9 "Autotest li J Nieuw fenomeen s=irl ttlb E J LCC1 |702-IIJ| JRGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 29 MAART 2012 PAGINA 7 relijk een apart fenomeen, niet afgestemd op een veelheid aan ■JSdrs 00 km RENAULT IRLE eet alles wat een auto tot een en een scooter tot een scooter jOAUtJ OIRLE Renault Twizy Jour 2011 igatie/Leer 2008 2004 2003 2004 2004 200? 2003 2011 2008 2004 i MAART 2012*1 1 20000km..8.651,- 1 18000km ,9M 'I 63000 km'1S- kt. De elektrische Renault Twizy I (gelijken met wat al bestaat. En 117000 km J1.9SI- 1lelijke karakters. Hlburg (013) 54 20143 <auto.nl I dien een schakelaar voor een elektronisch klepje aan de voorkant geopend en daar piepje om voetgangers in stedelijk te komt dan de laadsnoer uit. Die past op dit V gebied te waarschuwen. moment alleen in een gewoon stopcon- tact (laadtijd 3,5 uur), maar er komt een Vrijgesteld adapter voor laadpaal of thuislaadpunt. Het rijden gaat kinderlijk eenvoudig. Even Renault start de Twizy 45 bij 6.990 euro, de contactsleutel omdraaien, wachten tot terwijl de versie op autokenteken op dat het GO-lampje gaat branden en dan minimaal 7.690 euro komt. Deurtjes en de D-knop op het dashboard indrukken en een glazen dak vergen een extra uitgave gas geven. Licht zoemend komt de Twizy (595 en 295 euro). Ook kent Renault de dan in beweging en accelereert opmer- zogenaamde Color Edition met kleur- kelijk krachtig in één beweging naar de rijke stickers en bijpassend gekleurde maximale snelheid van 80 km/u. De elek- bekleding op de stoelen. De nieuwe tromoto[ is wel altijd hoorbaar en ook Renault Twizy is vrijgesteld van BPM, het remmen met de vier onbekrachtigde Wegenbelasting en bijtelling en kan schijven heeft wat bijgeluiden tot gevolg. zakelijk met diverse extra aftrekmoge- Thuis gekomen of op het bedrijf wordt het lijkheden worden gekocht. ARENDA UTO EUROPALAAN 2,5623 U EINDHOVEN, TEL. (040) 245 00 55 www.arendauto.nl zeer de wereld aan regeltjes aan rhangt, blijkt wel uit het feit dat de ilandse belastingdienst deze piep- '^tweezits Renault omschrijft als een lig motorvoertuig met vier wielen, daar maar eens een touw aan knopen. een parkeervak het nog ingewikkelder te maken enault de Twizy in twee varianten, y 45 die een snelheid van 45 km/ Uilt en met een bromfietscertificaat worden bestuurd en de 'gewone' waarvoor een B-rijbewijs nodig is e 80 km/u haalt. De snelste variant een krachtigere elektromotor (17 iets van 5 pk) en een batterij met re capaciteit. Volgens Renault halen varianten een afstand van zo'n kilometer, maar dat is afhankelijk k manier waarop wordt gereden, itentemperatuur en het feit of men I binnen de bebouwde kom of juist op de buitenweg rijdt. Tijdens onze making op een zonnig, maar niet wen warm (18 graden) Ibiza bleek Ktieradius van 70 km op een volle Jiealistisch. izy haalt voordelen uit z'n beschei- 2002 «maat. De auto is 2,34 meter lang —J4 meter breed en draait met het gemak op een normale weg. ^®ren kan nauwelijks een probleem er passen er wel drie dwars in een "fel parkeervak. Wie moet betalen is ^Ingeval onduidelijk. ■■fonisch piepje Wh komt de Twizy h- van.de Renault is prima in ore.. ^^F11 omdat het gewicht van de auto mogelijk is geplaatst. De batterij /■fmelijk onder de bestuurde |Wptromotor hangt tussen MpOphanging en carrosserie ■Kttékkeld door de sporta’ tronisch klepje aan de lelijk te komt dan de la momer* tact - adap Rena terwijl de versie minimaal 7.690 i aard indrukken en een glazen dak vergen een e: id komt de Twizy (595 en 295 euro). Ook kent xelereert opmer- zogenaamde Color Edition elek- bekleding op ook Renault Twizy tigde Wegenbelasting elijk met g. leden worden gekocht. ittenden j motorfiets. In zoon een airbag opge- jurder zit keurig vast rdel. De passagier zit enen om de rugleuning voorstoel heen. Ook hier keurig gordel, langere personen kome~ aanraking. Ach... is een klein afsluitbaar smaakt en ook bovenop het ijn er twee klepjes waaron- het merk en beschermen de inzittenden der wat kleine spullen schuil gaan. Het aanzienlijk beter dan bij een motorfiets. In instrumentarium bestaat uit een digitale het stuurwiel is gewoon een airbag opge- display met daarop de snelheid, een aan- g. r r,- nomen en de bestuurder zit keurig vast duiding voor de hoeveelheid stroom in de tdeTwizy hoog en smal over, de in een vierpuntsgordeL De passagier zit batterij en een beperkte boordcomputer an.de Renault is prima in orde. achterin met de benen om de rugleuning met dagteller, nog te rijden kilometers nvkt van Voorstoel heen. Ook hier keurig en aanduiding van meer of minder zuinig -jj een rolgordel, langere personen komen rijden. Ook kan de bestuurder op de dis- irdersstoel en onzacht met het dak in aanraking. Achter play zien wanneer bij gas los en remmen sn de achter- de rugleuning is een klein afsluitbaar energie wordt teruggewonnen. Verder aan seriestructuur bergvak gemaakt en ook bovenop het de stuurkolom de bekende hendels voor tafdeling van dashboard zijn er twee klepjes waaron- verlichting en richtingaanwijzer en boven-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 27