3
7
mBou,®
5
Meer met minder
EN
UM
ID
Krachtpatser
Audi RS5
ieuwe OPC-versie snelste
pel Astra ooit
nd
^IM LVII ICICVl
7~
g 4«;AA'r
IJ
[S
Volkswagen Crafter
^.CarCornnn
met elektrische auto's
Lees verder op pagina 5
Piven
I DAG
lART
.30 UUF
Lancia Thema 3.0
|JV6MultiJet
Focus lage bijtelling ook
lais diesel
Het grootste bedrijfswagen centrum van het land!
Van Mossel Bedrijfswagencentrum.
Jaargang 22 nr 12 Donderdag 22 maart 2012 Oplage 111.800
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
t-—
daard en kunnen berijders
kiezen voor de programmastanden Sport
en OPC. Daarbij veranderen onder meer
de reacties op het gaspedaal en de bestu
ring. Bijzonder zijn bovendien de stoelen
uit lichtgewicht materialen, waardoor ze
bijna de helft Wegen.
«vielbas
dakhoogtes.
carrosserien
sonenbus, c
opbouw i
de klant
laadvermi
tot 5 ton.
We hopen dat liefhebbers al eerder be
gonnen zijn met sparen. Audi maakt de
prijs bekend van de vernieuwde RS5. Die
moet 117.400 euro opleveren en dat is
fractioneel meer dan de vorige versie.
De auto heeft een facelift ondergaan en
is herkenbaar aan nieuwe koplampen,
een andere grille, gewijzigde motorkap
en een andere afwerking van het inte
rieur. MMI navigatie en Bluetooth zijn
toegevoegd aan de standaarduitrusting
,e van de
arop staat
tor dit bedrag de
a Astra ooit,
r verder op
een koppel
vendien een
Van Mossel Bedrijfswagencentrum Tilburg
Kraaivenstraat 4
013 - 539 50 50
www.vanmosselbedrijfswagens.nl
echanisch sperdifferentieel standaard. chassis is stand;
slechts zes tellen sprint de OPC naar de kiezen voor de j
00 km/u en houdt het pas bij 250 km/u
topsnelheid voor gezien. Uiteraard heeft
de OPC net als alle GTC-varianten de Hi-
PerStrut voorwielophanging voor een aan
zienlijk beter wegcontact. Ook het Flexride
ton een vrachtwagenrijbewijs vereist.
2!"aMotion
Samen met het invoeren van de vierci-
linder 2.0 TDI kan de Volkswagen Crafter
ook met BlueMotion Technology worden
geleverd. In dat geval is de auto uitgerust
met een start/stop systeem dat vooral bij
stadsdistributie enorm kan meehelpen
om het gemiddelde brandstofverbruik te
temperen. Deze technologie is verkrijg
baar in combinatie met bijna alle vermo-
gensvarianten van de motor. Het pakket
omvat onder meer banden met een lage
rolweerstand, een langere overbrenging in
de achteras, het terugwinnen van energie
tijdens remmen, cruise control en aanpas
singen aan de motorelektronica.
Hoog op de bok gezeten blijkt de 2 liter
diesel meer dan Uitstekend te voldoen. De
auto accelereert vlot en heeft een hoge
?p,e' heeft het prijskaartje1
“tra opC ingevuld. Daaro|
de hoofdrolspelers op de Europese
markt voor bestelauto's. Dat lukt het
merk door niet alleen de kwaliteit en
functionaliteit op niveau te houden,
maar ook op het gebied van kilome-
terkostprijs in de voorste gelederen
mee te lopen. Tegen dat licht bezien
mogen de laatste wijzigingen aan de
Crafter worden bekeken.
De Crafter staat voor de grootste bestelwa
gen van Volkswagen. De auto is in nauwe
samenwerking met Mercedes ontwikkeld,
waardoor de carrosserie overkomt met de
Sprinter. Maar daar houdt het vergelijk al
snel op, beide fabrikanten geven volledig
onafhankelijk van elkaar invulling aan het
concept.
Zuiniger
Dat betekent dat Volkswagen haar eigen
TDI-motoren toepast. Tot voor kort was
dat in de Crafter nog de bekende 2,5 liter SM
vijfcilinder. Maar die is inmiddels achter
haald. Ook bij de bestelwagens worden
steeds kleinere motoren toegepast die
zuiniger zijn, zonder te hoeven inleveren Blueh
op de prestaties en belangrijke zaken als Samer
het laadvermogen. I:“*"
Vandaar dat in de hele Crafter-serie de 2
liter TDI z'n intrede heeft gedaan. Juist, de
motor die in heel veel modellen van het
concern verkrijgbaar is. Deze krachtbron
is verkrijgbaar in maar liefst vier vermo-
gensvarianten: 109, 136, 143 en 164 pk.
Gaan we uit van de gesloten bestelwagen,
dan is de Crafter beschikbaar met drie
wielbases en eveneens drie verschillende
Uiteraard zijn er nog meer
’mogelijkheden zoals een per-
chassis voor willekeurig welke
en een pick-up. Bovendien kan
ook nog kiezen uit verschillende
rmogen, die lopen uiteen van 2,8
sn. Vanzelfsprekend is boven de 3,5
topsnelheid. Geen wonder dat veel bestel- uitgekiende spiegelbezetting. In de hele
bussen de linker baan op de snelweg domi- cabine zijn er tal van opberg- en aflegvak-
neren. De versnellingspook is geplaatst op ken, onder meer ook tegen het dak. Het
een uitloper van de middenconsole en ligt dashboard komt overigens overeen met
zo direct binnen handbereik. Het uitzicht is dat van de genoemde Mercedes,
niet alleen goed door de hoge zitpositie en
de fors bemeten ruiten, maar ook door een
fSossJ
alsmede een elektromechanische stuur
bekrachtiging. De 4,2 liter V8 komt aan
de 450 pk en levert een koppel van 430
Nm. Probleemloos gaat de auto in 4,5
seconden naar de 100 km/u en is elek
tronisch afgeregeld op een top van 250
km/u. Maar de begrenzing kan'er ook
af en dan gaat de RS5 tot 280 km/u. De
CO2-uitstoot is licht gedaald, maar dat
was onvoldoende om de prijs te kunnen
verlagen.
^AOUAUC^