3
u
II
rtj ^fiU cOiTlaa
en
Verbluffend resultaat
Eerste editie
vernieuwde
Citroen C1
?DIJ
i.
K"' L
^sssss^ sésssSs^ n^mpm
b ik? IS ri
-4'
Saab garantie
weer geregeld
DE TILBUF
Jaargang 23 nr 8 Donderdag 23 februari 2012 Oplage 111.800
*75®
M.NL
msii ^r/
Renault Scénic Energy dCi 110
Easy-uitvoering
Fiat 500
el Insignia 1.4 Turbo
FLEX Cosmo
De Renault Scénic is sinds z'n lance
ring veruit de best verkochte ruim
tewagen in ons land en het merk
wil die positie niet graag prijsgeven.
Een constante ontwikkeling van het
model zorgt ervoor dat de ruimtelijke
Renault bij de tijd blijft. Een facelift
op beide carrosserievarianten als
mede enkele technische aanpassen
leveren het 2012-model op.
1213 22 50
1528 39 05
afne
zeer
dati
wit heeft h'
gen beginr
i het front aangepast. De wij-
i beginnen met de nieuwe koplam-
kiezen. Heler
auto symbol
"““n met
■RDAG
BRUAR
I7.30 U
NOBELSTRAAT5B TEL. (013):
SPRENDUNGENSTRAAT12 TEL. (013)
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
UW DICHTSTBIJZIJNDE
AREND AUTO DEALER www.arendauto.nl
:_JsL2LL_
Energy
Belangrijk nieuws vormt de Energy dCi 110
motor die Renault in de vernieuwde Scénic
levert. Het gaat om de vertrouwde 1,5 li
ter diesel met een vermogen van 110 pk,
die echter op zoveel punten is herzien dat
er bijna sprake is van een nieuwe motor.
Prettig is dat de souplesse is vergroot door
een met 20 Nm gestegen koppel en dat
terwijl het gemiddelde brandstofverbruik
toegevoegd.
Bij de langere Grand Scénic, die tegen
meerprijs verkrijgbaar is als zevenzitter,
wordt juiste de breedte van het front ex
tra benadrukt. De opening in de bumper
oog veel groter en dat wordt nog eens met
chroom onderstreept. Chroom verbindt
ook de dagrijverlichting en accentueert
de grille tussen de koplampen. Door alle
ingrepen toont vooral de Grand Scénic
langer, breder en lager.
Goed nieuws voor berijders van een re
cente Saab. Importeur Beherman heeft
samen met haar dealers een alternatief
ontwikkeld voor de fabrieksgarantie.
Samen .nemen zij deze garantie over
voor Saabs jonger dan twee jaar. De
onderdelentak, Saab Parts, viel al b
ten het faillissement van de fabrika
dus vormt de onderdelenvoorzieni
geen enkel probleem. Qua service
garantie zijn Saab-rijders nu weer v
ledig gedekt.
F maart staat de vernieuwde Citroen
de showroom voor een bedrag net
F de acht mille. We praten dan over
Attraction uitvoering. Deze versie kan
fslechts 495 euro worden opgewaar-
f™ met het Pack Comfort inclusief airco
Het keuzepallet aan uitrustingsvarianten
van de populaire Fiat 500 groeit nog steeds.
Tussen de bestaande Pop en Lounge is nu
de Easy-uitvoering geplaatst die een aan
tal extra's heeft tegen een geringe meer
prijs van 610 euro. Zo heeft de Fiat 500
Easy onder meer 15 inch lichtmetalen wie
len, airconditioning (handbediend), een
chroompakket met chromen spiegelkap-
pen en diverse chroomstrips. Motorisch is
er geen keuze, het gaat hierbij altijd om de
69 pk sterke 1,2 liter viercilinder. De Fiat
500 Easy kost 13.695 euro en de cabrio-
versie start bij 16.495 euro.
GOIRLE
WBB OISTERWIJK
pen met daarin opgenomen een soort van
wenkbrauwen om de lampen lager en bre
der te doen lijken. Het front van de korte
Scénic heeft wat sportieve trekjes met een
Bdelijk verschil tussen de Scénic en de zwarte balk ter hoogte van de nummer-
■ngde Grand Scénic. Niet vreemd als plaat en een chromen omlijsting van de
reten dat de doelgroep voor de eer- mistlampen en de nieuwe LED-dagrijver-
rooral particulieren zijn en de tweede lichting. Een groot verschil op de flanken
■- 1 maakt de chromen sierbies die is toege
voegd aan de stootranden. Helaas komt
dat onderdeel niet op alle varianten voor,
maar wel op de hier afgebeelde Bose-uit-
voering. Was dat voorheen nog een speci
ale uitvoering, nu is deze populaire versie
aan het standaard leveringsprogramma
en stuurbekrachtiging (normale prijs 995
euro). De gelimiteerde First Edition kost
495 euro meer dan de reguliere Tendance
uitgave en biedt airco, lichtmetalen wie
len, mistlampen in de voorbumper en don
ker getint glas vanaf de B-stijl.
teemt met 16 procent. Daarbij hoort een
er lage CO2-uitstoot van 105 g/km, zo-
...t de auto voorlopig Jn aanmerking blijft
komen voor 20 procent bijtelling. Ook is
er gekeken naar het verder dempen van
de geluiden die de motor maakt. Kort na
het starten heb je daardoor helemaal niet
het idee met een diesel óp stap te zijn. De
dCi 110 motor wordt nu geleverd in com
binatie met een start/stop systeem. Verder
wordt de motor aangevuld met lage druk
uitlaatgasrecirculatie, die vooral effectief
is als de motor op bedrijfstemperatuur is.
De oliepomp draait alleen naar behoefte
en zijn enkele wijzigingen aan de turbo.
Rond de zomer komt er nog een derde
Energy motor beschikbaar, de 1,2 liter
TCe 115. Deze compacte krachtbron gaat
de huidige 1.6 16V van 110 pk opvolgen.
Helaas hebben we nog niet de gelegen
heid gekregen deze nieuwe motor uit te
proberen.
De prijslijst van de vernieuwde Scénic
start bij 23.990 euro voor de korte 1.616V
Authentique. De vernieuwde diesel start
als Expression bij 29.590 euro. De meer
prijs voor de Grand Scénic bedraagt exact
1.000 euro en voor de twee extra stoelen
moet 900 euro meer op tafel komen.
Visio Systeem
De veranderingen in het interieur zijn niet kiezen. Helemaal rechts onderaan staat de
vergaand. De indeling van het digitale in- auto symbolisch van de zijkant weerge-
strumentarium is aangepast, sterker nog, geven met ervoor groene blaadjes of een
de gebruiker kan uit verschillende layouts wolk. In dat laatste geval is de luchttoe
voer automatisch afgesloten om te voor
komen dat luchtvervuiling in het interieur
wordt geblazen. Nieuw is tevens het Visio
Systeem dat met behulp van een camera
de lijnen op de weg registreert en met be
hulp van een geluidssignaal doorgeeft als
de bestuurder zonder richting aan te geven
over de lijn gaat. Een tweede functie is het
automatisch groot licht. Het doel is op een
veilige en verantwoorde manier het groot
licht meer te gebruiken. Het is standaard
op de Privilège en tegen meerprijs van 295
euro verkrijgbaar op de Bose.
tegen
nzitter,
‘t front
ie bun
Ieens r
verbii
huidige, derde generatie Scénic stamt
Ï009 en daarom is de tijd rijp voor ver
bring, zonder dat -Renault het model
Mig op de schop neemt. Daarbij blijft
uidelijk verschil tussen de Scénic en de
bngde Grand Scénic. Niet vreemd als
k“‘" J-i de doelgroep voor de e
tooral particulieren zijn en de twee__
bet overgrote deel een zakelijke afzet