9 "Autotest
li
J
Nieuw fenomeen
s=irl ttlb E
J
LCC1
|702-IIJ|
JRGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 29 MAART 2012 PAGINA 7
relijk een apart fenomeen, niet
afgestemd op een veelheid aan
■JSdrs
00 km
RENAULT
IRLE
eet alles wat een auto tot een
en een scooter tot een scooter
jOAUtJ
OIRLE
Renault Twizy
Jour
2011
igatie/Leer 2008
2004
2003
2004
2004
200?
2003
2011
2008
2004
i MAART 2012*1
1 20000km..8.651,-
1 18000km ,9M
'I 63000 km'1S- kt. De elektrische Renault Twizy
I (gelijken met wat al bestaat. En
117000 km J1.9SI-
1lelijke karakters.
Hlburg
(013) 54 20143
<auto.nl
I dien een schakelaar voor een elektronisch klepje aan de voorkant geopend en daar
piepje om voetgangers in stedelijk te komt dan de laadsnoer uit. Die past op dit
V gebied te waarschuwen. moment alleen in een gewoon stopcon-
tact (laadtijd 3,5 uur), maar er komt een
Vrijgesteld adapter voor laadpaal of thuislaadpunt.
Het rijden gaat kinderlijk eenvoudig. Even Renault start de Twizy 45 bij 6.990 euro,
de contactsleutel omdraaien, wachten tot terwijl de versie op autokenteken op
dat het GO-lampje gaat branden en dan minimaal 7.690 euro komt. Deurtjes en
de D-knop op het dashboard indrukken en een glazen dak vergen een extra uitgave
gas geven. Licht zoemend komt de Twizy (595 en 295 euro). Ook kent Renault de
dan in beweging en accelereert opmer- zogenaamde Color Edition met kleur-
kelijk krachtig in één beweging naar de rijke stickers en bijpassend gekleurde
maximale snelheid van 80 km/u. De elek- bekleding op de stoelen. De nieuwe
tromoto[ is wel altijd hoorbaar en ook Renault Twizy is vrijgesteld van BPM,
het remmen met de vier onbekrachtigde Wegenbelasting en bijtelling en kan
schijven heeft wat bijgeluiden tot gevolg. zakelijk met diverse extra aftrekmoge-
Thuis gekomen of op het bedrijf wordt het lijkheden worden gekocht.
ARENDA UTO
EUROPALAAN 2,5623 U EINDHOVEN, TEL. (040) 245 00 55
www.arendauto.nl
zeer de wereld aan regeltjes aan
rhangt, blijkt wel uit het feit dat de
ilandse belastingdienst deze piep-
'^tweezits Renault omschrijft als een
lig motorvoertuig met vier wielen,
daar maar eens een touw aan
knopen.
een parkeervak
het nog ingewikkelder te maken
enault de Twizy in twee varianten,
y 45 die een snelheid van 45 km/
Uilt en met een bromfietscertificaat
worden bestuurd en de 'gewone'
waarvoor een B-rijbewijs nodig is
e 80 km/u haalt. De snelste variant
een krachtigere elektromotor (17
iets van 5 pk) en een batterij met
re capaciteit. Volgens Renault halen
varianten een afstand van zo'n
kilometer, maar dat is afhankelijk
k manier waarop wordt gereden,
itentemperatuur en het feit of men
I binnen de bebouwde kom of juist
op de buitenweg rijdt. Tijdens onze
making op een zonnig, maar niet
wen warm (18 graden) Ibiza bleek
Ktieradius van 70 km op een volle
Jiealistisch.
izy haalt voordelen uit z'n beschei-
2002 «maat. De auto is 2,34 meter lang
—J4 meter breed en draait met het
gemak op een normale weg.
^®ren kan nauwelijks een probleem
er passen er wel drie dwars in een
"fel parkeervak. Wie moet betalen is
^Ingeval onduidelijk.
■■fonisch piepje
Wh komt de Twizy h-
van.de Renault is prima in ore..
^^F11 omdat het gewicht van de auto
mogelijk is geplaatst. De batterij
/■fmelijk onder de bestuurde
|Wptromotor hangt tussen
MpOphanging en carrosserie
■Kttékkeld door de sporta’
tronisch klepje aan de
lelijk te komt dan de la
momer*
tact -
adap
Rena
terwijl de versie
minimaal 7.690 i
aard indrukken en een glazen dak vergen een e:
id komt de Twizy (595 en 295 euro). Ook kent
xelereert opmer- zogenaamde Color Edition
elek- bekleding op
ook Renault Twizy
tigde Wegenbelasting
elijk met g.
leden worden gekocht.
ittenden
j motorfiets. In
zoon een airbag opge-
jurder zit keurig vast
rdel. De passagier zit
enen om de rugleuning
voorstoel heen. Ook hier keurig
gordel, langere personen kome~
aanraking. Ach...
is een klein afsluitbaar
smaakt en ook bovenop het
ijn er twee klepjes waaron-
het merk en beschermen de inzittenden der wat kleine spullen schuil gaan. Het
aanzienlijk beter dan bij een motorfiets. In instrumentarium bestaat uit een digitale
het stuurwiel is gewoon een airbag opge- display met daarop de snelheid, een aan-
g. r r,- nomen en de bestuurder zit keurig vast duiding voor de hoeveelheid stroom in de
tdeTwizy hoog en smal over, de in een vierpuntsgordeL De passagier zit batterij en een beperkte boordcomputer
an.de Renault is prima in orde. achterin met de benen om de rugleuning met dagteller, nog te rijden kilometers
nvkt van Voorstoel heen. Ook hier keurig en aanduiding van meer of minder zuinig
-jj een rolgordel, langere personen komen rijden. Ook kan de bestuurder op de dis-
irdersstoel en onzacht met het dak in aanraking. Achter play zien wanneer bij gas los en remmen
sn de achter- de rugleuning is een klein afsluitbaar energie wordt teruggewonnen. Verder aan
seriestructuur bergvak gemaakt en ook bovenop het de stuurkolom de bekende hendels voor
tafdeling van dashboard zijn er twee klepjes waaron- verlichting en richtingaanwijzer en boven-