Js p 'I raktijkcollege Tilburg gebaseerd op leren door doen Fop Two Boxes blijft Erkend Leerbedrijf Fjeerwijzer i'RL LEERWIJZER 3 Praktijkcollege Tilburg biedt leerlingen begeleiding gebaseerd op “leren doordoen". Argentijnse tango ultieme beleving Ie poli ;t mor nl tempo st! LBURG - Praktijkonder- js is regulier voortgezet iderwijs voor bijzon- >re jongeren. Het is voor twee ten gaat om -emotio- ?n kwalitei- .3 verbeterpi j lange tijd stat iden, want het jen- eving gelijk I voor De iben irant aan- 'oro- ier ■M cursussen en opleidingen rwijs Ook >ortacti- i jonge- standen lost 116-c 9710 ilburg.nl j kan ook ngen aan- faalangst, idstraining teidencl ub'. -'oor- iten Trajecten Het onderwijs is georganiseerd in >e op elkaar aansluitende trajec- (onderbouw en bovenboi twee jaar naschoolse begeleio In de onderbouw staat hf ffSHEuvEi - Top Two Boxes krijgt lenging als Erkend Leerbedrijf i Ecabo en Savantis. Zoals stiu.- g Ecabo op zijn website aangeeft: leen in een écht bedrijf leren jon ken hun vak kennen." 'Schaalvergroting hoger onderwijs Brabant niet meer van deze tijd' iten? ïarbij. 1 puter Centrum e jongeren die moeite bovenbouw staat de ar- centraal. Het ac- ie ontwikkeling van en. jongeren vindt g plaats van zelf- kennis maken jeren starten met in school. Aan periode vindt een om de stagege- jere te meten, an wordt een i Profiel (IUP) ouw) en iding. iet werken ibben met leren, maar ch niet in aanmerking imen voor speciaal rartgezet onderwijs, lor hun problemen met •tieren zijnzewaar- hijnlijk niet in staat om In diploma voortgezet nderwijs te halen. Op website www.praktijkcollegetil- burg.nl kunt u lezen welke jongeren toegelaten worden tot het Praktijk college Tilburg en de wijze waarop dit gebeurt. ij Bogaers in Tilburg, igo en voel de passie! K informatie op www.tc tnbosch: m 10 9399 denbosch.nl ■burg- Het dansen van de Arge Bse tango is een ultieme belevir B je moet ervaren. Dat is moge ■Tango Deseo, dé dansschool v Bjentijnse tango in Tilburg. richters Ben en Patricia hebt |me danservaring en staan gar lor kwaliteit en persoonlijke a fcht. De essentie van deze imprc atiedans is het spel tussen leidt ,„t Om jongeren goed voor te bereiden (drijf op de praktijk werkt Top Two Boxes tich- al enige tijd met de door hen ont wikkelde Basisopdracht. Via deze opdracht krijgen stagiaires een goed beeld van de processen binnen een naar kwaliteit, kleinschaligheid en heldere profilering. Schaalvergroting binnen het hoger onderwijs door fu sies en overnames in het verleden, wordt gezien als een van de belang rijkste oorzaken van het huidige minder positieve kwaliteitsimago. De strategische agenda van staatsse cretaris Zijlstra wil juist ook kleinere instellingen met een eigen profiel en specifieke positionering naast de bredere 'stads'- hogescholen. Niet voor niets wordt NHTV door Zijlstra en in het rapport'Veerman'genoemd als voorbeeld van een instelling, past in de gewenste strategie aktijkcollege Tilburg aan de Brit- ndreef 9 biedt deze leerlir |sen hun 12e en 19e levensjaa op "leren lingen aar be reiding gebaseerd op "leren door pen", zodat ze in kunnen stromen Ihet arbeidsproces en op een zo fctandig mogelijke wijze kunnen blnemen aan de maatschappij. het Praktijkcollege Tilburg staat Ijongere met zijn persoonlijke en ^Matschappelijke ontwikkeling cen- |al. Op basis van de leervraag en mogelijkheden van de jongere rouleert en begeleidt de mentor pi tijdens zijn "onderwijsloopbaan" I de school. Belangrijke uitgangs- pten zijn een zo breed mogelijke «wikkeling van jongeren; actief en beleid zelfstandig leren; en recht |en aan verschillen. tt aanleren van algemene com- lenties gericht op het zelfstan- l functioneren in de maatschap- I (wonen, vrije tijdsbesteding en hgang met je leefomgeving) en ecifieke competenties gericht op Elname aan het arbeidsproces erken) staan centraal. lor in ons onderwijs het werken ncompetenties centraal te stellen, Irden persoonlijke vaardigheden [kwaliteiten van de leerling gesti- centraal: de plaatsingsstage. Het is belangrijk dat de jongeren met een arbeidscontract de school verlaten. Een aantal jongeren komt in aan merking om na de opleiding door te leren op het ROC. In de bovenbouw worden de jongeren ook in de ge legenheid gesteld om een door de branche erkend certificaat te halen. Het traject van arbeidstoeleiding kan een periode van 2 tof 3 jaar beslaan, waardoor de totale schooltijd per jongere kan variëren van 5 tot 6 jaar. Met naschoolse begeleiding wil men de overstap van school naar werk op afstand volgen en de jongeren en werkgevers een extra steuntje in de rug geven. Respect Het Praktijkcollege Tilburg een aantgl speciale traininc bieden, zoals omgaan met f< extra sociale vaardigheic' en een gespreksgroep 'me Indien nodig worden jongeren doe verwezen naar een training buiti school. In de weekplanning is voor alle jongeren bewegingsonden opgenomen in het rooster. worden diverse extra spe viteiten aangeboden. Aan ren met bewegingsachterste wordt motorische remedial tea ching gegeven. Praktijkcollege Tilburg is een school die bezocht wordt door veel jon geren met verschillende culturele achtergronden. De instelling be steedt daarom veel aandacht aan le vensbeschouwelijke vragen, waarin communicatie over en respect voor eikaars zienswijze centraal staat. Het schoolklimaat is gericht op positieve waardering, het stellen van regels, het bieden van ruimte en structuur, wederzijds respect, sociale vaardig heden en betrokkenheid. ILBURGSE KOEéTILBURGSE KOERIER DONDERDAG 19 JANUARI 2012 en volger. Tango is ontspannend én verslavend. Onlangs werd de dans benoemt tot immaterieel werelderf goed. Ter kennismaking met de dans geeft Tango Deseo op donderdag 2 februari a.s. een gratis proefles bij Gasterij Bogaers in Tilburg. Ontdek de tango en voel de passie! Kijk voor meer informatie op www.tangode- seo.nl. ulburg - In een artikel in onder an dere BN DeStem van 7 januari met als titel 'De dommeriken dragen nu de kenniseconomie', wordt door Paul Rüpp, voorzitter van het College van Bestuur van Avans Hogeschool aangegeven, het niet zo'n gekke ge dachte te vinden als de grote hoge scholen in Brabant (Avans en Fontys) uiteindelijk de kleinere hogescholen (HAS, NHTV, De Kempel en Design Academie) opslokken. NHTV neem nadrukkelijk afstand van een dergelijk idee en wil het betite len als niet meer van deze tijd. Bin nen het hoger onderwijs, de samen leving en de politiek wordt volgens NHTV op het moment juist gestreefd aan de algemene vaardigheden centraal. Deze hebben de jongeren nodig om zich in de maatschappij staande te houden. Het gaat o.a. om Nederlandse taal, rekenen, ICT, gym, maatschappijleer en söciale vaardig heden. Omdat deze jongeren beter leren door doen, wordt theorie waar mogelijk in samenhang met de prak tijk aangeboden. Voor' de meeste jc daarna een omslag redzaamheid naar met arbeid. De jonge oriënterende stage het eind van deze pc onderzoek plaats, o schiktheid van de jonge Mede op basis hiervan Individueel Uitstroom F gemaakt. muleerd en ontwikkeld. Het ge communicatieve en sociaal-ei nele competenties, onderwijsmaat- werk, begeleiding in het omgaan met diversiteit en de vorming van een eigen identiteit met aandacht voor goed burgerschap, het zoeken van afstemming tussen de arbeidsin- teresse van de leerlingen en behoef ten van de regionale arbeidsmarkt. Alle jongeren doen een maatschap pelijke stage. Zij maken hierdoor kennis met anderen, zoals ouderen of zieken. reclamebureau, hun eiger ten en mogelijke verbeterpunten. "We hopen nog lange tijd stagiaires op te mogen leiden, want het oplei den van jongeren is ons eigen. Voor ons geen gestandaardiseerde oplei- dingsplanning, maar steeds vanuit een persoonlijke aanpak. De 'eigen basisopdracht' bepaalt het startpunt van waaruit verder wordt gekeken. Al met al voelen we ons dus zeer vereerd met deze verlenging", aldus Gertjan Verschuren van Top Two Boxes uit Kaatsheuvel. Bovenbouw In de beidstoeleiding cent ligt op de praktische, communicatieve arbeidscompetenties. De jongere begint met een externe stage van één dag in de week. Het doel van deze stage is kennismaken met verschillende arbeidsplaatsen en werkzaamheden. Aan het eind van deze stageperiode wordt weer een onderzoek afgenomen, om zo een Individueel UitstroomProfiel (IUP) vast te stellen. In stagegroep 2 gaat de jongere beginnen aan de arbeidsvoorberei- dende stage. De stageplaats heeft de jongere zelf of in overleg met de stagedocent gezocht. In deze stage staat de uitstroom naar werk noger onderwijs.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 23