5 r El 5 abriolet voor Lancia /1M LVJFII lam Zet vol in op lage bijtelling a DE TILBURGSE I 008 met 20% bijtelling d CB-840 LR rervolg vorige week >n aar rken. I 42.900 euro. met ting hok x54 3cm GOIRLE OISTERWIJK 1213 22 50 1528 39 05 I N0BELSTRAAT5B TEL. I SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. I ervice 811089 Zaterdag L Z-- JpelAmpera RENAULT Renault Mégane een* twepees sausje UW DICHTSTBIJZIJNDE AREND AUTO DEALER WWWJIRENDAUTO.NL Dit jaar zijn er al royaal meer dan 7000 exemplaren van de Renault Mégane verkocht, waarvan het gros nog moet worden afgeleverd. Wat is het geheim achter dit succes? Renault komt begin april met een gewijzigde dieselversie die nog het hele jaar in aanmerking komt voor vrijstelling van BPM en wegenbelas ting plus 14 procent bijtelling voor de zakelijke rijder. lees meer Ij /W lp pagina f en levert 130 pk en een heerlijk koppel van 320 Nm bij 1.750 tr/min. Een soepele en zeer stille machine die haast ongemerkt zeer vlotte prestaties neerzet. Ondanks z'n hogere cilinderinhoud, vermogen, koppel en prestatieniveau blijft ook hier de CO2- uitstoot uiterst bescheiden met 104 g/km. En dat betekent een blijvend lage bijtelling van 20 procent. Stugger Aan de afstemming van het onderstel is niets gewijzigd. De Coupé is een tikkeltje stugger en die afstemming wordt weer als basis gebruikt voor de GT-Line. De GT gaat wat betreft vering, demping, besturing en remmen nog een stukje verder en leent zelfs componenten van de R.S. Belangrijk zoals gezegd zijn de prijzen van de zuinige diesel. Die starten bij de hatchback bij 22.790 euro en beginnen bij de Estate op 23.790 euro. De vanafprijs voor de benzineversie van de hatchback is 18.990 euro en daarvoor krijgt de koper de 100 pk versie van de 'oude' 1,6 liter. De nieuwe TCe 115 is er vanaf 20.490 euro meteen in een rijkere uitrusting. Uiteraard blijft deze motor voorlopig in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling. 1, *4^ De technische noviteiten gaan samen met wat bescheiden zichtbare wijzigingen. Zo hebben alle Méganes voortaan LED dagrij- verlichting die afhankelijk van het carros- serietype of de uitrusting op een andere plek kan zitten. De voorbumper is in vorm aangepast, het grootst zijn de wijzigin gen bij de hatchback/estate waarbij meer chroom is toegevoegd en bij de GT- en GT-Line. =r ^sssr ^sz; ,ir Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 11 Donderdag 15 maart 2012 Oplage 111.800 met de Mégane is gebeurt. Nieuw is de Energy TCe 115. De Mégane is de eerste Renault die deze downsize motor krijgt, -maar andere modellen volgen snel. Deze geling en het met een 1,2 liter viercilinder benzine is afgeleid geluidsignaal op koers van de bestaande 1,6 liter 16-klepper. De krachtbron is voorzien van directe inspui- ting. Verder vinden we alle elementen die j behoren tot de kwalificatie 'Energy' zoals mhA' een oliepomp met variabele opbrengst, veel lichtgewicht onderdelen en een start/stop systeem. De motor levert zoals - de naam aangeeft een vermogen van 115 pk en een knap koppel van 190 Nm al bij seconden (11,2 seconden bij de Estate) 2.000 tr/min. Dat wordt deels verklaard staat de 100 km/u op de teller, terwijl de door de kleine turbo die al bij lage toe- topsnelheid is vastgesteld op 190 km/u. rentallen meedraait. Het belangrijkste Ongeacht de carrosserievariant is daarbij is dat de Energy TCe 115 in de praktijk een CO2-uitstoot gemeten van 119 g/km. uitermate vlot overkomt. De motor ver- Renault verwacht op een aantal markten vangt de 1.6 16V van 110 pk, maar biedt met deze motor verstokte dieselrijders te- beslist een surplus aan souplesse. In 10,9 rug te krijgen naar een benzineversie. Vrijstelling H Maar op het gebied van dieselmotoren blijft de Mégane leading in het segment. De recent in de Scénic gelanceerde Energy dCi 110 maakt ook zijn opwachting in de middenklasser. De vertrouwde 1,5 liter is op alle fronten aangepakt en heeft alle Energy kenmerken. Het opmerkelijke is de gemeten CO2-uitstoot van slechts 90 g/ km ongeacht de carrosserie en de wielen. Daarmee gaat de Mégane in het segment voorop en krijgt vrijstelling van BPM en wegenbelasting. De zakelijke rijder hoeft slechts 14 procent van de nieuwwaarde bij het inkomen op te teller. Gelukkig blijft dat het hele jaar door omdat de Mégane ook voldoet aan de strengere normen die vanaf 1 juli as. worden ingevoerd. De tweede dieselmotor is de Energy dCi S130, de nieuwe 1,6 liter die nog niet eer- der in de Mégane verkrijgbaar was. Deze Nieuwe benzinemotor De koper kan kiezen uit acht nieuwe wie len in de maten 16 tot en met 19 inch, terwijl de Coupé verkrijgbaar is met drie bijzondere dakstickers. Alle versies van de Mégane zijn fractioneel langer geworden door de wijzigingen aan de voorbumpers. In het interieur gaan de wijzigingen op de tailniveau rustig door. Er wordt wat meer chroom gebruikt bij de aankleding en de bekledingsstoffen zijn vernieuwd. Het Visio systeem voor automatische lichtre- geling en het met ee m geluidsignaal op houden van de auto (binnen de lijnen op de weg) doet z'n intrede bij de Mégane en dat geldt net zo voor de R-Plug&Radio-t- met twee externe aansluit mogelijkheden op het front. Andere 'nieuw komers' zijn de ach- teruitrijcamera, Hill Start Assist en een luchtkwaliteitsensor. Maar belangrijker is wat er motorisch

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 33