I" 7 F 1 A 0iS *u totes t uto met 'n verhaal A kia' R.» Jr r 3A »t1T- .’J’.’J.WJ'JU Jï JU DE AUTOMAAT DONDERDAG 22 MAART 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: mcia Thema 3.0 V6 MultiJet Merk en type: Koppel: Afmetingen: Prestaties: !WPjr Verbruik: smvmi C02-uitstoot: Prijs: Oy www.tigchelaar.nl Official Partner autowereld is altijd aan constante veranderingen onderhevig geweest, te verdwijnen, verwisselen van eigenaar of krijgen er modellen bij uit ten die geen enkele historische binding hebben met het geheel. Lancia üt op dit moment uit, maar louter met Amerikaanse producten zoals de uwe' Thema. Cilinderinhoud: Vermogen: WEDA Tilburg Oisterwijk Oirschot Waalwijk Breda Oosterhout Etten-Leur Metaalkleurige lijsten rond de zijruiten en een flinke bies die over de achterbumper de lichtunits met elkaar verbindt, bepalen ook mede het beeld. In die bumper mondt de uitlaat zowel links als rechts uit. Gewicht: Aanhanggewicht: 1.996 kg (geremd) topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 7,9 sec. stadscyclus 9,5 liter/100 km buitenwegcydus 5,7 liter/100 km gecombineerd 7,1 liter/100 km 185 g/km (Mabel) 61.500 euro Lancia Thema 3.0 V6 Multijet Platinum Aantal cilinders: 6 in V-vonn 3.000 cc 176kW/239pk bij 4.000 tr/min 550 Nm bij 1.800 -2.800 tr/min lengte 5,066 mtr, breedte 1,902 mtr 1.938 kg w weten dat Fiat Auto een beslis- fstem heeft bij Chrysler, dan is mak- uit te leggen dat de Lancia Voyager logo's na volledig Amerikaans is. Bij •Kia Flavia en Thema doen de namen Amerikaanse link vermoeden. gedempt z'n werk. Wel is het opvallend dat de vering relatief stug overkomt en de stoelen een behoorlijk harde zit bieden. Alles bij elkaar is de Lancia Thema een auto voor de ware liefhebber die eens wat anders wil en die keuze graag wil uitleggen. De prijzen starten bij 56.500 euro voor de benzine in het Gold uitrustingsniveau. De diesel begint als 190 pk Gold bij 60.500 euro en loopt tot 67.500 euro voor de 239 pk Executive. ■mfjaar flr garantie ruiten is die er wel duidelijk. De nieuwe a Thema, die binnen het Italiaanse amma de Thesis opvolgt, is de bij ons w Chrysler 300 die vorig jaar een «heeft ondergaan. Lancia heeft hier ör wat kleine details toegevoegd of lz|gd, maar verder is de auto identiek. Is. de Thema aanzienlijk gewijzigd pzichte van de Chrysler van voor de Wat blijft bestaan is het indruk- ende formaat, meer dan vijf meter W Door de relatief hoog gesloten bijbehorende lage ruiten, trekt "odel nog steeds de aandacht. De 's van vorm gewijzigd en bovenop net Lancia logo. De koplampen wrzien van LED-elementen en de staat op nieuwe lichtmetalen wielen. Vijftraps automaat Technisch is er ook het nodige veranderd. De auto is op dit moment te koop met de 3,6 liter V6 Pentastar benzinemotor gekoppeld aan een achttraps automaat en de in Italië doorVM Motori ontwikkelde 3 liter V6 diesel. Deze nieuwe, grote diesel zagen we vorig jaar voor het eerst in de r Grand Cherokee. Ook in de Thema kan De C( worden gekozen uit de varianten met 190 (afhar en 239 pk. De laatste in ons testexemplaar levert een koppel van 550 Nm tussen' 1.800 en 2.800 tr/min en bezit volop kracht om in 7,9 seconden naar de 100 km/u te accelereren. Ronduit jammer is dat de dieselmotor wordt gekoppeld aan ILSURGSE koerier - Facelift Wie de bestaande Chrysler 300 kent, zal in het interieur weinig meer herkennen. Dat is voor wat betreft vormgeving als materi alen compleet vernieuwd. Geen specifieke verdienste van Lancia, maar behorende bij de algehele revisie die het Chrysler-model heeft doorgemaakt. Het dashboard is min der hoekig en gemaakt van een zacht aanvoelen materiaal. Bijna futuristisch zijn de twee ronde klokken die door hun opbouw en blauwe verlichting driedimen sionaal overkomen. Tussen deze klokken in bevindt zich een kleurenscherm, ter wijl onder meer het navigatiesysteem zijn bevindingen op het grote scherm boven de console meedeelt. Het klokje hierboven is wellicht het fraaiste detail aan de hele auto, uiterst stijlvol. Wie nog*eens teruggrijpt naar de Chrysler 300 die ziet bij de Thema compleet anders ingerichte portierpanelen en ook de naden van het leer op de stoelen zijn afwijkend. Het komt Lancia dus goed uit om haar versie tegelijk te lanceren met een forse facelift. een vijftraps automaat, want daarmee wordt het brandstofverbruik in negatieve zin beïnvloed. In de praktijk komt de auto uit op 1 op 12 en dat is niet uitzonderlijk. C02-uitstoot van 185 tot 191 g/km v„.. .ankelijk van het wielformaat) biedt ook al geen voordelen. Sterker nog, hier mee zal de Thema vanwege door de jaren heen toenemende CO2-tax aanzienlijk in prijs gaan stijgen. Het' rijden met de Thema is een stille ervaring. Vooral-de aandrijflijn doet keurig

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 31