u
UI
uivi laai.
Industrie schWeltSn^ii
realiteit
IE
and
tosalon Genève 2012
.si
IJ
XUDI
:IAT
MITSUBISHI
j)ACIA
OPEL
OÜGY
Verspilling
MERCEDES
4 I
DE TILBURGSE
Lees m
IVI.NL
World premiere
fever
RDAG
AART
7.30 Ul
lijkt wel alsof de jaarlijkse autotentoonstelling in Genève
ire keer weer meer nieuws oplevert. Dit jaar valt op dat de
iteitszin hoog is. Het aantal concepten is beperkt, het nieuws
t vooral over nieuwe auto's die meestal voor het einde van
|aar in de showroom staan. En dat worden er nogal wat.
Uitgave.van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 10» Donderdag 8 maart 2012 Oplage 111.800
Lcuurir. De wereld
‘n en de auto-in-
echte kameleon
>rden Hét nieuws van Mitsubishi in Geneve is de derde generatie Outlander die na de zomer
tehjk beschikbaar komt. Er is daarbij hard gewerkt om de motoren zuiniger te maken en dan
elijk royaal bemeten ruimtelijke gezinsauto en wordt ir c
'a fabriek gemaakt, maar heeft verder weinig
Fiat er goed aan te doen d«.<=
cesverhaal van de 500
krijgt onder meer de
krachtbron die voor de gel<
ardeerd tot een vermogen van
ok een zevenzitter in voorbereii
zal aan de achterkant moete
engd. Voor een extra bank is ni
n plaats.
3-1 om de motoren zuiniger te maken en
spreken we niet eens van de hybride versie
die in 2013 verschijnt In eerste instantie biedt
Mitsubishi in de Outlander de keuze uit een
nieuwe 2 liter benzine en een 2,2 liter die-
sel. Beide motoren zijn er met een handbak
of automaat, altijd met zes overbrengingen.
■B” Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de
Outlander een 7-zitter met meer ruimte op de
achterste zitrij dan het huidige model.
asse is nieuws van groot belang. Mercedes ziet groeikansen met haar meer
compacte modellen. De vijfdeurs staat op hetzelfde onderstel als de B-klasse en het merk
denkt aan nog drie andere auto's op dezelfde bodemgroep. De A-klasse breekt met de
traditie van z'n voorgangers en is een lage, normale hatchback. De daklijn achter is rede
lijk bol, terwijl de groef op de flanken is overgenomen van de B-klasse. Uiteraard zijn de
1,6 liter turbo en de 1,8 liter diesel present, maar komen er ook een 2,1 liter topdiesel en
nieuwe 2 liter benzine turbo. De auto staat in september bij de dealer. Volgend jaar volgen
een AMG-versie en 4Matic vierwielaandrijving.
mrijk nieuws bij Audi is de nieuwe A3, de derde generatie al weer. In Genève is de
wrs hatchback te zien, maar er komt in ieder geval ook weer een vijfdeurs Sportback
Iveneens een sedan deze keer. Het is de eerste auto binnen het VW-concern die gebruik
Pvan de nieuwe modulaire bodemgroep. Uiteraard staat er een reeks efficiënte ben-
pn dieselmotoren gereed waar we ook het nodige nieuws mogen verwachten. Wat
hgeving betreft is de auto direct als A3 herkenbaar.
De auto van het jaar is pas aan de
vooravond van de autosalon van Ge
nève bekend gemaakt. Dat is anders
dan anders. Tot nu toe was altijd voor
het einde van het jaar de winnaar
voor het daarop volgende jaar be
kend. De organisatie meent met het
bekend maken van de titel gekoppeld
aan een van de belangrijkste auto
tentoonstellingen in Europa meer ca
chet aan de prijs te geven. Ze hebben
er in ieder geval een stuk spanning in
gebracht. De laatste enveloppen met
stemmen van de juryleden werden
pas afgelopen maandag geopend,
zodat niemand voor dat moment be
kend was met de uitslag. Voor de pers
en de fabrikanten en natuurlijk het
publiek is de uitslag helemaal nieuw.
De winnaar krijgt meteen de prijs en
kan daarna als de wiedeweerga de
overwinning wereldkundig maken.
Mogelijkheden om voor de volgende
dag nog speciaal drukwerk te maken
ontbreken nagenoeg. Daarom op de
persmap van Opel slechts een sticker
ter vermelding van het behalen van
de titel. Ik ga er vanuit dat alle andere
kandidaten het een en ander in voor
bereiding hadden als de overwinning
hun product zou treffen. Dat klinkt
toch als een soort van verspilling. Ik
denk zelfs dat Vokswagen behoorlijk
veel had voorbereid omdat zij toch
wel sterk rekende op een overwin
ning voor de Up. De jury heeft dit jaar
overduidelijk gekozen voor innovatie.
Want of je nu een liefhebber bent van
de Ampera, en ook de gelijkvormige
Chevrolet Volt, of niet, de techniek
achter deze auto's is bijzonder en een
duidelijke stap in de richting van een
verdere toekomst op het gebied van
mobiliteit...
Tony Vos
sl volgens verwachting ligt de nadruk hier en daar een range extender. I
Jinig en schoon, zowel bij de traditio- is snel aan het veranderen
verbrandingsmotoren en vooral bij alle dustrie doet hier als een e
natieven. Hybride, plug in hybride, wa- aan mee
jfvoertuigen en volledig elektrisch
Opel steelt in Geneve natuurlijk de show met de Ampera die is uitgeroepen tot de Auto
van het Jaar 2012. Maar echt nieuws is deze hatchback met range extender natuurlijk niet.
Dat geldt wel voor de spectaculaire Opel Astra OPC die gebaseerd is op de recent gelan
ceerde GTC. Helemaal nieuw is de Opel Mokka, een compacte SUV in het segment van de
Nissan Juke«en Skoda
Yeti. Opel bouwt het
model in Korea. Tegen
het einde van dit jaar
is de auto beschik
baar en komt in een
groeisegment van de
I Europese markt. We
namen even de proef
op de som en nestel-
den ons op de achter- |M
bank, niet verkeerd.
ense Renault dochter Dacia komt. Met een ruimtewagen, de Lodgy. Geen enorme I
d, maar wel qiqantisch ruim en beschikbaar als vijf- en zevenzitter. Dacia levert
ir met de 1.5 dCi dieselmotoren alsmede de bestaande 1,6 liter
dt vooral de nieuwe 1,2 liter turbo van belang door z'n gunstige
levert deze krachtbron prima prestaties. Naar de prijs is het nog
at in Frankrijk onder de 10.000 euro kosten, maar hoe zich dat
-systeem naar onze prijs vertaald, is nog niet in te schatten.
De nieuwe A-klass
compacte modelle
denkt aan nog di
traditie van z'n
Kils- knl r
‘de^S^^ nieuwer2lit
te koppelen. De auto
tweecilinder TwinAir
alegenheid is opge-
van 105 pk. Er
uui wciêiding, maar
~™ten worden
nu name
ier op pagina:
meent