lUtotest
terk ontwerp
-Igf* Én "fli
rrrS.
?99,-
’99,-
I 8
1
ision I
:rum'
DE TlLBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 29 MAART 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Citroen DS5THP
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie 0-100
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
g naar de voorwaarden
GOEDBETER ERTENS.NL
Nu bij ons de DS5 beschikbaar voor een proefrit.
uimte
sste kei
MITSUBISHI
MOTORS
)rive@ earth
op automobiel gebied eens wat anders wil, wordt doorgaans geacht extra
I geld uit te geven. Citroen zorgt met de DS-reeks voor de uitzondering op
e regel en rondt het programma voorlopig naar boven af met de nieuwe
topsnelheid
235 km/u
in 8,2 sec.
stadscyclus
8,9 liter/100 km
buitenwegcydus
5,5 liter/100 km
gecombineerd
6,7 liter/100 km
155 g/km
(B-label)
41.940 euro
147kW/200 pk
bij 5.800 tr/min
2Ï5 Nm bij
1.700-tr/min
lengte 4,530 mtr,
breedte 1,871 mtr
1.405 kg
Aanhanggewicht: 1.050 kg
Prestaties:
Volgens hebben de ontwerpers de DS5
bijzondere carrosserievorm mee gege-
ffi.Geen normale hatchback, geen tradi
tie stationcar, geen coupé, maar juist
in mix van al deze stijlen. De lengte van
meter is relatief bescheiden, maar
“9 in oog met de Citroen lijkt de auto
groter. Dat komt dan vooral door de
Rondere vlakverdeling, de grote wielen
11 krachtige belijning. In het front zien
«zoals bij alle B6-modellen het nodige
™°om rond het logo en langs de randen
grille. Chroom wordt ook doorge
iten langs de randen van de motorkap
'°°Pt door in de voorruitstijlen. Aan de
Moerkant van de portieren is dit materiaal
o neen^te vinden en dat zorgt voor een
uz langgerekte uitstraling. Aan het
-owl is duidelijk te zien dat de daklijn
erk naar achteren afloopt. De achterklep
dynamisch is eerder een kwalificatie die
op de auto van toepassing is. Uitermate
strak volgt de DS5 de aangegeven koers,
maar is op lange trajecten beslist niet
oncomfortabel.
Prijstechnisch gaat de Citroen DS5 richting
modellen van Audi, BMW en Mercedes
met als belangrijke pre een uiterst fan
tasievolle vormgeving. De basisversie is
de turboloze 1.6VTi die minimaal 34.550
euro kost, terwijl onze THP200 Sport Chic
de duurste uit de benzinereeks is voor
41.940 euro.
Citroën Bertens Tilburg
Kapitein Hatterasstraat 21
5015 BB Tilburg
T0I3 - 542 30 30
Citroen Bertens Oisterwijk
Belgiëstraat 8
5061 KG Oisterwijk
T0I3-5II 1532
een acceleratie naar 100 km/u in 8,2
seconden. Bovendien klinkt de motor met
bescheiden inhoud lekker sportief en sluit
goed aan bij het totaalgevoel van de
auto. Het gemiddelde brandstofverbruik
in de praktijk van boven de 1 op 11 is
niet verkeerd. Het totale rijgevoel van de
auto past bij elkaar, ook het dikke stuur
met een sterk afgeplatte onderzijde. Echte
Citroën-liefhebbers beoordelen de DS5 als
te straf geveerd, wat deels toe te schrijven
is aan de wonderschone 19 inch lichtme
talen wielen met lage banden. Sportief en
maar meteen met de deur in huis te
■n, de Citroen DS5 is niet wat het lijkt,
•zou je uit de naam kunnen afleiden dat
Mo is gebaseerd op het onderstel van
G, net zoals de DS3 van de C3 en de
«van de C4 is afgeleid. Ook de basis
Me DS5 stamt uit de C4 familie, al is de
Pwrbreedte fors toegenomen.
loopt flink in het dak door en is ook aan
de bovenkant van glas. De achterruitwis-
ser is van een minuscuul formaat en lijkt
daardoor vrijwel overbodig.
Al bij al is de DS5 typisch een auto die je
of heel fraai vindt, of absoluut niet bevalt. j
Dat is in de autowereld vaak een teken
van een uitermate sterk ontwerp.
200 Sport Chic
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.598 cc
denplank en 1.288 liter als de bank
wordt neergeklapt.
Het ontwerp van de cockpit is zeer
fantasievol, niets is er alledaags. De vier
klokken van het dashboard zitten onder
een vloeiend verlopende overkapping,
het smalle en hoge klokje is stijlvol en
de middenconsole wordt hoog tussen de
voorstoelen doorgetrokken. Tegen het
dak vinden we diverse bedieningsknop
pen en twee opbergvakken als in een
vliegtuig. Jammer dat de symbolen van
de knoppen moeilijk afleesbaar zijn.
Horlogebandje
Bijzondere ontwerpdetails, daar loopt
ook het interieur van over. Dat begint
al meteen bij de prachtige bruin lederen j
bekleding, die als optie wordt verkocht.
Citroen praat dan van Club leer, dat er
uij ziet als een gigantisch horlogeband
je. Het is al bekend uit de DS4, maar
komt in de grotere DS5 nog beter tot
z'n recht. De stoelen bieden een prima
zit, zijn comfortabel en ondersteunen
goed. De achterbank levert een beetje
een teleurstelling op. De hoogte van de
auto is niet optimaal door de aflopende
daklijn. Vreemd genoeg-loopt de vloer
bij de voetruimte omhoog naar de stoe
len, zodat de voeten met moeite onder
de stoel passen en zodoende de bewe
gingsvrijheid wordt beperkt. Wat betreft
bagagevolume komt de DS5 prima mee,
heeft minimaal 465 liter onder de hoe-
Dynamisch
De afwijkende vormen zijn lang niet altijd
praktisch, maar wie valt voor de charmes
van de Citroen neemt het allemaal met
graagte op de koop toe.
De DS5 heeft naast een keur aan diesels
louter 1,6 liter benzinemotoren met of
zonder turbo. De krachtigste is de THP
200 waarbij het getal staat voor het
motorvermogen in pk. Bovendien zorgt
het koppel van 275 Nm voor een prima
trekkracht, zodat de prestaties beslist niet
tegenvallen: een top van 235 km/u en
ën DS5 THP 200 Sport Chic