Rij impressie
Sprong voorwaarts
1
n
1
I
sit
A
U' cciWciiir
:R 2011 PAGINAI
DE AUTOMAAT DONDERDAG 15 DECEMBER 2011 PAGINA 9
www.citroen.nl
Subaru XV
temperen. Volgens de 1
de 2.0i gemiddeld 6/
hat te
teel g
Ruimte
If
JÈ
123030
532
Subaru betreedt met de XV een
segment waarin het eerder nog niet
actief was: de klasse van de com
pacte crossovers, waar onder meer
de Nissan Qashqai en Hyundai ix35
hoge ogen gooien. De XV is volledig
I nieuw ontwikkeld en doet in geen
enkel opzicht meer denken aan de
I Impreza XV.
CITROÊn
KL
•el en afscheidspremie
DETILBURGSE KOERIER -
Citroen personenauto van
klanten t/m 31 december
andere aanbiedingen. Alle
=£2
g toaat te betalen bedrsq
,-scje
o.s een
wellicht
transmis
hebben.
D-OOST
Door de aanduiding Impreza uit de type-
benaming te laten, wil Subaru benadruk
ten dat de XV een op zichzelf staand
model is. Uiteraard heeft de crossover
wel een link met de Impreza, hij wordt
namelijk gebouwd op hetzelfde nieuwe
platform. Overigens is het op de nieuwe
generatie Impreza nog wachten tot de
herfst van volgend jaar, terwijl de XV
op 27 december al de showroom bin
nenrolt.
neerkomt op 160 g/km C02. De 1.6i is
met 6,5 1/100 km en 151 g/km C02 frac-
tioneel zuiniger.
Tot slot de prijzen. De XV als 1,6i Luxury
AWD kost 27.495 euro, de 2.0i Luxury
AWD begint bij 28.495 euro en de prijslijst
van de 2.0 diesel start bij 34.495 euro.
jenover het
ilbu'rgn
6 47 676
Euid-oost.nl
een relatief kleine doorgang, maar zitten
verder prima. Ruimte voldoende voor de
ledematen achterin.
Met de uitrusting zit het ook wel g
in de XV. Het instapniveau, genaz
Luxury, beschikt al over zaken als
automatische aircp, 17-inch lie
lange overbrengingen
Geheel volgens Subaru-traditie beschikt
de XV over vierwielaandrijving en is
keuze uit louter boxermotoren. De
rormgeving is echter verfrissend te noe
men, Subaru heeft duidelijk het roer om
gegooid en gaat weer leuke modellen
bouwen. Zo volgt medio volgend jaar
ook nog de BRZ sportwagen en zijn er
plannen voor een sportieve station in het
C-segment.
De XV komt straks te koop met keuze uit
drie boxermotoren. De 150 pk sterke 2,0
ier viercilinder benzineboxer geniet onze
jöorkeur, simpelweg omdat ie slechts
duizend euro duurder is dan de 1.6 met
115 pk. Dankzij het extra vermogen komt
I de tweeliter beduidend beter uit de verf. beide benzineversies tegen een meerprijs
De sprint naar de honderd doet de 2.0 van 2.000 euro wordt aangeboden.
I 10,5 tel, de 1.6 heeft er 13,1 secon- Het platform voor de XV (en straks de
I den voor nodig. De topsnelheid ligt op Impreza) is volledig nieuw ontwikkeld.
I respectievelijk 187 en 179 km/u voor de Subaru heeft de crossover redelijk straf
10 en 1.6. Bovendien heeft de tweeliter gedempt, vooral te merken op korte
I standaard een handgeschakelde versnel- opeenvolgende oneffenheden. Aan de
I bngsbak met zes verzetten, terwijl de 1.6 andere kant stuurt ie weer alsof het een
bet met vijf versnellingen moet stellen. sedan of station is. De Japanners weten
I Dat laatste maakt overigens niet zo'n de hogere bodemspeling perfect te mas-
I heel groot verschil, want beide transmis- keren. Ook te prijzen valt de slanke A-stijl
I sies hebben erg lange gangen. Een zesde en het extra ruitje voor de buitenspiegels.
I terzet wordt in de 1.6 dus niet als een In haakse bochten blijft het zicht voor-
I Jemis ervaren. De tweeliter zou wellicht beeldig, een aspect dat tegenwoordig
I Kg iets beter presteren als de transmis- zeker geen gemeengoed is. Sowieso is
I sie kortere overbrengingen zou hebben. het zicht rondom prima voor mekaar
vanuit de bestuurdersstoel, die om het
I SUV gevoel SUV-gevoel te benadrukken, net als de
bijrijdersstoel, iets hoger is gepositio-
I De XV is absoluut geen bluf-SUV, want neerd. Op die manier kan ook opa of oma
Dok op onverhard kan ie dankzij een eenvoudig in- en uitstappen.
Jdemspeling van 220 millimeter en
standaard 4WD goed uit de voeten.
Bspunt van de 1.6 is de aanwezigheid
•an een lage gearing, een must voor het Dat geldt weer niet voor het in- en uitla-
Jiigere terreinwerk. den van bagage. Door de hogere bodem-
■halve beide boxerbenzinemotoren is speling ligt de vloer van de bagage-
XV ook nog te koop met de veel ruimte ook een stukje hoger dan gebrui-
■prezen 2,0 liter boxerdiesel met 147 pk kelijk. Subaru heeft wel een handigheidje
350 Nm aan koppel. Die combinatie bedacht. De vloer van de bagageruimte M
pakt hem wel meteen een stuk duurder kan namelijk deels schuin worden gezet,
is minder interessant voor ons land. zodat je niet wordt gehinderd door UB
fechien voor menigeen wel interessant de hoge tildrempel bij in- en uitladen. SSBg
Lineartronic CVT-automaat, die voor Achterpassagiers hebben te maken met (Sëm
len wielen, een licht- en regensensor,
een achteruitrijcamera en Bluetooth
telefoonvoorbereiding. Een start/stopsy-
goed steem is ook bij de prijs inbegrepen en
laamd helpt het gemiddeld brandstofverbruik te
.3 een temperen. Volgens de fabriek verstookt
lichtmeta- de 2.0i gemiddeld 6,9 1/100 km wat
ii