lUtotest terk ontwerp -Igf* Én "fli rrrS. ?99,- ’99,- I 8 1 ision I :rum' DE TlLBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 29 MAART 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Citroen DS5THP Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: acceleratie 0-100 Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: g naar de voorwaarden GOEDBETER ERTENS.NL Nu bij ons de DS5 beschikbaar voor een proefrit. uimte sste kei MITSUBISHI MOTORS )rive@ earth op automobiel gebied eens wat anders wil, wordt doorgaans geacht extra I geld uit te geven. Citroen zorgt met de DS-reeks voor de uitzondering op e regel en rondt het programma voorlopig naar boven af met de nieuwe topsnelheid 235 km/u in 8,2 sec. stadscyclus 8,9 liter/100 km buitenwegcydus 5,5 liter/100 km gecombineerd 6,7 liter/100 km 155 g/km (B-label) 41.940 euro 147kW/200 pk bij 5.800 tr/min 2Ï5 Nm bij 1.700-tr/min lengte 4,530 mtr, breedte 1,871 mtr 1.405 kg Aanhanggewicht: 1.050 kg Prestaties: Volgens hebben de ontwerpers de DS5 bijzondere carrosserievorm mee gege- ffi.Geen normale hatchback, geen tradi tie stationcar, geen coupé, maar juist in mix van al deze stijlen. De lengte van meter is relatief bescheiden, maar “9 in oog met de Citroen lijkt de auto groter. Dat komt dan vooral door de Rondere vlakverdeling, de grote wielen 11 krachtige belijning. In het front zien «zoals bij alle B6-modellen het nodige ™°om rond het logo en langs de randen grille. Chroom wordt ook doorge iten langs de randen van de motorkap '°°Pt door in de voorruitstijlen. Aan de Moerkant van de portieren is dit materiaal o neen^te vinden en dat zorgt voor een uz langgerekte uitstraling. Aan het -owl is duidelijk te zien dat de daklijn erk naar achteren afloopt. De achterklep dynamisch is eerder een kwalificatie die op de auto van toepassing is. Uitermate strak volgt de DS5 de aangegeven koers, maar is op lange trajecten beslist niet oncomfortabel. Prijstechnisch gaat de Citroen DS5 richting modellen van Audi, BMW en Mercedes met als belangrijke pre een uiterst fan tasievolle vormgeving. De basisversie is de turboloze 1.6VTi die minimaal 34.550 euro kost, terwijl onze THP200 Sport Chic de duurste uit de benzinereeks is voor 41.940 euro. Citroën Bertens Tilburg Kapitein Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg T0I3 - 542 30 30 Citroen Bertens Oisterwijk Belgiëstraat 8 5061 KG Oisterwijk T0I3-5II 1532 een acceleratie naar 100 km/u in 8,2 seconden. Bovendien klinkt de motor met bescheiden inhoud lekker sportief en sluit goed aan bij het totaalgevoel van de auto. Het gemiddelde brandstofverbruik in de praktijk van boven de 1 op 11 is niet verkeerd. Het totale rijgevoel van de auto past bij elkaar, ook het dikke stuur met een sterk afgeplatte onderzijde. Echte Citroën-liefhebbers beoordelen de DS5 als te straf geveerd, wat deels toe te schrijven is aan de wonderschone 19 inch lichtme talen wielen met lage banden. Sportief en maar meteen met de deur in huis te ■n, de Citroen DS5 is niet wat het lijkt, •zou je uit de naam kunnen afleiden dat Mo is gebaseerd op het onderstel van G, net zoals de DS3 van de C3 en de «van de C4 is afgeleid. Ook de basis Me DS5 stamt uit de C4 familie, al is de Pwrbreedte fors toegenomen. loopt flink in het dak door en is ook aan de bovenkant van glas. De achterruitwis- ser is van een minuscuul formaat en lijkt daardoor vrijwel overbodig. Al bij al is de DS5 typisch een auto die je of heel fraai vindt, of absoluut niet bevalt. j Dat is in de autowereld vaak een teken van een uitermate sterk ontwerp. 200 Sport Chic Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.598 cc denplank en 1.288 liter als de bank wordt neergeklapt. Het ontwerp van de cockpit is zeer fantasievol, niets is er alledaags. De vier klokken van het dashboard zitten onder een vloeiend verlopende overkapping, het smalle en hoge klokje is stijlvol en de middenconsole wordt hoog tussen de voorstoelen doorgetrokken. Tegen het dak vinden we diverse bedieningsknop pen en twee opbergvakken als in een vliegtuig. Jammer dat de symbolen van de knoppen moeilijk afleesbaar zijn. Horlogebandje Bijzondere ontwerpdetails, daar loopt ook het interieur van over. Dat begint al meteen bij de prachtige bruin lederen j bekleding, die als optie wordt verkocht. Citroen praat dan van Club leer, dat er uij ziet als een gigantisch horlogeband je. Het is al bekend uit de DS4, maar komt in de grotere DS5 nog beter tot z'n recht. De stoelen bieden een prima zit, zijn comfortabel en ondersteunen goed. De achterbank levert een beetje een teleurstelling op. De hoogte van de auto is niet optimaal door de aflopende daklijn. Vreemd genoeg-loopt de vloer bij de voetruimte omhoog naar de stoe len, zodat de voeten met moeite onder de stoel passen en zodoende de bewe gingsvrijheid wordt beperkt. Wat betreft bagagevolume komt de DS5 prima mee, heeft minimaal 465 liter onder de hoe- Dynamisch De afwijkende vormen zijn lang niet altijd praktisch, maar wie valt voor de charmes van de Citroen neemt het allemaal met graagte op de koop toe. De DS5 heeft naast een keur aan diesels louter 1,6 liter benzinemotoren met of zonder turbo. De krachtigste is de THP 200 waarbij het getal staat voor het motorvermogen in pk. Bovendien zorgt het koppel van 275 Nm voor een prima trekkracht, zodat de prestaties beslist niet tegenvallen: een top van 235 km/u en ën DS5 THP 200 Sport Chic

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 23