utotest
onder dubbele bodem
IW'
DE AUTOMAAT DONDERDAG 22 DECEMBER 2011 PAGINA 3
Technische
gegevens:
Mercedes B 180 CD!
Merk en type:
Koppel:
Afmetingen:
Prestaties:
Verbruik:
C02-uitstoot:
Prijs:
Cilinderinhoud:
Vermogen:
Mercedes-Benz Used l.
Soms is tweedehands eerste keus.
Gekeurd en gecontroleerd
op 110 punten
12 mnd garantie
Incl. APK /NAP
Km-stand 180.000 km
Rüttchen
3,00%
andere bodem-
B-klasse totaal
ilijk dynami-
htbaar en voelbaar slaat Mercedes met de tweede versie van de B-klasse
j nieuwe weg in. Natuurlijk heeft het merk de ruimtelijke eigenschappen
louden, maar tegelijk heeft de auto meer rijdynamiek gekregen. Bovendien
alle motoren splinternieuw, tijd voor een kennismaking met de B 180 CDI.
Mercedes B 180
CDI BlueEfficiency
Aantal cilinders: 4 in lijn
1.796 cc
80 kW/109 pk bij
3.200 - 4.600
tr/min
250 Nm tussen
1.400 en 2.800
tr/min
lengte 4,359 mtr,
breedte 1,786 mtr
1.475 kg
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.200 kg
(geremd)
topsnelheid
190 km/u
acceleratie 0-100
in 10,9 sec.
stadscyclus
5.4 liter/100 km
buitenwegcydus
3,8 liter/100 km
gecombineerd
4.4 liter/100 km
114g/km
(B-label)
31.990 euro
Groter
Waar het dashboard van de bestaande B-
klasse relatief hoekig en functioneel is, sluit
de nieuweling meer bij de huidige trends
aan. Het dashboard ziet er fraai gevormd
uit en heeft losstaand beeldscherm boven
de middenconsole. Een brede accentrand
Rüttchen Waalwijk Havenweg 15, Waalwijk.
T: 0416-671 900. www.rüttchen.nl/vans
ken we naar de afmetingen van het
uwe model, dan blijkt meteen waarom
proporties van de nieuweling zoveel
wijken van z'n voorganger. De auto is
Iger en iets breder geworden, heeft
iemd genoeg een kortere wielbasis,
lar valt vooral een stuk lager uit.
bknikt
verklaring voor dat laatste is te vinden
[de compleet nieuwe bodemgroep. Waar
B-klasse net als de A voorheen werd
Ibouwd op de sandwichbodem, heeft de
Hiweling een meer traditionele construc-
I Daardoor worden de voorstoelen en
Brterbank aanzienlijk lager geplaatst en
1 vervolgens het dak ook zakken. Qua
porbreedte bleef de auto vrijwel gelijk.
Ihet uiterlijk is goed te zien dat motor-
|p en voorruit bij lange na niet onder
■elfde hoek staan en daarmee wordt
de pure vorm van een traditionele
|v afgeweken. Sterker nog, de auto lijkt
Geruisloos
Zoals gezegd zijn alle motoren in de B-
klasse nieuw. Benzinerijders kunnen kie
zen uit twee vermogensvarianten van de
1,6 liter turbo, terwijl dieselklanten een
soortgelijke keuze hebben uit een 1,8 liter
diesel. In de B 180 CDI
levert deze krachtbron
een vermogen van 109
pk en een koppel van
250 Nm tussen 1.400
en 2.800 tr/min. De
machine is voldoende
krachtig en doet keu
rig stil z'n werk. In
10,9 seconden sprint
de B 180 CDI naar
de 100 km/u en heeft
een topsnelheid van
190 km/u. De motor
is gekoppeld aan
een prettig schake
lende zesversnellingsbak. Wie zuinig
wil rijden, doet er verstandig aan de
bevindingen van de schakelindicator op te
volgen. En natuurlijk heeft deze auto een
start/stop systeem die bijna geruisloos
de motor afzet en ook weer vliegensvlug
weet te starten. Het gemiddelde brand
stofverbruik haalt in de praktijk niet de
beloofde 1 op 22. De auto komt uit op 1
op 15,5 en dat is zeker niet onaardig, al is
het geen uitschieter.
Door de lagere bouw en
groep rijdt de Mercedes
anders. De auto is aanzienl
scher, zelfs sportiever te noemen. Het
onderstel geeft geen krimp, zorgt voor
een hoge stijfheid en een actief rijgedrag
als men daarop uit is. Ook de besturing is
goed afgestemd en wie het allemaal nog
niet dynamisch genoeg is, kan nog een
sportiever afgestemd onderstel bestellen.
Mercedes prijst de B 180 met benzinemo
tor vanaf 26.990 euro, terwijl de instap-
diesel 31.990 euro moet opbrengen. Dat
is een prijs inclusief airco, maar zonder
lichtmetalen wielen.
loopt over de volle breedte van het dash
board en wordt onderbroken door een
aantal opvallende, ronde ventilatieroos-
ters. Op het stuur zijn verschillende bedie
ningsknoppen aangebracht onder andere
voor audio, boordcomputer en telefoon.
De middenconsole omvat de bediening
van radio en klimaat. Even hebben we
zitten stoeien met de juiste instelling van
de klimaat beheersing. Dit testexemplaar
beschikt over een handmatige airco en
ondanks dat die was ingeschakeld, had de
installatie moeite om bij het natte weer
van de afgelopen week de ruiten schoon
van condens te houden.
Een belangrijk verschil met de bestaande
B-klasse is de zitpositie. Die is niet alleen
dichter op de weg, maar ook meer ont
spannen. Qua ruimte overtuigt de auto nog
steeds, want ook achterin is prima te zitten.
Het bagagevolume varieert van 486 tot
maximaal 1.545 liter en daarmee is de auto
fractioneel groter dan het eerste model.
veel meer op een verkleinde uitvoering
van de Mercedes R-klasse met een verge
lijkbare vlakverdeling. Op het front speelt
de grille een sterk dominante rol en die
wordt nog eens onderstreept door het logo
van gigantische afmetingen. De koplampen
met ingebouwde LED dagrijverlichting zijn
een stuk kleiner uitgevallen en liggen in
het verlengde van de schouderlijn van het
model. Het is de vraag of de geknikte lijn
op de flanken voor de uitstraling van het
model wel zo nodig is. Aan de achterkant
komt de B-klasse behoorlijk traditioneel
over met verlichtingsunits die een bekende
samenstelling hebben.
2011 PAGINA 21
KTILBURGSE koerier
□ten
OHmi