5
r
El 5
abriolet voor Lancia
/1M LVJFII lam
Zet vol in op lage bijtelling
a
DE TILBURGSE I
008 met 20% bijtelling
d CB-840 LR
rervolg vorige week
>n aar
rken. I
42.900 euro.
met
ting
hok
x54
3cm
GOIRLE
OISTERWIJK
1213 22 50
1528 39 05
I
N0BELSTRAAT5B TEL. I
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. I
ervice
811089
Zaterdag
L
Z-- JpelAmpera
RENAULT
Renault Mégane
een* twepees sausje
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER WWWJIRENDAUTO.NL
Dit jaar zijn er al royaal meer dan
7000 exemplaren van de Renault
Mégane verkocht, waarvan het gros
nog moet worden afgeleverd. Wat
is het geheim achter dit succes?
Renault komt begin april met een
gewijzigde dieselversie die nog het
hele jaar in aanmerking komt voor
vrijstelling van BPM en wegenbelas
ting plus 14 procent bijtelling voor
de zakelijke rijder.
lees meer Ij /W
lp pagina f en
levert 130 pk en een heerlijk koppel van
320 Nm bij 1.750 tr/min. Een soepele en
zeer stille machine die haast ongemerkt
zeer vlotte prestaties neerzet. Ondanks z'n
hogere cilinderinhoud, vermogen, koppel
en prestatieniveau blijft ook hier de CO2-
uitstoot uiterst bescheiden met 104 g/km.
En dat betekent een blijvend lage bijtelling
van 20 procent.
Stugger
Aan de afstemming van het onderstel is
niets gewijzigd. De Coupé is een tikkeltje
stugger en die afstemming wordt weer als
basis gebruikt voor de GT-Line. De GT gaat
wat betreft vering, demping, besturing en
remmen nog een stukje verder en leent
zelfs componenten van de R.S.
Belangrijk zoals gezegd zijn de prijzen
van de zuinige diesel. Die starten bij de
hatchback bij 22.790 euro en beginnen
bij de Estate op 23.790 euro. De vanafprijs
voor de benzineversie van de hatchback is
18.990 euro en daarvoor krijgt de koper
de 100 pk versie van de 'oude' 1,6 liter. De
nieuwe TCe 115 is er vanaf 20.490 euro
meteen in een rijkere uitrusting. Uiteraard
blijft deze motor voorlopig in aanmerking
komen voor 20 procent bijtelling.
1, *4^
De technische noviteiten gaan samen met
wat bescheiden zichtbare wijzigingen. Zo
hebben alle Méganes voortaan LED dagrij-
verlichting die afhankelijk van het carros-
serietype of de uitrusting op een andere
plek kan zitten. De voorbumper is in vorm
aangepast, het grootst zijn de wijzigin
gen bij de hatchback/estate waarbij meer
chroom is toegevoegd en bij de GT- en
GT-Line.
=r ^sssr ^sz; ,ir
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 11 Donderdag 15 maart 2012 Oplage 111.800
met de Mégane is gebeurt. Nieuw is de
Energy TCe 115. De Mégane is de eerste
Renault die deze downsize motor krijgt,
-maar andere modellen volgen snel. Deze
geling en het met een 1,2 liter viercilinder benzine is afgeleid
geluidsignaal op koers van de bestaande 1,6 liter 16-klepper. De
krachtbron is voorzien van directe inspui-
ting. Verder vinden we alle elementen die j
behoren tot de kwalificatie 'Energy' zoals mhA'
een oliepomp met variabele opbrengst,
veel lichtgewicht onderdelen en een
start/stop systeem. De motor levert zoals -
de naam aangeeft een vermogen van 115
pk en een knap koppel van 190 Nm al bij seconden (11,2 seconden bij de Estate)
2.000 tr/min. Dat wordt deels verklaard staat de 100 km/u op de teller, terwijl de
door de kleine turbo die al bij lage toe- topsnelheid is vastgesteld op 190 km/u.
rentallen meedraait. Het belangrijkste Ongeacht de carrosserievariant is daarbij
is dat de Energy TCe 115 in de praktijk een CO2-uitstoot gemeten van 119 g/km.
uitermate vlot overkomt. De motor ver- Renault verwacht op een aantal markten
vangt de 1.6 16V van 110 pk, maar biedt met deze motor verstokte dieselrijders te-
beslist een surplus aan souplesse. In 10,9 rug te krijgen naar een benzineversie.
Vrijstelling
H Maar op het gebied van dieselmotoren
blijft de Mégane leading in het segment.
De recent in de Scénic gelanceerde Energy
dCi 110 maakt ook zijn opwachting in de
middenklasser. De vertrouwde 1,5 liter is
op alle fronten aangepakt en heeft alle
Energy kenmerken. Het opmerkelijke is de
gemeten CO2-uitstoot van slechts 90 g/
km ongeacht de carrosserie en de wielen.
Daarmee gaat de Mégane in het segment
voorop en krijgt vrijstelling van BPM en
wegenbelasting. De zakelijke rijder hoeft
slechts 14 procent van de nieuwwaarde
bij het inkomen op te teller. Gelukkig blijft
dat het hele jaar door omdat de Mégane
ook voldoet aan de strengere normen die
vanaf 1 juli as. worden ingevoerd.
De tweede dieselmotor is de Energy dCi
S130, de nieuwe 1,6 liter die nog niet eer-
der in de Mégane verkrijgbaar was. Deze
Nieuwe benzinemotor
De koper kan kiezen uit acht nieuwe wie
len in de maten 16 tot en met 19 inch,
terwijl de Coupé verkrijgbaar is met drie
bijzondere dakstickers. Alle versies van de
Mégane zijn fractioneel langer geworden
door de wijzigingen aan de voorbumpers.
In het interieur gaan de wijzigingen op de
tailniveau rustig door. Er wordt wat meer
chroom gebruikt bij de aankleding en de
bekledingsstoffen zijn vernieuwd. Het
Visio systeem voor automatische lichtre-
geling en het met ee
m geluidsignaal op
houden van de auto
(binnen de lijnen op de
weg) doet z'n intrede
bij de Mégane en dat
geldt net zo voor de
R-Plug&Radio-t- met
twee externe aansluit
mogelijkheden op het
front. Andere 'nieuw
komers' zijn de ach-
teruitrijcamera, Hill
Start Assist en een
luchtkwaliteitsensor.
Maar belangrijker
is wat er motorisch