3
5
7
jrim ivi i laai
19,.
a
X';
Stilte in de topklasse
al-V ziet ze vliegen
'GRAFH
Facelift voor
Mercedes GLK
f NEX-5
on 18-201
I J
FISKER BREDA
DE TILBURGSEI
Fisker Karma
van 899,-
scooter
-
I
Lees verder op pagina 5
oto-adressen!
11xzoom
persnelgy
I scherm!
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 15* Donderdag 12 april 2012 Oplage 111.800
106
905
zda2 Navigator GT
F TomTom
Allerhande milieusparende tech
nieken worden in sneltreinvaart
uitgewerkt. Dat levert ook zeer
bijzondere auto's op. Om even kort
door de bocht te gaan bouwt het
nieuwe merk Fisker met de Karma
een auto die technisch te vergelijken
valt met een Opel Ampera, maar dan
op een aanzienlijk hoger niveau. Op
pad tussen de windmolens en zon
nepanelen.
stan-
euwe
naultTwingo 1.2 16V
llection
zijn gesr
omsprinc
tóf
dierprodi
beperkt is.
maakt het
rectievoertuig
De eigenaar z
maar dat is a"
’"■"“•’t valt
randmera
veelal om
ling van een
nsluiten het
amheden.
Uw officieel FISKER dealer:
Minervum 71 1 8
4817 ZN Breda.
Tel.: 076-5263800
www.bogaers-fisker.nl
n 200 km/u. Nu is
erstandig dat laatste te doen als
Jan is volledig elektrisch heel ver
bovendien een top van
het niet verstandig dat la
men van pt“
te komen.
Vooral de hoogte van de auto
niet mogelijk de Karma als di-
:uig met chauffeur in te zetten,
ar zal dus zelf moeten rijden,
s alles behalve een straf.
ter ver. En dat alles op normale benzine ter
wijl er ook wordt gewerkt aan uitvoeringen
op biodiesel of bioethanol.
Een rijbewijs volstaat overigens niet alleen
voor het volledig benutten van de mogelijk
heden van de PAL-V. Er is een vliegbrevet
Ki' -tot 30 U(jr
t nu inves-
Dierproducten
Het interieur is net zo bijzonder als de
buitenkant. We krijgen de indruk in een
conceptauto te stappen die voor de gele
genheid in productie is genomen: De fabri
cage vindt plaats in Finland bij Valmet, het
bedrijf dat ook al de Saab 9-3 Gabrio en
Porsche Boxster bouwde. Diverse kleuren
leer worden in deze EcoSport uitvoering
met elkaar afgewisseld, terwijl het toege
paste hout afkomstig is van omgewaaide
bomen of bomen die door een bosbrand
-sneuveld. Dat betekent dat zuinig
r.ingen met het milieu verder gaat
JHeen de aandrijving. Zo is er ook een
uitgave die helemaal vrij is van
iucten. Voorin heb je de zitpositie
achterkant.
-1 opstijgen is een baan nodig met een
lengte van 165 meter. Opstijgen en landen is
zodoende vrijwel overal mogelijk. De eerste
concept ontwerp dateert van 2008 en een
-jaar later was het eerste rijdende exemplaar
beschikbaar. Over de weg kan de PAL-V een nodig met een training van 20 tc
afstand van.200 km afleggen en vliegend De bedenker van de PAL-V zoekt
komt h^g^/vaartuig 350 tot 500 kilome- teerdere.
een nieuwe oude
agraferen. Helena
jierig? Loop eens
ize winkel aan de
06! Je koopt al een
;ra voor 40 euro!
waarmee zowel gereden als een opbouwbare propeller op de ac
kan worden, dat lijkt een utopie. Voor het opstijgen is een baan nodic
«verwezenlijking daarvan dichterbij 1 --- -
«dit. De in Nederland ontwikkelde
At and Land Vehicle (PAL-V) heeft
de vliegbasis van Gilze Rijen de
pwluchten gemaakt. De driewieler
Wn als een zogenaamde gyrocop-
Wl)l “e v°ortstuwing het werk is van
van een sportwagen. Laag bij de grond,
omzoomd door de hoge middenconsole en
goed vast gehouden door de zijkanten van
de stoelen. Het scherm op de middencon
sole oogt futuristisch, het dashboard sluit
daarbij aan, maar diverse bedieningsele-
menten zijn juist weer verrassend normaal.
Jammer dat de ruimte op de achterbank zo
Motorisch is er nauwelijks nieuws. Aan
de basis staat de GLK 200 GDI met daar
boven de 204 pk sterke GLK 250 GDI en
als topper de zescilinder GLK 350 GDI.
Uiteraard komt er ook weer een benzine
zescilinder. Om het brandstofverbruik
te temperen heeft de nieuwe GLK de
7G-Tronic automaat, banden met lage
rolweerstand, een start/stop systeem en
elektrische stuurbekrachtiging. De face
lift van de GLK debuteert begin april op
de New York Autoshow.
Veel automobilisten willen best het mi
lieu sparen als ze dat geen extra moeite
en investeringen kost. Ook al heeft men
nog altijd liever dat de buurman het doet.
De Fisker Karma, die in het segment
van bijvoorbeeld een Porsche Panarr
en Mercedes S-klasse vraagt
een ondernemer die de uitstralir
milieuvriendelijke auto laat aanslu
imago van zijn bedrijf of werkzaar
Geruisloos
Op 2 millimeter na is de Karma vijf meter
lang en begeeft zich daarmee tussen de
topklasse limousines, die doorgaans zijn
voorzien van een benzine- of dieselmotor.
De Karma heeft een bijzondere carrosse-
rievorm en lijkt meer op een vierdeurs cou
pé. De lange neus, de gigantische wielen
(22 inch) en de licht oplopende carrosserie
lijn trekken de aandacht. Alleen kenners
weten er de merknaam aan te koppelen,
maar onopgemerkt gaat niemand er mee
door het verkeer. Vooral ook omdat de
auto zich deels geruisloos voortbeweegt.
De Karma rijdt altijd op z'n elektromotor
en als de batterij leeg is, ligt er onder de
neus altijd nog een 2 liter turbomotor die
aanslaat om de benodigde stroom op te
wekken. In de praktijk is de elektrische ac
tieradius zo’n 85 kilometer en dat is bijna
twee keer zoveel als de Opel Ampera. De
batterij wordt via het stopcontact of een
laadpaal opgeladen en wie dat een beetje
uitkient, kan heel véél kilometers 'schoon'
rijden.
De prestaties passen bij een auto van dit
kaliber met een acceleratie naar 100 km/u
in een indrukwekkende 5,9 seconden en
Mercedes heeft een behoorlijk strak
schema waar het gaat om het faceliften
van bestaande modellen. Zo is nu de
compacte GLK aan de beurt. Het front
bestaat uit nieuwe koplampen onder
meer met LED verlichting, terwijl juist
aan de binnenkant hard gewerkt is
om de kwaliteit van de materialen en
afwerking extra te benadrukken. Atten
tion Assist is toegevoegd aan de st
daard uitrusting net zoals een niet
audiosysteem met groot kleurenscherm.
r27-TDP-g