utotest Spreidt z*n vleugels SP IUARI2012» ITILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 19 JANUARI 2012 PAGINA 3 Technische gegevens: Merk en type: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Rijdynamiek Panoramisch e die ie nieuwe Zafira ruimtewagen schept Opel niet alleen meer ruimte door ren maar de afmetingen te vergroten. Het is vooral de nieuwe stoelopstel- die hier voordeel voor vijf tot zeven personen met bagage oplevert. imt »te 1.956 cc 121 kW/165pk bij 4.000 tr/min 350 Nm bij 1.750 tr/min lengte 4,658 mtr, breedte 1,884 mtr 1.633 kg 108 - 129 (g/kii volgens Europa l/smolders-tilbi )pe/ Zafira 2.0 CDTi Cosmo s Motorisch s zichtelijk i i ook de diesel kort. Op De Ié Opel Zafira 2.0 CDTi Cosmo Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: Gewicht: Aanhanggewicht: 1.450 kg (geremd) topsnelheid 208 km/u acceleratie 0-100 in 9,8 sec. stadscyclus 6.2 liter/100 km buitenwegcydus 4,6 liter/100 km gecombineerd 5.2 liter/100 km 137g/km (C-label) 35.895 euro Ivloer aan. Een veel mooiere oplos dan de verschuifbare, lijvige achter- J!_ 1 tot nu toe toepaste. aga J casion ntrum OSSEL 5 wordt geholpen door de opstelling van laadvloer aan. I de stoelen achterin. In tegenstelling tot sing dan de ver: voorheen wordt de derde zitrij bij de bank die Opel tc Zafira vanaf nu als optie geleverd voor 895 euro. Deze twee stoelen klappen in één beweging in de vloer. In stel ling gebracht bieden ze redelijk plaats aan kleinere kinderen, de beenruimte is te gering voor volwassenen en ook de hoofdruimte schiet daarvoor te ko... _r de standaard tweede zitrij is het aan zienlijk beter gesteld. Je kunt er gemak kelijk met drie volwassenen zitten. Verder kan de zitting in lengterichting worden verschoven en is ook de rugleuning te verstellen. Opel biedt verder de mogelijk heid (als optie) om het middendeel van de rugleuning om te vormen tot een com fortabele armleuning. De drie zitplaats^" samen de achterbank vormen, kun- i afzonderlijk worden neergeklapt en houdt Opel de Zafira over- t zowel een benzine- als i twee vermogensvarianten. )2-uitstoot over hele linie bescheiden meerprijs ten ie vorige Zafira en vooral Nederland doen besluiten el niet meer op de prijslijst start/stop en schakelindicator temperen het brandstofverbruik dat met 1 op 13,5 niet echt verrassend is. Opel mag zich gelukkig prijzen dat de gemiddelde con currentie ook niet bijster positief op dit vlak scoort. En dat terwijl het opgegeven verbruik met bijbehorende CO2-uitstoot (137 g/km) juist wel zeer gunstig is. Het Astra onderstel is uitstekend en weet ook onder deze grote ruimtewagen te overtuigen. Het comfort is van niveau, terwijl de auto ook de nodige rijdynamiek weet te bieden. Oneffenheden worden goed opgevangen, terwijl in bochten de carrosserie strak boven het wegdek blijft. De nieuwe Zafira begint met de 120 pk 1.4 benzine voor 28.495 euro. De 2.0 CDTi heeft een vanafprijs van 31.795 euro voor de 130 pk versie, terwijl de 165 pk begint bij 33.395 euro. De Cosmo is de meest complete uitvoering met deze motor voor euro. Zafira Tourer maakt gebruik van het erstel van de nieuwste Astra. Dat is ter bemeten en daarvan profiteert dit Melijke •model. In de lengterichting it er zo’n 18 centimeter bij en ook in sdte, hoogte en qua wielbasis is de rwe Zafira groter. De vormgeving is der hoekig dan voorheen. Bij het front roor dezelfde ontwerprichting geko- als de elektrische Ampera, waaruit Hezen mag worden dat de V-vormige Spering van koplampen en mistlampen net nieuwe Opel design behoren. De sche belijning op de flanken van de ste Opeis komt ook bij de Zafira terug. fer blijkt de oplopende ruitlijn een ke karaktertrek. f zijn chromen strip doet de achter- t en de vorm van de verlichting sterk de Ford S-MAX denken, een auto kbeeldig in een hoger segment zit. ar het is een feit dat de Zafira met een afstand van de verlengde uitvoeringen van de zogenaamde midi-ruimtewagens (Scénic, C4 Picasso, C-Max), maar büjft nog ver onder de grote modellen. rer toe, omdat in een aantal landen bestaande Zafira nog enige tijd ver- Jbaar blijft. In Nederland is dat niet geval. 2.0 TDI ormig zichtelijk met J:eselmotor in 1 lagere CO2 verklaart een t opzichte van de dat heeft Opel h het oude model te zetten. De 2 liter diesel levert in de topversie 165 pk en weet ook door z’n koppel van 350 Nm al bij 1.750 tr/min zeer overtuigend itsen, te presteren. Niet alleen de top van 208 kun- km/u en acceleratie in 9,8 seconden zijn t en van niveau, de auto trekt gewoon lekker De toegenomen afmetingen komen voorin gezeten meteen tot uitdrukking. Flinke stoelen, volop hoofd- en beenruimte en bovendien ook genoeg afstand tussen de stoelen in. Het dashboard volgt qua indeling dat van de Insignia en Astra. De armleuning tussen de voorstoelen is verschuifbaar en aan te passen op het postuur van willekeurig welke berijder. Een aardige optie is de panoramische gj voorruit die tot boven de voorstoelen is doorgetrokken. Het lijkt af en toe wel of 5 je met een helikopter op stap bent. Deze vinding is al eerder toegepast bij Citroen, maar het blijft een aparte gewaarwor ding. Als de zon het interieur te veel opwarmt of de voorpassagiers verblindt, is er voorzien in een unit die naar voren geschoven kan worden. Deze bestaat uit* een rolhoes ter afdekking van de ruit en de traditionele zonnekleppen. De functionaliteit van de Opel Zafira

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 35