Autotest =1 go Aandacht voor de kleintjes HKS EN. J 3 DE AUTOMAAT DONDERDAG 26 JANUARI 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: Volkswagen High Up! Merk en type: 999 cc Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: acceleratie: 0-100 in 13,2 sec. Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: 11.030 euro hoof ■heel Veercomfort Ö9W smaak Opvallend ruim Zorgeloos rijplezier voor één vast bedrag per maand. www.van-mossel.nl Lease de nieuwe Volkswagen Up! privé! gecombineerd 4,7 liter/100 km 108g/km (C-label) lengte 3,540 mtr, breedte 1,641 mtr Private Leasing U tankt, Van Mossel doet de rest! topsnelheid 171 km/u stadscyclus 5,9 liter/100 km buitenwegcydus 4,0 liter/100 km 95 Nm bij 3.000 tr/min 55 kW/75 pk bij 6.200 tr/min iterin t uithoi I in twee '"'nrzien v f '^aUu 829 kg Aanhanggewicht: n.v.t. Volkswagen High Upl Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: wegenbelasting en BPM. De vraag is dan altijd of het beloofde verbruik in de dage lijkse praktijk wordt waargemaakt. De Up! stelt niet teleur met een gemiddelde van boven de 1 op 17, zelfs op lange stukken snelweg over de landsgrenzen. Door de lengte van de auto maximaal te gebruiken voor de wielbasis, staan de vier wielen keurig op de hoeken van de car rosserie. Zelfs in het geval van deze High Up! met stugger onderstel (optie) en 16 inch wielen met lagere banden, blijft het veercomfort van niveau. Verkeersdrempels brengen de kleine Volkswagen niet van i Biedt meer dan je verwacht -- /Mossel visterwijk TfC Bedrijfsweg 17 i 013 - 528 32 26 TilbuQJ Ringbaan Noord 65 i 013 - 5321411 i verschijning die de reacties opwekt. Alleen abel 'Volkswagen' brengt )e Up! begint met een eenvoudige pro- irammaopbouw, maar zal weldra fors Wden uitgebreid. Nu zijn er alleen een Ihedeurs carrosserie, een splinter nieu- w motor in twee vermogensvarianten in drie uitrustingsniveaus. Een vijfdeurs, elektrische Up!, sportieve GT-versie en «tra zuinige BlueMotion liggen in het ^schiet. Opvallend bij de Up! is het •enoorlijk hoekige design met een. paar •pmerkelijke details. In het oog springt *jder meer de knik in de achterste zijruit. Iijzonder is eveneens de volledig glazen •chterklep en de zwarte rand in de voor- •umper die dienst doet als luchttor- 'aar de motorruimte. Met t uiste wielen en grappige Stic,..,. 'P! helemaal naar eigen smaak worden - Ongekleed. Mede daardoor is de kleine z'n stuk. Ook bij de in Nederland legale maximale snelheden behoudt de Up! z'n stabiliteit en dat betekent dat Volkswagen vooral een zeer volwassen rijdend compact model neerzet. Je kunt de Up! kopen vanaf 8.490 euro (60 pk) en daarmee loopt Volkswagen keurig met de concurrentie in de pas. De 75 pk is er vanaf 10.110 euro en komt als High Up! op 11.030 euro. Deze varianten kunnen vanaf 1 juli dit jaar niet meer zonder BPM worden geleverd. Tevens vervalt de vrijstel ling van wegenbelasting en gaat de bijtel- ling van 14% naar 20%. Maar Volkswagen heeft bijvoorbeeld versies met BlueMotion Technologies in het verschiet om op de strenge Nederlandse in te kunnen spelen. Nog steeds wil Volkswagen het grootste autoconcern ter wereld worden en dan moet je in alle marktsegmenten aanwezig zijn. Toch geldt Volkswagen niet vaak als uitvinder van nieuwe autotypes, maar als het merk besluit aan een trend mee te doen, doen ze dat wel meteen goed. Dat zien we heel dui delijk aan de kleine Upl. Waalwijk VanAndelstraatl 0416-671111 Hl 2012 PAGINAL DE TILBURGSE KOERIER Je vorige poging van een compact Wkswagen-model, liep op een teleurstel ling uit. De Lupo werd niet wat er van werd 'erwacht. Dat kan deels worden verklaard omdat de Duitse markt op dat moment geen grote afnemer was van compact In zuinig. De tijden zijn echter volledig veranderd, dus maakt Volkswagen met de Jp! en tegelijk de afgeleide versies van •koda (Citigo) en Seat (Mii) een aanzien lik betere kans. Volkswagen een frisse nodige positieve r al het kwaliteitslak dit met zich mee. Het interieur brengt een mengelmoes van m eenvoud en hoogwaardige materialen. Zo zijn de portieren maar deels bekleed, maar het is helemaal niet verkeerd dat de car- u rosseriekleur in het verder vrij grijze interi- I eur een rol speelt. Bij deze High Up! is het I dashboard voorzien van een brede accen- j trand in glanzend zwart, maar afhankelijk j van de uitrusting bestaan hiervoor meer- j dere tinten. Het instrumentarium bestaat uit een grote snelheidsmeter in het mid- den en twee kleinere klokken voor toe- i rental en brandstofvoorraad. Het midden van het dashboard wordt ingenomen door de bediening van klimaat en audioinstal- j latie, die voor een dergelijk kleine auto j een uitstekend geluid produceert, terwijl j de High Up! standaard bovendien wordt 2| afgeleverd met een verwijderbaar naviga- B tiesysteem waarop ook nog eens diverse I voertuigfuncties worden geprojecteerd. B ben. Alleen als je meerdere uren achter elkaar achter het stuur doorbrengt blijkt de ondersteuning van de onderrug onvol doende. Alhoewel de Up! binnenin niet de ruimste auto in het segment is, kunnen ook achterin best twee volwassenen het enige tijd uithouden. De achterbank is bij de High Up! in twee ongelijke delen neerklapbaar en voorzien van verstelbare hoofdsteunen. Typisch, omdat de hoofdsteunen op de voorstoelen één geheel vormen met de rugleuning. Het standaard bagagevolume bedraagt 251 liter, voor een model met deze afmetingen opvallend ruim. Het kan worden uitgebreid tot 951 liter wat de Upl voldoende flexibiliteit geeft. Alhoewel Volkswagen al langer drieci- linders levert, werd de 1 liter krachtbron uit de Up! helemaal nieuw ontwikkeld. Volkswagen levert op dit moment twee vermogensvarianten, 60 en 75 pk. De tweede versie presteert naar behoren met een acceleratie naar 100 in 13,2 seconden en een top van 171 km/u. Belangrijker nog is dat de Up! goed met het verkeer mee weet te komen en ook niet te traag een medeweggebruiker passeert. Het blijkt gewoon een kwiek motortje. Volkswagen heeft volgens de officiële methode zulke gunstige verbruikscijfers gemeten dat de auto op dit moment is vrijgesteld van ils luchttoevoer Verrassend is dat een auto die niet langer behulp van de is dan 3,54 meter een zeer volwassen stickers kan de bemeten interieur heeft. Daarbij passen g&j&ïS voorstoelen die niet te krap zijn en met name een voldoende lange zitting heb- BBB 47-SVXd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 27