B Autotest Battlestar Galactica E NOORDHOEK n A S» A 'FJ SBH [WF .BW? DE AUTOMAAT DONDERDAG 2 FEBRUARI 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Chevrolet Volt LTZ Vermogen: Koppel: 370 Nm Afmetingen: Gewicht: acceleratie Verbruik: C02-uitstoot Prijs: ,g 1321^^^= AUTO GROEP F 80-STS-4 - i nieuwe technieken in auto's hebben tegenwoordig te maken met verder irgevoerde elektronica. Die viert ook hoogtij in de nieuwe Chevrolet Volt, dit moment het beste compromis voor én elektrisch rijden én een grote «radius. Op stap met Battlestar Galactica. van Andelstraat 11, 5141 PB Waalwijk, T: 0416 -65 15 90 www.noordhoekautogroep.nl topsnelheid 160km/u ;sen,nl 118 JRG 21 00 0-100 in 9,0 sec. gecombineerd 1,2 liter/100 km 27 g/km (A-label) 44.500 euro 86 pk/elektrisch 151 pk 130 Nm/elektrisch CHEVROLET lengte 4,498 mtr, breedte 1,798 mtr 1.632 kg Aanhanggewicht: n.v.t. Prestaties: 1 op best; den liet Ge jen en toch duurde het nog lang dat de eerste exemplaren vorig jaar Amerikaanse dealerschappen binnen n. Stop/startSjJ ontwikkeling van de Chevrolet Volt t de nodige voeten in de aarde gehad. geen gewone auto die voortbor- op bestaande technieken. Jaren den liet General Motors het model ien en toch duurde het nog lang 'dat de eerste exemplaren vorig jaar Nissan NederK 1009 groten car UARI 2012 PAG» "ITILBURGSE KOERIER - 'hevrolet Volt Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1.398 cc En het systeem werkt verbluffend De kracht van de elektromotor en geluidsniveau wennen snel en dr< aan het comfort van de Volt. ddels is de Volt ook in Nederland :hikbaar en actueler dan ooit. «9e de lage gemeten CO2-uitstoot 1 de auto niet alleen in aanmerking vnjstelling van BPM en wegenbelas- rHiaar de zakelijk'e gebruiker profiteert y< «Jk ook van nul procent bijtelling en 50 kilom zal in de praktijk een lokkertje van rijden ne fctezijn. geladen. ts r Concepten zijn zelden aantrekkelijk e gecommurhce 'gegeven, maar de Volt scoort op dit se orders) en is een hoge waardering ook .w.- >emde actiepel mgers en omstanders. De 4,5 meter "J- e vijfdeurs hatchback heeft een rela ted '°k°9 9esloten carrosserie, maar dat is Kh opgevangen door de brede, zwarte en onder de zijruiten. Zonder dat de geplaatste vloer. Uiteraard zijn de rug leuningen achterin afzonderlijk neer te are verbruik van de Volt valt niet zoveel concreets te zeggen. Dat is name lijk sterk afhankelijk wat het aandeel vol ledig elektrisch rijden binnen het gebruik van de auto is. Wij haalden ruim 1 op 27 met drie tot vier keer volledig accu- gebruik op een volle benzinetank. Wie louter op benzine rijdt zal eerder rond 1 op 12 tot 14 uitkomen, maar daarvoor is het concept ook niet bedoeld. Chevrolet levert twee uitvoeringen, de LT voor 41.950 euro en de meer com plete LTZ die 44.500 euro kost. afremmen op een afrit, de eerste paar honderd meter zich weer volledig elek trisch voortbeweegt. Bij hoge snelheden en de benzinemotor aan, kan de verbran dingsmotor rechtstreeks de elektromotor aandrijven; maar een directe verbinding tussen motor en wielen is er niet. De elek tromotor levert een vermogen van 151 pk en een fors koppel van 370 Nm. Daarmee presteert de 1.632 kg wegende Volt prima: een top van 160 km/u en acceleratie naar 100 in 9 seconden zijn prima. Bovendien gebeurt dit alles zonder geluid. Alleen als de 1,4.liter op een hoger toerental plaatsen (vier) en onder de achterstoelen. draait, is deze hoorbaar. De eerste keer Lekker laag in de auto en daarmee wordt dat de accu wordt leeg gereden, zit je een zeer gunstig zwaartepunt bereikt die als bestuurder met de adem ingehouden. meehelpt aan het uitstekende weggedrag. 'Hij doet het toch wel?' en jazeker, het Het interieur zal niet ieders smaak zijn, systeem werkt volledig automatisch en Diverse delen zijn in glanzend wit uitge- kan op het scherm op de middenconsole voerd. Verder komt door de verschillende worden gevolgd. schermen en geluiden de associatie met een ruimteschip naar boven. Maar het T-vorm past helemaal bij het concept. Ondanks het lage dak, zitten achterpassagiers goed. niet verkeerd. Het hoofd komt name- hetlage lijk al onder de achterruit uit en dat iiveau wennen snel en dragen bij biedt extra ruimte. Het bagagevolume aan iicl comfort van de Volt. Het accupak- is niet overdreven met 301 liter, wat ket heeft een T-vorm en ligt tussen de zit- vooral wordt veroorzaakt door de hoog auto extreem is, valt aan veel details af te lezen dat het hier om iets bijzonders gaat. Op het linker voorspatbord is een rond klepje gemaakt dat niet dient voor het toedienen van vloeibare brandstof. Hierachter gaat de aansluiting voor de laadkabel schuil. De Volt is namelijk de eerste auto die volledig elektrisch wordt voortbewogen en tegelijk is voorzien van een range-extender. Dat is een duur woord voor een kleine, efficiënt draaiende verbrandingsmotor die van pas komt als de accu leegt dreigt te raken. Terugwinnen Hoe werkt het principe? In de praktijk zal de gemiddelde gebruiker zo'n 45 tot r“ kilometer volledig elektrisch kunnen nadat de accu's volledig vol zijn geladen. Daarna slaat zonder dat je het als bestuurder hoort de 1,4 liter ben- coort op dit zinemotor in het vooronder aan. Deze ik van voor- wekt stroom op waarop de elektromotor weer kan werken. De benzinemotor wordt -evenwel niet ingezet om de accu's weer op te laden. Dat gebeurt overigens deels wel door het terugwinnen van remenergie. Daarom is te merken dat de Volt na het D kR

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 27