Js
p 'I
raktijkcollege Tilburg gebaseerd op leren door doen
Fop Two Boxes blijft Erkend Leerbedrijf
Fjeerwijzer
i'RL
LEERWIJZER
3
Praktijkcollege Tilburg biedt leerlingen begeleiding gebaseerd op “leren doordoen".
Argentijnse tango ultieme beleving
Ie poli
;t mor
nl
tempo
st!
LBURG - Praktijkonder-
js is regulier voortgezet
iderwijs voor bijzon-
>re jongeren. Het is voor
twee
ten
gaat om
-emotio-
?n kwalitei-
.3 verbeterpi
j lange tijd stat
iden, want het
jen-
eving
gelijk
I voor
De
iben
irant
aan-
'oro-
ier
■M cursussen en opleidingen
rwijs
Ook
>ortacti-
i jonge-
standen
lost 116-c
9710
ilburg.nl
j kan ook
ngen aan-
faalangst,
idstraining
teidencl ub'.
-'oor-
iten
Trajecten
Het onderwijs is georganiseerd in
>e op elkaar aansluitende trajec-
(onderbouw en bovenboi
twee jaar naschoolse begeleio
In de onderbouw staat hf
ffSHEuvEi - Top Two Boxes krijgt
lenging als Erkend Leerbedrijf
i Ecabo en Savantis. Zoals stiu.-
g Ecabo op zijn website aangeeft:
leen in een écht bedrijf leren jon
ken hun vak kennen."
'Schaalvergroting hoger onderwijs
Brabant niet meer van deze tijd'
iten?
ïarbij. 1
puter
Centrum e jongeren die moeite
bovenbouw staat de ar-
centraal. Het ac-
ie ontwikkeling van
en.
jongeren vindt
g plaats van zelf-
kennis maken
jeren starten met
in school. Aan
periode vindt een
om de stagege-
jere te meten,
an wordt een
i Profiel (IUP)
ouw) en
iding.
iet werken
ibben met leren, maar
ch niet in aanmerking
imen voor speciaal
rartgezet onderwijs,
lor hun problemen met
•tieren zijnzewaar-
hijnlijk niet in staat om
In diploma voortgezet
nderwijs te halen.
Op website www.praktijkcollegetil-
burg.nl kunt u lezen welke jongeren
toegelaten worden tot het Praktijk
college Tilburg en de wijze waarop
dit gebeurt.
ij Bogaers in Tilburg,
igo en voel de passie! K
informatie op www.tc
tnbosch:
m 10
9399
denbosch.nl
■burg- Het dansen van de Arge
Bse tango is een ultieme belevir
B je moet ervaren. Dat is moge
■Tango Deseo, dé dansschool v
Bjentijnse tango in Tilburg.
richters Ben en Patricia hebt
|me danservaring en staan gar
lor kwaliteit en persoonlijke a
fcht. De essentie van deze imprc
atiedans is het spel tussen leidt
,„t Om jongeren goed voor te bereiden
(drijf op de praktijk werkt Top Two Boxes
tich- al enige tijd met de door hen ont
wikkelde Basisopdracht. Via deze
opdracht krijgen stagiaires een goed
beeld van de processen binnen een
naar kwaliteit, kleinschaligheid en
heldere profilering. Schaalvergroting
binnen het hoger onderwijs door fu
sies en overnames in het verleden,
wordt gezien als een van de belang
rijkste oorzaken van het huidige
minder positieve kwaliteitsimago.
De strategische agenda van staatsse
cretaris Zijlstra wil juist ook kleinere
instellingen met een eigen profiel
en specifieke positionering naast de
bredere 'stads'- hogescholen. Niet
voor niets wordt NHTV door Zijlstra
en in het rapport'Veerman'genoemd
als voorbeeld van een instelling,
past in de gewenste strategie
aktijkcollege Tilburg aan de Brit-
ndreef 9 biedt deze leerlir
|sen hun 12e en 19e levensjaa
op "leren
lingen
aar be
reiding gebaseerd op "leren door
pen", zodat ze in kunnen stromen
Ihet arbeidsproces en op een zo
fctandig mogelijke wijze kunnen
blnemen aan de maatschappij.
het Praktijkcollege Tilburg staat
Ijongere met zijn persoonlijke en
^Matschappelijke ontwikkeling cen-
|al. Op basis van de leervraag en
mogelijkheden van de jongere
rouleert en begeleidt de mentor
pi tijdens zijn "onderwijsloopbaan"
I de school. Belangrijke uitgangs-
pten zijn een zo breed mogelijke
«wikkeling van jongeren; actief en
beleid zelfstandig leren; en recht
|en aan verschillen.
tt aanleren van algemene com-
lenties gericht op het zelfstan-
l functioneren in de maatschap-
I (wonen, vrije tijdsbesteding en
hgang met je leefomgeving) en
ecifieke competenties gericht op
Elname aan het arbeidsproces
erken) staan centraal.
lor in ons onderwijs het werken
ncompetenties centraal te stellen,
Irden persoonlijke vaardigheden
[kwaliteiten van de leerling gesti-
centraal: de plaatsingsstage. Het is
belangrijk dat de jongeren met een
arbeidscontract de school verlaten.
Een aantal jongeren komt in aan
merking om na de opleiding door te
leren op het ROC. In de bovenbouw
worden de jongeren ook in de ge
legenheid gesteld om een door de
branche erkend certificaat te halen.
Het traject van arbeidstoeleiding kan
een periode van 2 tof 3 jaar beslaan,
waardoor de totale schooltijd per
jongere kan variëren van 5 tot 6 jaar.
Met naschoolse begeleiding wil men
de overstap van school naar werk op
afstand volgen en de jongeren en
werkgevers een extra steuntje in de
rug geven.
Respect
Het Praktijkcollege Tilburg
een aantgl speciale traininc
bieden, zoals omgaan met f<
extra sociale vaardigheic'
en een gespreksgroep 'me
Indien nodig worden jongeren doe
verwezen naar een training buiti
school.
In de weekplanning is voor alle
jongeren bewegingsonden
opgenomen in het rooster.
worden diverse extra spe
viteiten aangeboden. Aan
ren met bewegingsachterste
wordt motorische remedial tea
ching gegeven.
Praktijkcollege Tilburg is een school
die bezocht wordt door veel jon
geren met verschillende culturele
achtergronden. De instelling be
steedt daarom veel aandacht aan le
vensbeschouwelijke vragen, waarin
communicatie over en respect voor
eikaars zienswijze centraal staat. Het
schoolklimaat is gericht op positieve
waardering, het stellen van regels,
het bieden van ruimte en structuur,
wederzijds respect, sociale vaardig
heden en betrokkenheid.
ILBURGSE KOEéTILBURGSE KOERIER DONDERDAG 19 JANUARI 2012
en volger. Tango is ontspannend én
verslavend. Onlangs werd de dans
benoemt tot immaterieel werelderf
goed. Ter kennismaking met de dans
geeft Tango Deseo op donderdag 2
februari a.s. een gratis proefles bij
Gasterij Bogaers in Tilburg. Ontdek
de tango en voel de passie! Kijk voor
meer informatie op www.tangode-
seo.nl.
ulburg - In een artikel in onder an
dere BN DeStem van 7 januari met
als titel 'De dommeriken dragen nu
de kenniseconomie', wordt door Paul
Rüpp, voorzitter van het College
van Bestuur van Avans Hogeschool
aangegeven, het niet zo'n gekke ge
dachte te vinden als de grote hoge
scholen in Brabant (Avans en Fontys)
uiteindelijk de kleinere hogescholen
(HAS, NHTV, De Kempel en Design
Academie) opslokken.
NHTV neem nadrukkelijk afstand van
een dergelijk idee en wil het betite
len als niet meer van deze tijd. Bin
nen het hoger onderwijs, de samen
leving en de politiek wordt volgens
NHTV op het moment juist gestreefd
aan de algemene vaardigheden
centraal. Deze hebben de jongeren
nodig om zich in de maatschappij
staande te houden. Het gaat o.a. om
Nederlandse taal, rekenen, ICT, gym,
maatschappijleer en söciale vaardig
heden. Omdat deze jongeren beter
leren door doen, wordt theorie waar
mogelijk in samenhang met de prak
tijk aangeboden.
Voor' de meeste jc
daarna een omslag
redzaamheid naar
met arbeid. De jonge
oriënterende stage
het eind van deze pc
onderzoek plaats, o
schiktheid van de jonge
Mede op basis hiervan
Individueel Uitstroom F
gemaakt.
muleerd en ontwikkeld. Het ge
communicatieve en sociaal-ei
nele competenties, onderwijsmaat-
werk, begeleiding in het omgaan
met diversiteit en de vorming van
een eigen identiteit met aandacht
voor goed burgerschap, het zoeken
van afstemming tussen de arbeidsin-
teresse van de leerlingen en behoef
ten van de regionale arbeidsmarkt.
Alle jongeren doen een maatschap
pelijke stage. Zij maken hierdoor
kennis met anderen, zoals ouderen
of zieken.
reclamebureau, hun eiger
ten en mogelijke verbeterpunten.
"We hopen nog lange tijd stagiaires
op te mogen leiden, want het oplei
den van jongeren is ons eigen. Voor
ons geen gestandaardiseerde oplei-
dingsplanning, maar steeds vanuit
een persoonlijke aanpak. De 'eigen
basisopdracht' bepaalt het startpunt
van waaruit verder wordt gekeken.
Al met al voelen we ons dus zeer
vereerd met deze verlenging", aldus
Gertjan Verschuren van Top Two
Boxes uit Kaatsheuvel.
Bovenbouw
In de
beidstoeleiding
cent ligt op de
praktische, communicatieve
arbeidscompetenties.
De jongere begint met een externe
stage van één dag in de week. Het
doel van deze stage is kennismaken
met verschillende arbeidsplaatsen
en werkzaamheden. Aan het eind
van deze stageperiode wordt weer
een onderzoek afgenomen, om zo
een Individueel UitstroomProfiel
(IUP) vast te stellen.
In stagegroep 2 gaat de jongere
beginnen aan de arbeidsvoorberei-
dende stage. De stageplaats heeft
de jongere zelf of in overleg met
de stagedocent gezocht. In deze
stage staat de uitstroom naar werk
noger onderwijs.