V4LKSI ram
3
7
Sportschooltype
jreentech-uitvoering Skoda Yeti
Prijzen Mercedes
SL aantrekkelijker
DLBURGSE
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Jaargang 23 nr 3* Donderdag 19 januari 2012 Oplage 111.800
Ford Mustang Boss 302
ixter is volledig nieuw
Circuitsleutel
rijzen voor Mégane
irig),
lise Club Racer
iding
Lees verder op pagina 5
Metselen,
Ook al zijn brandstofbesparing en
zorg voor het milieu in de Verenigde
Staten van invloed op de autover
kopen, het basisprincipe van 'no
subsitute for cubical inches' viert bij
sommigen nog steeds hoogtij. Eeh
Ford Mustang is een ouderwetse
musclecar. Helemaal als er bij de
dealer het Boss pakket op wordt
geschroefd.
)pel Zafira
pa zet haar Greentech
Be Yeti. De populaire, compacte SUV
p Greentech verkrijgbaar naar keuze
de 140 pk sterke 2 liter diesel en de
liter TSI turbobenzine van 122 pk. Het
piddelde brandstofverbruik is welis-
De toevoeging Boss op een Ford Mustang
zegt de Amerikaanse liefhebber al vol
doende, terwijl het fenomeen volledig aan
de Europese kenner voorbij gaat. Ford Ne
derland heeft kortstondig een exemplaar
van de Europese hoofdvestiging in Enge
land gehaald. Niet om verkopen tr
reren, maar om te laten zien hoe br
leveringsprogramma van het mer
wereld is.
wat kleppen in de uitlaat wordt de her
rie dan nog meer opgezweept.
Voorspelbaar
Snelle Amerikaanse auto's gaan jn
rechte lijn goed vooruit, maar in boch
ten is het maar zozo. Nou, we kunnen
verzekeren dat de Mustang Boss niet
eens kaarsrecht vooruit gaat bij vol ac
celereren. De kont is voelbaar op zoek
naar maximale grip en blijft daardoor
lange tijd onrustig. Overigens is het een
heerlijk voorspelbare machine om daar
waar mogelijk met te veel gas een bocht
aan te snijden. Ondanks de forse motor
met bijbehorend vermogen komt de ach
tersteven zijdelings redelijk geprogram
meerd in beweging wat weer goed op te
reductie van de BPM zorgt. De
>orzien van een 306 pk sterke
V6 met een koppel van 370 Nm. De CO2-
uitstoot van slechts 159 g/km levert de
auto ook nog een B-label op. Een soort
gelijke prijsverlaging zien we eveneens
bij de SL 500 V8 die nu 143.660 euro
moet gaan opbrengen.
bekend maken van de prijzen van de
nieuwe SL. De instapper staat voor
106.400 euro op de prijslijst en dat is
een slordige tien mille minder dan wat
de SL 350 tot nu toe kostte. Het verschil
zit vooral in de lagere C02-uitstoot die
an op banden met een lage rolweer-
respectievelijk 134 en 148 g/km vallen ze stand. De koper kan kiezen uit de uitrus-
helaas buiten de prijzen voor een lagere tingsvarianten Comfort en Ambition. De
bijtelling. De Greentech modellen hebben benzineversie van de Yeti Greentech kost
uiteraard een start/stop systeem, win- 23.900 euro terwijl de diesel op 29.440
nen energie terug tijdens het remmen en euro uitkomt.
■Mustang Boss 302 ons al tegemoet. De
zwarte striping doet er nog een schepje
bovenop. Aandacht krijgen is dus niet zo'n
probleem. Dat wordt nog eens versterkt als
&.ZSS we na het instappen de contactsleutel om
draaien. Dan komt op typisch Amerikaanse
wijze de machtige 5 liter V8 tot leven. Ook
met de Boss-toevoegingen blijft het een
normale, atmosferische motor die wel tot
een maximaal vermogen komt van 444
pk bij 7.400 tr/min. En die power wordt
overbracht via een handgeschakelde zes
bak op alleen de achterwielen. Het geluid
is machtig, helemaal als rijdend door een
tunnel wordt teruggeschakeld. En dan te
bedenken dat we van Ford Nederland
alleen de normale contactsleutel heb
ben meegekregen. Er is nog een tweede
exemplaren waarmee de motorelektro-
nica wordt gewijzigd. Die is bedoeld
voor circuitgebruik en door middel van
Wie gecharmeerd is van dit oranje mon
ster, die zal zich moeten wenden tot de
parallelimporteurs, omdat Ford de auto
niet via het officiële kanaal aanbiedt. Ster
ker nog, de hele Mustang-reeks wordt in
Europa niet officieel verkocht.
Zonder dat de motor loopt schreeuwt de
M3FWE.
techniek