Autotest
=1
go
Aandacht voor de kleintjes
HKS
EN.
J
3
DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 JANUARI 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Volkswagen High Up!
Merk en type:
999 cc
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
acceleratie:
0-100 in 13,2 sec.
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
11.030 euro
hoof
■heel
Veercomfort
Ö9W smaak
Opvallend ruim
Zorgeloos rijplezier voor één vast bedrag per maand.
www.van-mossel.nl
Lease de nieuwe
Volkswagen Up! privé!
gecombineerd
4,7 liter/100 km
108g/km
(C-label)
lengte 3,540 mtr,
breedte 1,641 mtr
Private Leasing
U tankt, Van Mossel doet de rest!
topsnelheid
171 km/u
stadscyclus
5,9 liter/100 km
buitenwegcydus
4,0 liter/100 km
95 Nm bij
3.000 tr/min
55 kW/75 pk
bij 6.200 tr/min
iterin t
uithoi
I in twee
'"'nrzien v
f '^aUu
829 kg
Aanhanggewicht: n.v.t.
Volkswagen
High Upl
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud:
wegenbelasting en BPM. De vraag is dan
altijd of het beloofde verbruik in de dage
lijkse praktijk wordt waargemaakt. De Up!
stelt niet teleur met een gemiddelde van
boven de 1 op 17, zelfs op lange stukken
snelweg over de landsgrenzen.
Door de lengte van de auto maximaal te
gebruiken voor de wielbasis, staan de vier
wielen keurig op de hoeken van de car
rosserie. Zelfs in het geval van deze High
Up! met stugger onderstel (optie) en 16
inch wielen met lagere banden, blijft het
veercomfort van niveau. Verkeersdrempels
brengen de kleine Volkswagen niet van
i Biedt meer
dan je verwacht
-- /Mossel
visterwijk TfC
Bedrijfsweg 17
i 013 - 528 32 26
TilbuQJ
Ringbaan Noord 65
i 013 - 5321411
i verschijning die de
reacties opwekt. Alleen
abel 'Volkswagen' brengt
)e Up! begint met een eenvoudige pro-
irammaopbouw, maar zal weldra fors
Wden uitgebreid. Nu zijn er alleen een
Ihedeurs carrosserie, een splinter nieu-
w motor in twee vermogensvarianten
in drie uitrustingsniveaus. Een vijfdeurs,
elektrische Up!, sportieve GT-versie en
«tra zuinige BlueMotion liggen in het
^schiet. Opvallend bij de Up! is het
•enoorlijk hoekige design met een. paar
•pmerkelijke details. In het oog springt
*jder meer de knik in de achterste zijruit.
Iijzonder is eveneens de volledig glazen
•chterklep en de zwarte rand in de voor-
•umper die dienst doet als luchttor-
'aar de motorruimte. Met t
uiste wielen en grappige Stic,..,.
'P! helemaal naar eigen smaak worden
- Ongekleed. Mede daardoor is de kleine
z'n stuk. Ook bij de in Nederland legale
maximale snelheden behoudt de Up! z'n
stabiliteit en dat betekent dat Volkswagen
vooral een zeer volwassen rijdend compact
model neerzet.
Je kunt de Up! kopen vanaf 8.490 euro (60
pk) en daarmee loopt Volkswagen keurig
met de concurrentie in de pas. De 75 pk is
er vanaf 10.110 euro en komt als High Up!
op 11.030 euro. Deze varianten kunnen
vanaf 1 juli dit jaar niet meer zonder BPM
worden geleverd. Tevens vervalt de vrijstel
ling van wegenbelasting en gaat de bijtel-
ling van 14% naar 20%. Maar Volkswagen
heeft bijvoorbeeld versies met BlueMotion
Technologies in het verschiet om op de
strenge Nederlandse in te kunnen spelen.
Nog steeds wil Volkswagen het grootste autoconcern ter wereld worden en
dan moet je in alle marktsegmenten aanwezig zijn. Toch geldt Volkswagen
niet vaak als uitvinder van nieuwe autotypes, maar als het merk besluit aan
een trend mee te doen, doen ze dat wel meteen goed. Dat zien we heel dui
delijk aan de kleine Upl.
Waalwijk
VanAndelstraatl
0416-671111
Hl 2012 PAGINAL
DE TILBURGSE KOERIER
Je vorige poging van een compact
Wkswagen-model, liep op een teleurstel
ling uit. De Lupo werd niet wat er van werd
'erwacht. Dat kan deels worden verklaard
omdat de Duitse markt op dat moment
geen grote afnemer was van compact
In zuinig. De tijden zijn echter volledig
veranderd, dus maakt Volkswagen met de
Jp! en tegelijk de afgeleide versies van
•koda (Citigo) en Seat (Mii) een aanzien
lik betere kans.
Volkswagen een frisse
nodige positieve r
al het kwaliteitslak
dit met zich mee.
Het interieur brengt een mengelmoes van m
eenvoud en hoogwaardige materialen. Zo
zijn de portieren maar deels bekleed, maar
het is helemaal niet verkeerd dat de car- u
rosseriekleur in het verder vrij grijze interi- I
eur een rol speelt. Bij deze High Up! is het I
dashboard voorzien van een brede accen- j
trand in glanzend zwart, maar afhankelijk j
van de uitrusting bestaan hiervoor meer- j
dere tinten. Het instrumentarium bestaat
uit een grote snelheidsmeter in het mid-
den en twee kleinere klokken voor toe- i
rental en brandstofvoorraad. Het midden
van het dashboard wordt ingenomen door
de bediening van klimaat en audioinstal- j
latie, die voor een dergelijk kleine auto j
een uitstekend geluid produceert, terwijl j
de High Up! standaard bovendien wordt 2|
afgeleverd met een verwijderbaar naviga- B
tiesysteem waarop ook nog eens diverse I
voertuigfuncties worden geprojecteerd. B
ben. Alleen als je meerdere uren achter
elkaar achter het stuur doorbrengt blijkt
de ondersteuning van de onderrug onvol
doende. Alhoewel de Up! binnenin niet de
ruimste auto in het segment is, kunnen ook
achterin best twee volwassenen het enige
tijd uithouden. De achterbank is bij de High
Up! in twee ongelijke delen neerklapbaar
en voorzien van verstelbare hoofdsteunen.
Typisch, omdat de hoofdsteunen op de
voorstoelen één geheel vormen met de
rugleuning. Het standaard bagagevolume
bedraagt 251 liter, voor een model met
deze afmetingen opvallend ruim. Het kan
worden uitgebreid tot 951 liter wat de Upl
voldoende flexibiliteit geeft.
Alhoewel Volkswagen al langer drieci-
linders levert, werd de 1 liter krachtbron
uit de Up! helemaal nieuw ontwikkeld.
Volkswagen levert op dit moment twee
vermogensvarianten, 60 en 75 pk. De
tweede versie presteert naar behoren met
een acceleratie naar 100 in 13,2 seconden
en een top van 171 km/u. Belangrijker nog
is dat de Up! goed met het verkeer mee
weet te komen en ook niet te traag een
medeweggebruiker passeert. Het blijkt
gewoon een kwiek motortje. Volkswagen
heeft volgens de officiële methode zulke
gunstige verbruikscijfers gemeten dat de
auto op dit moment is vrijgesteld van
ils luchttoevoer Verrassend is dat een auto die niet langer
behulp van de is dan 3,54 meter een zeer volwassen
stickers kan de bemeten interieur heeft. Daarbij passen g&j&ïS
voorstoelen die niet te krap zijn en met
name een voldoende lange zitting heb- BBB
47-SVXd.