utotest
Spreidt z*n vleugels
SP
IUARI2012»
ITILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 JANUARI 2012 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Merk en type:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Rijdynamiek
Panoramisch
e
die
ie nieuwe Zafira ruimtewagen schept Opel niet alleen meer ruimte door
ren maar de afmetingen te vergroten. Het is vooral de nieuwe stoelopstel-
die hier voordeel voor vijf tot zeven personen met bagage oplevert.
imt
»te
1.956 cc
121 kW/165pk
bij 4.000 tr/min
350 Nm bij
1.750 tr/min
lengte 4,658 mtr,
breedte 1,884 mtr
1.633 kg
108 - 129 (g/kii
volgens Europa
l/smolders-tilbi
)pe/ Zafira 2.0 CDTi Cosmo
s Motorisch
s zichtelijk i
i ook de diesel
kort. Op De Ié
Opel Zafira 2.0
CDTi Cosmo
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.450 kg
(geremd)
topsnelheid
208 km/u
acceleratie
0-100 in 9,8 sec.
stadscyclus
6.2 liter/100 km
buitenwegcydus
4,6 liter/100 km
gecombineerd
5.2 liter/100 km
137g/km
(C-label)
35.895 euro
Ivloer aan. Een veel mooiere oplos
dan de verschuifbare, lijvige achter-
J!_ 1 tot nu toe toepaste.
aga J
casion
ntrum
OSSEL 5
wordt geholpen door de opstelling van laadvloer aan. I
de stoelen achterin. In tegenstelling tot sing dan de ver:
voorheen wordt de derde zitrij bij de bank die Opel tc
Zafira vanaf nu als optie geleverd voor
895 euro. Deze twee stoelen klappen
in één beweging in de vloer. In stel
ling gebracht bieden ze redelijk plaats
aan kleinere kinderen, de beenruimte is
te gering voor volwassenen en ook de
hoofdruimte schiet daarvoor te ko... _r
de standaard tweede zitrij is het aan
zienlijk beter gesteld. Je kunt er gemak
kelijk met drie volwassenen zitten. Verder
kan de zitting in lengterichting worden
verschoven en is ook de rugleuning te
verstellen. Opel biedt verder de mogelijk
heid (als optie) om het middendeel van
de rugleuning om te vormen tot een com
fortabele armleuning. De drie zitplaats^"
samen de achterbank vormen, kun-
i afzonderlijk worden neergeklapt en
houdt Opel de Zafira over-
t zowel een benzine- als
i twee vermogensvarianten.
)2-uitstoot over hele linie
bescheiden meerprijs ten
ie vorige Zafira en vooral
Nederland doen besluiten
el niet meer op de prijslijst
start/stop en schakelindicator temperen
het brandstofverbruik dat met 1 op 13,5
niet echt verrassend is. Opel mag zich
gelukkig prijzen dat de gemiddelde con
currentie ook niet bijster positief op dit
vlak scoort. En dat terwijl het opgegeven
verbruik met bijbehorende CO2-uitstoot
(137 g/km) juist wel zeer gunstig is.
Het Astra onderstel is uitstekend en weet
ook onder deze grote ruimtewagen te
overtuigen. Het comfort is van niveau,
terwijl de auto ook de nodige rijdynamiek
weet te bieden. Oneffenheden worden
goed opgevangen, terwijl in bochten de
carrosserie strak boven het wegdek blijft.
De nieuwe Zafira begint met de 120 pk
1.4 benzine voor 28.495 euro. De 2.0 CDTi
heeft een vanafprijs van 31.795 euro voor
de 130 pk versie, terwijl de 165 pk begint
bij 33.395 euro. De Cosmo is de meest
complete uitvoering met deze motor voor
euro.
Zafira Tourer maakt gebruik van het
erstel van de nieuwste Astra. Dat is
ter bemeten en daarvan profiteert dit
Melijke •model. In de lengterichting
it er zo’n 18 centimeter bij en ook in
sdte, hoogte en qua wielbasis is de
rwe Zafira groter. De vormgeving is
der hoekig dan voorheen. Bij het front
roor dezelfde ontwerprichting geko-
als de elektrische Ampera, waaruit
Hezen mag worden dat de V-vormige
Spering van koplampen en mistlampen
net nieuwe Opel design behoren. De
sche belijning op de flanken van de
ste Opeis komt ook bij de Zafira terug.
fer blijkt de oplopende ruitlijn een
ke karaktertrek.
f zijn chromen strip doet de achter-
t en de vorm van de verlichting sterk
de Ford S-MAX denken, een auto
kbeeldig in een hoger segment zit.
ar het is een feit dat de Zafira met een
afstand van de verlengde uitvoeringen
van de zogenaamde midi-ruimtewagens
(Scénic, C4 Picasso, C-Max), maar büjft
nog ver onder de grote modellen.
rer toe, omdat in een aantal landen
bestaande Zafira nog enige tijd ver-
Jbaar blijft. In Nederland is dat niet
geval.
2.0 TDI ormig
zichtelijk met
J:eselmotor in 1
lagere CO2
verklaart een t
opzichte van de
dat heeft Opel h
het oude model
te zetten.
De 2 liter diesel levert in de topversie 165
pk en weet ook door z’n koppel van 350
Nm al bij 1.750 tr/min zeer overtuigend
itsen, te presteren. Niet alleen de top van 208
kun- km/u en acceleratie in 9,8 seconden zijn
t en van niveau, de auto trekt gewoon lekker
De toegenomen afmetingen komen voorin
gezeten meteen tot uitdrukking. Flinke
stoelen, volop hoofd- en beenruimte en
bovendien ook genoeg afstand tussen
de stoelen in. Het dashboard volgt qua
indeling dat van de Insignia en Astra.
De armleuning tussen de voorstoelen is
verschuifbaar en aan te passen op het
postuur van willekeurig welke berijder.
Een aardige optie is de panoramische gj
voorruit die tot boven de voorstoelen is
doorgetrokken. Het lijkt af en toe wel of 5
je met een helikopter op stap bent. Deze
vinding is al eerder toegepast bij Citroen,
maar het blijft een aparte gewaarwor
ding. Als de zon het interieur te veel
opwarmt of de voorpassagiers verblindt,
is er voorzien in een unit die naar voren
geschoven kan worden. Deze bestaat uit*
een rolhoes ter afdekking van de ruit en
de traditionele zonnekleppen.
De functionaliteit van de Opel Zafira