0
Rij impressie
vr
»»B=-== -
a
J
Afslanken is de mode
W
3
S3X
j
Li
Nieuwe Kia Cee'd is
er klaar voor
ST
CF
OP!
raad
ir
x
terode,J
Minder vermogende
Jaguar XF
JZZZ-SÊ 71
pHIH» ÜüiTTh!!!
bmijihi
,RI 2012 PAGIN
DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 JANUARI 2012 PAGINA 7
Lotus Elise Club Racer
eiden
F
lifference
lipen met
Stop/start Sy
l*-7'
Een slank lichaam is de mode en zo
sort na de jaarwisseling is menigeen
nog bezig de nodige pondjes .te
eten verdampen. Autofabrikanten
Hoen hetzelfde, al lijkt het hier een
constant proces. Bouwers van sport
wagens zijn meesters in het afslan
ken en daarom is het niet vreemd
nat Lotus een vederlichte Elise Club
Racer in het programma heeft.
sen.nl
118
JRG
>1 00
E TILBURGSE KOERlÉft -----
SI
7
-
I Daarbij past weer een bescheiden brand-
I stofverbruik en bijbehorende C02-uit-
I stoot. Die laatste i: 1 J
het BPM-bedrag. Het blijk.
dat exclusief en sportief hm
I de hc~'J"~ L
eventur
meter lange instapper namelijk
ge en kosten ri|^NB|
i gecomrnuniceflMM
se orders) en
emoe •''•‘f
eiijke prijsver^®
Nissan Nederlil
Boe minder gewicht, hoe meer het motor-
bermogen voor prestaties kan worden
aangewend en hoe gunstiger het brand-
Bofverbruik is. Nu is de Elise al niet
bepaald een zware auto. Maar ondanks
|ijn volledig aluminium chassis en kunst-
jtof carrosserie heeft Lotus het voor
elkaar gekregen er toch nog 24 kg van af
snoepen.
is van invloed op
Het blijkt namelijk
<=n sportief rijden niet De nieuwe Kia Cee’d komt eraan. Dat
hoofdprijs hoeft te kosten. Zonder verwondert ons niets, want de auto heeft
tuele opties levert Lotus deze 3,785 dezelfde basis als de Hyundai i30 en daar-
i--i"jk al voor van werd de nieuwe oplage al afgelopen
najaar op de IAA getoond. Ook Kia begint
met een vijfdeurs hatchback, terwijl de
MEM driedeurs later 'op het programma staat
hSct en ongetwijfeld nog een stationwagon zal
volgen. De informatie is uiterst summier,
maar Kia roemt zelf de belijning van de
motorkap en de chromen accentuering
■Mi van de zijruiten. In het tweede kwartaal
daar een flinterdun kussentje. Verrassend 41.575 euro er
is echter dat ze ook op langere afstanden concurrent te I
goed zitten. De Elise Club Racer heeft Ondanks dat
verder géén vloerbedekking en een uiterst enige jaren
compacte motorfietsaccu. Uiteindelijk send, bijna
blijft er 876 kg over die moet worden J-
voortgestuwd door een wederom beschei-
den motor. Het gaat om een traditionele
1,6 liter viercilinder afkomstig van Toyota
die zijn 136 pk aflevert bij 6.800 tr/min.
Niet bijzonder, zo lijkt het, maar hier komt
het effect van een laag gewicht om de
B hoek kijken. De Club Racer sprint namelijk
probleemloos in 6,5 seconden naarde 100
en top rond de 200 km/u.
I Flitsend
et merk gaat daarin heel ver. De Elise I
lub Racer heeft geen audio-installatie, LWEgSgr
pdat niet alleen de radio, maar ook de I
uidsprekers zijn weg gelaten. Uiteraard is MMPMBS
r ook geen airco van de partij en wie voor - 7 .1
kiur gaat krijgt voor de basisprijs niet
lens een dak. Uiteraard is er wel optio-
feel een stoffen kapje verkrijgbaar dat na 7
mige oefening vlot in positie kan worden >7
■bracht. Het gebruikelijke Lotus-logo op
fe achterkant ontbreekt en vervangen
"neidssensatie is enorm, zeker door het
geluid en vooral ook het onderstel dat bij
een kart niet-zou misstaan. Zeer strak en
scherp gaat de Elise door een bocht door
zijn directe, onbekrachtigde besturing.
In en uitstappen vergt enige gewenning,
vooral als het kapje is gemonteerd. De
zijbalken van het chassis zijn breed en de
deuropening klein. Het helpt om bij deze
handeling altijd de stoel volledig naar
achteren te schuiven. Maar eenmaal geze
ten is het de inspanning meer dan waard.
staat de auto al in de showroom naar
keuze met de 1,4 en 1,6 liter benzinemo
toren (100 en 140 pk) en twee diesels met
dezelfde inhoud en 90 of 126 pk.
en daarvoor is nauwelijks een snelhei
j bedenken. geluid
rt het model van de Elise al
meeloopt, oogt de auto flit-
een kleine Ferrari. Je scoort
met de sympathieke Brit geen afgunst,
maar juist bewondering.
Op stap met de Elise krijgt de bestuurder
de sensatie van echt autorijden. Geen
lading aan elektronica die de boel over
neemt, slechts ESP is aanwezig en dat
kan makkelijk worden uitgeschakeld. De
Een paar maanden geleden lanceerde
Jaguar tegelijk met een facelift een nieuwe
viercilinder dieselversie van de XF. Die vari
ant levert 190 pk, maar daar wordt nu een
tweede variant aan toegevoegd die het n
163 pk moet stellen. De motor is dezeli
2,2 liter die in 9,3 seconden naar de 100
km/u accelereert. De CO2-uitstoot van 149
g/km is al een indicatie van het gunstige
verbruik. De verkoop start in maart, maar
met het is even afwachten of het model ook in
elfde Nederland zal worden geleverd.