3 7 mBou,® 5 Meer met minder EN UM ID Krachtpatser Audi RS5 ieuwe OPC-versie snelste pel Astra ooit nd ^IM LVII ICICVl 7~ g 4«;AA'r IJ [S Volkswagen Crafter ^.CarCornnn met elektrische auto's Lees verder op pagina 5 Piven I DAG lART .30 UUF Lancia Thema 3.0 |JV6MultiJet Focus lage bijtelling ook lais diesel Het grootste bedrijfswagen centrum van het land! Van Mossel Bedrijfswagencentrum. Jaargang 22 nr 12 Donderdag 22 maart 2012 Oplage 111.800 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato t-— daard en kunnen berijders kiezen voor de programmastanden Sport en OPC. Daarbij veranderen onder meer de reacties op het gaspedaal en de bestu ring. Bijzonder zijn bovendien de stoelen uit lichtgewicht materialen, waardoor ze bijna de helft Wegen. «vielbas dakhoogtes. carrosserien sonenbus, c opbouw i de klant laadvermi tot 5 ton. We hopen dat liefhebbers al eerder be gonnen zijn met sparen. Audi maakt de prijs bekend van de vernieuwde RS5. Die moet 117.400 euro opleveren en dat is fractioneel meer dan de vorige versie. De auto heeft een facelift ondergaan en is herkenbaar aan nieuwe koplampen, een andere grille, gewijzigde motorkap en een andere afwerking van het inte rieur. MMI navigatie en Bluetooth zijn toegevoegd aan de standaarduitrusting ,e van de arop staat tor dit bedrag de a Astra ooit, r verder op een koppel vendien een Van Mossel Bedrijfswagencentrum Tilburg Kraaivenstraat 4 013 - 539 50 50 www.vanmosselbedrijfswagens.nl echanisch sperdifferentieel standaard. chassis is stand; slechts zes tellen sprint de OPC naar de kiezen voor de j 00 km/u en houdt het pas bij 250 km/u topsnelheid voor gezien. Uiteraard heeft de OPC net als alle GTC-varianten de Hi- PerStrut voorwielophanging voor een aan zienlijk beter wegcontact. Ook het Flexride ton een vrachtwagenrijbewijs vereist. 2!"aMotion Samen met het invoeren van de vierci- linder 2.0 TDI kan de Volkswagen Crafter ook met BlueMotion Technology worden geleverd. In dat geval is de auto uitgerust met een start/stop systeem dat vooral bij stadsdistributie enorm kan meehelpen om het gemiddelde brandstofverbruik te temperen. Deze technologie is verkrijg baar in combinatie met bijna alle vermo- gensvarianten van de motor. Het pakket omvat onder meer banden met een lage rolweerstand, een langere overbrenging in de achteras, het terugwinnen van energie tijdens remmen, cruise control en aanpas singen aan de motorelektronica. Hoog op de bok gezeten blijkt de 2 liter diesel meer dan Uitstekend te voldoen. De auto accelereert vlot en heeft een hoge ?p,e' heeft het prijskaartje1 “tra opC ingevuld. Daaro| de hoofdrolspelers op de Europese markt voor bestelauto's. Dat lukt het merk door niet alleen de kwaliteit en functionaliteit op niveau te houden, maar ook op het gebied van kilome- terkostprijs in de voorste gelederen mee te lopen. Tegen dat licht bezien mogen de laatste wijzigingen aan de Crafter worden bekeken. De Crafter staat voor de grootste bestelwa gen van Volkswagen. De auto is in nauwe samenwerking met Mercedes ontwikkeld, waardoor de carrosserie overkomt met de Sprinter. Maar daar houdt het vergelijk al snel op, beide fabrikanten geven volledig onafhankelijk van elkaar invulling aan het concept. Zuiniger Dat betekent dat Volkswagen haar eigen TDI-motoren toepast. Tot voor kort was dat in de Crafter nog de bekende 2,5 liter SM vijfcilinder. Maar die is inmiddels achter haald. Ook bij de bestelwagens worden steeds kleinere motoren toegepast die zuiniger zijn, zonder te hoeven inleveren Blueh op de prestaties en belangrijke zaken als Samer het laadvermogen. I:“*" Vandaar dat in de hele Crafter-serie de 2 liter TDI z'n intrede heeft gedaan. Juist, de motor die in heel veel modellen van het concern verkrijgbaar is. Deze krachtbron is verkrijgbaar in maar liefst vier vermo- gensvarianten: 109, 136, 143 en 164 pk. Gaan we uit van de gesloten bestelwagen, dan is de Crafter beschikbaar met drie wielbases en eveneens drie verschillende Uiteraard zijn er nog meer ’mogelijkheden zoals een per- chassis voor willekeurig welke en een pick-up. Bovendien kan ook nog kiezen uit verschillende rmogen, die lopen uiteen van 2,8 sn. Vanzelfsprekend is boven de 3,5 topsnelheid. Geen wonder dat veel bestel- uitgekiende spiegelbezetting. In de hele bussen de linker baan op de snelweg domi- cabine zijn er tal van opberg- en aflegvak- neren. De versnellingspook is geplaatst op ken, onder meer ook tegen het dak. Het een uitloper van de middenconsole en ligt dashboard komt overigens overeen met zo direct binnen handbereik. Het uitzicht is dat van de genoemde Mercedes, niet alleen goed door de hoge zitpositie en de fors bemeten ruiten, maar ook door een fSossJ alsmede een elektromechanische stuur bekrachtiging. De 4,2 liter V8 komt aan de 450 pk en levert een koppel van 430 Nm. Probleemloos gaat de auto in 4,5 seconden naar de 100 km/u en is elek tronisch afgeregeld op een top van 250 km/u. Maar de begrenzing kan'er ook af en dan gaat de RS5 tot 280 km/u. De CO2-uitstoot is licht gedaald, maar dat was onvoldoende om de prijs te kunnen verlagen. ^AOUAUC^

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 29