u UI uivi laai. Industrie schWeltSn^ii realiteit IE and tosalon Genève 2012 .si IJ XUDI :IAT MITSUBISHI j)ACIA OPEL OÜGY Verspilling MERCEDES 4 I DE TILBURGSE Lees m IVI.NL World premiere fever RDAG AART 7.30 Ul lijkt wel alsof de jaarlijkse autotentoonstelling in Genève ire keer weer meer nieuws oplevert. Dit jaar valt op dat de iteitszin hoog is. Het aantal concepten is beperkt, het nieuws t vooral over nieuwe auto's die meestal voor het einde van |aar in de showroom staan. En dat worden er nogal wat. Uitgave.van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Jaargang 23 nr 10» Donderdag 8 maart 2012 Oplage 111.800 Lcuurir. De wereld ‘n en de auto-in- echte kameleon >rden Hét nieuws van Mitsubishi in Geneve is de derde generatie Outlander die na de zomer tehjk beschikbaar komt. Er is daarbij hard gewerkt om de motoren zuiniger te maken en dan elijk royaal bemeten ruimtelijke gezinsauto en wordt ir c 'a fabriek gemaakt, maar heeft verder weinig Fiat er goed aan te doen d«.<= cesverhaal van de 500 krijgt onder meer de krachtbron die voor de gel< ardeerd tot een vermogen van ok een zevenzitter in voorbereii zal aan de achterkant moete engd. Voor een extra bank is ni n plaats. 3-1 om de motoren zuiniger te maken en spreken we niet eens van de hybride versie die in 2013 verschijnt In eerste instantie biedt Mitsubishi in de Outlander de keuze uit een nieuwe 2 liter benzine en een 2,2 liter die- sel. Beide motoren zijn er met een handbak of automaat, altijd met zes overbrengingen. ■B” Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de Outlander een 7-zitter met meer ruimte op de achterste zitrij dan het huidige model. asse is nieuws van groot belang. Mercedes ziet groeikansen met haar meer compacte modellen. De vijfdeurs staat op hetzelfde onderstel als de B-klasse en het merk denkt aan nog drie andere auto's op dezelfde bodemgroep. De A-klasse breekt met de traditie van z'n voorgangers en is een lage, normale hatchback. De daklijn achter is rede lijk bol, terwijl de groef op de flanken is overgenomen van de B-klasse. Uiteraard zijn de 1,6 liter turbo en de 1,8 liter diesel present, maar komen er ook een 2,1 liter topdiesel en nieuwe 2 liter benzine turbo. De auto staat in september bij de dealer. Volgend jaar volgen een AMG-versie en 4Matic vierwielaandrijving. mrijk nieuws bij Audi is de nieuwe A3, de derde generatie al weer. In Genève is de wrs hatchback te zien, maar er komt in ieder geval ook weer een vijfdeurs Sportback Iveneens een sedan deze keer. Het is de eerste auto binnen het VW-concern die gebruik Pvan de nieuwe modulaire bodemgroep. Uiteraard staat er een reeks efficiënte ben- pn dieselmotoren gereed waar we ook het nodige nieuws mogen verwachten. Wat hgeving betreft is de auto direct als A3 herkenbaar. De auto van het jaar is pas aan de vooravond van de autosalon van Ge nève bekend gemaakt. Dat is anders dan anders. Tot nu toe was altijd voor het einde van het jaar de winnaar voor het daarop volgende jaar be kend. De organisatie meent met het bekend maken van de titel gekoppeld aan een van de belangrijkste auto tentoonstellingen in Europa meer ca chet aan de prijs te geven. Ze hebben er in ieder geval een stuk spanning in gebracht. De laatste enveloppen met stemmen van de juryleden werden pas afgelopen maandag geopend, zodat niemand voor dat moment be kend was met de uitslag. Voor de pers en de fabrikanten en natuurlijk het publiek is de uitslag helemaal nieuw. De winnaar krijgt meteen de prijs en kan daarna als de wiedeweerga de overwinning wereldkundig maken. Mogelijkheden om voor de volgende dag nog speciaal drukwerk te maken ontbreken nagenoeg. Daarom op de persmap van Opel slechts een sticker ter vermelding van het behalen van de titel. Ik ga er vanuit dat alle andere kandidaten het een en ander in voor bereiding hadden als de overwinning hun product zou treffen. Dat klinkt toch als een soort van verspilling. Ik denk zelfs dat Vokswagen behoorlijk veel had voorbereid omdat zij toch wel sterk rekende op een overwin ning voor de Up. De jury heeft dit jaar overduidelijk gekozen voor innovatie. Want of je nu een liefhebber bent van de Ampera, en ook de gelijkvormige Chevrolet Volt, of niet, de techniek achter deze auto's is bijzonder en een duidelijke stap in de richting van een verdere toekomst op het gebied van mobiliteit... Tony Vos sl volgens verwachting ligt de nadruk hier en daar een range extender. I Jinig en schoon, zowel bij de traditio- is snel aan het veranderen verbrandingsmotoren en vooral bij alle dustrie doet hier als een e natieven. Hybride, plug in hybride, wa- aan mee jfvoertuigen en volledig elektrisch Opel steelt in Geneve natuurlijk de show met de Ampera die is uitgeroepen tot de Auto van het Jaar 2012. Maar echt nieuws is deze hatchback met range extender natuurlijk niet. Dat geldt wel voor de spectaculaire Opel Astra OPC die gebaseerd is op de recent gelan ceerde GTC. Helemaal nieuw is de Opel Mokka, een compacte SUV in het segment van de Nissan Juke«en Skoda Yeti. Opel bouwt het model in Korea. Tegen het einde van dit jaar is de auto beschik baar en komt in een groeisegment van de I Europese markt. We namen even de proef op de som en nestel- den ons op de achter- |M bank, niet verkeerd. ense Renault dochter Dacia komt. Met een ruimtewagen, de Lodgy. Geen enorme I d, maar wel qiqantisch ruim en beschikbaar als vijf- en zevenzitter. Dacia levert ir met de 1.5 dCi dieselmotoren alsmede de bestaande 1,6 liter dt vooral de nieuwe 1,2 liter turbo van belang door z'n gunstige levert deze krachtbron prima prestaties. Naar de prijs is het nog at in Frankrijk onder de 10.000 euro kosten, maar hoe zich dat -systeem naar onze prijs vertaald, is nog niet in te schatten. De nieuwe A-klass compacte modelle denkt aan nog di traditie van z'n Kils- knl r ‘de^S^^ nieuwer2lit te koppelen. De auto tweecilinder TwinAir alegenheid is opge- van 105 pk. Er uui wciêiding, maar ~™ten worden nu name ier op pagina: meent

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 29