Autotest
I
Bescheidenheid siert
ting
.750,-
<RI 2012 PAGIN^e t)lburgse KOERIER
DE AUTOMAAT DONDERDAG 5 JANUARI 2012 PAGINA 3
I
BMW520i
Technische gegevens
Merk en type:
BMW 520IA
Aantal cilinders:
4 in lijn
1.997 cc
135 kW/184
pk bij 5.000
tr/min
270 Dm bij
Koppel:
1.250 tr/min
Afmetingen:
lengte 4,899 mtr,
breedte 1,860 mtr
Gewicht:
1.585 kg
Aanhanggewicht: 2.000 kg
(geremd)
Prestaties:
topsnelheid
226 km/u
acceleratie
0-100 in 8,0 sec.
Verbruik:
stadscyclus 8,3
liter/100 km
gecombineerd
6,4 liter/100 km
C02-uitstoot:
149 g/km
(A-label)
47.605 euro
Mr*r*«SS^-
520i ervaren we
aliteit van het merk
de
Cilinderinhoud:
Vermogen:
buitenwegcydus
5,3 liter/100 km
€15.995
-3.245
Wie het over een bescheiden auto heeft, denkt daarbij niet direct aan BMW.
En toch weet juist dit Duitse merk zijn hooggewaardeerde status te koppelen
jaan milieuvriendelijkheid. Het downsizen van motoren schuift steeds verder
inaar boven op. Een nieuwe viercilinder in de 5-serie lijkt nog maar een tus
senstap.
.lodige bagage
Overduidelijk kur
BMW downsizinc
met afzien.
i'.f
iamic+ Pad
Souplesse
rompeuze, sterk in het verkeer aanwezige
juto’s passen niet bij deze tijd. Financieel
“et, maar eveneens niet wat betreft
ilieube|asting. Dat betekent dat zeker in
45.950 vuiv
en de autome
Uiteraard kar
High Executive wor
)e 5-serie van BMW is altijd een klassiek
jelijnde, stijlvolle sedan geweest, maar
pist bij het vorige model sloeg deze inge-
ogenheid helemaal door naar sportiviteit.
Vlet de komst van'de huidige generatie
s BMW juist weer terug naar de basis
jegaan met een fraai gelijnde vierdeurs
lie laag, langgerekt en elegant toont.
Bij de huidige 5-serie was de 3
liter zescilinder goed voor 204
pk tot voor kort de instapper,
523i genaamd. Deze machtig
klinkende, zoevende variant
is vervallen. Voorzien van de
achttraps automaat accelereert
deze versie in 8,2 seconden
naar de 100 km/u en topt op
234 km/u. De nieuwe instap
per is de viercilinder 520i. De
motor is uiteraard voorzien
van een turbo, heeft directe
inspuiting en komt aan een
vermogen van 184 pk en een
koppel van 270 Nm. Die trek
kracht is identiek aan de 523i,
maar wordt al bij 1.250 tr/
min bereikt. Het mooie is dat
de souplesse enorm is, omdat
de koppelk’romme over een
groot deel van het toeren-
.950 euro
imaat kost minimaal 47.605 euro,
an de auto ook als Executive en
irden geleverd.
bereik
vlak loopt. En wat betekent dat voor de
prestaties? De nieuwe 520i bereikt al na
acht seconden de 100 km/u en topt op
226 km/u.
Europa topklasse fabrikanten wel degelijk
rekening moeten houden met de politieke
correctheid van hun modellen.
BMW is een fabrikant die zich hierdoor
voor een uitdaging gesteld voelt. Want niet
alleen worden alle middelen aangegrepen
om kleinere motoren in te zetten die een
gunstiger brandstofverbruik als resultaat
hebben, tegelijk wil het merk niet sleutelen
aan het rijplezier dat de klant altijd gewend
is geweest. Sterker nog, samen met het
downsizen van de motoren zou men het
liefst het rijplezier en de prestaties naar een
nog hoger plan tillen.
Verschil Topkwaliteit
Het komt er dus op neer dat de viercilinder Belangrijk is dat JM
slechts 8 km/u aan topsnelheid inlevert, geen afbreuk doet aan het totaalconcept
Toch is de loopcultuur van zo'n zescilinder van de auto. De prestaties zijn volledig op
heel anders en daar zullen liefhebbers maar -!u-* --l -:J—-
moeilijk afstand van kunnen nemen. Maar
ieder ander argument is in het voordeel
van de vierpitter. Zeker ook als we naar
het brandstofverbruik en de bijbehorende
CO2-uitstoot kijken. De 520i zou 1 op 15,6
moeten lopen met een CO-2 uitstoot van 3
149 g/km. De 523i scoorde met 1 op 13,2 bespaard.
en 178 g/km. Op papier een verschil van 18 Gezeten in de nieuv
orocent. In de praktijk verbruikt de nieuwe direct de topklasse kwaliteit van het merk
1 liter benzine op 12,3 kilometer, BMW. De afwerking is van een hoog
ijl we bij de 523i op ruim 1 op 11 niveau en de gekozen materialen kunnen
:ritiek doorstaan. BMW
mogelijkheden om met
»n de auto geheel naar
kleden.
e zitplaatsen uitstekend
vallen naast een goede
ioor het uitgebreide ver
leeft de 520i een prima
rsnellingsautomaat. bagagevolume van 520 liter, zodat ook de
Voordeel zit er ook in de aanschafprijs, nodige bagage kan worden meegenomen.
Die ligt afhankelijk van de versnellingsbak Overduidelijk kunnen we stellen dat bij
globaal tussen de vijf- en zesduizend euro BMW downsizing niets heeft te maken
lager. De 520i begint met zesbak voor
igrijk is dat de nieuwe motor totaal
afbreuk doet aan het totaalc-JL
van de auto. De prestaties zijn.r
niveau, het geluidsniveau is verbluffend
laag en de combinatie van motor en ver
snellingsbak is uit de kunst. De 520i heeft
bovendien een Eco Modus waarbij diverse
functies een tandje zuiniger worden gezet,
zoals bijvoorbeeld de klimaatbeheersing.
Daarmee wordt nog eens extra brandstof
bespaard.
J- jwe
27SKH-7
ht
27SKH-7
LM velgen,