B
Autotest
Battlestar Galactica
E NOORDHOEK
n
A
S»
A
'FJ
SBH
[WF
.BW?
DE AUTOMAAT DONDERDAG 2 FEBRUARI 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Chevrolet
Volt LTZ
Vermogen:
Koppel:
370 Nm
Afmetingen:
Gewicht:
acceleratie
Verbruik:
C02-uitstoot
Prijs:
,g 1321^^^= AUTO GROEP
F
80-STS-4
- i nieuwe technieken in auto's hebben tegenwoordig te maken met verder
irgevoerde elektronica. Die viert ook hoogtij in de nieuwe Chevrolet Volt,
dit moment het beste compromis voor én elektrisch rijden én een grote
«radius. Op stap met Battlestar Galactica.
van Andelstraat 11, 5141 PB Waalwijk, T: 0416 -65 15 90
www.noordhoekautogroep.nl
topsnelheid
160km/u
;sen,nl
118
JRG
21 00
0-100 in 9,0 sec.
gecombineerd
1,2 liter/100 km
27 g/km (A-label)
44.500 euro
86 pk/elektrisch
151 pk
130 Nm/elektrisch
CHEVROLET
lengte 4,498 mtr,
breedte 1,798 mtr
1.632 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
Prestaties:
1 op best;
den liet Ge
jen en toch duurde het nog lang
dat de eerste exemplaren vorig jaar
Amerikaanse dealerschappen binnen
n.
Stop/startSjJ
ontwikkeling van de Chevrolet Volt
t de nodige voeten in de aarde gehad.
geen gewone auto die voortbor-
op bestaande technieken. Jaren
den liet General Motors het model
ien en toch duurde het nog lang
'dat de eerste exemplaren vorig jaar
Nissan NederK 1009 groten car
UARI 2012 PAG»
"ITILBURGSE KOERIER -
'hevrolet Volt
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1.398 cc
En het systeem werkt verbluffend
De kracht van de elektromotor en
geluidsniveau wennen snel en dr<
aan het comfort van de Volt.
ddels is de Volt ook in Nederland
:hikbaar en actueler dan ooit.
«9e de lage gemeten CO2-uitstoot
1 de auto niet alleen in aanmerking
vnjstelling van BPM en wegenbelas-
rHiaar de zakelijk'e gebruiker profiteert y<
«Jk ook van nul procent bijtelling en 50 kilom
zal in de praktijk een lokkertje van rijden ne
fctezijn. geladen.
ts r Concepten zijn zelden aantrekkelijk
e gecommurhce 'gegeven, maar de Volt scoort op dit
se orders) en is een hoge waardering ook .w.-
>emde actiepel mgers en omstanders. De 4,5 meter
"J- e vijfdeurs hatchback heeft een rela
ted '°k°9 9esloten carrosserie, maar dat is
Kh opgevangen door de brede, zwarte
en onder de zijruiten. Zonder dat de
geplaatste vloer. Uiteraard zijn de rug
leuningen achterin afzonderlijk neer te
are verbruik van de Volt valt niet
zoveel concreets te zeggen. Dat is name
lijk sterk afhankelijk wat het aandeel vol
ledig elektrisch rijden binnen het gebruik
van de auto is. Wij haalden ruim 1 op
27 met drie tot vier keer volledig accu-
gebruik op een volle benzinetank. Wie
louter op benzine rijdt zal eerder rond 1
op 12 tot 14 uitkomen, maar daarvoor is
het concept ook niet bedoeld.
Chevrolet levert twee uitvoeringen, de
LT voor 41.950 euro en de meer com
plete LTZ die 44.500 euro kost.
afremmen op een afrit, de eerste paar
honderd meter zich weer volledig elek
trisch voortbeweegt. Bij hoge snelheden
en de benzinemotor aan, kan de verbran
dingsmotor rechtstreeks de elektromotor
aandrijven; maar een directe verbinding
tussen motor en wielen is er niet. De elek
tromotor levert een vermogen van 151 pk
en een fors koppel van 370 Nm. Daarmee
presteert de 1.632 kg wegende Volt prima:
een top van 160 km/u en acceleratie naar
100 in 9 seconden zijn prima. Bovendien
gebeurt dit alles zonder geluid. Alleen
als de 1,4.liter op een hoger toerental plaatsen (vier) en onder de achterstoelen.
draait, is deze hoorbaar. De eerste keer Lekker laag in de auto en daarmee wordt
dat de accu wordt leeg gereden, zit je een zeer gunstig zwaartepunt bereikt die
als bestuurder met de adem ingehouden. meehelpt aan het uitstekende weggedrag.
'Hij doet het toch wel?' en jazeker, het Het interieur zal niet ieders smaak zijn,
systeem werkt volledig automatisch en Diverse delen zijn in glanzend wit uitge-
kan op het scherm op de middenconsole voerd. Verder komt door de verschillende
worden gevolgd. schermen en geluiden de associatie met
een ruimteschip naar boven. Maar het
T-vorm past helemaal bij het concept. Ondanks
het lage dak, zitten achterpassagiers
goed. niet verkeerd. Het hoofd komt name-
hetlage lijk al onder de achterruit uit en dat
iiveau wennen snel en dragen bij biedt extra ruimte. Het bagagevolume
aan iicl comfort van de Volt. Het accupak- is niet overdreven met 301 liter, wat
ket heeft een T-vorm en ligt tussen de zit- vooral wordt veroorzaakt door de hoog
auto extreem is, valt aan veel details af
te lezen dat het hier om iets bijzonders
gaat. Op het linker voorspatbord is een
rond klepje gemaakt dat niet dient voor
het toedienen van vloeibare brandstof.
Hierachter gaat de aansluiting voor de
laadkabel schuil. De Volt is namelijk de
eerste auto die volledig elektrisch wordt
voortbewogen en tegelijk is voorzien
van een range-extender. Dat is een duur
woord voor een kleine, efficiënt draaiende
verbrandingsmotor die van pas komt als
de accu leegt dreigt te raken.
Terugwinnen
Hoe werkt het principe? In de praktijk
zal de gemiddelde gebruiker zo'n 45 tot
r“ kilometer volledig elektrisch kunnen
nadat de accu's volledig vol zijn
geladen. Daarna slaat zonder dat je het
als bestuurder hoort de 1,4 liter ben-
coort op dit zinemotor in het vooronder aan. Deze
ik van voor- wekt stroom op waarop de elektromotor
weer kan werken. De benzinemotor wordt
-evenwel niet ingezet om de accu's weer
op te laden. Dat gebeurt overigens deels
wel door het terugwinnen van remenergie.
Daarom is te merken dat de Volt na het
D
kR