Autotest I Bescheidenheid siert ting .750,- <RI 2012 PAGIN^e t)lburgse KOERIER DE AUTOMAAT DONDERDAG 5 JANUARI 2012 PAGINA 3 I BMW520i Technische gegevens Merk en type: BMW 520IA Aantal cilinders: 4 in lijn 1.997 cc 135 kW/184 pk bij 5.000 tr/min 270 Dm bij Koppel: 1.250 tr/min Afmetingen: lengte 4,899 mtr, breedte 1,860 mtr Gewicht: 1.585 kg Aanhanggewicht: 2.000 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 226 km/u acceleratie 0-100 in 8,0 sec. Verbruik: stadscyclus 8,3 liter/100 km gecombineerd 6,4 liter/100 km C02-uitstoot: 149 g/km (A-label) 47.605 euro Mr*r*«SS^- 520i ervaren we aliteit van het merk de Cilinderinhoud: Vermogen: buitenwegcydus 5,3 liter/100 km €15.995 -3.245 Wie het over een bescheiden auto heeft, denkt daarbij niet direct aan BMW. En toch weet juist dit Duitse merk zijn hooggewaardeerde status te koppelen jaan milieuvriendelijkheid. Het downsizen van motoren schuift steeds verder inaar boven op. Een nieuwe viercilinder in de 5-serie lijkt nog maar een tus senstap. .lodige bagage Overduidelijk kur BMW downsizinc met afzien. i'.f iamic+ Pad Souplesse rompeuze, sterk in het verkeer aanwezige juto’s passen niet bij deze tijd. Financieel “et, maar eveneens niet wat betreft ilieube|asting. Dat betekent dat zeker in 45.950 vuiv en de autome Uiteraard kar High Executive wor )e 5-serie van BMW is altijd een klassiek jelijnde, stijlvolle sedan geweest, maar pist bij het vorige model sloeg deze inge- ogenheid helemaal door naar sportiviteit. Vlet de komst van'de huidige generatie s BMW juist weer terug naar de basis jegaan met een fraai gelijnde vierdeurs lie laag, langgerekt en elegant toont. Bij de huidige 5-serie was de 3 liter zescilinder goed voor 204 pk tot voor kort de instapper, 523i genaamd. Deze machtig klinkende, zoevende variant is vervallen. Voorzien van de achttraps automaat accelereert deze versie in 8,2 seconden naar de 100 km/u en topt op 234 km/u. De nieuwe instap per is de viercilinder 520i. De motor is uiteraard voorzien van een turbo, heeft directe inspuiting en komt aan een vermogen van 184 pk en een koppel van 270 Nm. Die trek kracht is identiek aan de 523i, maar wordt al bij 1.250 tr/ min bereikt. Het mooie is dat de souplesse enorm is, omdat de koppelk’romme over een groot deel van het toeren- .950 euro imaat kost minimaal 47.605 euro, an de auto ook als Executive en irden geleverd. bereik vlak loopt. En wat betekent dat voor de prestaties? De nieuwe 520i bereikt al na acht seconden de 100 km/u en topt op 226 km/u. Europa topklasse fabrikanten wel degelijk rekening moeten houden met de politieke correctheid van hun modellen. BMW is een fabrikant die zich hierdoor voor een uitdaging gesteld voelt. Want niet alleen worden alle middelen aangegrepen om kleinere motoren in te zetten die een gunstiger brandstofverbruik als resultaat hebben, tegelijk wil het merk niet sleutelen aan het rijplezier dat de klant altijd gewend is geweest. Sterker nog, samen met het downsizen van de motoren zou men het liefst het rijplezier en de prestaties naar een nog hoger plan tillen. Verschil Topkwaliteit Het komt er dus op neer dat de viercilinder Belangrijk is dat JM slechts 8 km/u aan topsnelheid inlevert, geen afbreuk doet aan het totaalconcept Toch is de loopcultuur van zo'n zescilinder van de auto. De prestaties zijn volledig op heel anders en daar zullen liefhebbers maar -!u-* --l -:J—- moeilijk afstand van kunnen nemen. Maar ieder ander argument is in het voordeel van de vierpitter. Zeker ook als we naar het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot kijken. De 520i zou 1 op 15,6 moeten lopen met een CO-2 uitstoot van 3 149 g/km. De 523i scoorde met 1 op 13,2 bespaard. en 178 g/km. Op papier een verschil van 18 Gezeten in de nieuv orocent. In de praktijk verbruikt de nieuwe direct de topklasse kwaliteit van het merk 1 liter benzine op 12,3 kilometer, BMW. De afwerking is van een hoog ijl we bij de 523i op ruim 1 op 11 niveau en de gekozen materialen kunnen :ritiek doorstaan. BMW mogelijkheden om met »n de auto geheel naar kleden. e zitplaatsen uitstekend vallen naast een goede ioor het uitgebreide ver leeft de 520i een prima rsnellingsautomaat. bagagevolume van 520 liter, zodat ook de Voordeel zit er ook in de aanschafprijs, nodige bagage kan worden meegenomen. Die ligt afhankelijk van de versnellingsbak Overduidelijk kunnen we stellen dat bij globaal tussen de vijf- en zesduizend euro BMW downsizing niets heeft te maken lager. De 520i begint met zesbak voor igrijk is dat de nieuwe motor totaal afbreuk doet aan het totaalc-JL van de auto. De prestaties zijn.r niveau, het geluidsniveau is verbluffend laag en de combinatie van motor en ver snellingsbak is uit de kunst. De 520i heeft bovendien een Eco Modus waarbij diverse functies een tandje zuiniger worden gezet, zoals bijvoorbeeld de klimaatbeheersing. Daarmee wordt nog eens extra brandstof bespaard. J- jwe 27SKH-7 ht 27SKH-7 LM velgen,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2012 | | pagina 27