarmee zowel gereden als een opbouwbare propeller op de ac kan worden, dat lijkt een utopie. Voor het opstijgen is een baan nodic «verwezenlijking daarvan dichterbij 1 --- - «dit. De in Nederland ontwikkelde At and Land Vehicle (PAL-V) heeft de vliegbasis van Gilze Rijen de pwluchten gemaakt. De driewieler Wn als een zogenaamde gyrocop- Wl)l “e v°ortstuwing het werk is van van een sportwagen. Laag bij de grond, omzoomd door de hoge middenconsole en goed vast gehouden door de zijkanten van de stoelen. Het scherm op de middencon sole oogt futuristisch, het dashboard sluit daarbij aan, maar diverse bedieningsele- menten zijn juist weer verrassend normaal. Jammer dat de ruimte op de achterbank zo Motorisch is er nauwelijks nieuws. Aan de basis staat de GLK 200 GDI met daar boven de 204 pk sterke GLK 250 GDI en als topper de zescilinder GLK 350 GDI. Uiteraard komt er ook weer een benzine zescilinder. Om het brandstofverbruik te temperen heeft de nieuwe GLK de 7G-Tronic automaat, banden met lage rolweerstand, een start/stop systeem en elektrische stuurbekrachtiging. De face lift van de GLK debuteert begin april op de New York Autoshow. Veel automobilisten willen best het mi lieu sparen als ze dat geen extra moeite en investeringen kost. Ook al heeft men nog altijd liever dat de buurman het doet. De Fisker Karma, die in het segment van bijvoorbeeld een Porsche Panarr en Mercedes S-klasse vraagt een ondernemer die de uitstralir milieuvriendelijke auto laat aanslu imago van zijn bedrijf of werkzaar Geruisloos Op 2 millimeter na is de Karma vijf meter lang en begeeft zich daarmee tussen de topklasse limousines, die doorgaans zijn voorzien van een benzine- of dieselmotor. De Karma heeft een bijzondere carrosse- rievorm en lijkt meer op een vierdeurs cou pé. De lange neus, de gigantische wielen (22 inch) en de licht oplopende carrosserie lijn trekken de aandacht. Alleen kenners weten er de merknaam aan te koppelen, maar onopgemerkt gaat niemand er mee door het verkeer. Vooral ook omdat de auto zich deels geruisloos voortbeweegt. De Karma rijdt altijd op z'n elektromotor en als de batterij leeg is, ligt er onder de neus altijd nog een 2 liter turbomotor die aanslaat om de benodigde stroom op te wekken. In de praktijk is de elektrische ac tieradius zo’n 85 kilometer en dat is bijna twee keer zoveel als de Opel Ampera. De batterij wordt via het stopcontact of een laadpaal opgeladen en wie dat een beetje uitkient, kan heel véél kilometers 'schoon' rijden. De prestaties passen bij een auto van dit kaliber met een acceleratie naar 100 km/u in een indrukwekkende 5,9 seconden en Mercedes heeft een behoorlijk strak schema waar het gaat om het faceliften van bestaande modellen. Zo is nu de compacte GLK aan de beurt. Het front bestaat uit nieuwe koplampen onder meer met LED verlichting, terwijl juist aan de binnenkant hard gewerkt is om de kwaliteit van de materialen en afwerking extra te benadrukken. Atten tion Assist is toegevoegd aan de st daard uitrusting net zoals een niet audiosysteem met groot kleurenscherm. r27-TDP-g

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 21