Autotest 0IVEN Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design ?l DE AUTOMAAT-DONDERDAG 16 FEBRUARI 2012 PAGINA3 i de Technische gegevens Merknen type: Koppel: Prestaties: Afmetingen: schnoloj C02-uitstoot: Prijs: Prijsstelling Nostalgie abel van meest over kunnen swagen Kever is terug. Alhoewel het model nooit helemaal weg is t, vonden velen de New Beetle geen waardige opvolger van het oer- Met de nieuwe Beetle is een aantal onvolkomenheden weggepoetst. Oisterwijk Bedrijfsweg 17 013 - 528 32 26 0tot100km/u in 10,9 sec lengte 4,2 meter, breedte 1,808 mtr 1.174 kg 1.197 cc 77kW/105pk bij 4.000 tr/min 175 Nm bij 1.500 tr/min topsnelheid 180 km/u acceleratie aantrekkelijk. Uw - tschaf direct op .Dat levert alee aad leverbaars wegenbeiastfen vals sentiment ista met All-risk Ford - deau. Standaait ëchno Line X-R 5,- extra heeft ■vol technolql ij de Ford Motorisch date. De ir schot ingesp 105 f' Biedt meer Bn je verwacht we viert hoogtij bij de details. Zo F kleuren die in de jaren zestig en l°9 niet misstonden, kan de koper Gewicht: Aanhanggewicht: g.o. Brandstofverbruik:stadscydus 7,6 liter/100 km buitenwegcydus 5,0 liter/100 km gecombineerd: 5,9 liter/100 km 139g/km (B-label) 22.050 euro Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Vermogen: Tilburg Ringbaan Noord 65 013 - 5321411 www.van-mossel.nl BRUARI 2012-4 Lburgse koerier - Ttossing lag in het terug grijpen naar Rpronkelijke model dat zijn wortels Rit in de jaren dertig!- De daklijn is Bk tot de achterbumper doorgetrok- |Oat levert niet alleen ruimtewinst L"et interieur op, maar zorgt samen p meer rechtop geplaatste voorruit pn profiel dat terug wijst naar het j°,del en dat zal de liefhebbers wel is de Beetle hek c. ue instapversie is al ~t in de roos. De uitstel ’spoten 1.2 TSI met zijn - pk en een kop' vanzelf bij. Het onderstel is prettig comfortabel afstemming en voldoet onder de me uiteenlopende omstandigheden. Ook o de elektrische stuurbekrachtiging we alleen maar tevreden zijn. De Volkswagen Beetle ziet er beter uit dan z'n voorganger, maar scoort vooral door een hogere praktische bruikbaar heid. Bovendien zijn de motoren zuiniger en is ook de prijsstelling gunstiger. De 1.2 TSI begint al bij 19.990 euro en moet er 22.050 euro bij de dealer worden achter gelaten voor de Design uitrusting. 1 gemakkelijk voor een fabrikant ®n icoon een nieuwe oplage te len die in de eerste plaats aan de behoeftes kan voldoen, tegelijk ilgische snaar weet te raken en eens de volledige goedkeuring Iragen van de puristen. Alhoewel eetle over het algemeen wel leuk gevonden door het grote publiek, jet Volkswagen in Europa niet het :hte succes. Te duur en onpraktisch veel gehoorde klachten. Werk winkel dus voor de ontwerpers, die 1 derde model 'Kever' wat goed te hadden. De uitwerking van het nieuwe koetswerk op het interieur is goed merkbaar. Niet alleen de toegenomen lengte zorgt voor meer ruimte, datzelfde effect komt voort uit de verder naar achteren door getrok ken daklijn, de rechte voorruit en het minder lijvige dashboard. Ook volwas senen met een normaal postuur kunnen goed achterin zitten, voorin hebben we al helemaal geen klachten. De nostalgie slaat ook in het interieur toe. Bij deze Design uitrusting is het dashboard uitgevoerd in de carrosseriekleur, terwijl hetzelfde gebeurt met de bovenrand van de portieren en delen van het stuur. De auto heeft twee dashboardkastjes. Het bovenste zit in het gekleurde deel van het dashboard en beschikt over een klepje dat naar boven scharniert. Waar blijft de tijd? Opmerkelijk is de uitstekende kwaliteit van de stoelen. Die zijn voldoende ruim bemeten, goed afstelbaar en ondersteunen bovendien prima ook tijdens lange ritten. Het bagagevolume profiteert van de nieu we carrosserievorm. Het minimale volume van 310 liter is al heel behoorlijk en groeit tot 905 liter na het in delen neerklappen van de achterbank. De vroegere 'kat tenbak' is daarmee minimaal een uit de kluiten gewassen hondenbak geworden. zijn of haar auto fantasievol bestickeren en kunnen zelfs verschillende typeplaatjes worden gekozen met de bijnaam Kever in verschillende talen. Het Nederlands is daar helaas niet bij. Aardig is ook een lichtmetalen wiel dat door de chroom afwerking lijkt op een oud stalen exem plaar met chromen wieldop. De Beetle is een stuk langer dan z'n voor ganger en maakt wederom gebruik van de vertrouwde bodemgroep van de Golf. Door de grotere lengte en breedte en iets afgenomen hoogte toont de Beetle lager en breder. Al bij al is er met de uitstraling niets mis. De Beetle valt op, wordt bewon derd en is altijd goed voor een gesprek. Onopgemerkt door het verkeer gaan is er niet bij. 1.500 tr/min blijkt meer dan voldoende voor goede prestaties en een soepel rij gedrag. De Beetle sprint in 10,9 seconden naar de 100 km/u en zet een top neer van 180 km/u, daar komt toch niemand aan te kort? Bovendien is de geluidsisolatie prima in orde. Uiteraard ligt de techniek ten grondslag aan een redelijk gunstig praktijkverbruik van 1 op 13,5. Volgens de officiële cijfers komt het nog gunstiger uit en maakt de Beetle 1.2 TSI op dit moment nog aan spraak op 20% bijtelling. Uiteraard beho ren start/stop en een schakelindicator er -lemaal up to I meteen een uitstekende, direct il met zijn vermogen van oppel van 175 Nm al bij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 35