Rij impressie Sprong voorwaarts 1 n 1 I sit A U' cciWciiir :R 2011 PAGINAI DE AUTOMAAT DONDERDAG 15 DECEMBER 2011 PAGINA 9 www.citroen.nl Subaru XV temperen. Volgens de 1 de 2.0i gemiddeld 6/ hat te teel g Ruimte If JÈ 123030 532 Subaru betreedt met de XV een segment waarin het eerder nog niet actief was: de klasse van de com pacte crossovers, waar onder meer de Nissan Qashqai en Hyundai ix35 hoge ogen gooien. De XV is volledig I nieuw ontwikkeld en doet in geen enkel opzicht meer denken aan de I Impreza XV. CITROÊn KL •el en afscheidspremie DETILBURGSE KOERIER - Citroen personenauto van klanten t/m 31 december andere aanbiedingen. Alle =£2 g toaat te betalen bedrsq ,-scje o.s een wellicht transmis hebben. D-OOST Door de aanduiding Impreza uit de type- benaming te laten, wil Subaru benadruk ten dat de XV een op zichzelf staand model is. Uiteraard heeft de crossover wel een link met de Impreza, hij wordt namelijk gebouwd op hetzelfde nieuwe platform. Overigens is het op de nieuwe generatie Impreza nog wachten tot de herfst van volgend jaar, terwijl de XV op 27 december al de showroom bin nenrolt. neerkomt op 160 g/km C02. De 1.6i is met 6,5 1/100 km en 151 g/km C02 frac- tioneel zuiniger. Tot slot de prijzen. De XV als 1,6i Luxury AWD kost 27.495 euro, de 2.0i Luxury AWD begint bij 28.495 euro en de prijslijst van de 2.0 diesel start bij 34.495 euro. jenover het ilbu'rgn 6 47 676 Euid-oost.nl een relatief kleine doorgang, maar zitten verder prima. Ruimte voldoende voor de ledematen achterin. Met de uitrusting zit het ook wel g in de XV. Het instapniveau, genaz Luxury, beschikt al over zaken als automatische aircp, 17-inch lie lange overbrengingen Geheel volgens Subaru-traditie beschikt de XV over vierwielaandrijving en is keuze uit louter boxermotoren. De rormgeving is echter verfrissend te noe men, Subaru heeft duidelijk het roer om gegooid en gaat weer leuke modellen bouwen. Zo volgt medio volgend jaar ook nog de BRZ sportwagen en zijn er plannen voor een sportieve station in het C-segment. De XV komt straks te koop met keuze uit drie boxermotoren. De 150 pk sterke 2,0 ier viercilinder benzineboxer geniet onze jöorkeur, simpelweg omdat ie slechts duizend euro duurder is dan de 1.6 met 115 pk. Dankzij het extra vermogen komt I de tweeliter beduidend beter uit de verf. beide benzineversies tegen een meerprijs De sprint naar de honderd doet de 2.0 van 2.000 euro wordt aangeboden. I 10,5 tel, de 1.6 heeft er 13,1 secon- Het platform voor de XV (en straks de I den voor nodig. De topsnelheid ligt op Impreza) is volledig nieuw ontwikkeld. I respectievelijk 187 en 179 km/u voor de Subaru heeft de crossover redelijk straf 10 en 1.6. Bovendien heeft de tweeliter gedempt, vooral te merken op korte I standaard een handgeschakelde versnel- opeenvolgende oneffenheden. Aan de I bngsbak met zes verzetten, terwijl de 1.6 andere kant stuurt ie weer alsof het een bet met vijf versnellingen moet stellen. sedan of station is. De Japanners weten I Dat laatste maakt overigens niet zo'n de hogere bodemspeling perfect te mas- I heel groot verschil, want beide transmis- keren. Ook te prijzen valt de slanke A-stijl I sies hebben erg lange gangen. Een zesde en het extra ruitje voor de buitenspiegels. I terzet wordt in de 1.6 dus niet als een In haakse bochten blijft het zicht voor- I Jemis ervaren. De tweeliter zou wellicht beeldig, een aspect dat tegenwoordig I Kg iets beter presteren als de transmis- zeker geen gemeengoed is. Sowieso is I sie kortere overbrengingen zou hebben. het zicht rondom prima voor mekaar vanuit de bestuurdersstoel, die om het I SUV gevoel SUV-gevoel te benadrukken, net als de bijrijdersstoel, iets hoger is gepositio- I De XV is absoluut geen bluf-SUV, want neerd. Op die manier kan ook opa of oma Dok op onverhard kan ie dankzij een eenvoudig in- en uitstappen. Jdemspeling van 220 millimeter en standaard 4WD goed uit de voeten. Bspunt van de 1.6 is de aanwezigheid •an een lage gearing, een must voor het Dat geldt weer niet voor het in- en uitla- Jiigere terreinwerk. den van bagage. Door de hogere bodem- ■halve beide boxerbenzinemotoren is speling ligt de vloer van de bagage- XV ook nog te koop met de veel ruimte ook een stukje hoger dan gebrui- ■prezen 2,0 liter boxerdiesel met 147 pk kelijk. Subaru heeft wel een handigheidje 350 Nm aan koppel. Die combinatie bedacht. De vloer van de bagageruimte M pakt hem wel meteen een stuk duurder kan namelijk deels schuin worden gezet, is minder interessant voor ons land. zodat je niet wordt gehinderd door UB fechien voor menigeen wel interessant de hoge tildrempel bij in- en uitladen. SSBg Lineartronic CVT-automaat, die voor Achterpassagiers hebben te maken met (Sëm len wielen, een licht- en regensensor, een achteruitrijcamera en Bluetooth telefoonvoorbereiding. Een start/stopsy- goed steem is ook bij de prijs inbegrepen en laamd helpt het gemiddeld brandstofverbruik te .3 een temperen. Volgens de fabriek verstookt lichtmeta- de 2.0i gemiddeld 6,9 1/100 km wat ii

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2011 | | pagina 57