I"
7
F
1
A
0iS
*u totes t
uto met 'n verhaal
A
kia'
R.»
Jr r
3A
»t1T-
.’J’.’J.WJ'JU Jï JU
DE AUTOMAAT DONDERDAG 22 MAART 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
mcia Thema 3.0 V6 MultiJet
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
!WPjr
Verbruik:
smvmi
C02-uitstoot:
Prijs:
Oy
www.tigchelaar.nl
Official Partner
autowereld is altijd aan constante veranderingen onderhevig geweest,
te verdwijnen, verwisselen van eigenaar of krijgen er modellen bij uit
ten die geen enkele historische binding hebben met het geheel. Lancia
üt op dit moment uit, maar louter met Amerikaanse producten zoals de
uwe' Thema.
Cilinderinhoud:
Vermogen:
WEDA
Tilburg
Oisterwijk
Oirschot
Waalwijk
Breda
Oosterhout
Etten-Leur
Metaalkleurige lijsten rond de zijruiten en
een flinke bies die over de achterbumper
de lichtunits met elkaar verbindt, bepalen
ook mede het beeld. In die bumper mondt
de uitlaat zowel links als rechts uit.
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.996 kg
(geremd)
topsnelheid
230 km/u
acceleratie 0-100
in 7,9 sec.
stadscyclus 9,5
liter/100 km
buitenwegcydus
5,7 liter/100 km
gecombineerd
7,1 liter/100 km
185 g/km
(Mabel)
61.500 euro
Lancia Thema 3.0
V6 Multijet
Platinum
Aantal cilinders: 6 in V-vonn
3.000 cc
176kW/239pk
bij 4.000 tr/min
550 Nm bij 1.800
-2.800 tr/min
lengte 5,066 mtr,
breedte 1,902 mtr
1.938 kg
w weten dat Fiat Auto een beslis-
fstem heeft bij Chrysler, dan is mak-
uit te leggen dat de Lancia Voyager
logo's na volledig Amerikaans is. Bij
•Kia Flavia en Thema doen de namen
Amerikaanse link vermoeden.
gedempt z'n werk. Wel is het opvallend
dat de vering relatief stug overkomt en de
stoelen een behoorlijk harde zit bieden.
Alles bij elkaar is de Lancia Thema een
auto voor de ware liefhebber die eens
wat anders wil en die keuze graag wil
uitleggen.
De prijzen starten bij 56.500 euro voor de
benzine in het Gold uitrustingsniveau. De
diesel begint als 190 pk Gold bij 60.500
euro en loopt tot 67.500 euro voor de 239
pk Executive.
■mfjaar
flr garantie
ruiten
is die er wel duidelijk. De nieuwe
a Thema, die binnen het Italiaanse
amma de Thesis opvolgt, is de bij ons
w Chrysler 300 die vorig jaar een
«heeft ondergaan. Lancia heeft hier
ör wat kleine details toegevoegd of
lz|gd, maar verder is de auto identiek.
Is. de Thema aanzienlijk gewijzigd
pzichte van de Chrysler van voor de
Wat blijft bestaan is het indruk-
ende formaat, meer dan vijf meter
W Door de relatief hoog gesloten
bijbehorende lage ruiten, trekt
"odel nog steeds de aandacht. De
's van vorm gewijzigd en bovenop
net Lancia logo. De koplampen
wrzien van LED-elementen en de
staat op nieuwe lichtmetalen wielen.
Vijftraps automaat
Technisch is er ook het nodige veranderd.
De auto is op dit moment te koop met
de 3,6 liter V6 Pentastar benzinemotor
gekoppeld aan een achttraps automaat en
de in Italië doorVM Motori ontwikkelde 3
liter V6 diesel. Deze nieuwe, grote diesel
zagen we vorig jaar voor het eerst in de r
Grand Cherokee. Ook in de Thema kan De C(
worden gekozen uit de varianten met 190 (afhar
en 239 pk. De laatste in ons testexemplaar
levert een koppel van 550 Nm tussen'
1.800 en 2.800 tr/min en bezit volop
kracht om in 7,9 seconden naar de 100
km/u te accelereren. Ronduit jammer is
dat de dieselmotor wordt gekoppeld aan
ILSURGSE koerier -
Facelift
Wie de bestaande Chrysler 300 kent, zal in
het interieur weinig meer herkennen. Dat
is voor wat betreft vormgeving als materi
alen compleet vernieuwd. Geen specifieke
verdienste van Lancia, maar behorende bij
de algehele revisie die het Chrysler-model
heeft doorgemaakt. Het dashboard is min
der hoekig en gemaakt van een zacht
aanvoelen materiaal. Bijna futuristisch
zijn de twee ronde klokken die door hun
opbouw en blauwe verlichting driedimen
sionaal overkomen. Tussen deze klokken
in bevindt zich een kleurenscherm, ter
wijl onder meer het navigatiesysteem zijn
bevindingen op het grote scherm boven
de console meedeelt. Het klokje hierboven
is wellicht het fraaiste detail aan de hele
auto, uiterst stijlvol.
Wie nog*eens teruggrijpt naar de Chrysler
300 die ziet bij de Thema compleet anders
ingerichte portierpanelen en ook de naden
van het leer op de stoelen zijn afwijkend.
Het komt Lancia dus goed uit om haar versie
tegelijk te lanceren met een forse facelift.
een vijftraps automaat, want daarmee
wordt het brandstofverbruik in negatieve
zin beïnvloed. In de praktijk komt de auto
uit op 1 op 12 en dat is niet uitzonderlijk.
C02-uitstoot van 185 tot 191 g/km
v„.. .ankelijk van het wielformaat) biedt
ook al geen voordelen. Sterker nog, hier
mee zal de Thema vanwege door de jaren
heen toenemende CO2-tax aanzienlijk in
prijs gaan stijgen.
Het' rijden met de Thema is een stille
ervaring. Vooral-de aandrijflijn doet keurig