mtotest ’"W M r SR v \RT2012.| ■TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT- DONDERDAG 15 MAART 2012 PAGINA 3 Technische 7 Ampera gegevens: Merk en type: Opel Ampera Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.398 cc elektrisch: 150 pk Vermogen: Koppel: elektrisch: 370 Nm Afmetingen: 4,498 meter, 1,798 meter Gewicht: 1.635 kg Aanhanggewicht: n.v.t. Prestaties: topsnelheid 161 km/u acceleratie 0-100 in 9,0 sec. Verbruik: gecombineerd 1,2 liter/100 km CO2-uitstoot: 27 g/km (A-label) Prijs: 44.500 euro ibelasting! KE AUTO'S! sssel it meer verwacht •ms verschijnt er een nieuwe auto die de gelederen goed bezighoudt. Opel Ampera is zo'n auto. Wellicht redelijk bijzonder qua uitstraling, ar bovenal door de geboden techniek. Wie bedachtzaam met het model «pringt, rijdt namelijk grotendeels elektrisch en daarmee moet voordeel or milieu en gebruiker worden behaald. auto's, cale •LI - - ur.cn Iiuy nieei uvenuiyu i oppel van 370 Nm. Die trekkr ?Cir m1eteen bij wegrijden voor han Vereren doet de Opel als de best. com- J euro Ook is de lasting en Vierzitter Het ontwerp van de Ampera is opvallend an MICRAmeteerr ngen van de MICRA.Hfl variërend: van 95 gr/km Emissieloos Het opladen van de batterij gebeurt thuis op het werk aan het stopcontact of laad- punt. In een aantal uren is de stroomvoor- raad weer op niveau en kan er afhankelijk van de omstandigheden tussen de 40 en 80 km volledig elektrisch en emissieloos worden gereden. Wie veelvuldig tussen door kan opladen, zou in theorie altijd elektrisch met de Ampera kunnen rijden. Wie nooit oplaadt, rijdt altijd op benzine. Daarom is het moeilijk om het gemiddelde brandstofverbruik van de Opel Ampera te meten. Wel kunnen we inmiddels uit ervaring stellen dat wie louter op benzine rijdt op 1 op 13,5 uitkomt en dan zijn er beslist alternatieven die gunstiger uit de bus komen. Wie per tank een keer of vier met volle accu wegrijdt, komt makkelijk op 1 op 25 uit of nog beter. Dat maakt de Ampera meteen ongeschikt voor de veel- rijder die beslist zal worden gelokt door vijfdeurs hatchback werd in Amerika de stroomvoorraad, maar de inhoud van tMkkeld en is op wat details na gelijk de benzinetank aangegeven. I n de Chevrolet Volt. Het duo heeft De motor is louter en alleen bedoeld om I Me vooravond van de autosalon van stroom op te wekken die direct door de «wede EuropeseAuto van het Jaartitel elektromotor voor de aandrijving wordt *»wen en krijgt nu de volle aandacht. afgenomen. Afhankelijk van de manier Wig verdiend overigens, want General van accelereren en de gereden snelheid ta laat met dit nieuwe voertuigcon- varieert het toerental en is de viercilinder zien dat milieuvriendelijk elektrisch wel of niet hoorbaar. Bij afremmen of gas mogelijk is zonder in de middle of los, wordt energie terug gewonnen en die *nere te stranden omdat de accu's net wordt keurig in de batterij opgeslagen, ^voldoende opgeladen waren. Dat is grappig genoeg merkbaar als je van de snelweg komt en bij het optrekken onderaan de afslag de elektromotor het voor de eerste paar honderd meter weer overneemt. De techniek werkt zonder dat de bestuurder er omkijken naar heeft. functies worden getoond. Ook klinken er spaceship-achtige geluiden bij het indruk ken van bepaalde knoppen. Maar dat sluit wel aan bij het technisch concept van de auto. Wie een sport wil maken van het zo zuinig mogelijk rijden, zal aan de Ampera veel plezier beleven. Opel levert de Ampera in één zeer plete uitrustingsvariant voor 44.500 en dat is een prijs zonder BPM. C esteld van wegenbele ruisloos - Opel Ampera heeft een zogenaamde Wenden Zo wordt de compacte 1,4 'benzinemotor genoemd die op z'n touwde plek onder de motorkap ligt, totterijpakket ligt zo laag mogelijk op Wemplaat en heeft de vorm van een «T. Zolang er stroom in de batterij zit, t de Ampera volledig elektrisch. Dat Weurt geruisloos en uiterst plezierig, 'vermogen van 150 pk is immers fors, 3LWe r,al<en no9 meer overtuigd door t 370 Nm. Die trekkracht tolereren doet de Opel als de beste en 9,0 seconden wijst de tellernaald de 1 Wu al aan. Verder heeft de auto een snelheid van 161 km/u. Omdat we al meer ervaring hebben met elektrisch en zien we op het futuristische instru- "tenpaneel de te rijden kilometers i Wen en als er maar een paar over neemt de schrik toe. De motor zal "we aan slaan? Maar geen paniek, de Of slaat keurig aan en dat is vooral te aan de wijzigingen op het dashboard. - wordt vanaf dat moment niet meer onder meer nul procent bijtelling. en wordt doorgaans aardig gevonden. De Wat wegligging betreft is alles bij de auto heeft vrij lage zijruiten, die optisch Ampera op orde. Door het lage zwaar- worden vergroot door een brede, zwarte tepunt kan een bocht behoorlijk hard rand langs de onderkant. Via de grote worden aangesneden. Ook de besturing achterklep is de bagageruimte prima toe kan het prima aan. Tegelijk is het bij gankelijk, maar het volume is met 301 liter iedere verkeersdrempel oppassen, omdat ronduit bescheiden. De Ampera is een vier de neus zo laag hangt en constant over zitter met ook twee stoelen achterin. Die het wegdek schuurt. bieden een ruimte van een middenklasser en de rugleuning kan worden neerge klapt. Het dashboard ziet er futuristisch uit door de twee beeldschermen waarop alle I-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 35