0 Rij impressie vr »»B=-== - a J Afslanken is de mode W 3 S3X j Li Nieuwe Kia Cee'd is er klaar voor ST CF OP! raad ir x terode,J Minder vermogende Jaguar XF JZZZ-SÊ 71 pHIH» ÜüiTTh!!! bmijihi ,RI 2012 PAGIN DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 JANUARI 2012 PAGINA 7 Lotus Elise Club Racer eiden F lifference lipen met Stop/start Sy l*-7' Een slank lichaam is de mode en zo sort na de jaarwisseling is menigeen nog bezig de nodige pondjes .te eten verdampen. Autofabrikanten Hoen hetzelfde, al lijkt het hier een constant proces. Bouwers van sport wagens zijn meesters in het afslan ken en daarom is het niet vreemd nat Lotus een vederlichte Elise Club Racer in het programma heeft. sen.nl 118 JRG >1 00 E TILBURGSE KOERlÉft ----- SI 7 - I Daarbij past weer een bescheiden brand- I stofverbruik en bijbehorende C02-uit- I stoot. Die laatste i: 1 J het BPM-bedrag. Het blijk. dat exclusief en sportief hm I de hc~'J"~ L eventur meter lange instapper namelijk ge en kosten ri|^NB| i gecomrnuniceflMM se orders) en emoe •''•‘f eiijke prijsver^® Nissan Nederlil Boe minder gewicht, hoe meer het motor- bermogen voor prestaties kan worden aangewend en hoe gunstiger het brand- Bofverbruik is. Nu is de Elise al niet bepaald een zware auto. Maar ondanks |ijn volledig aluminium chassis en kunst- jtof carrosserie heeft Lotus het voor elkaar gekregen er toch nog 24 kg van af snoepen. is van invloed op Het blijkt namelijk <=n sportief rijden niet De nieuwe Kia Cee’d komt eraan. Dat hoofdprijs hoeft te kosten. Zonder verwondert ons niets, want de auto heeft tuele opties levert Lotus deze 3,785 dezelfde basis als de Hyundai i30 en daar- i--i"jk al voor van werd de nieuwe oplage al afgelopen najaar op de IAA getoond. Ook Kia begint met een vijfdeurs hatchback, terwijl de MEM driedeurs later 'op het programma staat hSct en ongetwijfeld nog een stationwagon zal volgen. De informatie is uiterst summier, maar Kia roemt zelf de belijning van de motorkap en de chromen accentuering ■Mi van de zijruiten. In het tweede kwartaal daar een flinterdun kussentje. Verrassend 41.575 euro er is echter dat ze ook op langere afstanden concurrent te I goed zitten. De Elise Club Racer heeft Ondanks dat verder géén vloerbedekking en een uiterst enige jaren compacte motorfietsaccu. Uiteindelijk send, bijna blijft er 876 kg over die moet worden J- voortgestuwd door een wederom beschei- den motor. Het gaat om een traditionele 1,6 liter viercilinder afkomstig van Toyota die zijn 136 pk aflevert bij 6.800 tr/min. Niet bijzonder, zo lijkt het, maar hier komt het effect van een laag gewicht om de B hoek kijken. De Club Racer sprint namelijk probleemloos in 6,5 seconden naarde 100 en top rond de 200 km/u. I Flitsend et merk gaat daarin heel ver. De Elise I lub Racer heeft geen audio-installatie, LWEgSgr pdat niet alleen de radio, maar ook de I uidsprekers zijn weg gelaten. Uiteraard is MMPMBS r ook geen airco van de partij en wie voor - 7 .1 kiur gaat krijgt voor de basisprijs niet lens een dak. Uiteraard is er wel optio- feel een stoffen kapje verkrijgbaar dat na 7 mige oefening vlot in positie kan worden >7 ■bracht. Het gebruikelijke Lotus-logo op fe achterkant ontbreekt en vervangen "neidssensatie is enorm, zeker door het geluid en vooral ook het onderstel dat bij een kart niet-zou misstaan. Zeer strak en scherp gaat de Elise door een bocht door zijn directe, onbekrachtigde besturing. In en uitstappen vergt enige gewenning, vooral als het kapje is gemonteerd. De zijbalken van het chassis zijn breed en de deuropening klein. Het helpt om bij deze handeling altijd de stoel volledig naar achteren te schuiven. Maar eenmaal geze ten is het de inspanning meer dan waard. staat de auto al in de showroom naar keuze met de 1,4 en 1,6 liter benzinemo toren (100 en 140 pk) en twee diesels met dezelfde inhoud en 90 of 126 pk. en daarvoor is nauwelijks een snelhei j bedenken. geluid rt het model van de Elise al meeloopt, oogt de auto flit- een kleine Ferrari. Je scoort met de sympathieke Brit geen afgunst, maar juist bewondering. Op stap met de Elise krijgt de bestuurder de sensatie van echt autorijden. Geen lading aan elektronica die de boel over neemt, slechts ESP is aanwezig en dat kan makkelijk worden uitgeschakeld. De Een paar maanden geleden lanceerde Jaguar tegelijk met een facelift een nieuwe viercilinder dieselversie van de XF. Die vari ant levert 190 pk, maar daar wordt nu een tweede variant aan toegevoegd die het n 163 pk moet stellen. De motor is dezeli 2,2 liter die in 9,3 seconden naar de 100 km/u accelereert. De CO2-uitstoot van 149 g/km is al een indicatie van het gunstige verbruik. De verkoop start in maart, maar met het is even afwachten of het model ook in elfde Nederland zal worden geleverd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 39