utotest
MTC
letzelfde met minder
C
I
Steeds
schoner
Dealers
Fygi
1
Opel Insignia 1.4 Turbo
DE AUTOMAAT DONDERDAG 23 FEBRUARI 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
el Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Cosmo
Merk en type: -
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
CO2-uitstoot:
Bijtelling
Prijs:
Lange afstanden
www.lathouwers.nl
wielen
Tony Vos
93-SHS 1
jrkan hetsW ^AUTOMAAT IS EEN UITGAVE VAN DETILBURGSE KOERIER I.S.M. DEALER ASSOCIATIE TILBURG EN OMSTREKEN, VERSCHIJNT IN GEHEEL TILBURG, GOIRLE, RIEL,
n oesteiaen iinFNHniu rfrkfi FNsrHnT nisTFRWiir mofr^fctfi hiiv4rfnrffi<' fm miiitfn
LOON OP ZAND,
UDENHOUT, BERKEL ENSCHOT, OISTERWIJK, MOERGESTEL, HILVARENBEEK EN HULTEN.
I
I
013-5959100
013-5443330
013-4652100
013-4634355
013-4647676
013-5470040
013-5351035
013-5321411
013-5840000
Koerier
5014 DA Tilburg
Alfa Romeo Rat - Lancia Tigchelaar.013-5943980
Audi Audi Centrum Tilburg013-7500777
BMW I MINI Renova013-5422133
Chevrolet Auto Noordhoek Waalwijk-Tilburg 0416-651590
Citroen Bertens013-5423030
Daihatsu MG Bink 013-5420143
Ford Tigchelaar013-5943943
Jaguar Bogaers Jaguar Breda076-5263800
Kia Denissen013-4652100
Mercedes Rüttchen
Mitsubishi I Suzuki De Auto-Avenue
Nissan Den issen
Peugeot Vingerhoets
Saab Zuid Oost
Seat I Skoda Auto Noordhoek
Toyota Van Dorst Tilburg
Volkswagen Van Mossel Tilburg.
Volvo Van Roosmalen
- 3 ue meeslip is u»Miei-
fl daarvoor krijgt de koper extra
1 sgemak. Niet alleen is de forse
1 ’d bagageruimte van 520 liter
Email:
advertentie@tilburgsekoerier.nl
Email:
tOnyvos@automedia.nl
Tel. 0495-430930
Postbus 2144, 6020 AC Budel
Tilburg -<K
Kraaivenstraat 28
Tel. 013-59 42 555
De Tilburgse 1
N.S. Plein 14,
Tel. 013-5368805
Fax 013-5359985
f bagageruimte van 520 liter
te bereiken, ook als het maxi-
toe van 1.465 liter moet worden
Wnen grote bagagestukken veel
elijker worden geladen in ver-
dj— "-or de verdere
kenauto's lijken op dit moment alleen verkoopbaar in redelijke aantal-
r een variant van wordt geleverd die in aanmerking komt voor langere
.Wat dat betreft schiet Opel met de Insignia in de roos, die met de
turbomotor als sedan, hatchback en Sports Tourer in de prijzen valt.
1.364 cc
103kW/140pk
bij 4.900 tr/min
200 Nm bij
1.850 tr/min
lengte 4,83 meter,
breedte 1,858 mtr
1.485 kg
Aanhanggewicht: 1.250 kg
(geremd)
topsnelheid
207km/u’
acceleratie
0-100 in 10,9 sec.
stadscyclus
7,5 liter/100 km
buitenwegcydus
4.7 liter/100 km
gecombineerd
5.7 liter/100 km
134g/km
(A-label)
32.895 euro
Opel Insignia 1.4
Turbo ecoFLEX
Cosmo (5d)
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Wij vertellen u er graag meer over!
Lathouwers
bedieningsknoppen geven het complete
karakter van de Insignia weer.
Zitruimte is er voldoende, waardoor de
Insignia een echte Grand Routier is voor
prettige, lange afstanden.
en de omlijsting van de mistlampen in de
voorbumper." Verder vinden we hetzelfde
materiaal rond de zijruiten, op de portier-
grepen en in de vorm van een strip op de
bagageklep die de beide achterlichten met
elkaar verbindt. Met Insignia speelt Opel
in op de trend in de zakelijke klasse van
vierdeurs coupémodellen.
Het is de motorische techniek die de
grote Opel aantrekkelijk maakt voor een
1
Wk Ee^h^Xr
B 1 te.vinden. Op een fraaie manier
WhST/T® diverse accenten gelegd met
Dat begint al bij de forse grille
- -
LED-verlichting
ij de snelle M-*
chten zijn aan?
ardoor de uitstr
‘t kleurenprogra
r blijft technisch
ur kan hetf‘”“a
en
f
,kUak.2u„.^urgsekoer|eb
Net zo fraai als de buitenkant heeft Opel
ook het interieur vormgegeven. De typi
sche belijning op de flanken komen op
verschillende plaatsen ook weer aan de
binnenkant terug. De brede middencon
sole herbergt de bediening van audio
en klimaat alsmede een groot kleuren
scherm van de navigatie. Deze zeer com
plete Cosmo-uitvoering kan met beige
leer worden gekozen. Wel een interieur
dat veelvuldig gepoetst moet worden,
maar dan geeft de Insignia zelfs een
zeer premium gevoel. Ook de (nep)houten
panelen dragen daaraan bij. Bescheiden
metaalkleurige accenten en een in twee
richtingen verstelbaar stuur met diverse
is dat ondanks dat Opel drie
arianten aanbiedt, de sedan en
tek vrijwel identiek zijn. Je moet
W de achterkant kijken om bij
Heurs daadwerkelijk een grote
«Pte zien. De meerprijs is beschei
dt de kop
hernieuwde kennismaking. De basis 1,4
liter Turbo ecoFLEX motor kennen we al
uit andere Opel-modellen zoals de Astra,
Meriva en Zafira. De motor wordt in de
hoogste vermogensvariant van 140 pk in
de Insignia geleverd. Daarbij hoort een
behoorlijk koppel van 200 Nm en daarbij
komt het prettige feit dat deze waarde
al bij 1.850 tr/min wordt behaald. Dat
betekent dat de motor al snel bij de les
dige Insignia neemt bij Opel de
e vroegere programma's van de
en Vectra. De auto heeft ongeacht
Kerievariant een opvallend ele-
vormgeving. Het is juist de Insignia
ee Opel voor het eerst haar huidige
khting insloeg.
Van de week zag ik een docu
mentaire die enige tijd geleden is
uitgezonden" over de elektrische
auto in de Verenigde Staten. Daar
kwamen onder meer de Nissan
Leaf, Chevrolet Volt en Tesla voor
het voetlicht. Van diverse kanten
bezien werd het fenomeen belicht
en alhoewel het programma typisch
Amerikaanse denkbeelden tentoon
spreidde, was het beslist interessant.
Eén uitspraak vond ik met name ver
helderend. Een van de geïnterview
den beweerde dat de- elektrische
auto alsmaar schoner wordt. Dat
klinkt wellicht vreemd, maar dat is
het niet. De milieubelasting van een
elektrische auto is volledig afhanke
lijk van de manier waarop de stroom
-waarmee de auto wordt opgela
den- wordt opgewekt. Is het stroom
van een sterk vervuilende bruinkool
centrale of wordt het gewonnen
met windmolens of getijdenenergie.
Dat scheelt meer dan een flinke slok
op een borrel. Deze alternatieve vor
men van het opwekken van stroom
grijpen steeds meer om zich heen.
Overal en nergens komen windmo
lens en het gebruik van zonnepa
nelen wordt ook steeds populairder.
Het is gemakkelijk te voorspellen
dat deze voorzieningen door de
grotere aantallen steeds goedkoper
worden in aanschaf en daarmee
wordt elektrische energie extra
betaalbaar zeker afgezet tegen de
stijgende olieprijzen. Een elektrische
auto nu heeft indirect dus een veel
hogere CO2-uitstoot dan over een
paar jaar. Ik moest in dat kader ook
even denken aan milieubewegingen
die eerst de elektrische auto de
hemel in prezen en toen die er ein
delijk was weer als onaantrekkelijk
werden afgeserveerd vanwege de
ongunstige energiebalans. Aan hen
nu helemaal de taak de milieuvrien
delijke opwekking van elektriciteit
te promoten en stimuleren...
is en vanaf het wegrijden al behoorlijk
vlot accelereert. Dat is direct te zien aan
de meer dan behoorlijke prestatiecijfers
als een top van 207 km/u en acceleratie
naar 100 in 10,9 seconden. De motor
is gekoppeld aan een handgeschakelde
zesbak die samen met de schakelindicator
en een start/stop systeem het verbruik
bescheiden moet houden. Het beloofde
gemiddelde verbruik van 1 op 17,5 wordt
in de praktijk niet gehaald, eerder moet
aan 1 op 13,5 worden gedacht, maar dat
is nog steeds zeer behoorlijk. Vanwege de
officiële meetwaarde heeft deze Insignia
een CO2-uitstoot van 134 g/km en daar
mee voldoet de auto nog tot 1 juli as.
aan de normen voor een lagere bijtelling
van 20 procent. Wie voor 1 juli de auto
zakelijk gaat rijden, profiteert van de
genoemde bijtelling tijdens het volledige
leasetermijn.
De prijslijst start bij de sedan voor 28.295
euro in de Business Edition. De Cosmo is
de meest complete voor 32.495 euro. De
meerprijs voor de hatchback bedraagt 400
euro en wie kiest voor de Sport Tourer
moet minimaal 1.200 euro extra opzij
leggen.
93-SHS-7
jaArI