mtotest
’"W
M r
SR v
\RT2012.|
■TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT- DONDERDAG 15 MAART 2012 PAGINA 3
Technische
7 Ampera
gegevens:
Merk en type:
Opel Ampera
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
1.398 cc
elektrisch: 150 pk
Vermogen:
Koppel:
elektrisch:
370 Nm
Afmetingen:
4,498 meter,
1,798 meter
Gewicht:
1.635 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prestaties:
topsnelheid
161 km/u
acceleratie
0-100 in 9,0 sec.
Verbruik:
gecombineerd
1,2 liter/100 km
CO2-uitstoot:
27 g/km (A-label)
Prijs:
44.500 euro
ibelasting!
KE AUTO'S!
sssel
it meer
verwacht
•ms verschijnt er een nieuwe auto die de gelederen goed bezighoudt.
Opel Ampera is zo'n auto. Wellicht redelijk bijzonder qua uitstraling,
ar bovenal door de geboden techniek. Wie bedachtzaam met het model
«pringt, rijdt namelijk grotendeels elektrisch en daarmee moet voordeel
or milieu en gebruiker worden behaald.
auto's,
cale
•LI
- - ur.cn Iiuy nieei uvenuiyu i
oppel van 370 Nm. Die trekkr
?Cir m1eteen bij wegrijden voor han
Vereren doet de Opel als de best.
com-
J euro
Ook is de
lasting en
Vierzitter
Het ontwerp van de Ampera is opvallend
an MICRAmeteerr
ngen van de MICRA.Hfl
variërend: van 95 gr/km
Emissieloos
Het opladen van de batterij gebeurt thuis
op het werk aan het stopcontact of laad-
punt. In een aantal uren is de stroomvoor-
raad weer op niveau en kan er afhankelijk
van de omstandigheden tussen de 40 en
80 km volledig elektrisch en emissieloos
worden gereden. Wie veelvuldig tussen
door kan opladen, zou in theorie altijd
elektrisch met de Ampera kunnen rijden.
Wie nooit oplaadt, rijdt altijd op benzine.
Daarom is het moeilijk om het gemiddelde
brandstofverbruik van de Opel Ampera
te meten. Wel kunnen we inmiddels uit
ervaring stellen dat wie louter op benzine
rijdt op 1 op 13,5 uitkomt en dan zijn er
beslist alternatieven die gunstiger uit de
bus komen. Wie per tank een keer of vier
met volle accu wegrijdt, komt makkelijk
op 1 op 25 uit of nog beter. Dat maakt de
Ampera meteen ongeschikt voor de veel-
rijder die beslist zal worden gelokt door
vijfdeurs hatchback werd in Amerika de stroomvoorraad, maar de inhoud van
tMkkeld en is op wat details na gelijk de benzinetank aangegeven.
I n de Chevrolet Volt. Het duo heeft De motor is louter en alleen bedoeld om
I Me vooravond van de autosalon van stroom op te wekken die direct door de
«wede EuropeseAuto van het Jaartitel elektromotor voor de aandrijving wordt
*»wen en krijgt nu de volle aandacht. afgenomen. Afhankelijk van de manier
Wig verdiend overigens, want General van accelereren en de gereden snelheid
ta laat met dit nieuwe voertuigcon- varieert het toerental en is de viercilinder
zien dat milieuvriendelijk elektrisch wel of niet hoorbaar. Bij afremmen of gas
mogelijk is zonder in de middle of los, wordt energie terug gewonnen en die
*nere te stranden omdat de accu's net wordt keurig in de batterij opgeslagen,
^voldoende opgeladen waren. Dat is grappig genoeg merkbaar als je
van de snelweg komt en bij het optrekken
onderaan de afslag de elektromotor het
voor de eerste paar honderd meter weer
overneemt. De techniek werkt zonder dat
de bestuurder er omkijken naar heeft.
functies worden getoond. Ook klinken er
spaceship-achtige geluiden bij het indruk
ken van bepaalde knoppen. Maar dat sluit
wel aan bij het technisch concept van de
auto. Wie een sport wil maken van het zo
zuinig mogelijk rijden, zal aan de Ampera
veel plezier beleven.
Opel levert de Ampera in één zeer
plete uitrustingsvariant voor 44.500
en dat is een prijs zonder BPM. C
esteld van wegenbele
ruisloos
- Opel Ampera heeft een zogenaamde
Wenden Zo wordt de compacte 1,4
'benzinemotor genoemd die op z'n
touwde plek onder de motorkap ligt,
totterijpakket ligt zo laag mogelijk op
Wemplaat en heeft de vorm van een
«T. Zolang er stroom in de batterij zit,
t de Ampera volledig elektrisch. Dat
Weurt geruisloos en uiterst plezierig,
'vermogen van 150 pk is immers fors,
3LWe r,al<en no9 meer overtuigd door
t 370 Nm. Die trekkracht
tolereren doet de Opel als de beste en
9,0 seconden wijst de tellernaald de
1 Wu al aan. Verder heeft de auto een
snelheid van 161 km/u. Omdat we al
meer ervaring hebben met elektrisch
en zien we op het futuristische instru-
"tenpaneel de te rijden kilometers
i Wen en als er maar een paar over
neemt de schrik toe. De motor zal
"we aan slaan? Maar geen paniek, de
Of slaat keurig aan en dat is vooral te
aan de wijzigingen op het dashboard.
- wordt vanaf dat moment niet meer
onder meer nul procent bijtelling. en wordt doorgaans aardig gevonden. De
Wat wegligging betreft is alles bij de auto heeft vrij lage zijruiten, die optisch
Ampera op orde. Door het lage zwaar- worden vergroot door een brede, zwarte
tepunt kan een bocht behoorlijk hard rand langs de onderkant. Via de grote
worden aangesneden. Ook de besturing achterklep is de bagageruimte prima toe
kan het prima aan. Tegelijk is het bij gankelijk, maar het volume is met 301 liter
iedere verkeersdrempel oppassen, omdat ronduit bescheiden. De Ampera is een vier
de neus zo laag hangt en constant over zitter met ook twee stoelen achterin. Die
het wegdek schuurt. bieden een ruimte van een middenklasser
en de rugleuning kan worden neerge
klapt. Het dashboard ziet er futuristisch uit
door de twee beeldschermen waarop alle
I-