utotest onder dubbele bodem IW' DE AUTOMAAT DONDERDAG 22 DECEMBER 2011 PAGINA 3 Technische gegevens: Mercedes B 180 CD! Merk en type: Koppel: Afmetingen: Prestaties: Verbruik: C02-uitstoot: Prijs: Cilinderinhoud: Vermogen: Mercedes-Benz Used l. Soms is tweedehands eerste keus. Gekeurd en gecontroleerd op 110 punten 12 mnd garantie Incl. APK /NAP Km-stand 180.000 km Rüttchen 3,00% andere bodem- B-klasse totaal ilijk dynami- htbaar en voelbaar slaat Mercedes met de tweede versie van de B-klasse j nieuwe weg in. Natuurlijk heeft het merk de ruimtelijke eigenschappen louden, maar tegelijk heeft de auto meer rijdynamiek gekregen. Bovendien alle motoren splinternieuw, tijd voor een kennismaking met de B 180 CDI. Mercedes B 180 CDI BlueEfficiency Aantal cilinders: 4 in lijn 1.796 cc 80 kW/109 pk bij 3.200 - 4.600 tr/min 250 Nm tussen 1.400 en 2.800 tr/min lengte 4,359 mtr, breedte 1,786 mtr 1.475 kg Gewicht: Aanhanggewicht: 1.200 kg (geremd) topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 10,9 sec. stadscyclus 5.4 liter/100 km buitenwegcydus 3,8 liter/100 km gecombineerd 4.4 liter/100 km 114g/km (B-label) 31.990 euro Groter Waar het dashboard van de bestaande B- klasse relatief hoekig en functioneel is, sluit de nieuweling meer bij de huidige trends aan. Het dashboard ziet er fraai gevormd uit en heeft losstaand beeldscherm boven de middenconsole. Een brede accentrand Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk. T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans ken we naar de afmetingen van het uwe model, dan blijkt meteen waarom proporties van de nieuweling zoveel wijken van z'n voorganger. De auto is Iger en iets breder geworden, heeft iemd genoeg een kortere wielbasis, lar valt vooral een stuk lager uit. bknikt verklaring voor dat laatste is te vinden [de compleet nieuwe bodemgroep. Waar B-klasse net als de A voorheen werd Ibouwd op de sandwichbodem, heeft de Hiweling een meer traditionele construc- I Daardoor worden de voorstoelen en Brterbank aanzienlijk lager geplaatst en 1 vervolgens het dak ook zakken. Qua porbreedte bleef de auto vrijwel gelijk. Ihet uiterlijk is goed te zien dat motor- |p en voorruit bij lange na niet onder ■elfde hoek staan en daarmee wordt de pure vorm van een traditionele |v afgeweken. Sterker nog, de auto lijkt Geruisloos Zoals gezegd zijn alle motoren in de B- klasse nieuw. Benzinerijders kunnen kie zen uit twee vermogensvarianten van de 1,6 liter turbo, terwijl dieselklanten een soortgelijke keuze hebben uit een 1,8 liter diesel. In de B 180 CDI levert deze krachtbron een vermogen van 109 pk en een koppel van 250 Nm tussen 1.400 en 2.800 tr/min. De machine is voldoende krachtig en doet keu rig stil z'n werk. In 10,9 seconden sprint de B 180 CDI naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 190 km/u. De motor is gekoppeld aan een prettig schake lende zesversnellingsbak. Wie zuinig wil rijden, doet er verstandig aan de bevindingen van de schakelindicator op te volgen. En natuurlijk heeft deze auto een start/stop systeem die bijna geruisloos de motor afzet en ook weer vliegensvlug weet te starten. Het gemiddelde brand stofverbruik haalt in de praktijk niet de beloofde 1 op 22. De auto komt uit op 1 op 15,5 en dat is zeker niet onaardig, al is het geen uitschieter. Door de lagere bouw en groep rijdt de Mercedes anders. De auto is aanzienl scher, zelfs sportiever te noemen. Het onderstel geeft geen krimp, zorgt voor een hoge stijfheid en een actief rijgedrag als men daarop uit is. Ook de besturing is goed afgestemd en wie het allemaal nog niet dynamisch genoeg is, kan nog een sportiever afgestemd onderstel bestellen. Mercedes prijst de B 180 met benzinemo tor vanaf 26.990 euro, terwijl de instap- diesel 31.990 euro moet opbrengen. Dat is een prijs inclusief airco, maar zonder lichtmetalen wielen. loopt over de volle breedte van het dash board en wordt onderbroken door een aantal opvallende, ronde ventilatieroos- ters. Op het stuur zijn verschillende bedie ningsknoppen aangebracht onder andere voor audio, boordcomputer en telefoon. De middenconsole omvat de bediening van radio en klimaat. Even hebben we zitten stoeien met de juiste instelling van de klimaat beheersing. Dit testexemplaar beschikt over een handmatige airco en ondanks dat die was ingeschakeld, had de installatie moeite om bij het natte weer van de afgelopen week de ruiten schoon van condens te houden. Een belangrijk verschil met de bestaande B-klasse is de zitpositie. Die is niet alleen dichter op de weg, maar ook meer ont spannen. Qua ruimte overtuigt de auto nog steeds, want ook achterin is prima te zitten. Het bagagevolume varieert van 486 tot maximaal 1.545 liter en daarmee is de auto fractioneel groter dan het eerste model. veel meer op een verkleinde uitvoering van de Mercedes R-klasse met een verge lijkbare vlakverdeling. Op het front speelt de grille een sterk dominante rol en die wordt nog eens onderstreept door het logo van gigantische afmetingen. De koplampen met ingebouwde LED dagrijverlichting zijn een stuk kleiner uitgevallen en liggen in het verlengde van de schouderlijn van het model. Het is de vraag of de geknikte lijn op de flanken voor de uitstraling van het model wel zo nodig is. Aan de achterkant komt de B-klasse behoorlijk traditioneel over met verlichtingsunits die een bekende samenstelling hebben. 2011 PAGINA 21 KTILBURGSE koerier □ten OHmi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 47