utotest MTC letzelfde met minder C I Steeds schoner Dealers Fygi 1 Opel Insignia 1.4 Turbo DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 FEBRUARI 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: el Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Cosmo Merk en type: - Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: CO2-uitstoot: Bijtelling Prijs: Lange afstanden www.lathouwers.nl wielen Tony Vos 93-SHS 1 jrkan hetsW ^AUTOMAAT IS EEN UITGAVE VAN DETILBURGSE KOERIER I.S.M. DEALER ASSOCIATIE TILBURG EN OMSTREKEN, VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG, GOIRLE, RIEL, n oesteiaen iinFNHniu rfrkfi FNsrHnT nisTFRWiir mofr^fctfi hiiv4rfnrffi<' fm miiitfn LOON OP ZAND, UDENHOUT, BERKEL ENSCHOT, OISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN. I I 013-5959100 013-5443330 013-4652100 013-4634355 013-4647676 013-5470040 013-5351035 013-5321411 013-5840000 Koerier 5014 DA Tilburg Alfa Romeo Rat - Lancia Tigchelaar.013-5943980 Audi Audi Centrum Tilburg013-7500777 BMW I MINI Renova013-5422133 Chevrolet Auto Noordhoek Waalwijk-Tilburg 0416-651590 Citroen Bertens013-5423030 Daihatsu MG Bink 013-5420143 Ford Tigchelaar013-5943943 Jaguar Bogaers Jaguar Breda076-5263800 Kia Denissen013-4652100 Mercedes Rüttchen Mitsubishi I Suzuki De Auto-Avenue Nissan Den issen Peugeot Vingerhoets Saab Zuid Oost Seat I Skoda Auto Noordhoek Toyota Van Dorst Tilburg Volkswagen Van Mossel Tilburg. Volvo Van Roosmalen - 3 ue meeslip is u»Miei- fl daarvoor krijgt de koper extra 1 sgemak. Niet alleen is de forse 1 ’d bagageruimte van 520 liter Email: advertentie@tilburgsekoerier.nl Email: tOnyvos@automedia.nl Tel. 0495-430930 Postbus 2144, 6020 AC Budel Tilburg -<K Kraaivenstraat 28 Tel. 013-59 42 555 De Tilburgse 1 N.S. Plein 14, Tel. 013-5368805 Fax 013-5359985 f bagageruimte van 520 liter te bereiken, ook als het maxi- toe van 1.465 liter moet worden Wnen grote bagagestukken veel elijker worden geladen in ver- dj— "-or de verdere kenauto's lijken op dit moment alleen verkoopbaar in redelijke aantal- r een variant van wordt geleverd die in aanmerking komt voor langere .Wat dat betreft schiet Opel met de Insignia in de roos, die met de turbomotor als sedan, hatchback en Sports Tourer in de prijzen valt. 1.364 cc 103kW/140pk bij 4.900 tr/min 200 Nm bij 1.850 tr/min lengte 4,83 meter, breedte 1,858 mtr 1.485 kg Aanhanggewicht: 1.250 kg (geremd) topsnelheid 207km/u’ acceleratie 0-100 in 10,9 sec. stadscyclus 7,5 liter/100 km buitenwegcydus 4.7 liter/100 km gecombineerd 5.7 liter/100 km 134g/km (A-label) 32.895 euro Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Cosmo (5d) Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: Wij vertellen u er graag meer over! Lathouwers bedieningsknoppen geven het complete karakter van de Insignia weer. Zitruimte is er voldoende, waardoor de Insignia een echte Grand Routier is voor prettige, lange afstanden. en de omlijsting van de mistlampen in de voorbumper." Verder vinden we hetzelfde materiaal rond de zijruiten, op de portier- grepen en in de vorm van een strip op de bagageklep die de beide achterlichten met elkaar verbindt. Met Insignia speelt Opel in op de trend in de zakelijke klasse van vierdeurs coupémodellen. Het is de motorische techniek die de grote Opel aantrekkelijk maakt voor een 1 Wk Ee^h^Xr B 1 te.vinden. Op een fraaie manier WhST/T® diverse accenten gelegd met Dat begint al bij de forse grille - - LED-verlichting ij de snelle M-* chten zijn aan? ardoor de uitstr ‘t kleurenprogra r blijft technisch ur kan hetf‘”“a en f ,kUak.2u„.^urgsekoer|eb Net zo fraai als de buitenkant heeft Opel ook het interieur vormgegeven. De typi sche belijning op de flanken komen op verschillende plaatsen ook weer aan de binnenkant terug. De brede middencon sole herbergt de bediening van audio en klimaat alsmede een groot kleuren scherm van de navigatie. Deze zeer com plete Cosmo-uitvoering kan met beige leer worden gekozen. Wel een interieur dat veelvuldig gepoetst moet worden, maar dan geeft de Insignia zelfs een zeer premium gevoel. Ook de (nep)houten panelen dragen daaraan bij. Bescheiden metaalkleurige accenten en een in twee richtingen verstelbaar stuur met diverse is dat ondanks dat Opel drie arianten aanbiedt, de sedan en tek vrijwel identiek zijn. Je moet W de achterkant kijken om bij Heurs daadwerkelijk een grote «Pte zien. De meerprijs is beschei dt de kop hernieuwde kennismaking. De basis 1,4 liter Turbo ecoFLEX motor kennen we al uit andere Opel-modellen zoals de Astra, Meriva en Zafira. De motor wordt in de hoogste vermogensvariant van 140 pk in de Insignia geleverd. Daarbij hoort een behoorlijk koppel van 200 Nm en daarbij komt het prettige feit dat deze waarde al bij 1.850 tr/min wordt behaald. Dat betekent dat de motor al snel bij de les dige Insignia neemt bij Opel de e vroegere programma's van de en Vectra. De auto heeft ongeacht Kerievariant een opvallend ele- vormgeving. Het is juist de Insignia ee Opel voor het eerst haar huidige khting insloeg. Van de week zag ik een docu mentaire die enige tijd geleden is uitgezonden" over de elektrische auto in de Verenigde Staten. Daar kwamen onder meer de Nissan Leaf, Chevrolet Volt en Tesla voor het voetlicht. Van diverse kanten bezien werd het fenomeen belicht en alhoewel het programma typisch Amerikaanse denkbeelden tentoon spreidde, was het beslist interessant. Eén uitspraak vond ik met name ver helderend. Een van de geïnterview den beweerde dat de- elektrische auto alsmaar schoner wordt. Dat klinkt wellicht vreemd, maar dat is het niet. De milieubelasting van een elektrische auto is volledig afhanke lijk van de manier waarop de stroom -waarmee de auto wordt opgela den- wordt opgewekt. Is het stroom van een sterk vervuilende bruinkool centrale of wordt het gewonnen met windmolens of getijdenenergie. Dat scheelt meer dan een flinke slok op een borrel. Deze alternatieve vor men van het opwekken van stroom grijpen steeds meer om zich heen. Overal en nergens komen windmo lens en het gebruik van zonnepa nelen wordt ook steeds populairder. Het is gemakkelijk te voorspellen dat deze voorzieningen door de grotere aantallen steeds goedkoper worden in aanschaf en daarmee wordt elektrische energie extra betaalbaar zeker afgezet tegen de stijgende olieprijzen. Een elektrische auto nu heeft indirect dus een veel hogere CO2-uitstoot dan over een paar jaar. Ik moest in dat kader ook even denken aan milieubewegingen die eerst de elektrische auto de hemel in prezen en toen die er ein delijk was weer als onaantrekkelijk werden afgeserveerd vanwege de ongunstige energiebalans. Aan hen nu helemaal de taak de milieuvrien delijke opwekking van elektriciteit te promoten en stimuleren... is en vanaf het wegrijden al behoorlijk vlot accelereert. Dat is direct te zien aan de meer dan behoorlijke prestatiecijfers als een top van 207 km/u en acceleratie naar 100 in 10,9 seconden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die samen met de schakelindicator en een start/stop systeem het verbruik bescheiden moet houden. Het beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 17,5 wordt in de praktijk niet gehaald, eerder moet aan 1 op 13,5 worden gedacht, maar dat is nog steeds zeer behoorlijk. Vanwege de officiële meetwaarde heeft deze Insignia een CO2-uitstoot van 134 g/km en daar mee voldoet de auto nog tot 1 juli as. aan de normen voor een lagere bijtelling van 20 procent. Wie voor 1 juli de auto zakelijk gaat rijden, profiteert van de genoemde bijtelling tijdens het volledige leasetermijn. De prijslijst start bij de sedan voor 28.295 euro in de Business Edition. De Cosmo is de meest complete voor 32.495 euro. De meerprijs voor de hatchback bedraagt 400 euro en wie kiest voor de Sport Tourer moet minimaal 1.200 euro extra opzij leggen. 93-SHS-7 jaArI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 19