Autotest
0IVEN
Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design
?l
DE AUTOMAAT-DONDERDAG 16 FEBRUARI 2012 PAGINA3
i de
Technische
gegevens
Merknen type:
Koppel:
Prestaties:
Afmetingen:
schnoloj
C02-uitstoot:
Prijs:
Prijsstelling
Nostalgie
abel van
meest
over
kunnen
swagen Kever is terug. Alhoewel het model nooit helemaal weg is
t, vonden velen de New Beetle geen waardige opvolger van het oer-
Met de nieuwe Beetle is een aantal onvolkomenheden weggepoetst.
Oisterwijk
Bedrijfsweg 17
013 - 528 32 26
0tot100km/u
in 10,9 sec
lengte 4,2 meter,
breedte 1,808 mtr
1.174 kg
1.197 cc
77kW/105pk
bij 4.000 tr/min
175 Nm bij
1.500 tr/min
topsnelheid
180 km/u
acceleratie
aantrekkelijk. Uw -
tschaf direct op
.Dat levert alee
aad leverbaars
wegenbeiastfen vals sentiment
ista met
All-risk Ford -
deau. Standaait
ëchno Line X-R
5,- extra heeft
■vol technolql
ij de Ford
Motorisch
date. De ir
schot
ingesp
105 f'
Biedt meer
Bn je verwacht
we viert hoogtij bij de details. Zo
F kleuren die in de jaren zestig en
l°9 niet misstonden, kan de koper
Gewicht:
Aanhanggewicht: g.o.
Brandstofverbruik:stadscydus
7,6 liter/100 km
buitenwegcydus
5,0 liter/100 km
gecombineerd:
5,9 liter/100 km
139g/km
(B-label)
22.050 euro
Volkswagen
Beetle
1.2 TSI Design
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Tilburg
Ringbaan Noord 65
013 - 5321411
www.van-mossel.nl
BRUARI 2012-4
Lburgse koerier -
Ttossing lag in het terug grijpen naar
Rpronkelijke model dat zijn wortels
Rit in de jaren dertig!- De daklijn is
Bk tot de achterbumper doorgetrok-
|Oat levert niet alleen ruimtewinst
L"et interieur op, maar zorgt samen
p meer rechtop geplaatste voorruit
pn profiel dat terug wijst naar het
j°,del en dat zal de liefhebbers wel
is de Beetle hek
c. ue instapversie is al
~t in de roos. De uitstel
’spoten 1.2 TSI met zijn -
pk en een kop'
vanzelf bij.
Het onderstel is prettig comfortabel
afstemming en voldoet onder de me
uiteenlopende omstandigheden. Ook o
de elektrische stuurbekrachtiging
we alleen maar tevreden zijn.
De Volkswagen Beetle ziet er beter uit
dan z'n voorganger, maar scoort vooral
door een hogere praktische bruikbaar
heid. Bovendien zijn de motoren zuiniger
en is ook de prijsstelling gunstiger. De 1.2
TSI begint al bij 19.990 euro en moet er
22.050 euro bij de dealer worden achter
gelaten voor de Design uitrusting.
1 gemakkelijk voor een fabrikant
®n icoon een nieuwe oplage te
len die in de eerste plaats aan de
behoeftes kan voldoen, tegelijk
ilgische snaar weet te raken en
eens de volledige goedkeuring
Iragen van de puristen. Alhoewel
eetle over het algemeen wel leuk
gevonden door het grote publiek,
jet Volkswagen in Europa niet het
:hte succes. Te duur en onpraktisch
veel gehoorde klachten. Werk
winkel dus voor de ontwerpers, die
1 derde model 'Kever' wat goed te
hadden.
De uitwerking van het nieuwe koetswerk
op het interieur is goed merkbaar. Niet
alleen de toegenomen lengte zorgt voor
meer ruimte, datzelfde effect komt voort
uit de verder naar achteren door getrok
ken daklijn, de rechte voorruit en het
minder lijvige dashboard. Ook volwas
senen met een normaal postuur kunnen
goed achterin zitten, voorin hebben we al
helemaal geen klachten.
De nostalgie slaat ook in het interieur toe.
Bij deze Design uitrusting is het dashboard
uitgevoerd in de carrosseriekleur, terwijl
hetzelfde gebeurt met de bovenrand van
de portieren en delen van het stuur. De
auto heeft twee dashboardkastjes. Het
bovenste zit in het gekleurde deel van het
dashboard en beschikt over een klepje dat
naar boven scharniert. Waar blijft de tijd?
Opmerkelijk is de uitstekende kwaliteit
van de stoelen. Die zijn voldoende ruim
bemeten, goed afstelbaar en ondersteunen
bovendien prima ook tijdens lange ritten.
Het bagagevolume profiteert van de nieu
we carrosserievorm. Het minimale volume
van 310 liter is al heel behoorlijk en groeit
tot 905 liter na het in delen neerklappen
van de achterbank. De vroegere 'kat
tenbak' is daarmee minimaal een uit de
kluiten gewassen hondenbak geworden.
zijn of haar auto fantasievol bestickeren
en kunnen zelfs verschillende typeplaatjes
worden gekozen met de bijnaam Kever
in verschillende talen. Het Nederlands
is daar helaas niet bij. Aardig is ook een
lichtmetalen wiel dat door de chroom
afwerking lijkt op een oud stalen exem
plaar met chromen wieldop.
De Beetle is een stuk langer dan z'n voor
ganger en maakt wederom gebruik van
de vertrouwde bodemgroep van de Golf.
Door de grotere lengte en breedte en iets
afgenomen hoogte toont de Beetle lager
en breder. Al bij al is er met de uitstraling
niets mis. De Beetle valt op, wordt bewon
derd en is altijd goed voor een gesprek.
Onopgemerkt door het verkeer gaan is
er niet bij.
1.500 tr/min blijkt meer dan voldoende
voor goede prestaties en een soepel rij
gedrag. De Beetle sprint in 10,9 seconden
naar de 100 km/u en zet een top neer van
180 km/u, daar komt toch niemand aan
te kort? Bovendien is de geluidsisolatie
prima in orde.
Uiteraard ligt de techniek ten grondslag
aan een redelijk gunstig praktijkverbruik
van 1 op 13,5. Volgens de officiële cijfers
komt het nog gunstiger uit en maakt de
Beetle 1.2 TSI op dit moment nog aan
spraak op 20% bijtelling. Uiteraard beho
ren start/stop en een schakelindicator er
-lemaal up to
I meteen een
uitstekende, direct
il met zijn vermogen van
oppel van 175 Nm al bij